VannTro Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Det var ikke noen hyggelige tall som sto å lese i siste Båtliv vedrørende denne konkursen. Underskudd ca. 186 mill sek. 61 kunder har anmeldt krav for 64,4 mill. sek. og 272 leverandører og samarbeidspartnere har anmeldt krav på 24 mill. sek. De ansatte må også belage seg på å tape inntekter som ikke blir dekket av lønnsgarantien. Aktiva i boet er 23 mill. sek. Nå har ikke jeg sett på omsetningen til NW, men det her må det vel ha vært drevet med til dels store underskudd i lengre tid vil jeg tro. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Noe nytt om nordwest? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Ikke noget som jeg har set. Men de poster lystigt videre på facebook og reklamerer for deres 430 Fly. Som om intet var hændt. Det er sikkert det bedste at gøre, men det virker mærkeligt at der hverken på deres facebook eller hjemmeside kommenteres det mindste om situationen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 (redigert) NordWest har gått med regnskapsmessig overskudd i alle år. Se www.allabolag.se for detaljer. Omsetning på 300-400 mill sek Kravene som stilles ved en konkurs er ikke nødvendigvis reelle. At 61 kunder i snitt har tapt drøyt en million hver er mer enn jeg hadde tenkt med tanke på at de aller fleste lagerbåter har vært brukt som sikkerhet for kunders innbetalinger. Den 430 fly som er levert nå er en av to som bygges ferdig av konkursboet. Kan jo være at konkursforvalteren har bedt om fortsatt markedsføring for ikke å miste merkets verdi mer enn nødvendig. Redigert 18.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Mja! overskudd kan vel manipuleres på mange kreative måter! Noe som tydeligvis har blitt brukt her! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Alle regnskaper ligger på allabolag.se, så kan du vurdere selv hvordan tallene ser ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 (redigert) Det må jo være oppkjøpet av Najad som finansielt har knust dem i 2012. Driften ser jo ikke gal ut i årene før selv om nettoresultat på 2-3% ikke er all verden. Redigert 19.Mai.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Nu har jeg ikke analyseret regnskaberne med det vil ikke være første gang et ellers overskudsgivende selskab lider cashflow-døden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Og varelager har en tendens til å være overvurdert i dårlige tider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 (redigert) Et varelager beregnes etter innkjøpsverdi og er vanskelig å "blåse luft i". Hvilke verdier et varelager kan bidra med ved salg fremkommer naturlig nok ikke i regnskaper. Redigert 19.Mai.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Varelager skal alltid vurderes til reell verdi. Dvs at det skal skrives ned for ukurans/redusert markedsverdi. Revisorer har stor fokus på akkurat den balanseposten og det er krav i alle siviliserte land om at revisor skal gjøre selvstendig vurdering av varelageret. NordWest hadde 50 mill i egenkapital ved konkursen. Problemet var ikke ulønnsom drift over mange år. det var cash flowen som stoppet opp som veltet de. Slett ikke uvanlig slik MA presiserer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2241639-nord-west-och-najad-pa-vag-att-saljas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Interessant. Jeg så at de rørte på sig på Facebook i denne uge, så jeg tænkte på om der er noget på vej. I øvrigt smart træk af Benny at række IP-rettighederne ud af firmaet lige inden konkursen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Bare ikke Benny har vært "litt for smart" for sent. I Norge er det jo slik at transaksjoner gjort 3 måneder før konkurstidspunktet kan omstøtes. Imidlertid får vi bare håpe på at Benny kommer i posisjon igjen. Båtbransjen trenger han! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Jeg har en mistanke om at motstanderne, Swedbank, er et par hakk vasserer i dette gamet, og de vet nok hva de skal gjøre for å få mest mulig igjen :-) Konkursforvalteren sier at han forholder seg til avtalen om IP rettigheter, og det er han som bestemmer over boet. Er banken uenig må de saksøke konkursforvalteren. Banken var også uenig i NordWest sin bruk av lagerbåter som kundesikkerhet, også her gikk konkursforvalteren mot banken. Blir en rysare dette her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Men blir det noen båter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Da er det i realiteten 1 kjøper. Kan da umulig være noen som gir mange penger for et merke de ikke for lage. Hvis dette er tilfelle. Utfordringen for Benny vil være en god bankforbindelse for fremtidig drift. Tror ikke båtbransjen er satsingsområde nr 1 for bankene. Men helt klart, NW har vært ett friskt pust i markedet. Redigert 10.Juli.2013 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2243020-senaste-nytt-nordwest-najad-ar-salt Da er selskapet i gang igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Da er selskapet i gang igjen Vi sitter vel ikke allerede å forhandler Najad, min venn ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Dette blir spennende fremover. For håpe at det er ryddet opp i eierforhold til former/konstruksjoner osv. Tror ikke navnet tåler så mye mer for å være en "high-end" båt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Vi sitter vel ikke allerede å forhandler Najad, min venn ? Det ble nok feil kjøper til at vi tar turen til Vindön med det første Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Dette blir spennende fremover. For håpe at det er ryddet opp i eierforhold til former/konstruksjoner osv. Tror ikke navnet tåler så mye mer for å være en "high-end" båt.Varemerket tåler nok mer enn dette bare man kommer i gang på skikkelig vis igjen. Det forutsetter jo at det er folk som vet hva man holder på med som har kjøpt. Jeg håper man slipper en Viksund/Skorgenes situasjon her. En slik situasjon kan være ødeleggende for alle parter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Det ble nok feil kjøper til at vi tar turen til Vindön med det første Det var jo trist. Nord West er jo Benny. Uten han ved roret så spørs det jo hva som dukker opp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Hvad skete der med Viksund/Skorgenes, da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Eier av Skorgenes kjøpte konkursboet til Viksund. Rune Viksund eier varemerket og produktene og starter opp produksjon igjen selv. De møtes visst i retten. Et interessant perspektiv her er at Gillholms marina som Runo Gillholm eier selger Windy. Hvordan vil Windy reagere på at deres forhandler i halve Sverige også eier en av deres argeste konkurrenter? Redigert 10.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.