Jump to content

NordWest konkurs


Skibsplast500

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Fra Motor Boat and Yachting

Nord West seeks buyer

 

Second Swedish manufacturer in eight months files for bankruptcy

Award-winning Swedish boatbuilder Nord West was looking for a buyer as MBY went to press after filing for bankruptcy in February.

 

The company, parent to the motor boat brand as well as Najad sailing yachts, was forced to call in administrators after its main lender cancelled its credit lines, leaving it with an unserviceable £11.5 million in debt. The yard is the second well-regarded Swedish manufacturer in a little over eight months that has shocked the marine industry by unexpectedly filing for bankruptcy, following Nimbus in July 2012. Nord West’s 135 employees are hoping new investors can be found as quickly as they were for Nimbus, which was snapped up by investment group R12.

 

The 135 employees are hoping new investors will be found as quickly as they were for Nimbus

Johan Stübner, Nord West’s sales director, told MBY a strong krona had impacted European sales, but he said the company had a decent forward order book, including 11 orders for its latest model, the Nord West 430.

 

There has also been speculation that the company’s acquisition of Najad in 2011 resulted in an unsustainable squeeze on finances.

 

Stübner told MBY the news of the bankruptcy came as a complete surprise to all at the company’s yard on Sweden’s west coast.

 

“No one knew what was going on with the banks. Most people were thinking we might need to downsize, but no one considered bankruptcy,” he said.

Link to post
Share on other sites

Begynner det å lukte svidd?

det er alltid flere sider av en sak enn det som står i media, men det skal jobbes hardt for å få tilbake tillitt her. Det er noen jokere i spillet om konkursboet som kan gjøre dette til en thriller. Interessen til konkursforvalteren og banken er å få maks penger igjen. Det er jobben deres. Og verdiene boet rår over er i realiteten ikke så store etter at det ble klart at alle kunder eier alle sine båter. Banken burde kanskje etterhvert lure på hva de gjorde da de trakk inn kredittene når de sitter med 80mill i tapt lån og pant i eiendommer verdt 22 millioner. Og hva er markedsverdien av en verftseiendom under en motorveisbro? Det er ikke sjelden differanse mellom takst og markedsverdi :smiley:

 

Vi har fått beskjed fra konkursforvalter at verftet stenger helt ned i slutten av april.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg inn bud da vel. Uten garanti for omregulering :wink: i dagens eiendomsmarked. På Henån.

 

Om banken mener at eiendommen har stor verdi bør de beholde og utvikle den. Blir spennende å se hva de gjør. Jeg har tråkka en del rundt på Vindön, og det beste med stedet er at det nesten ikke bor folk der

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er let at være sofa-ekspert i sådanne tilfælde,men jeg har stadig og tiltagende svært ved at forstå beslutningen om at købe Najad. I en tid hvor gæld er gift og cash is king og der åbenbart i forvejen var en del gæld, så virker det ikke klogt.

 

Men der er meget vi ikke ved. Jeg tænker, at en opspiltning måske er en mulighed? Der har måske været andre købere inde over dengang med Najad? Så man kunne tænke sig en køber til NW og en anden til sejlbådsdelen?

Link to post
Share on other sites

I øvrigt er Orust jo virkelig udkants-Sverige. Her er ikke megen vækst og få arbejdspladser. Det ligger langt fra Stockholm og er ikke en del af landet der har vækst generelt.

 

Jeg foreslår vi splejser: Norge får Bohuslen ned til Göteborg. Det ligger lige i Oslos baghave og kan vokse betydeligt under Norsk ejerskab. Danmark tager Skåne, Halland og Blekinge, der jo nu har bro til København. Sverige får lov til at have søadgang via Göta Elv. Hmmm, ligner det noget, der har været forsøgt før...?

Link to post
Share on other sites

Det er let at være sofa-ekspert i sådanne tilfælde,men jeg har stadig og tiltagende svært ved at forstå beslutningen om at købe Najad. I en tid hvor gæld er gift og cash is king og der åbenbart i forvejen var en del gæld, så virker det ikke klogt.

 

Men der er meget vi ikke ved. Jeg tænker, at en opspiltning måske er en mulighed? Der har måske været andre købere inde over dengang med Najad? Så man kunne tænke sig en køber til NW og en anden til sejlbådsdelen?

 

Det er jo helt analogt til hva Nimbus foretok seg rett før konkursen, kjøpte opp Paragon.Det var også nokså ubegripelig.En ting er å kjøpe opp, en annen ting er å fusjonere og få det til å gå i pluss. Det kan ta tid.

Virker som om noen er litt vel optimistiske, les urealistiske.

Link to post
Share on other sites

Ebonita: Skåne ER Danmark. Punktum :-)

 

 

Jeg mangler en kran :headbang: skulle have søsat inden påske men vi var to både, der skulle i vandet og ham den anden havde ikke lyst til at vårpusse i minusgrader. Så han aflyste kranen og nu venter vi på at der er en, der har tid til at klare det. Jeg ligger 5 km. inde i landet, så det er lidt af en operation. Men her i helgen gør jeg alt færdigt og så er det bare at vente på at Hr. Kranføreren kan nedlade sig til at komme forbi...

 

Nå.

 

End digress...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

gu6esamu.jpg

Slik så verftet ut i dag. Noen få mann ferdigstiller to 430 fly. Et par andre klargjør kundebåter som har vært i opplag.

 

'Bitteliten' var i perfekt stand da vi kom ombord i dag. Som vanlig fra NordWest

3y3ehaba.jpg

 

Konkursforvalteren har opptrådt meget ryddig og korrekt overfor oss. Desverre har ikke banken vært villig til å akseptere de bud som er kommet på boet til nå, og når de siste båtene leveres ut stenges alt ned. Så får vi håpe banken etterhvert kan akseptere nye eiere som kan starte opp

Link to post
Share on other sites

Synd. Scandinavia har mistet ett anerkjent og tradisjonsbundent verft. Smellen var vel vesentlig større enn de fleste kunne tro. Var det kanskje nettopp hangen til kvalitet og håndtverksmessig utførelse som til slutt ble verftets bane?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...