Bergen dørk Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Ja, det er fristende, men i overkant av budsjett, tror jeg. :-) mvh Bergen Dørk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Er ikke et ordentlig budsjett før en går på en sprekk vel.;-) Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Det kan du si, men jeg er sunnmøring. He, he. Nei, jeg er vel egentlig nokså i tvil, for å si det slik. 315 har egentlig vært en drøm. Og jeg liker Saga 32 godt. Ser jo at prisforskjellen mellom disse 2 vi har drøftet de siste dagene, faktisk ikke er så stor, med tanke på at den 315-en er en nokså ny båt med myyyye utstyr. Og så er jeg litt usikker på om jeg ikke burde solgt min nåværende båt først, eller om jeg skulle prøve meg på et innbytte. Problemet med innbytte er at du får en heller dårlig pris for båten, ift det en kunne fått når en solgte selv. Når en selger selv kan det jo gå en del tid, og rent praktisk er det ikke gøy å sitte med 2 båter (båtplass osv). Iallefall ser vel kanskje de fleste at jeg nå heller mot Saga istedet for NB. mvh Bergen Dørk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Saga 315 er jo en nydelig båt.. ikke tvil om det.. jeg synes den virker mye mer moderne enn 32.. så 315 er mye nærmere drømmegutten. Ihvertfall for min del.. spre overskridelsene over antall år du tenker å ha båten. . Å glem opphavssted. . :-) Endelig ble det Bobåt Link to post
ashfirelate Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Er ikke et ordentlig budsjett før en går på en sprekk vel.;-) Vel talt Link to post
Saga32 Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Det er montert ankervinsj bak på min, akkurat samme type som på den du skal se på. Det er lagt opp til montering av vinsj foran, under luka i forkant av takluka på fordekket. Under er det kjettingkasse. Evt. tau eller kjetting må da gå mellom kryssholtene, og der er det ganske smalt mellom pulpiten. Har forøvrig sett på nyere utgaver av Saga 32 at byssa er forandret ved at kjøleskapet står under benkeplata. Dette tar nok litt av høyden innerst i sb stikkkøye, men vet ikke om det er av noe betydning. Mangler også det geniale rommet i bakkant av vasken. Lykke til med valget. Link to post
Bergen dørk Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Takk for info, Saga 32! mvh Bergen Dørk Link to post
Oliver Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Interessant tråd istemmes, mye snappe opp for en som tenker i samme baner. Ser at Saga 315 med Volvo motor har enten 225 eller 253 Hk. Hva blir forskjellen i praksis? Link to post
Bergen dørk Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Jeg fant en del nyttig i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/32485-motorvalg-i-saga-315/ Her utveksles det synspunkter på D225, 240, 253 og 260, hvis alle disse er ulike motorer. Og så litt om Yanmar 222. By the way: Er ikke deler og dermed vedlikehold en del dyrere på Yanmar enn VP? Redigert 17.Januar.2013 av Bergen dørk (see edit history) mvh Bergen Dørk Link to post
brs Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Liten forskjell i praksis. Litt lavere turtall på den største motor. 315 liker seg best i 17-18 knop. Kommer en over 20 blir den ubehagelig i sjøen. Link to post
Bergen dørk Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Hvordan ubehagelig? Har hørt dette om Saga 29 at den "rir på kjølen" når den passerer 20 knop. Er vel deplacement-skrogets egenskaper. Trodde kanskje ikke dette gjaldt 315 i samme grad....? mvh Bergen Dørk Link to post
olpi Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Hvis du tenker litt økonomi så er er det unansett mest lønnsomt å ha høy marsjfart rundt 18 knop eller lavere. Slike båter/halvplanere bruker mye energi på de siste knopene, noe som koster en god del mer dieselkroner. Saga-båtene er nok mer langkjølet enn NB`n som også i skroget er flatere bak. NB`n går bedre i fart over 20 knop, men må du kjøre så fort? Apropo SAGA 315 så kan du kikke etter om det er korrosjon på sideplater (ved bolter) på hver side bak sidevinduer. At det ikke legger seg dam midt på badeplattform, og at dassen tømmer godt til septik. Det er 3 feil jeg har sett på dem. Badeplafformen må i tilfelle jekkes opp hvis det blir dam der. Toalettslangen fra toalett til septik er lang (over 5 meter) og går i en 360 graders sirkel på veien. Den kan gradvis tettes hvos man ikke bruker nok vann, og skyller gjennom av og til. Sjekk også at i gelcoat har gulnet mye på noen plasser. Har sett det på et par stk på overbygget. Bare noen tips, Alle båter kan ha svakheter så ikke la deg skremme av at jeg tipser deg om dette (kan være prutegrunn Mht vedlikholdskostnader på VP og Yanmar så er det nok ikke så stor forskjell på nyere motorer. Delene er vel litt dyrere på Yanmar, men arbeidet koster vel mye det samme, tror jeg. På begge kan man jo gjøre elementært vedlikhold selv. Redigert 17.Januar.2013 av olpi (see edit history) Link to post
Bergen dørk Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Alle tips mottas med takk! mvh Bergen Dørk Link to post
