Jump to content

Lisensordningen skal opp til revidering på seiltinget 2013


ravddo

Recommended Posts

Nå er det snart seiltinget der "alle" seilforeninger og kretser møter for å snakke medlemenes sak. Sakslisten er kommet opp og linket til her.

 

Sak 9 tar opp startlisensordningen. Dette har vært diskutert opp og ned i havseilermiljøet. Mange kastet inn håndklet i protest. Hva mener båtplassens medlemer om de alternative forslag?

Dette vil jeg tro at angår mange av båtplassens medlemer uten at de normalt er hørt på et seilting eller vet om det blir diskutert der.

Link to post

Jeg mener dagens ordnung er uoversiktlig, vanskelig å forstå og bidrar til mye ekstra mas når man skal melde seg på årets eneste regatta.

 

Forsto ikkr 100% dr nye forslagene men jeg tror at Askøy sitt forslag vil i praksis bety at jeg skal betale 50 kroner mer til min seilforening. Dette virker som en god løsning, er min mening.

Forslaget til styret forsto jeg at var at målebrevene skulle bli dyrere? Dette mener jeg også er ett greit forslag.

 

Begge ordningene vil bidra til at det blir en mindre ting å tenke på.

Link to post

Ja et av forslagene var økning av kontigent med 50 kroner for hver medlem som seilforeningen melder inn over 18 år.

Dette vil komme som økning på alle medlemer i en seilforening. Inkludert en forsikring for hver enkelt medlem.

 

Eller en økning på 400,- for å løse målebrev. ca 1400 lysbevis i dag. Fordel er rettet mot de som seiler regatta. Bakdel rammer de som i dag ikke seiler lisenspliktige regattaer men har gyldig målebrev. Blir da ca 750,- for å løse lysbevis med dagens satser.

 

eller som i dag men at innkrevingen/kontroll blir skjøvet på regattaarangør.

Link to post

Ja det er mye forandringer i sikte. Overgangen til nytt respittsystem skal man ikke merke så mye til sier de. Det blir et nytt type tall men konverteringen skal gå greit for de fleste båtyper. For din Framtia blir det nye respitttallet "helt nøyaktig" da de har skrogfil i databasen vil jeg tro. 1. april skal det meste være konvertert. Blir nok noen som blir sure men slik er det alltid. Uansett greit med et fast handicaptall uten statistikk involvert.

 

Men lisens har hatt mange innlegg tideligere her på båtplassen. Da klaget folk på at de ikke hadde noe de skulle si. Nå har seilernorge blitt spurt hva vi mener. Da må havfolket ikke ti stille og la jollefolket som dominerer på seiltinget ta alle besluttninger!

 

Her er en diskusjon: https://baatplassen.no/i/topic/61808-hva-synes-dere-om-forslaget-til-startlisens-for-regattaseiling/

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post

Toget gikk for min del da de innførte lisensen til tross for massiv kritikk fra medlemmene.

Tidligere seilte jeg mer enn 20 regattaer i året og var aktiv som sekretær / webmaster i min lokale seilforening gjennom 14 påfølgende år.

 

Er nå utmeldt av alt - og seiler ikke en eneste regatta. Lisens-saken viste en så stor grad av mangel på etikk og reinspikka svindel at jeg ikke lenger vil være assosiert med NSF overhodet.

S/Y Surprise

Link to post

Toget gikk for min del da de innførte lisensen til tross for massiv kritikk fra medlemmene.

Tidligere seilte jeg mer enn 20 regattaer i året og var aktiv som sekretær / webmaster i min lokale seilforening gjennom 14 påfølgende år.

 

Er nå utmeldt av alt - og seiler ikke en eneste regatta. Lisens-saken viste en så stor grad av mangel på etikk og reinspikka svindel at jeg ikke lenger vil være assosiert med NSF overhodet.

Lisensen ble innført etter flertall for dette på seiltinget. I det påfølgende seiltinget for to år siden ble det vedtatt å fortsette. Problemet er at havfolket syter uten å bruke makten de har gjennom forening og kretser. Jeg er nestleder i kretsen i Vest Agder på årsmøtet var det liten eller ingen interesse for å delta på seiltinget. Men meninger om hva seilernorge skal gjøre har alle. Resultat, nesten ingen representerer fra Vest Agder.

Link to post

Det 'flertallet' stiller jeg meg svært skeptisk til.

Alle forslag som omhandlet lisens ble nedstemt. Da alle var borte viste det seg at seilforbundet hadde lagt et forslag 'i bunn' som ble stående igjen (uten avstemning) siden ingen av de andre forslagene ble valgt. At noen måtte ha laget et 'forslag' om å beholde status quo, for så å få flertall for dette er det jeg oppfatter som lite etisk / svindelaktig. De jeg snakket med fra seiltinget var ikke klar over at det var sånn det virket. Det er veldig snålt at 'default' innstilling ikke er status quo, men en radikal endring. Dette førte også til en del bråk i ettertid, men de fleste gidder ikke splitte hår med jurister. Man tar sin hatt og går isteden.

