Jump to content

NordWest konkurs


Skibsplast500

Recommended Posts

MA, ja nu är det väl inte så svårt att dölja en svår ekonomisk situation i t ex /för/ högt värderade lager etc.

 

Benny Martinsson må ju ha varit duktig, men jag förmodar att det var mer än jag som undrade om han drabbats av hybris när han gav sig in i Najad.

 

Jag skrev här för flera år sedan 'någon måste bort' och tyvärr har vi nog inte sett slutet än.

Ekonomisk kris slår hårt mot kapitalintensiva brancher som denna och som grädde på moset så verkar det väl inte precis ligga ett ökande båtintresse i tiden.

 

Man håller andan och räknar de kvarvarande producenterna på stormässorna varje år, det är nog fler banker som kan få kalla fötter...

 

Tyvärr är det nog så att det behövs någon båtintresserad oljesheijk eller liknande som garant för att hålla storvarven vid liv i dessa tider?

 

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var utrolig trist. Vel nok er NW dyre båter, men der er også mye kvalitet. Spesielt det en ikke ser. Håper bare at Benny mfl kommer i markedet igjen. Han er utrolig kompromissløs mht kvalitet. Prisen på kvaliteten er i mange tilfeller ei utfordring...Får håpe Bitteliten blir skadesløs.

Link to post
Share on other sites

Ja, ebointa, du har nok ret i at Najad-købet var en blyklods som måske har vejet ekstra til da bankerne skulle beslutte om deres risiko var for stor. Og man kan godt skrue sin soliditet op ved at opjustere varelager mm, men den underliggende drift er jo positiv ifølge regnskaberne og der er jo trods alt også en revisor inde over årsregnskaberne. Så vi har efter alt at dømme at gøre med en virksomhed, der tjener penge og derfor er det mystisk at bankerne vil tage et tab nu i stedet for at vente og se om virksomheden kan tjene mere når konjunkturerne vender.

 

På den anden side må jeg sige, at jeg nok heller ikke ville investere mine sparepenge i bådbranchen i dag. Især ikke i den del af branchen, der leverer håndbygget, dyr kvalitet til liebhavere. jeg må så være glad for at jeg ejer en båd, der har en kvalitet som der nok ikke vil blive bygget mange af i fremtiden...

Link to post
Share on other sites

Men regnskapene viser vel ikke tallene for 2012 ennå, vel?

Nei, det har vel ikke kommet regnskap for et fullt år med Najad som en del av konsernet?

 

Det er vel stor sannsynlighet for at Najad har påført NW såpass mye ekstra finansiell hodepine at det er dette som har veltet skuta.

Link to post
Share on other sites

Det er også inntrykket jeg har fått. Så er spørsmålet om man finner en ny eier som har tilstrekkelig med kapital - for det er nok ikke så enkelt

Enig. Hvis mulighetene for enorm gevinst hadde vært sannsynlig så kunne man kanskje fått inn noen godt skodde aktører som er risikovillige. Utsiktene for enorm gevinst er nok ikke til stede slik det er pr idag vil jeg tro. Dessuten bør investorer være langsiktige.

Skal bli spennende å følge med.

 

Tror nok ikke det er den siste konkursen i båtbransjen i 2013.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Markedet for slike båter er nok i fritt fall fortsatt, det er vel de færreste som betaler 5-10 millioner kroner for en båt... Det å legge penger båtverft i Skandinavia er jeg redd er risikosport med dårlige odds.. med mindre man har mye penger en ønsker å bli kvitt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det interessante her er jo at salget i NordWest har gått bra den siste tiden. De har solgt 5-10 seilbåter, de har solgt 10-15 nye 430er m.m. De hadde ikke kapasitet til å levere Najad til oss for neste år. Så den underliggende driften tror jeg er OK. Det som er utfordringen har vært likviditet til drift av selskapet.

 

Jeg er ikke så sikker på om Najad har vært blyloddet her. Jeg tror Najad har sørget for at de har utnyttet kapasiteten sin godt og dermed holdt de faste kostnadene på et akseptabelt nivå - og at de har hatt 3 ben å stå på : nye motorbåter, nye seilbåter og rekondisjonering og salg av brukte av båter.

Link to post
Share on other sites

Sälja båtar är väl inte det samma som att tjäna pengar - speciellt inte när konkursförvaltaren är i sikte....

 

Skulle inte förvåna mig om det rent av skulle kunna betecknas som köparens marknad, tom med ett dyrt inbyte(!)

Eller för att se det krasst, det är väl inte många uppegående båtproducenter som vågar befatta sig med inbyten i egen räkning idag

 

Sen är det ju så att bokföringsvärden på inbyten är det inte många som kan ifrågasätta.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kvalitets båter til riktig pris vil alltid selge, så at det selges godt i Leangbukten er ikke noen stor overraskelse

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Båter som forhandles i Leangbukta:

 

Askeladden, Bavaria, Beneteau, Boston Whaler, Capelli, Galeon, Marex, Nordkapp, Ryds, Salpa, Sting, White Shark, Windy, Windy, Oceancraft, Zodiac, Dufour, Grand Soleil, Arimar, Formenti, Zodiac, Capelli Rib, Williams.

 

Bare sånn at det ikke leses som om kun en båt selges der. Som noen ser ut til å tro.

Link to post
Share on other sites

Veldig trist nyhet dette. NW er/var en form for et "friskt pust" i en bransje som pan-europeisk sett etter min mening er alt for homogen og lik i hva de tilbyr (Italienerne kan vi da holde utenfor...). Det som har skjedd her er en finansieringsbrist der kundene ikke vil betale forskudd uten å få bankgaranti, og der banken ikke vil gi slik garanti. Det er en uhyrlig effektiv dødsdom banken har effektuert her. Problemstillingen er selvsagt at kundene OG banken har hatt den SAMME skepsis til verftets evne til å oppfylle avtaler. At kundene har hatt det er helt naturlig ut fra hva som har skjedd både her hjemme og ute i Europa de siste årene. Men at banken skulle ha en slik holdning er noe mer overraskende, spesielt med de salgstallene som er rapportert nylig. Det leder tankene hen på andre hensikter og formål enn de som er umiddelbart synlige. Det skal bli spennende å få vite mer om bakenforliggende fakta, strategier og hensikter etter hvert.

 

Så får man jo håpe for kjøpernes del at de er godt sikret eller ikke har betalt noe. (Den ene av disse jeg kjenner, ser heldigvis ut til å "stå han av").

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, Worse; for banker har det til alle tider vært slik at en del av deres fundamentale verdi ligger i det psykologiske (tilliten til at jeg kan ta ut penger fra kontoen min også i morgen). Ganske spesielt at et småbåtverft har blitt avhengig av de samme mekanismene i en slik utstrekning.

 

Triste nyheter uansett.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke småbåter når de koster 5-15 millioner. Garantier og sikkerhet for innbetalinger er svært sentralt i en slik handel der man setter egne penger inn som arbeidskapital for å finansiere bygging av den båten man har bestilt.

Ser ordene ramlet ut på en rimelig skranglete måte; mente hverken å si at NordWest lager små båter (fritidsbåter er nok et bedre begrep, har jobbet for mye med VLCCer i det siste ...) eller at arbeidskapital er en bagatellmessig greie.

 

Men det at mangel på arbeidskapital blir et så akutt og altoverskyggende problem for en ellers oppegående bedrift er ganske nytt; en kombinasjon av banker som strammer inn og båtbransje i fritt fall, formodentlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...