Jump to content

NordWest konkurs


Skibsplast500

Recommended Posts

Ser jo ut som salgsvolumene av både nye og brukte båter har vært riktig bra? Mange har blitt slått konkurs selv om salgsvolumer og omsettning har vært bra. Taper man penger på det man selger eller har for lave marginer er løpet kjørt uansett.

Eller som en kollega sa en gang når det var innskrenkninger og dårlige tider på jobben: "Ja, ja, da får vi selge så lenge penga rekker"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bedriften går som vanlig nå. Jeg fikk akkurat bekreftet fra konkursforvalteren at de kjører på som vanlig.

 

Jeg tror ikke bildet er akkurat som du har beskrevet REM :smiley: jeg tror at banken har spilt en svært sentral rolle i en ond likviditetssirkel her. Så kan man si at det har vært for lite fri egenkapital her. Egenkapitalen har ligget på ca 40 millioner siste årene. Gjeld på rundt 100 millioner. Ikke skremmende tall det for en bedrift som omsetter for 300 millioner.

 

Cash is king som det heter i den kapitalistiske jungelen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at boet gjør ferdig de båtene som er startet opp i produksjon. Så får vel kundene velge om de vil kjøpe av boet da. De har jo en 460 som er 80% ferdig bla som skal til Italia

 

Jeg tror hverken boet eller kunder har interesse i å gjennomføre avtaler som ikke er startet opp. Hvordan skal feks et konkursbo overholde reklamasjonsretten i 3 år?

Link to post
Share on other sites

Se ikke bort fra at et salg som going concern med mulighet for å tre inn i avtaler kan være aktuelt. I så fall kan jo produksjonen opprettholdes og kontraherte båter leveres, men det blir nok på nåde av bestillerne. Jeg vil mene at historikken med konkurs dvs. ikke-mulighet for overleve vil veie tungt når man skal bestemme seg for eventuelt å fastholde bestillingen. Det er ikke enkle ting, dette Men av hensyn til oss selv og alle andre båtfolk får vi håpe at det går bra. Båtfolket er som kjent like avhengig av "bransjen" som omvendt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig Morten, nydelig båt ganske kompllett ustyrt. Vil tro at konkursboet er interessert i å realisere varelageret. Det kan gi mulighet for en meget god pris. Uteblir interessen fra investorene, kan prisen på NW som verftet har på lager bli veldig hyggelig!

Link to post
Share on other sites

Her er listen over "varelageret" til NordWest

http://www.nordwest-najad.se/se/till-salu/

 

Merk speielt moms forholdene på båtene. De båtene jeg tenker er relevante for Norge er de som selges med norsk moms og ex moms.

 

NordWest & Najad bygde alle nye båter på bestilling, så jeg vil ikke tro at varelageret av nye båter er stort. De utstillingsbåter de har i hallen er uten motorer.

Link to post
Share on other sites

Vil tro at NW har en del båter i bestilling. Konkursboet vil helt sikker forsøke å få til enighet med kundene om å opprettholde produksjonen for å fullføre disse. Havferdige båter er ingenting verdt.

 

Det vi nå ser er en omstrukturering av produksjonen i de nordiske landene. Båtbygging i norden er små serier og kostbar produksjon. Mer strømlinjeformet masseprosuksjon som vi ser hos amerikanske og europeiske verft er vil på sikt være svaret. Spørsmålet er om nisjemarkedet tillater plass til andre verft som NW, Viknes Nimbus..?

Link to post
Share on other sites

Båtbransjen er litt anberledes enn økonomiske teoretikere skulle tro. Selv Bain Capital måtte kaste kortene i Bavaria. Et interessant case om man kikker litt på innsiden. Det er ikke selvsagt at store enheter er løsningen i en slik bransje, det viste bla Altors kjøp av Nimbus.

 

Jeg tror på lave kostnader og høyt salg :smiley: lave kostnader relativt sett i forhold til hva kundene er villige til å betale.

Fordelen i større enheter er bedre innkjøpsbetingelser og større spredning på faste kostnader. Ulempen er at kapitalkostnadene for å få til en effektiv maskinell produksjon er svært store og gir lav ROI. Det finnes stordriftsulemper også.