S/Y Surprise

Link to post

Dagens lisensløsning ble innført for å dekke NSFs underskudd etter å ha satset over evne på mesterskapsdeltagelse (var det OL 2008, mon tro?) som ikke ga avkastning i form av resultater eller penger. Dermed måtte bredden betale for penger brukt på toppen, og løsningen ble lisens. Løsningen er for tungvint både for oss som seiler og for de som skal administrere den. Den er også såpass uklar at NSF ikke klarte å svare på flere spørsmål vi stilte fra min seilforening ifm et par regattaer vi arrangerte. Resultatet for vår del var at vi informerte NSF om at vi inntil videre droppet lisenshåndtering/-plikt i våre regattaer fordi vi ikke fikk noen avklaring.

 

For min del så har ikke lisensinnføringen ført til så store endringer, ettersom jeg har trappet ned regattaseilingen og ikke lenger seiler egen båt i regatta og bare seiler som mannskap på foreningslokale regattaer en gang i blant. Seilforeningen hvor jeg satt i styret arrangerer fremdeles sine regattaer, og nå er begge de to årlige regattaene lisenspliktige. Jeg vet ikke om de endelig fikk svar fra HSF eller om de bare valgte å gjøre det enkelt for seg selv og si at nå er det lisensplikt.

 

Uansett så synes jeg måten lisensen ble foreslått og innført var tvilsom. Toppsatsingen hadde kostet alt for mye og feilet, og bredden måtte ta kostnaden. For min del ble toppen nådd på et møte sentralt hvor en av de ledende aktørene (NSFs daværende leder S. H. Smith) bortforklarte budsjettoverskridelsene med at "Budsjettet er bare veiledende". Det er ingen andre steder hvor man som leder kan påstå at budsjettet kun er veiledende og bruke penger som man selv vil. Vedkommende er nå styremedlem i ISAF...

 

Når det gjelder forslagene for årets seilting så har jeg ikke rukket/orket å lese og fordøye forslagene skikkelig. Jeg var min seilforenings representant på flere særmøter i OAS da lisenssaken var oppe første gang, men nå er jeg helt ute av dette. Vet ikke helt om jeg skal legge så mye energi inn i det, ettersom jeg ikke lenger er kaptein på regattabåt eller sitter i styret i noen seilforening. Jeg forstår NOR_Gandsfjord, og har veldig lik bakgrunn som han (leder/styremedlem/webmaster i SF, 20+ regattaer i året), men lisenssaken er ikke min (eneste) årsak til å droppe regattaseilingen. Jeg fikk kone og barn, og jobben tar mer tid enn den gjorde før. Jeg orker derfor ikke engasjere meg like sterkt som jeg gjorde før...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Jeg likte forslaget fra Askøy sf, og er ikke enig i styrets innvending om at passivitet skal være rimeligere enn å være aktiv. Alternativ a vil neppe motivere bredden til å ha gyldig målebrev. Alternativ b er vel bevist å være en dårlig løsning. Jeg får vel stille på årsmøtet i seilforeningen....

 

...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg er ikke uenig med argumentene og frustrasjonen til Nor gansfjord og popeye70. Vi har mistet mange som sto på vippen til å seile eller ei. Hvert tredje år er det seilting og seilernorge har byttet ut styremedlemer siden den gang. Gjort er gjort mener jeg.

 

Nå var også de andre innleggende litt for å provosere fram meninger. Det var vel stort sett Rogaland seilkrets som pratet havseilerenes sak under første lisensaken.

 

I Flødeseilasen her i sør vet jeg om flere som vegrer seg for å være med etter at de har motatt "trusselbrev" om ikke å ha betalt lisens. Er ikke lett for en førstegangseiler å vite hva han må forholde seg til av lover å regler.

 

Men hva mener dere som lurer på om dere skal seile regatta eller ei?

 

Link to post

De aller fleste regattaer jeg seiler er ikke lisenspliktige. Så du kan nok med god samvittighet seile en regatta selv om du tydelig er livredd for å betale noen kroner til Norges Seilforbund. I alle idretter tilsluttet Norges Idrettsforbund er det medlemene som betaler for å holde i gang Forbund. I seiling ingen unntak. Spørsmålet i denne tråden gjalt hvordan.

 

Mine utgifter til lokale klubbregattaer er:

Medlem seilforening 300,- (500,- hele familien)

Påmelding tirsdagsregattaer 400,- Som er et spleiselag for å betale en ungdom gjennom hele sesongen for å starte å ta oss i mål.

