Jump to content

Materialkvalitet i skroggjennomføringer og annet av metall i båten


Komodo

Recommended Posts

Ut fra det du forteller er det vel nærliggende å anta spenningskorrosjon. Vanlige messingkvaliteter er jo disponert for det :smiley: Kombinasjonen av forspennet fra tiltrekkingen, litt sjøvann, og rustfritt endelokk gir grobunn for spenningskorrosjon.

Link to post
Share on other sites

jepp, men det er jo normalt sett ikke sjøvann utenfor o ringen.

Eg har egentlig gitt opp å forstå dette med tæring etc, det er ett veldig sammensatt problem. Innen min bransje har vi sett grovere tæringstilfeller enn tidligere, det tror eg har mye å gjøre med at vi har fått bedre og bedre materialer ang. korrosjon. Den stakkaren som da ligger på bunn i spenningsrekkefølgen får da ta hele smellen.

Link to post
Share on other sites

Beklager litt off topic Komodo, men snubla over dette bildet i dag. Det handler for så vidt om tæring (og sjø).

Det viser en felg (sannsynligvis noe magnesium greier?) som har ligget på havets bunn i en del år til den ble fanga i en trål etter krigen en gang. Dette hjulet står i Kvalsvika den dag i dag.

 

bombefly_hjul.jpg

 

Men det eg synest er mest fantastisk er at det fremdeles er luft i det (har ikke vært etterfyllt), og gummien ser jo ut som ny nesten. Enkelte ting var ihvertfall bedre før. (eg formoder at disse ikke er massive)?

 

bombefly_hjul_naerbilde.jpg

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bytta impeller i går kveld volfro, og tiltross for at den nok hadde sittet der i adskillige år (ikke siden krigen kanskje) så den også ut som ny. Prøvde jeg å bøye finnene derimot var de stive som hønn. Gummi vulkaniseres, og med årene skjer det en ettervulkanisering som gjør gummien hard og uformelig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det hjulet har nok vært festet til noe tyngre, eller så hadde det nok flytt i land. Ellers så ble magnesium ofte benyttet til felger, lett og sterkt. På fly ble (blir) dekkene fylt med nitrogen i stedet for luft. Dermed oksyderer hverken metall eller gummien innenifra.

Link to post
Share on other sites

Tidlige tiders Mg-legeringer var vel kjent for å være ganske så ustabile. Maskineringsspona skulle behandles spesiellt ellers kunne den selvantenne. Magnesium brant intenst og utviklet sterk varme når det tok fyr. Var også kjent for å ikke være særlig bestandig mot sjøvann. Støpt magnesium var ofte så som så når det gjalt kvalitet, ofte med med innelukkede "lunkere" og porer i støpen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Magnesium selvantenner fremdeles, i hvertfall da jeg gikk på ing.skolen på 90-tallet. Felgen kan like gjerne være aluminium. Legg merke til hvor godt ståldetaljene har tålt tiden tann. Resten av felgen opptrer som anode. Fint eksempel på anodens beskyttende effekt mot stål.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt at syrefast stål er løsningen på korrosjonsproblemer siden det jo tåler sjøvann og syrer bra. Så kom jeg over denne artikkelen i Yacthing Monthly i vinter. Det er selvsagt med syrefast stål omtrent som for aluminium at det er oksidlaget som beskytter, kromoksid for syrefast stål. Det er jo klart at hvis stålet blir utsatt for reduktive omgivelser eller blanding av sjøvann og brakkvann så kan det bli elektrolytisk tæring og det tåler jo heller ikke syrefast stål. F.eks. brakkvann på innsiden og sjøvann på utsiden. Det er bare i okygenrikt / oksiderende miljø syrefast står er helt korrosjonsbestandig.

Skal man tro denne artikkelen er det bare polymerer / plastmaterialer som duger.