Amfea Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Ang. Septikslange. Jeg byttet min før jeg solgte, og den hadde ikke den runddansen på 360 grader. Den gikk opp i en væskelås rett innenfor toalettet, og deretter bak til septiken. Men den er lang ja, og min tettet etter 5 år. den jeg satte inn var 4,8 meter. Man må inn i luken i fotenden av stikk køyen for å hjelpe slangen ut. Lett å trekke ny ved hjelp tau som ble lagt ved uttrekk. 315 rir også på kjølen når den kommer opp i over 22 kts. Jeg hadde min i 23 en gang rett etter slipping, og da var den veldig "nervøs" på trimmingen. Normal marsjfart var 15 - 17 kts. på 3000 rpm. Da var det behagelig støy og forbruk. Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Bergen dørk Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Nå har jeg gjort litt videre undersøkelser bla på den Saga 32 som ligger til salgs i Stavanger. Eier forteller at det var noe problem med en føler på kompressoren på KAMD 43 - den slo inn kompressoren på "høgg og belegg", og han disablet dermed denne. Dette hadde han sjekket med VP var ok. Han mente det hadde ingen betydning, men er det ikke kompressoren som skal gi effekt ved gasspådrag og akselerasjon? Og en kar har tatt kontakt og tilbudt meg å vurdere hans Saga 29 2002-modell. mvh Bergen Dørk Link to post
Arvid_A Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Hei! De aller fleste Saga 315 fra 2007(?) og oppover er vel utstyrt med Volvo D4. Hvordan vurderer dere disse motorene mtp de problemene som er beskrevet bl.a. her: https://baatplassen.no/i/topic/32015-troebbel-med-volvo-penta-d-serie/ - og det faktum at disse motorene enten er passert, eller er i ferd med å passere reklamasjonstiden på 5 år? Noen av disse motorene er allerede oppgradert av VP i fm. reklamasjonssaker (nye injektorer etc), slik at mange av problemstillingene beskrevet i linken ovenfor kanskje ikke er aktuell lenger, men hvordan kan man som bruktbåtkjøper få verifisert motorenes status mtp. disse problemstillingene? Kan man vha f.eks. serienummer på berørte komponenter finne ut om viktige oppgraderinger er gjort, og i hvilken grad kan man stole på at de oppgraderingene som er gjort, har løst de opprinnelige svakheter? VP har vel ikke akkurat kommet med så mye oppklarende informasjon i denne sammenheng(?). Hovedspørsmålet er altså i hvor stor grad det vil være et økonomisk sjansespill å kjøpe en båt med en 5 år gammel D-motor, og hvordan en slik eventuell usikkerhet bør reflekteres i prisen? Link to post
olpi Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Nå har jeg gjort litt videre undersøkelser bla på den Saga 32 som ligger til salgs i Stavanger. Eier forteller at det var noe problem med en føler på kompressoren på KAMD 43 - den slo inn kompressoren på "høgg og belegg", og han disablet dermed denne. Dette hadde han sjekket med VP var ok. Han mente det hadde ingen betydning, men er det ikke kompressoren som skal gi effekt ved gasspådrag og akselerasjon? Ta kontakt med Elise her på BP i en IM så kan du få forklart hvordan kompressoren slår seg inn/ut og hvordan den kan manuelt styres hvis du kobler til en bryter. Han har gjort dette, og kan sikkert også fortelle hvor mye du vil merke til manglende kompressor mht kraft/akselerasjon. I en planebåt som må over en planingsterskel tipper jeg det merkes mye mer enn i en halvplaner, men det merkes nok sikkert bra uansett. Redigert 18.Januar.2013 av olpi (see edit history) Link to post
Bergen dørk Svart 19.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 (redigert) Takker fortsatt for gode tips! Utrolig nyttig. Saga 29: Har noen erfaringer med motorstørrelse på denne? En VP 41 p-A på 193 HK blir det for lite? Båten har gått i Bergen og marsjer etter sigende på 15-17 knop og en topp på 20. Redigert 19.Januar.2013 av Bergen dørk (see edit history) mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Noen synspunkter på forrige post, nå når tråden ebber ut.......? mvh Bergen Dørk Link to post
Nyste Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Vanskelig å si dette, dersom man ikke har prøvd begge varianter. Jeg valgte 221 HK varianten da jeg kjøte båten ny, årsak til valg: du får mer for båten når du skal selge, med den største motoren... Saga 29 har ingen "terskel" den må over for at motoren skal jobbe lett. Min båt slipper sjøen ved ca.9 knop, men jeg merker ikke noe på motoren av det. Forskjellen på 221 og 194 HK tror jeg vil være farten, tror nok 194 HK vil marsje greit 15-17 knop. Link to post
Bergen dørk Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Hvilket fartsområde opererer du i da, Nyste? mvh Bergen Dørk Link to post
Nyste Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Ja, jeg klarer 21 på fult, og kan marsje med 18. Men hva jeg opererer med? 12 - 16... Link to post
torbi Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Bergen dørk Er det din båt som har lagt ut for tilsalgs.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Bergen dørk Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Det stemmer nok, ja. :-) mvh Bergen Dørk Link to post
torbi Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Blir spennende og se hvordan det blir, eg tenker på båtmarkedet i år 2013, lykketil. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn