Jump to content

Sjøen for alle 2013


olews

Recommended Posts

Vi kommer med flyet i morgen torsdag, tar da toget til Lysaker eller ? Går det busser herfra til messa ? Noen som har førstehånd info ?

Buss nr 31 (Snarøya) går fra Lysaker (og også fra Nationaltheateret inne i sentrum) stadig vekk, i hvert fall hvert 15. minutt. Stopper like ved utstillingen. Tar bare 4-5 minutter fra Lysaker, atskillig lenger fra sentrum.

Redigert av Fabricius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta toget til Lysaker. Rett utenfor togstasjonen (utenfor Narvesen, mot E18) er holdeplassen. Du skal ta vanlig rutebuss nr. 31 Snarøya til holdeplassen som heter Fornebuparken. Turen tar 3 minutter, og bussen går hvert sjette minutt på dagtid.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Buss nr. 31 går faktisk hvert 6. minutt fra Lysaker til Fornebuparken, som er stoppestedet ved messehallen. Som nevnt ovenfor går 31-bussen innom både Jernbanetorget/Oslo S og Nationaltheateret stasjoner inne i sentrum på vei utover mot Fornebu.

Bussturen gjennom sentrum tar imidlertid relativt lang tid, så det raskeste og enkleste er nok tog til Lysaker og bussen derfra.

 

Her er reiseplanlegger, hvor det bare er å taste inn reisested (fra/til) og klokkeslett, så har dere full oversikt! :wink:
http://reiseplanlegger.ruter.no/no/Mellom/Fra/(3012550)Lysaker%20%5Btog%5D%20(Oslo)/til/(2190022)Fornebuparken%20(B%C3%A6rum)/etter/140320131000

 

Redigert: Og mens jeg drev og knota med reiseplanleggeren kom Popeye70 meg i forkjøpet :giggle:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra nærmeste P-plass på den store P-plassen og til inngangen er det under 100 meter i luftlinje, og ca 100-150 meter å gå. Når man står på P-plassen går man rett frem mot mot Telenor Arena, under veien og til venstre med en gang. Merk at man må betale for parkering! 15,- kr/time, maks 75,- for et døgn.

 

Selv synes jeg det var vanskeligere å finne frem til P-plassen enn fra P-plassen til messa, fordi man tilsynelatende kjører en omvei til parkeringen. Det var også mitt første besøk der ute...

 

Jeg kan godt markere siste del av kjøreruta på et online-kart i kveld etter at ungene har lagt seg.

Jeg er på vei til messa nå...

Parkeringen til messa er lett å finne frem til!

De forlanger kr. 100,- i parkeringsavgift. Dette synes jeg er altfor mye!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg er en smule anti-Telenor, siden jeg har innebygd avsky for statlig hindring av fri konkurranse.

 

Men om dere er to voksne som skal på messa, og bruker rabatterte billetter fra Telenors webside, sparer dere tilsammen akkurat det samme som parkeringa koster.

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ang parkering så kan man parkere i p-huset til Quality Hotel Expo som ligger rett over veien for Telenor Arena. Hvis man er på messa i f.eks 2 timer koster dette 50 spenn

 

Priser for kortidsparkering

Mandag-søndag 00-24 kr 20,- for første time Deretter kr 10,- per påbegynte 20 min. Makspris per døgn kr 150,-

 

KK

Link to post
Share on other sites

Jeg er på messa nå, og jeg synes dette er en meget god messe. Her går jeg rundt og koser meg. Får svar alt jeg lurer på til årets båtsesong. Planlegger fornyelse av madrasser, lys, utstyr til thruster, VHF etc. Alt på et sted. Og litt småtitting på andre båter. Alt i alt var dette mye bedre følelse enn på "stoppestedet på Romerike"

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Jeg er på messa nå, og jeg synes dette er en meget god messe. Her går jeg rundt og koser meg. Får svar alt jeg lurer på til årets båtsesong. Planlegger fornyelse av madrasser, lys, utstyr til thruster, VHF etc. Alt på et sted. Og litt småtitting på andre båter. Alt i alt var dette mye bedre følelse enn på "stoppestedet på Romerike"

Tilbrakte idag ca. fire timer på messa.