Lysbrev: 350,- Kun 3 båter i foreningen vår har sett seg råd til å løse dette.

 

For dette kan jeg seile 9 regattaer og har alt på stell.

Avhengig av hvor mange større helgeregattaer må jeg løse startlisens.

 

For meg som er aktiv kjølbåtseiler, Forbundsdommer, klassemåler og ser hvor mye dugnadsinnsats det gjøres rundt forbi for at folk skal få seile så betaler jeg med glede.

 

Link to post

Klubbregatta er rimelig, sosialt og lærerikt. Jeg synes også startavgifter er generelt av akseptabel størrelse. I foreningen min er man lite høytidelig med formaliteter,

og det kreves f.eks ikke seilnummer. Skjønner godt at mange synes det er mye å holde styr på og mange avgifter å betale. En forenkling ved at lisens inkluderes i kontingent eller målebrev vil kanskje gjøre det litt enklere.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Mine barn kjøpte en gammel 26 fot seilbåt. Den hadde ikke seilnummer fra før.

Kostnaden for å få lysbrev, seilnummer og lisens var nesten 5000,-. Altså mer enn 10 % av båtens verdi.

Dette må til:

Måling 2000,-

Avgift seilnummer NSF 950,-

Seilnummer fra seilmaker 700,-

Lys avgift 300,-

Lisens: 550,-

I tillegg kom påmeldingsavgiften til KNS på 1000,-.

Sikkerhetsutstyret er ikke med i regnestykket.

Tur klassen er ikke noe moro for unge jolleseilere som ønsker å konkurrere.

 

Jeg tror at kostnaden betyr noe for de nye unge seilerne, og vi må ta hensyn til dette når vi bestemmer inngangsbilletten til seilsporten i Norge.

Link to post

Er enig i dette.

 

Når båt mangler seilnummer kan kostnaden ofte bli høy for å få ordnet dette. Før kostet seilnummer et par hundre nå er det steget kraftig. Ofte er det nummerinnsettingen i seil som er den største summen. Men det er en engangsum. Anbefaler når folk kjøper nye båter å få satt det inn før levering da koster det mindre og er der for alltid. er sure tusenlapper i etterkant på en typisk 40 foter.

 

2000,- for å måle en lysbåt er stivt. Her i sør koster det fra 400-600 avhengig av måler. Jeg har forøvrig ikke tatt meg betalt de siste 2 år i det hele tatt hvis jeg har sluppet å reist. Dette er også en engangsinvestering.

 

Lisens trenger man ikke i klubbregatta.

 

LYS bevis skal alle ha men det praktiseres ofte liberalt rundt forbi då folk synes det er dyrt hvert år. 300,-

 

Regattaavgift varierer fra sted til sted.

 

Det koster jo faktisk også noe å drive med andre idretter også.

Link to post

Jeg tror ikke det er kronebeløpet for selve lisensen de fleste klagde på ved innføringen, da de fleste som seiler de regattaene som ble lisenspliktige bruker betraktelig større beløp på løpende kostnader, utstyr, transport og annet. Da var det nok mer begrunnelsen for innføringen og informasjonen som ble gitt i denne sammenhengen. Begrunnelsen/motivet var å dekke inn kostnadene som styret hadde påført NSF med sin ubudsjetterte og feilslåtte elitesatsing, det var helt klart. Informasjonen som ble gitt til foreningene ifm innføringen var dårlig - et eksempel er denne:

 

"Lokale klubbregattaer hvor 3⁄4 av de startende båter representerer arrangørklubben er fritatt fra lisenskravet.
Ved første gangs brudd vil NSF’s styre tildele en bot på kr 1000,-"

 

Vi spurte om hvordan 3/4-regelen skulle tolkes for de regattaer hvor deltagelsen varierer fra år til år, og hvor det ikke er noen fasit på fordelingen av foreningsdeltagelsen. Dette er ganske typisk for mange regattaer i indre Oslofjord og sikkert mange andre steder - lokale regattaer henter deltagere fra omliggende foreninger. Skal man se på historikk for siste år eller tre siste år? Vente og se etterhvert som deltagerne melder seg på? Si i invitasjonen at regattaen er lisenspliktig eller ei, og risikere å måtte endre dette? Vi fikk aldri noe svar fra NSF.

 

Det finnes mange varianter man kunne valgt for lisensen - heldigvis valgte de om ikke annet å sentralisere lisensinnkrevingen, så arrangørene slapp å ta byrden med dette også i tillegg til alt annet man skal tenke på ifm regattaavvikingen.

 

Men nok om fortiden. Lisensen ble innført, og NSF trenger penger. Sånn er det bare.

