Jump to content

Materialkvalitet i skroggjennomføringer og annet av metall i båten


Komodo

Recommended Posts

Riktig som du hevder JRK. Man skal ta med at om spenningen som er på avveie overstiger ca. 1,4 volt, så renner det overskytende gjennom sinksaveren. Og når det gjelder korrosjon, så er det antall eklektroner/ioner på mars som er avgjørende for korrosjonsraten. Men for all del, det er bedre med sinksaver enn uten noe i det hele tatt. Og så er det mye rimeligere og lettere å installeren enn en skilletrafo.

Link to post
Share on other sites

En liten oppklaring!

 

Denne delen av 6-kantbolt på min hjemmelagde badestige var rød som en rev... Hmm, misstenkelig, var ganske sikker på at dette skulle være syrefast!

materialanalyse_85.jpg

Og det var den også :eek:

Titanstabilisert 316 av beste sort!

Regner med du refererer til unbrakoskruen på dette bildet?

 

Det er ikke skruen jeg mener, men 6-kanten som skruen er montert i. Når jeg skriver at det er en del av en 6-kant bolt, er det fordi den er dreid av et 6-kant bolt emne. Unbrakoskruen har jeg ikke sjekket.

 

Jeg beklager at jeg har ordlagt meg på en måte som du missforstod :smiley:

 

Unbracoskruen din er Ti fordi titanium leder til partikkelstyrking. Det som skjer er at Ti fyller opp uregelmessigheter og hindrer dislokasjoner å løse ut.

 

 

 

 

Når det gjelder denne saken så tror jeg at du har brukt en PVC slange (polyvinylclorid). Dette er en kvalitet som er godkjent til drikkevann (såvidt jeg husker). Tviler på at den avgir noe syre.

 

En tenkelig årsak til denne korrosjonen kan være:

  • Røret heller noe
  • Gummislangen sitter tight på røret og holder spalten tett og tørr
  • PVC-slangen spriker litt pga slangeklemma, og lager en spalte som vannet legger seg i, og forholdene til spaltkorrosjon er tilstede.

 

Lekkasjen kommer fra at det under plastslangen har dannet seg korrosjonsgroper, til de grader at slangen var helt løs under klemmen. Trolig inneholder denne plasten en eller annen syreforbindelse. For under gummislangen på høyre side av rørstumpen var det ikke tegn til korrosjon.

 

rust_paa_roer.jpg

 

Link to post
Share on other sites

På 6 kant mutteren din på stigen så tipper eg at det er doblingen mot den sorte plast? skiven som forårsaker dette. Dette ser man ofte mellom skiver/mutter etc. og det er vanskelig å unngå.

Syring og vask er stort sett det eneste som hjelper da rustfritt/syrefast også må vaskes/vedlikeholdes regelmessig.

Det kan kanskje se ut som en skive, men det er egentlig en foring med ansatskrage (jeg gjør det grundig når jeg først er i gang!) som glir på røret. Etter å ha tenkt litt på dette tror jeg ikke rusten har sitt opphav i spalten, men direkte på overflaten. Den er grov med ganske markerte riper fra produksjonen, noe som kan gi en lokal anode-katode effekt.

 

 

Kjempeinterressant tråd. Skulle gjerne hatt mer kunnskap her.

Takk, moro at dette fenger så mange :smiley:

 

Kobler man sammen alle metaller under båten men en god sink forhindrer dette også korrosjon både fra EMS og feil i 12 Volts anlegget. (

Jeg skal ikke si imot, men er det egenlig lurt å koble sammen alle metaller dersom det f.eks. er snakk om messing og syrefast?

 

(Tok meg friheten å understreke to ord)

Link to post
Share on other sites

Det ruster pga du har skrapt opp overflaten som reagerer med alt rundt... 316 får også rust renner om du skraper det.

 

 

Etter å ha tenkt litt på dette tror jeg ikke rusten har sitt opphav i spalten, men direkte på overflaten. Den er grov med ganske markerte riper fra produksjonen, noe som kan gi en lokal anode-katode effekt.

 

 

 

 

Hei!

 

Har endel kalkrester av skjell og rur på propellakslinger og propeller. De er av rustfritt eller syrefast. Er det slik at når jeg pusser bort disse kalkrestene med f.eks. en stålbørste eller sliperondell så vil overflaten bli "grov" og at jeg da kan få rust / korrosjon på aksling og propell på grunn av nedpussingen?

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke det som er mekanikken. Når du bruker en vanlig stålbørste, så vil du legge igjen Fe (jern) og C (karbon). Dette er det som ødelegger overflaten. Om du bruker smergel, så vil du kunne legge igjen silisiumkarbid, som også vil ruste på overflaten. Faren er hele tiden at man ødelegger grunnlaget for det passiverende skiktet som dannet av Cr (krom). Hvis dette skiktet blir ødelagt, så vil grunnmaterialet kunne få varige skader.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke klorinnholdet i PVC slangen som er årsaken til rust her da?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan meget vel være det REM. Jeg har aldri 'likt' disse plastslangene. Har en haug meter topp gummislange liggende ute i boden. Og skulle ha byttet ut plastslangene for halvannet år siden, minst.