Det var en fin opplevelse! Synes den var meget bra:-) Forelsket meg veldig i 37 fotern til Marex! Utrolig praktisk og romselig båt. Masse sengeplasser og bra utnyttet. Ihvertfall for oss. Men, den koster jo litt mye!!

Så var det hvordan messa var for meg. Helt enig at den var bra da jeg fikk utfyllende svar på alt jeg lurte på av utstyr og duppeditter:-) Veldig bra!

Innmari kronglete at de små standene var på plassert oppe på tribunene. Dårlig ankomst opp dit. Det er mye triveligere når alt er plassert i en etasje. Litt trangt og uoversiktlig. Men, for all del det var en trivelig og fin opplevelse....!

(iPad)

Link to post
Share on other sites

Vurderer å dra dit på lørdag med 3 barn. en 3 åring + 2 stk 9 åringer.

Er det dumt å dra dit med barn? Dvs tror dere det kommer å være smokkfullt med folk der på lørdag og høy lydnivå?

Kjipt for meg å dra dit med offentlig transport med 3 stk barn... Tror dere det kommer å finnes ledige parkeringsplasser der lørdag kl 12?

Link to post
Share on other sites

Det var en tett og ganske koselig messe, var der i ettermiddag/kveld sammen med min datter på 12. Vi hadde det koselig, det var ikke så mange seilbåter, men de tre store var i ombord i 32 Bavaria, 34 Hanse og 41 Beneteau, fine båter, men det var mye å sette fingeren på selv om de var helt nye. Skulle tro verftene med mange års erfaring kunne slikt nå. De vanlige utstyrsleverandørene var der, 150,- gavekort fra Maritim i år også. Endel snakk om ICC hos Norsk test, ingen vet helt hva som kreves i utlandet, DL5A gjelder jo bare ombord på Norske båter. Her blir det spennende å følge med.

Messa har blitt redusert til ei minimesse, men det tålte den godt. Faktisk satt jeg igjen med et godt inntrykk denne gangen. Mange stands på tribunen, men utsikten derfra er jo god, litt trangt der oppe, men fin åpen gang utenfor, kiosk, mat og toa lett tilgjengelig. Prisene på mat virket heller ikke å være på Lillestrøm nivå. Skal nok ta en tur til neste år også.

 

Det var ikke så mye for barn, kun det lille akvariet der barna kan ta på fisker. Elias var fraværende i år. Ikke seilbrett og jolleseiling i basseng. Slikt er det ikke plass til.

 

Transporten ut gikk over all forventning, vi tok en direkte buss fra Ullevål stadion (linje 24) som stopper rett utenfor døra, hjem buss fra døra (linje 31) til Oslo S.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Var der ikveld mellom kl 18 og 20 og veldig greit å parkere bilen. Må innrømme at dette minnet meg litt om gamle sjølyst (positivt).

Hadde kanskje ventet meg meg flere ang. utstyr utstillere, men tror vel dette kommer etterhvert ved senere år. Tror det blir Telenor Arena som "sjøen for alle" kan vokse seg videre med. Noen utstillere føler seg nok litt frem for videre promotering. En litt spe men god start på nye "Sjøen for alle" At det er få seilbåter utstilt er jo ikke annet å forvente da de satser på "båter i sjøen" på kadettangen. Positiv til Telenor Arena og sikkert et billigere alternativ til utstillere i denne down perioden.

Link to post
Share on other sites

advarsel om trafikken ut fra fornebo fra ca 15:30 og utover

jeg jobber der ute og det er mye trafikk fra området til vanlig selv når det ikke er båtmesse.

 

det går busser i et sett fra lysaker , slik at det for mange vil være lurere å reise kollektivt.

