function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

NordWest konkurs


Skibsplast500

Recommended Posts

Helt i tråd med hva jeg også tenkte Skipper'n. Når NW også har begynt ta mer bruktbåter i innbytte for å få solgt nye så gjør ikke det situasjonen mer forutsigbar for bankene. Mindre cash inn og forlenget kreditt før penger til bygging av ytterligere nye båter. Kort sagt må produsent få mer kreditt.

Helt i tråd med hva jeg også tenkte Skipper'n. Når NW også har begynt ta mer bruktbåter i innbytte for å få solgt nye så gjør ikke det situasjonen mer forutsigbar for bankene. Mindre cash inn og forlenget kreditt før penger til bygging av ytterligere nye båter kommer inn. Kort sagt må produsent få mer kreditt.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Olpi: Helt i tråd med hva jeg også tenkte Skipper'n. Når NW også har begynt ta mer bruktbåter i innbytte for å få solgt nye så gjør ikke det situasjonen mer forutsigbar for bankene.

Mindre cash inn og forlenget kreditt før penger til bygging av ytterligere nye båter kommer inn.

Kort sagt må produsent få mer kreditt.

 

Ja och så skall till det läggas en begagnatmarknad i fritt fall.

Skall väl inte mycket fantasi till att förstå att det skickar kalla kårar utefter ryggraden på banken???

Något annat vore väl tjänstefel.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tak for glimrende analyse.

 

Men skal man følge dette, så kan Najad-købet vel godt være dråben, der fik bægeret til at flyde over? I en ekspansiv strategi er købet naturligvis rigtigt, men jo flere både man bygger, jo højere bliv kravet til arbejdskapital jo. Så en pludselig udvidelse af volumen med hele Najad-værftet har måske været det, der fik banken til at miste troen?

 

Uanset, så har problemerne nok været kendt i nogen tid. Jeg henvendte mig i efteråret for at teste muligheden for a NW ville tage min båd ind i komissionssalg. Altså ikke noget med indbytte, men ren komission. Til min overraskelse sagde de nej - med den forklaring at de selv havde to 390-ere som de havde taget i indbytte som skulle sælges først. Det fik mig til at konkludere, at de måtte være pressede økonomisk da indtægten fra et komissionssalg trods alt også ville være en pæn klat penge.

Link to post
Share on other sites

Ryktene her nede går på interne stridigheter om kursvalg innen selskapet. Det er iallfall snakket blant "folket" på bakken. Restrukturere og starte på nytt ser ut til å være eneste løsning. Bare rykter selvsagt.

Intern uenighet mellom Benny og Jessica da eller?

 

SW er nok på spikeren i sin analyse. Det jeg undres er om banken får ut mer i en konkurs enn om de hadde hjulpet dem over kneika. Min lille erfaring med bedrifter er at det har verdi å ha god relasjon med banken sin.

Link to post
Share on other sites

Jo, men der er jo eksterne medlemmer af styret. Og disse har jo et ansvar uanset at de er tilsat af ejerne. Så i en situation hvor direktionen/hovedaktionæren efter flere styremedlemmers mening er på galt spor, så er disse jo forpligtet til at følge lovgivningen og fx undgå eller mindske tab for kreditorer - uanset hvad ejeren så mener.

 

Jeg understreger, at jeg ikke ved noget om den aktuelle situation. Men det er jo en klassisk situation når man har en situation hvor grundlæggeren, ejeren og direktøren er samme person og dermed har fuld kontrol, men hvor man har eksterne styremedlemmer som fx en advokat. I sådan en konstruktion kan man hurtigt komme i problemer hvis fx ejeren ønsker at ekspandere hurtigere end man mener, forretningen kan bære.

 

Igen: dette er helt teoretiske betragtninger og jeg har ingen viden om hvad der er foregået.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg undres er om banken får ut mer i en konkurs enn om de hadde hjulpet dem over kneika. Min lille erfaring med bedrifter er at det har verdi å ha god relasjon med banken sin.