 

ss-skroggjennomfoering-ymmars13.jpg

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Interessant artikkel, men ikke så mye nytt kanskje? Tror imidlertid ikke man skal være for nervøs for syrefaste gjennomføringer og kraner såsant de er av en god legering. Som jeg har skrevet litt om lengre opp er det også viktig at deler som er av 316 (ikke L) varmebehandles riktig etter framstilling slik at de blir korrosjonsbestandige (årsaken er forklart lengre opp). Greit at man kan få spaltkorrosjon, men husk at det stort sett dreier seg om temperaturer under 20 grader.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Synderen var at 3 av 4 stk. messing? skruer (m5x8) på endelokket på sjøvannspumpen min hadde knekkt/tæret av. Ser man på endelokket så har nok 1 av boltene vært av en stund

 

5x8mm_messingskruer_vannpumpe_4jh3.jpg

 

Eg sette inn syrefaste A4 skruer i 5x12mm.

 

Hei Volfro!

Skruene dine er som Hulda antydet lengre opp av ganske ordinær messing, 70,32% kobber, 29,24% sink og 0,14% jern. Årsaken til bruddet kan jeg ikke si noe om, kanskje en metallurg med erfaring innen skadeanalyse kan. Mest sannsynlig er de bare trukket til med for stor kraft slik at du har vært over flytegrensen ved montering. De fleste bruker vel ikke momentnøkkel på disse lokkene, og så små messingskruer er det fort gjort å trekke over. Siden du har satt inn syrefaste skruer regner jeg med at problemet er løst i din tid :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Huff og huff.. var av med slangen til utslagsvasken i går. gjennomføringen ser ut som ny, krana likeså men når jeg fikk av slangen viste det seg at enden på slangestussen av messing var tilnærmet blodrød :nonod: Dette er nok neppe et godt tegn så da må jeg vel bare belage meg på å bytte ut alle gjennomføingene før reisen sørover. utover den rødefargen var det ikke tegn til tæring eller groper av noe slag i messingen, så hvor stor betydning har dette tro?

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

I denne tråden var det mye kunnskap som man ikke får når man går inn i en vanlig båt butikk.  Spørsmålet mitt for å koke det ned på ett litt lavere nivå, er hvilket fabrikat med skrog gjennomføringer bør man gå for. Tanken er å velge metall og ikke plast.  Har sett at mange selger messing med relativt tynt gods, men de jeg har ser mer bronse fargede ut, og jeg vil gjerne ha like gode eller bedre når de gamle nå etter 21 år skal byttes ut. 

 

Noen som vet om norske forhandlere som selger kvalitets gjennomføringer i bronse fra anerkjente leverandører?

Link to post
Share on other sites

Hei Seilars, artig at du vekker opp denne gamle tråden igjen :thumbsup: Det er jo tross alt noen gode diskusjoner bakover i tråden som er verd å få med seg. 

 

Seilars skrev for 2 timer siden:

Tanken er å velge metall og ikke plast.  Har sett at mange selger messing med relativt tynt gods, men de jeg har ser mer bronse fargede ut, og jeg vil gjerne ha like gode eller bedre når de gamle nå etter 21 år skal byttes ut. 

 

Noen som vet om norske forhandlere som selger kvalitets gjennomføringer i bronse fra anerkjente leverandører?

Angående dette. Det kan være vanskelig å "skue hunden på hårene", så det å ta en messingkvalitet ut fra fargen er nok ikke helt rett fram. At dine gamle ser mer bronsefarget ut kan være fordi de er gamle og har fått et oksidskikt med den fargen.

 

Når du skriver at du skal bytte ut dine 21 år gamle gjennomføringer, er det fordi de er tæret, eller er det preventivt? Hvis det siste er tilfelle ville jeg heller plukket dem ut, rengjort grundig, og dersom de ikke har tæring ville jeg satt dem tilbake.

 

Hvem som selger de beste skroggjennomføringene i messing, bronse eller rustfritt kan jeg ikke svare på, men du har jo fått et svar av Roger jo, og de der er jo gode greier. Ellers er min erfaring med å kjøpe komponenter i metall at det må medfølge materialsertifikat og produktsertifikat på komponentene for at man skal vite sikkert hva man får. Og det er ikke normal praksis på båtutstyr. Så da blir det fort litt bingo. Eller en tillitssak i forhold til forhandleren for å si det på en annen måte. 

