Skibsplast500 Startet 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2013 Jeg trodde NW gikk veldig bra. Nå er de konkurs. www.batmagasinet.no/artikkel/nord-west-er-konkurs Dette var trist! Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Hva? Finanskrisen ble da avblåst for over to år siden av ekspertene her inne? Trist. Jeg tror imidlertid det står flere for tur. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
-morten- Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Men noen andre kjøper jo helt sikkert former og rettigheter slik at båtene fortsatt vil bli bygget Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Zandra Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Vi får håpe at Bitteliten ikke har noe usikret mellomværende med verftet. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Hva? Finanskrisen ble da avblåst for over to år siden av ekspertene her inne?Uansett hva man mener om finanskrisen etc. så mener jeg at båtmarkedet er ganske enkelt: Båt=luksusgode Båt=lang levetid Ergo= antall båter øker vesentlig fortløpende uten at utrangeringen skjer i samme tempo. Tilbudet bygger seg opp til å bli kjempe høyt. Litt uro i verdensøkonomien så blir markedet mer prissensitivt = man går for brukt båt istedenfor ny båt. Tilbudet er der, muligens et "overtilbud" også... Båtprodusentene jobber i motbakke. En må ha de mest "geniale" båtene, og produksjonsmetodene for å ta nok markedsandeler av et stadig mindre og mindre nybåt marked. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Nå ble jeg lei meg... Veldig trist. NW42 er den fineste båten jeg vet om... mvh Bavaria32sport NW fan Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
twisterx Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 NW har bra kvalitet, men ligger lysår tilbake for mange av konkurrentene på modernisering og design. Når Princess, Fairline, Sealine, Jeanneau etc lanserer nye båter på løpende bånd - som faktisk oppleves som _nye båter_, så skjønner jeg godt at NW sliter. Jeg trodde jeg skulle falle av stolen når jeg så at de på den nye 430 Fly fremdeles hadde plassert joystick'en inne i en salg&pepper hylle bygget av tre. Dette er så langt unna dagens standard for design at det blir nesten for en kuriositet å regne. Og når de i tillegg krever ~30-50% mer enn konkurrentene for en tilsvarende størrelse/spec båt så er det ikke rart at mange velger annerledes. Joda, NW har flott kvalitet, men det er ikke alle som er villige til å betale millionbeløp for å få de siste 2%'ene på finishen.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 (redigert) NW har bra kvalitet, men ligger lysår tilbake for mange av konkurrentene på modernisering og design. Ikke i mine øyne :-) De er klassiske og vakre, kontra en del av "den moderne bråtan" som designes idag.. Og dæven så gammel jeg hørtes ut nå :-) mvh Bavaria32sport 43 år :-) Redigert 27.Februar.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hanto1 Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Triste greier, NW burde absolutt ha livets rett, Kompromissløs kvalitet som holder i årtier. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Hmm... det er da ikke veldig lenge siden de kjøpte opp Najad. To så kjente båtmerker som "blir borte" på en gang, er litt vanskelig å tro. Kanskje denne konkursen er av en litt teknisk art for å kvitte seg med gammel gjeld? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
twisterx Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Husk at Najad da allerede var i konkurs. Man skal ha litt ryggrad for å ta over en såpass stor kostnadsbase som Najad representerte. NW hadde sikkert i tankene at de skulle få sving på salget til Najad ganske kjapt, men det har de tydeligvis ikke klart. Det er vel alltids en mulighet for at dette er en "planlagt konkurs" for å kvitte seg med gjeld, men det er i såfall en steintøff strategi å kjøre for et merke som bygger sin posisjon i markedet på seriøsitet og kvalitet.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Vi får håpe at Bitteliten ikke har noe usikret mellomværende med verftet. Auda ! Dette var ikke bra ! Krysser fingre for vår felles venn ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 (redigert) Dette var triste greier. I forhold til ny båt så blir det nok ikke det i denne omgang da nei. Da er det jo greit å tenke på at vi har den motorbåten vi vil ha. Når det først skulle gå så ille var det et OK tidspunkt for oss i forhold til ny avtale. Og ettersom tiden er som de er så har vi sikret oss godt i kontrakten. Og vi har gode svenske advokater om det skulle trenges Nå skal ikke jeg spekulere så mye - men jeg hadde ikke blitt overrasket om det er banken som har sagt stopp. Redigert 27.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Du hadde ikke levert den inn, Bitteliten ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 (redigert) Det var leit at dette ikke ble som forventet Bitteliten, men siden det ikke blir nybygg...: Jeg ville absolutt tatt en titt på denne: www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39309803. Det fremstår som en veldig spennende båt (vet at du ønsker sentercockpit men dog...). Redigert 27.Februar.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Key Freak Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Trist, og overraskende. Spesielt siden man hele tiden har fått inntrykk av at NordWest "går så det suser", "selger båter som aldri før" osv... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