Ønsker man videre drift etter konkurs er jo banken den en bør ha de beste relasjoner med. Konkurs den ene dagen og kort tid etterpå med å by på hele varelageret med lånte penger fra banken. Så er man i gang, bare denne gangen uten leverandørgjeld og gammel moro som veltet det gamle..

Link to post
Share on other sites

Vel, med de prisene den enkelte båtbygger serverer kundene er det ikke rart at de går over ende den ene etter den andre. Blir jo ikke akkurat billigere av å produsere i østblokken heller, pussig. Men noen av produsentene (eierne) ser jo ut til å ha vært hjemme til alle måltidene.

Det eneste jeg kan gå med på når det gjelder dagens høye priser er skikkelige trebåter laget for hånd av dyktige håndtverkere med stolthet for yrket de har.

Link to post
Share on other sites


Den uppkomna situationen är givetvis beklaglig och tragisk både för ägare, personal och leverantörer, samt kanske då i viss mån även för ägare av och spekulanter på NordWest och Najadbåtar.



Och Benny Martinsson med Nordwest har väl väckt beundran för sin båtbyggar-tradition och kvalitet på många håll både här i Sverige och som jag förstår även i Norge. Han har varit framgångsrik och satsat på nytänkande och förmått hålla sig på benen när konkurrenterna gått på knäna.


Men branchen genomgår ett stålbad och aktörerna ställs på hårda prov. Och uppenbarligen så hade inte NordWest de finansiella muskler som erfordrades för att klara sig igenom detta.


Men ärligt talat finns det då någon annan väg ur denna bekymmersamma situation för båtbranchen än att marknadskrafterna får spelrum så att produktion och efterfrågan kommer i harmoni? Och ligger det inte rent av i vårt och branchens intresse? Hur skall annars det gigantiska berget av båtar till salu kunna avvecklas? Och hur skall det kunna bli realistiska priser på båtmarknaden igen? Båtar lever ju lätt i både 30 och 40 år och båtintresset hos kommande generationen verkar väl minst sagt svårbedömt eller i klartext kanske snarare osäkert/vikande.


Är det någon som vågar sig på en filosofisk analys av detta problem?



:fishing:

Link to post
Share on other sites

Takker for glimrende artikkel som lettfattelig klargjør situasjonen, Skipper Worse! Jeg har alltid sett på NW som en av grunnsteinene i skandinavisk båtbransje, på samme måte som norske Windy. Fikk litt sjokk da jeg logget meg på BP og fant denne tråden i dag, men nå som jeg forstår sammenhengene er jeg egentlig ikke så overrasket allikevel... Forhåpentligvis går det slik at NW stables på beina igjen.

Link to post
Share on other sites

 

Og Windy holdes i live av en søkkrik eier.

Et veldig godt poeng, Bitteliten! Og Windy-sjef Knut Heiberg-Andersen har brukt mye krefter på å overbevise denne søkkrike eieren om at utflagging av produksjonen var den eneste veien å gå.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Windy flytter all sin produksjon av båter over 30 fot til Västervik i Sverige. Til verftet som tidligere lagde Storebro båtene. Windy har hatt det verftet siden 2005/2006 om jeg husker rett, og lagd 48, 52/53 og 58 der. Båtene under 30 fot skallages i Polen, på en fabrikk som lager båter for flere merker. Ikke noe hokus pokus å drive produksjon de stedene med rett management

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og Windy holdes i live av en søkkrik eier. Det er verdien av skikkelig egenkapital. Cash is king

 

Jepsipepsi. Jeg leste for en stund siden et intervju med Hegnar hvor han uttalte noe slikt som at han selv anså det som ren veldedighet at han ventet så lenge med å legge småbåtproduksjonen til Polen, mens andre ser det som ren galskap. Har man råd, har man råd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...