Jump to content

Materialkvalitet i skroggjennomføringer og annet av metall i båten


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev for 9 timer siden:

men det der er ikke et materialsertifikat.

 

Nei, "det der" er ikke et materialsertifikat.

"Det der" er fra GUIDI sine nettsider hvor de opplyser om at det er mulig å be om et sertifikat/sertifikater/dokumentasjon.

Sertifikatet/sertifikatenes/ dokumentasjonens innhold er umulig å si noe om før man har sett de.

Link to post
Share on other sites

Har lest litt på nettsidene til Guidi, og det virker som om de har god kontroll på hva de driver med.  Mest sannsynlig så bestiller jeg komplett sett i bronse fra dem til hele båten, 6 gjennomføringer med fittings og ventiler.  Når båten skal på land til våren, så begynner jeg med demontering av 1 1/2» septik gjennomføring. Er den dårlig, så bytter  jeg alt sammen for å ikke blande ulike metaller plassert nær hverandre. Er den god, så legger jeg delene på lager og venter noen år. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 1 time siden:

Har lest litt på nettsidene til Guidi, og det virker som om de har god kontroll på hva de driver med.  Mest sannsynlig så bestiller jeg komplett sett i bronse fra dem til hele båten.

 

Metoo.

Bestiller bronse i løpet av helga.

Jeg har bare 1 gjennomføring med kuleventil, slangestuss o.sv., og det er messing fra Guidi. Har stått i båten i 22 år, og ser helt fint ut fra utsiden, og kuleventilen er like lett å operere som en ny ventil. Bytter alt til bronse uansett nå etter 22 år.

Link to post
Share on other sites

Mulig det. Er noe på 'nedsiden' av strømmen, er den nedstrøms. Og vice versa. Altså, sitter en ventil oppstrøms hovedstengeventilen, så er den på oversiden, oppstrøms. Mens i forhold til omtalte drittventilventil, vil hovedstengeventilen være plassert nedstrøms. Det kan fort bli kaotisk.

Link to post
Share on other sites

Samme som 'gun metall' eller på norsk 'rødgods'. Jeg har ikke Den Store Boka her nå, men regner med at det er greit. Du kan jo google om rødgods tåler sjøvann, husker ikke.

 

Da googlet jeg for deg, og det er greit. Trolig dør du før ventilen gir opp ånden.

Link to post
Share on other sites

Materiallære er et spennende fag, men det er ikke så mange som virkelig har kunskap om sånnt. Selv jobber jeg innen oljeindustrien og har også drevet litt med båt, men vi bruker jo ikke så mye forskjellig. men noen ganger noen sære materialkvaliteter. Men kvalitet eller spessielt materiale koster som regel. Vi brukte messingventiler for sjøvannsintak på en katamaran med MTU. En ventil kostet I 2002, 12000! Så hadde fått en over middels bra jolle for 24000 den gangen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Takk for at du googlet Hulda.  Og alle andre som har bidratt til å finne gjennomføringer i metall for de av oss som ikke vil ha plast.  Denne tråden var virkelig riktig å bruke for å få tak i  en tilsynelatende seriøs leverandør.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 2 timer siden:

Denne tråden var virkelig riktig å bruke for å få tak i  en tilsynelatende seriøs leverandør.

Bra det løste seg, og hyggelig at denne gamle tråden kom opp til overflaten :thumbsup: 

 

Når det gjelder dette:

Seilars skrev for 5 timer siden:

... kanskje noen som er litt mer inne i den slags kan forklare hva disse ventilene og gjennomføringene er laget av, og om det høres bra ut. 

 

Guidi.jpeg

så er det en bronselegering med 5% tinn, 5% sink og 2% bly. Hvorvidt det er en god bronse kan du lese mer om på side 1-3 i denne tråden. 

 

Jannmar skrev On 3.2.2024 at 12.04:

Da har vi forskjellig oppfatning av oppstrøms og nedstrøms.

Ser dere diskuterer oppstrøms og nedstrøms. Her er min definisjon: Sarpsborg ligger oppstrøms for Fredrikstad. Man må opp mot strømmen i elva for å komme til Sarpsborg. Fredrikstad ligger nedstrøms for Sarpsborg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ser dere diskuterer oppstrøms og nedstrøms. Her er min definisjon: Sarpsborg ligger oppstrøms for Fredrikstad. Man må opp mot strømmen i elva for å komme til Sarpsborg. Fredrikstad ligger nedstrøms for Sarpsborg. 

 

Akkurat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...