REM Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 NW42 er den fineste båten jeg vet om Jo for all del, en fin båt, men for dyr og for liten kundegruppe til å få skikkelige volumer som kan forsvare investeringer og kostbar produksjom. Nå skal jeg vokte meg fra å framstå som en etterpåsynser her, men man må ikke glemme at båtkjøpere er i utgangspunktet konservartive. Ingen vil egentlig ha drev i en slik tungdrevet "gubbebåt", og IPS driver prisen på en i utgangspunktet dyr båt ytterligere den gale veien. Bortsett fra noen få nyrike, er kjøperne godt voksne, med nedbetalte hus og god økonome. Disse har ikke små barn og trenger egentlig ikke 3 kabiner. De vil heller ha to og med mer romslig plass i fellesområdene. Kan levelig forestille meg miljøet i den i utgangspunktet svært trange salongen på feks. en NW420, med striregn ute på tredje dagen, seks personer rundt bordet, grinete unger, og mor som skal starte med kjøttkakene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
MajorAndy Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Ups.... Det kom da godt nok som en overraskelse....her må være sket noget uventet. Mon ikke der bliver tale om en form for rekonstruktion? Men uanset - det er igen en trist nyhed for branchen... Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Kvalitet koster og håndverksmessig produksjon sliter veldig med å overleve mot industriproduksjon. Alle moderne biler produseres på denne måten og tyske biler holder jo god kvalitet. Oppfatningen er ikke helt den samme når det gjelder båter produsert på denne måten, f.eks. Bavaria. Masseproduserte båter er noe annen enn de møblene de lager på Orust. Jeg har latt meg imponere av yrkesskoleelvene som laget innredninger på båtmessa i Göteborg, her snakker vi ekte håndverk. Slikt koster og det vil ikke de store massene betale for. Dermed går det mot skifteretten for produsentene på Orust. Det er også noen andre faktorer som påvirker båtmarkedet. Unge folk kjøper ikke båt på samme måte som før, SXK har undersøkt litt og sett på salget (volumet) av båter kontra bobiler. Her er det helt klart at unge folk heller kjøper bobil enn båt. Jeg tror også det dårlige været de siste sommerne betyr endel. Etter årtusenskiftet skjedde det et paradigmeskifte i flypriser og mange som tidligere seilte i hjemmelige farvann leier nå båt i Middelhavet eller andre steder. Nå er denne festuka til svenske ungdommer fått avlegger i Kroatia og da varer det ikke lenge før det blir rolig i Grebbestad. Finanskrisa har selvsagt også påvirket litt, det var jo mange unge som kjøpte båt før, men når ungdomsarbeidsledigheten er så høy så tar det veldig lang tid før de unge kommer så langt at de har overskudd til å kjøpe båt, men to uker i Middelhavet har de råd til, det er en enkel utgift der og da. Ikke noe man må låne til og som drar på seg driftsutgifter. For den maritime bransjen er det nok ikke så greit. Her i landet har vi jo god økonomi så vi merker ikke så mye til det. Man trenger ikke dra lengre enn til Sverige for å oppleve at det ikke så bra som her hjemme. Sånn var det ikke når jeg var barn. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
MajorAndy Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Mystisk: Regnskaberne viser overskud - ganske vist ikke stort - i flere år i træk. ikke et år med underskud som jeg kan se det. Med andre ord en sund virksomhed. Nogen må have trukket stikket og krævet et lån tilbagebetalt. Men selve forretningen virker sund. Alt tyder på rekontruktion, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 http://www.gp.se/ekonomi/1.1331738-stor-batbyggare-i-konkurs Litt mer her Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Mystisk: Regnskaberne viser overskud - ganske vist ikke stort - i flere år i træk. ikke et år med underskud som jeg kan se det. Med andre ord en sund virksomhed. Nogen må have trukket stikket og krævet et lån tilbagebetalt. Men selve forretningen virker sund. Alt tyder på rekontruktion, synes jeg. Er bankene som ikke vil være med. Regner med at de ønsker en høyere egenkapital. Søkes vel etter en sterkere finasiell eier. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bonus Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Mere informasjon i Bohusläningen Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Dette var triste og ikke minst overraskende nyheter Trodde de var en av de få som holdt hodet godt over vannet i en for tiden meget vanskelig bransje. Håper og tror de kommer på beina igjen Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
EIRINA Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Vi får håpe at det løser seg at de blir enige og kommer seg opp av uføret Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.