 

Noen ganger er effektiv, manuell småskalaprodukjon det mest effektive.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Noen ganger er effektiv, manuell småskalaprodukjon det mest effektive."

 

 

Jo, men neppe med de timelønningene vi har i Scandinavia. Vi ser jo at stadig fler flytter slik produksjon til lavkostland. Windy, en annen stor produsent av luksusbåter har vel ingen produksjon i Norge lenger?

 



Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, men det er vel kanskje der skoen trykker. Båtprodusenten kan ikke gi sikkerhet med mindre banken er med og når usikkerheten pga dagens situasjon i bransjen blir for stor så sier banken stopp.

Når kundene krever sikkerhet enten direkte eller via produsenten bankforbindelse kreves meget god likviditet og forutsigbarhet vil jeg tro. Grenser for hvor stor risiko også banker vil ta.

Link to post
Share on other sites

Windy flytter sin produksjon av båter over 30 fot til Sverige. Småbåtene til Polen.

Og Viksunds nye eier melder at Viksund 395 heretter skal produseres i Litauen.

Uansett så synes jeg det er meget underlig at situasjonen visstnok skal ha endret seg veldig fort hos NordWest. Jeg tror ikke på at likviditeten har forverret seg så dramatisk over natta, slik enkelte fremstiller det. Jeg tror det har stått dårlig til lenge. Kun spekulasjoner fra min side, for å understreke det. Men det er selvsagt naturlig at eieren kjemper så lenge som mulig for å berge driften.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er nok det akutte i situasjonen som har kommer i det siste. Selve grunnlaget for at det ble slik, har nok kommet over lengre tid og er nok også noe som bedriftsledelsen har arbeidet med å forholde seg til over en lengre periode. Det som skjer i en slik utvikling er at det gradvis blir vanskeligere og vanskeligere og tilslutt så "seiler man utfor stupet" og vanskelighetene blir større enn man har muligheter for å håndtere.

 

Det er ikke uten grunn at dette har skjedd. Det er en helt naturlig utvikling når tidene blir trange og kundene begynner å frykte for hvorvidt de vil få en båt for pengene sine eller ikke. Jeg har sett på en del av disse problemstillingene i denne artikkelen og i denne og i en del flere. Utgangspunktet for problemet er at NW ikke hadde penger nok i kassen til å bygge ferdig en båt, for deretter å få betalt for den. Derfor behøves delbetalinger og/eller forskudd fra kjøperen. Når kjøperen ikke stoler på NW's evne til å fullføre kontrakten, er det naturlig at kjøperen krever bankgaranti for at han får pengene tilbake hvis NW ikke klarer å fullføre. Dette er ingen mistillit men sunn skepsis, men det blir naturligvis mye verre når NW's bank inntar den samme skeptiske holdning --- for da blir det ingen garantier --- og da blir det ikke bygget noen båter heller.

 

Motsatt er det også et hensyn (for banken) at kunden kan forsvinne underveis og uten kundens penger kan et bygg fort bli en stygg kostnad.

 

Historien som har utfoldet seg her er ganske universell, den er ikke bransje-spesifikk men tvertimot universell, og både forløpet og konsekvensene er velkjente for alle som er involvert i slik virksomhet. Det som ser ut til å være et problem i båtbransjen er at den er mye mer følsom for mindre svingninger enn hva f eks byggebransjen er. Samtidig har båtbransjen langt å gå før den har utviklet de samme metodikker og instrumenter som sammenliknbare bransjer har til rådighet. Dette er åpenbart hemmende for overlevelsesmulighetene når det kniper.

 

Man får håpe at NW kommer fort på beina igjen. Det ville være dumt om varelageret her fikk bidra til det økende antallet inkassobåter i Europa; før eller siden vil jo mengde og prisnivå få betydning for det ordinære bruktmarkedet. Dette markedet tåler ikke mer enn en viss andel av underprisete båter før det hele faller sammen. Og med det, faller nybåtmarkedet sammen --- for ingen kjøper nybåt hvis man får omtrent ingenting igjen for gamlebåten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...