 

Som jeg implsitt skriver over, klorforbindelser og austenitt år ikke sammen. Selv ikke Duplex tåler klorforbindelser.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke det som er mekanikken. Når du bruker en vanlig stålbørste, så vil du legge igjen Fe (jern) og C (karbon). Dette er det som ødelegger overflaten. Om du bruker smergel, så vil du kunne legge igjen silisiumkarbid, som også vil ruste på overflaten. Faren er hele tiden at man ødelegger grunnlaget for det passiverende skiktet som dannet av Cr (krom). Hvis dette skiktet blir ødelagt, så vil grunnmaterialet kunne få varige skader.

Javel, så det er forurensningene fra pusseredskapene som blir igjen på akslingen som gjør at det ruster. Hva vil du anbefalle meg å bruke når jeg skal pusse akslingene og propellene? messingrondell , stål, eller finnes det noe annet som er bedre?

Link to post
Share on other sites

Som jeg implsitt skriver over, klorforbindelser og austenitt år ikke sammen. Selv ikke Duplex tåler klorforbindelser.

Jeg jobbet mye med sprøytestøping av plast i mine tidligere år, og én ting var vi svært grundige med da vi sjekket mulige sprøytestøpeleverandører. Ble det eller var det blitt kjørt PVC i lokalet ble leverandøren strøket av lista med en gang. Klor ødelegger kostbare verktøy på kort tid.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Unbracoskruen din er Ti fordi titanium leder til partikkelstyrking. Det som skjer er at Ti fyller opp uregelmessigheter og hindrer dislokasjoner å løse ut.

Er du sikker på dette?

Jeg kjenner til at man kan øke fastheten på austenittisk rustfritt ved å tilsette nitrogen, men titanet er vel for å binde karbonet for å unngå kromkarbid dannelse med påfølgende interkrystallinsk korrosjon. At karbider hindrer dislokasjonsbevegelser er vel partikkelstyrkningens prinsipp, men er det det som skjer her?

 

 

Ellers så vil jeg på generelt grunnlag advare mot å bruke rustfrie austenitter som belastede boltforbindelser under vann. De er alle svake mot spenningskorrosjon, og de fleste boltene som er i handelen har i tillegg skårne- og ikke rullede gjenger. Skårne gjenger har mikrosprekker som i seg selv er et kim for å starte spenningskorrosjon.

At skårne gjenger, eller skjærte som vi sier i Fredrikstad :smiley: , kommer ferdig med bruddanvisning er jo en kjent sak. Likeså austenittens tilbøylighet til spenningskorrosjon, men at de fleste RF skruer i handelen er skjært stemmer nok ikke. Det er en for dyr produksjonsmetode.

 

For sikkerhets skyld tok jeg en titt på endel skruer som lå og slang i stua... (ikke helt frisk sier du...)

 

Her ser du en standard M10 A4 skrue med senkehode. Denne er tydelig rullet.

rustfrie_skruer_08.jpg

 

I enden av denne skruen ser du tydelig stukningen fra rullingen

rustfrie_skruer_07.jpg

 

 

Og her er en pinneskrue med skjærte gjenger

rustfrie_skruer_09.jpg

Du ser faktisk tydelig hvor verktøyet har sluttet å skjære.

 

Inngangen er også helt annerledes. Skarpere kanter, og minimalt med deformasjon ved inngang og slutt.

rustfrie_skruer_10.jpg

 

 

På denne skruen ser du også at gjenger som er rullet ofte ikke får den karakteristiske V-profilen som en skjært gjenge får. Den blir liksom litt rundere.

rustfrie_skruer_03.jpg

 

 

Vel det var dagens material/skrue-nerd-utspill.

 

Jeg har forøvrig tatt flere målinger som jeg ikke har lagt ut ennå, f.eks. av invalidevispen fra en relativt kjent lokal leverandør :smiley:

Link to post
Share on other sites

Angående korrosjon forårsaket av klor:

 

Er det slik at en bør unngå å bruke klorin ved rengjøring nede i kjølsvinet ? Klorin er jo fint til å bli kvitt båtlukt, men det ville være særdeles ugunstig om klorinen skulle ta knekken på kjølboltene. Jeg tror at mine kjølbolter er laget av 304 stål.

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide med en kontroll måling av Fruen Komodo?

?? Litt usikker på hva du mener nå, har hun lagt på seg, eller begynner hun å bli rusten?

 

Og her ett eksempel til på korrosjon i doblinger/spalter :

Hehe, ja der er det noen fine eksempler!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...