Link to post
Share on other sites

Blakes så flotte ut, men tenker på noen som passer rett i hullet uten å borre flere hull enn det ene. Her er ett bilde av dem jeg skal bytte ut. Ser for meg noe tilsvarende, men er naturlig skeptisk til slike produkter.  Alle ventiler fungerer utmerket, og det er kun alder og manglende profesjonell vurdering av dem som gjør at jeg vil bytte.  

 

 

IMG_4910.jpeg

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 12 minutter siden:

Blakes så flotte ut, men tenker på noen som passer rett i hullet uten å borre flere hull enn det ene.

Enig i det, jeg liker heller ikke den flensmonteringen til Blakes ventilene. 

 

Seilars skrev 12 minutter siden:

Her er ett bilde av dem jeg skal bytte ut. Ser for meg noe tilsvarende, men er naturlig skeptisk til slike produkter.  Alle ventiler fungerer utmerket, og det er kun alder og manglende profesjonell vurdering av dem som gjør at jeg vil bytte.  

Og da er det kanskje ikke nødvendig å bytte heller? Hvis handler om å sove godt om natta kan det jo være en god løsning å gjøre som jeg foreslo over her istedet, altså demontere alt og gjøre en grundig inspeksjon. Tæringer begynner i overflaten på materialet, men kan være lei å se når delene er montert sammen. 

Link to post
Share on other sites

Det som eventuelt ville 'uroet' meg på bildet over, er ventilene. De ser ut som standard hus-kvalitet, jeg har to slike i Hulda. Kan lett byttes ved behov. De er montert oppstrøms 'double block'. Ellers som Komodo skriver. Jeg ville bare fjernet litt av messingoksidet og sett om fargen var utpreget rød (rødt kobber) under.

 

Ellers er Blake ventilenes Rolls Royce for båt.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 5 timer siden:

Noen som vet om norske forhandlere som selger kvalitets gjennomføringer i bronse fra anerkjente leverandører?

 

Gå inn på    boatlab.no  Der finner du gjennomføringer, ventiler osv. i bronse fra GUIDI.

Vet ikke hvor de holder til, men går ut i fra at det er i Norge da fast frakt er kr 99 til nærmeste post i butikk, og frakten er den samme enten du kjøper 1 eller flere deler.

Link to post
Share on other sites

Ok, da er planen å demontere og inspisere, og se hvordan det ser ut når delene er separert. Rødfarge er negativt, og det samme er groper og manglende gods tykkelse.  Er det ingen funn, så skrur jeg det sammen igjen. Men jeg vurderer fortsatt å kjøpe inn fullt sett med gjennomføringer og ventiler slik at alt kan byttes om en er dårlig.  Halve jobben er å skaffe varene, og utstyret tåler å ligge lenge tørt på lager i  båt hylla på verkstedet. 

 

boatlab skal sjekkes ut Jannmar. 👍

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

jeg liker heller ikke den flensmonteringen til Blakes ventilene. 

Det er det som gjør de helt supre, er at da får en kik kran som etter min erfaring  siden 87 ikke kan fryse i stykker er på vannet året rundt, stenger  kikkranen og har frostvæske i slangen. og sil på vann inn

Og den største fordelen er at en får slangen rett på kiken, så en slipper å blande tvilsomme rørdeler og fornikla kuleventiler. 

Ps. glemte  ut formingen på toalett vann ut kan ikke tenke meg at det er mulig å få forstoppelse  der.

image.png.2bcb6c731f298bcf67e1a849b08aa0ac.png 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 time siden:

 

Bare skriv bronse i søkefeltet på nettsiden deres, så får du opp alle bronsegreiene. 

 

Fylte handlekurven der og det kom på 3300. Ingen skremmende pris, men jeg liker å vite litt mer før jeg bestemmer meg. De fikk derfor en mail med spørsmål om de har noen sertifikater på produktene som de kan vise til. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...