 

jeg selv har tenkt meg en tur i morgen, jeg har parkeringplass - og kommer til å forlate området før kl 15:00,

for ikke å havne fast i fredags klisteret.

Link to post
Share on other sites

Var på båtmessa i kveld, koselig messe og litt av hvert og se på. Kø til, ok hjem etter 20.00. Ingen problem med parkering. Fant til og med gratis plass :smiley: Tenkte at det kanskje ville bli

litt trangt der om markedet når "gamle" høyder igjen, men i dag koste jeg meg og fikk handlet litt småtteri..... :crazy:

20130314_154853_(800x600).jpg

Link to post
Share on other sites

Var på messen en tur i går, og sannelig ble det en tur i dag også med far på slep.

 

Var mest på jakt etter duppeditter og prate med div leverandører ang utstyr til nybåten.

Fikk kjøpt litt tauverk, en haug med Meguiars produkter, den nye geniale båtshaken (husker ikke navnet), pratet med Sjøfartsdir ang reg i NOR innmeldt i RS og kjøpt et par ekstra vester samme sted.

 

Må si jeg er litt skuffet over manglende teknisk innsikt hos endel leverandører. Forholdsvis enkle spørsmål kan ikke besvares eller bortforklares.

 

F.eks mente mannen hos Cummins at en ladespenning på 13,8v ikke bare var normalt, men optimalt. Det var det Cummins spesifiserte mente han. Han kunne heller ikke besvare om ledningen som gikk fra siden på dynamoen til +Polen bak på dynamoen på QSB 5.9 var en sense-ledning som jeg i så fall kunne flytte og forlenge til batteriet. Klart det blir litt spenningsfall med en 160A dynamo og 6 meter bort til batteriet. Dette skjønte han ikke noe av....

 

Mannen hos ZF marine kunne heller ikke svare på om de elektroniske spakene kunne deaktiveres ved f.eks fortøyning slik at unger etc ikke kan legge spakene i bunn mens far fortøyer. Han skjønte ikke poenget før jeg nevnte Bl.a episoden med Nimbus 42 Nova i Stavanger som kjørte opp på fuelbrygga med Jr på 8 år i styrehuset som la spakene flate på 2 D6 370 mens far fortøyde, eller Targaen til R Hagen som kjørte opp på en flytebrygge da en passasjer lente seg på dashbordet. Det er en grunn til at man på nye biler må holde bremsen inne for å få startet, samt sette i Drive på automat.

 

Hos Progress kunne de ikke svare på noen ting ang den nye vannsmurte pakkboksen de hadde utstilt annet enn at "den var flott". Slitedeler etc hadde han ikke svar på. Spurte bla om den måtte luftes etter sjøsetting, som han svarte nei på. Dette er meget viktig for og få ut luften av øvre halvdel og gjøres enkelt ved dra gummimuffa noen mm tilbake i et sekund. Samme pakkboks sitter i min nye båt, så jeg visste den delen på forhånd. Oj oj sa han når jeg dro muffa tilbake for håndkraft....

 

Ellers synes jeg messa var koseligere enn før. Helt klart bedre for utstillerene av litt større båter som slipper og frakte de ut på bondelandet.

Det er vel dog ikke mulig og ekspandere noe særlig der ute, men det er kanskje ikke det største problemet i disse tider....?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er litt skuffet over manglende teknisk innsikt hos endel leverandører. Forholdsvis enkle spørsmål kan ikke besvares eller bortforklares.

 

Helt enig. Når man snakker med utstillerne, så merker man fort at veldig mange av dem har lite generell kunnskap om båt. Og en del kan faktisk så lite at de ikke en gang kan svare på spørsmål om produktene de selv prøver å selge, være seg utstyr eller båter. Merkelig.

 

Kom fra messa nå, og syntes egentlig verken at den var noe bedre eller verre enn messene på Lillestrøm har vært. Helt grei messe, ikke noe spesielt spennende verken på den ene eller den andre måten.

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...