Jump to content

Sjøen for alle 2013


olews

Recommended Posts

Disclaimer: Høyst subjektivt innhold!

 

Ankom messa ca kl 1330, og da var det lett trafikk og godt med parkeringsplasser. Det var verre da jeg dro kl 1545...

 

Messa er sikkert ok hvis man er på jakt etter noe eller noen. Greit å snakke med utstillere og leverandører. Jeg opplevde årets messe som ganske fokusert, dvs at det ikke var så mye annet enn rene båt-ting, og også her var det bare de store tilstede.

 

Å dra bare for å kikke hadde jeg ikke gjort, fordi mange utstyrsleverandører ikke tar med hele sortimentet til messa. Seilbåter og -utstyr var så godt som fraværende, men det har vel vært trenden de siste årene?

 

Oppdaget kun Range Rover, øyekirurgi og et par andre utstillere som ikke var båtrelatert. Alle de tidligere omreisende handelsmennene som solgte alt fra hot tubs til vidundermiddel mot alt mulig var borte.

 

Konklusjon: Alt i alt helt ok hvis man vet at man trenger noe, eller trenger å snakke med noen. Bare for å kikke? Bortkastet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg ankommer før 1200, hvor langt er det å bevege seg fra parkering av bilen? I lillestrøm var det 3 minutter. Og obs, jeg er ukjent der ute, har ikke vært der siden jeg tok fly derfra til Stavanger. Er skiltingen grei for en hattkail på snart 70 år?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tar turen i morgen eller fredag, gleder meg til å titte. Har ikke store forventinger egentlig, ny arena er jo spennende så dette blir moro uansett. Ikke skal jeg ha noe, tror jeg, antar jeg, jo, nei.. jo

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Fra nærmeste P-plass på den store P-plassen og til inngangen er det under 100 meter i luftlinje, og ca 100-150 meter å gå. Når man står på P-plassen går man rett frem mot mot Telenor Arena, under veien og til venstre med en gang. Merk at man må betale for parkering! 15,- kr/time, maks 75,- for et døgn.

 

Selv synes jeg det var vanskeligere å finne frem til P-plassen enn fra P-plassen til messa, fordi man tilsynelatende kjører en omvei til parkeringen. Det var også mitt første besøk der ute...

 

Jeg kan godt markere siste del av kjøreruta på et online-kart i kveld etter at ungene har lagt seg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

PS: Husk å skrive ut rabattkort hvis dere ikke allerede har fått en billett:Det er ikke noe poeng å betale mer enn nødvendig...

 

You bet, - jeg er pensjonist og jakter alle rabatter som kan redusere utgiftene som skal dekkes av en stakkars alderstrygd!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å dra bare for å kikke hadde jeg ikke gjort, fordi mange utstyrsleverandører ikke tar med hele sortimentet til messa.

 

Konklusjon: Alt i alt helt ok hvis man vet at man trenger noe, eller trenger å snakke med noen. Bare for å kikke? Bortkastet.

Var det ingen båter å se på? Jeg trenger ikke snakke med noen, og ikke skal jeg ha noe, men å titte på utstyr og båter er kos for meg.

 

Men vi har alle våre grunner for å dra/ikke dra. Jeg var til og med på minimesse i Leangbukta for en stund tilbake. Og der var det hverken utstyr eller hundrevis av båter...

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Hva var så galt? Skal antagelig en tur dit i morgen

Popeye i #30 beskrev det ganske godt. En ting som irriterer meg noe grenseløst er at når jeg har reisten haug med mil, betalt en drøss med bommpenger, betalt 100.- for å parkere, 150.- i inngang, så presterer den eneste selgeren jeg egentlig hadde noe lyst til å snakke med, og som jeg på forhånd hadde svidd av en del tusen på, å prioritere å ta mobiltelefonen midt i samtalen! Observerte det samme på flere steder at selgerene stod å skvaldret i mobilen i stedet for å betjene publikum.

Link to post
Share on other sites

Drar jeg på båtmessen i morgen, er det kun for å få et stakkaslig forsøk på vårstemning. Båten skal (etter planen) på sjøen 1. uke i april, men når jeg ser på termometeret nå viser det minus 10,0gr!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tar turen i morgen kl 15 jeg:)

 

jobber på telenorbygget rett over gata så for meg er det helt knall å bare gå over rett etter jobb:)

kommer primært til å jakte gode priser på div utstyr til det nye båtprosjektet mitt, men gleder meg også til å se hvordan messen er på nytt sted også:)

 

Tips: biltrafikken er ganske hissig der i perioden fra 15-16 siden mange folk drar hjem fra jobbene sine på fornebu og lysaker da.

Link to post
Share on other sites

Var det ingen båter å se på? Jeg trenger ikke snakke med noen, og ikke skal jeg ha noe, men å titte på utstyr og båter er kos for meg.