 

Når det gjelder det nåværende styrets vurdering av Askøy SF sitt forslag til 2013-tinget så reagerer jeg på denne formuleringen:

 

"Dagens lisensordning er tuftet på prinsippet om at aktivitet skal koste noe mer enn passivitet, i praksis at de som benytter seg av organisasjonsleddenes
produkter (les regatta) skal betale noe mer enn de som ikke er aktive."

 

Aktivitet vil uansett koste mer enn passivitet, all den tid man betaler startkontigent for hver enkelt regatta man deltar i. Det er vel heller ikke slik at man betaler differensiert lisens avhengig av hvor mange fotballkamper, håndballkamper eller judostevner man er med på i løpet av en sesong. Lisenskostnaden ligger fast i bunn, og i veldig mange idretter ligger den betraktelig høyere enn for seiling.

 

Jeg har ingen problemer med at det å være med i en seilforening og delta i regatta utløser et krav om lisens. Det er måten man administrerer og utøver lisensinnkrevingen på som blir nøkkelen. For det første må man finne et passende nivå for når lisenskrav utløses. Deretter må man finne en lisenskost som ikke skremmer gamle og nye seilere vekk fra sporten. Hvordan lisensen skal kreves inn må også adresseres. Og ikke minst må seilere føle at de får noe igjen for lisensen, så det ikke bare er enda en avgift man betaler til en annen lomme enn sin egen. Noe av poenget er at man må finne en modell som fungerer uten for mange unntak og for mange særtilfeller som krever ekstraarbeid.

 

Jeg har ikke noen fasit på hvordan dette skal gjøres, men jeg ser at dagens løsning ikke er optimal. Askøy SFs forslag er forsåvidt helt OK for min del, men hvorfor ikke kalle det de vil innføre for "Lisens versjon 2"? De vil fjerne dagens lisens, men de vil øke den sentrale kontingentdelen og øke forsikringsdelen. Hvorfor ikke la dette nye forslaget (bort med dagens lisens, men øke kontingent + øke forsikring) fortsette å hete lisens? Er man så negative til selve ordet "lisens"?

 

Å beholde dagens løsning, som styret i NSF selv beskriver som ressurskrevende for NSF er vel det dårligste valget man kan ta.

 

(Note to self: Ikke skrive så lange innlegg langt etter leggetid...)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Klubbregatta er rimelig, sosialt og lærerikt. Jeg synes også startavgifter er generelt av akseptabel størrelse. I foreningen min er man lite høytidelig med formaliteter,

og det kreves f.eks ikke seilnummer. Skjønner godt at mange synes det er mye å holde styr på og mange avgifter å betale. En forenkling ved at lisens inkluderes i kontingent eller målebrev vil kanskje gjøre det litt enklere.

 

Du må huske at foreningen din er en veldig koselig og inkluderende forening, Framtia. Vi har også delt ut "uoffisielt LYS-tall" til spesielle båttyper uten kjent LYS-tall, basert på hva lignende båter har og hvor bra man gjør det i foreningens regattaer. :wink:

 

Per i dag så så ligger det forøvrig en sentral komponent i den kontingenten man betaler til sin lokale seilforening. Denne sentrale komponenten blir betalt videre til NSF. Legger vi lisensen inn i denne komponenten så betyr det at lisenshåndteringen ikke gir større administrasjonskostnader enn man allerede har.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Der støtter jeg deg 100% Popeye70. Jeg tror også kjernen i problemet ligger der. For meg som er rimelig aktiv synes jeg også det er noe bal å logge meg på for å kjøpe startlisens. For nye seilere er det bare en fartsdump som de lar vær å kjøre over. I tilleg har vi mistet mange resurspersoner som ble forbannet. Det har vi ikke råd til i et lite seilmiljø der det meste foregår på dugnad.

 

Allerede i dag betaler hvert medlem inn til forbundet. Slik alle særidretter gjør. I vest agder betaler i tilleg foreningene 10,- per medlem til seilkretsen for drift av denne. Hver forening får noe penger igjen fra forbundet avhengig av hvor mange aktive under 18år. Ungdomsmiddler.

 

Jeg synes den kollektive ordningen med 50,- i året til NSF der man da også får en kollektiv forsikring er en enkel løsning.

 

Men det er jo synd hvis 50,- kroner ekstra til forbundet gjør at mange slutter å være medlem i foreningene i protest.

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Går et slikt forslag igjenom vil Norges Seilforbund kun være av interesse for de som seiler aktivt regatta. Jeg og sikkert mange flere vil umidelbart melde oss ut av våre foreninger. Dette må være lite gjennomtenkt.

NSF er jo en forening som først og fremst skal fremme seilsporten som idrett. Hva er begrunnelsen for å være med i NSF om man ikke deltar i regatta?. Ingen tvil om at forbundet kan miste medlemmer, men da må man bare legge lista deretter?. Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...