 

Men vi har alle våre grunner for å dra/ikke dra. Jeg var til og med på minimesse i Leangbukta for en stund tilbake. Og der var det hverken utstyr eller hundrevis av båter...

 

Kk

 

Det er båter å se på, men jeg er en seilbåtmann, og 95% av båtene er motorbåter. Ettersom jeg kjøpte seilbåt i fjor var det heller ikke så veldig interessant å se på de få seilbåtene som var der. Og hvorfor skulle jeg egentlig bruke tid på en stand som kun selger brygger? Jeg er ikke på jakt etter en 15 meter lang flytebrygge i betong, tross alt. Derfor kom jeg til min konklusjon om messa. Jeg skrev "Høyst subjektivt innhold" i beskrivelsen min, tross alt. :giggle:

 

Jeg noterte meg forøvrig som Stålmarken at det var flere selgere som valgte mobiltelefon fremfor kunder. Det er ganske arrogant i et marked som ikke akkurat er på selgers side. Mitt inntrykk var at de fleste av de som valgte vekk kunder til fordel for mobil var selgere av dyrere ting. Hos Seatronic, Maritim, SeaSea, Best Marine, Maritim Fritid og flere av de andre "billig-butikkene" var servicen bra, men da jeg stilte meg opp for å se på en nedsenkbar baugpropell hos en av de med kun dyre ting så selgeren på meg og snudde seg vekk selv om jeg var eneste kunde på standen hans. Da får ikke jeg lyst til å kjøpe noe der, selv om det kunne være kjekt med baugpropell på en 38 fots seilbåt som er lett i baugen.

 

Besøket var uansett veldig nyttig for meg - jeg fikk gjort det jeg skulle (stort sett): Det ble nye papirkart fra Nautisk Fritid (med tilhørende elektroniske kart), ny gummibåt fra Maritim, informasjonsfangst ang. autopilot hos Raymarine og omregistrering/lisens/sertifikat for SRC/VHF fra Telenor Maritim Radio. I tillegg fikk jeg bedt om 3-4 forsikringstilbud.

 

Så konklusjonen min er som den var i innlegg #30. Hvis man vet hva man skal så er det nyttig, men bare for å gå og kikke hadde jeg ikke tatt turen (igjen subjektivt).

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Fikk mye god info fra Stockholm Radio vedr. Seapilot HD som de står bak. Ellers står jeg bak de som sier at de bak flere av utstillerne er mer opptatt av seg og sine kolleger enn oss utstillere. Men sett under ett likte jeg det intime med utstillingen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her er link til kart med kjøreruta fra man kommer ut under Lysakerlokket og frem til innkjøringen til parkeringsplassen:

 

http://kart.finn.no/?lng=10.62275&lat=59.90371&tab=routeplanner&zoom=15&mapType=normap&markers=10.64050,59.91313,r,Lysaker%7C10.62892,59.90725,r,Brukerdefinert%7C10.61960,59.90022,r,Brukerdefinert%7C10.62296,59.90223,r,Brukerdefinert&activetab=routeplanner&waypoints=from%3ABrukerdefinert%40255627.12617945,6649152.588343+to%3ABrukerdefinert%40255257.10727722,6648616.6808712+to%3ABrukerdefinert%40255054.6091461,6648405.7103176

 

Det er skiltet med bannere og piler fra rundkjøringen i starten av Widerøeveien, men bannerne står lavt og kan være vanskelige å se hvis det er mye trafikk eller lav sol. Parkeringsplassen er hele området mellom punktet merket med "Via" og punktet merket "Til". Jo nærmere "Via" man får parkert, jo kortere blir det å gå til inngangen på Telenor Arena. Fra parkeringsplassen går man under Widerøeveien akkurat der hvor Via-punktet er plassert, og så tar man til babord og følger Widerøeveien ca. 25 meter for å komme til inngangen (som er på vestre hjørnet av bygget).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Når folk står i telefonen, framfor å betjene potensielle kunder på messa, burde man egentlig sendt en mail til firmaet som de representerer, og sagt fra. Jeg vil tro at ledelsen i disse firmaene helst vil fremstå som seriøse, og da tar det seg ikke ut at representanten overser kunden for å skravle i telefonen.

I fjor dro jeg ens ærend til Lillestrøm for å snakke med en spesifikk leverandør av elektronikk, og det som møtte meg var en uengasjert selger som stinket av gårsdagens fyll.

Det er heller ikke spesielt tillitsvekkende. Jeg hadde da allerede kjøpt elektronikk for 50000;, og jeg syns det var litt surt å måtte snakke med en bakfull og lite engasjert selger.

Mulig de ser på disse messeturene som en gylden anledning til å ta seg en rotbløyte, men de bør tenke på at de skal stå face to face med potensielle kunder dagen derpå.

Jeg angrer på at jeg ikke sendte dette firmaet en mail vedr. denne opplevelsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...