MajorAndy Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Måske er det ikke helt håbløst. De seneste prognoser tyder på at det kun bliver mildere herfra. Og fra næste helg ser det noget bedre ud. Naturligvis er det hele usikkert nu, men jeg håber ligesom de fleste af os, at det snart bliver mildere. En relativt blæsende næste uge vil også bidrage til at isen løsner. Vi får se! Link to post
DieselDahl Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Jeg regner med å pusse opp dashbordet og bytte til VDO-instrumenter neste vinter. I mens får jeg lage en kalibreringstabell til de gamle VP-turtellerne. Nå er det vel VDO som lager alle instrumentene for VP så da er det bare logoen på skiva som er forskjellig. Ser nå også at det sitter egen turtallsgiver på svinghjulet på denne motoren så da er nok signalet korrekt. For å sjekke for feilvisning kan du da kryssbytte instrumentene. Jeg ville uansett ikke hengt meg opp i om turtallet er 50 rpm under anbefalt maks. Det er mange faktorer som spiller inn på dette og en velutstyrt båt mangler gjerne litt ift en som er lettere. Det er hvis maksturtallet går ytterligere ned at du trenger å foreta deg noe. Link to post
Nejo Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Strømstad?? Hva skal du der å gjøre. Skal ikke du plukke opp båten i Åsgårdsstrand? Selger har båten i innendørsopplag i Sverige. Han seiler den hjem til Åsgårdstrand for å tømme båten og en vask før overlevering. Link to post
oivindg Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Nå er det vel VDO som lager alle instrumentene for VP så da er det bare logoen på skiva som er forskjellig. Ser nå også at det sitter egen turtallsgiver på svinghjulet på denne motoren så da er nok signalet korrekt. For å sjekke for feilvisning kan du da kryssbytte instrumentene. Jeg ville uansett ikke hengt meg opp i om turtallet er 50 rpm under anbefalt maks. Det er mange faktorer som spiller inn på dette og en velutstyrt båt mangler gjerne litt ift en som er lettere. Det er hvis maksturtallet går ytterligere ned at du trenger å foreta deg noe. Det er ganske stor forskjell på innmaten i Viewlineturtellerne sammenlignet med dem som VDO har laget originalt for 63P. Ser ut til at de holder mye lenger (tenker da spesielt på timetellerne), i tillegg til at de koster under halvparten av det de originale gjør. Penere utseende er det også, i mine øyne. Kan bli prikken over i'en hvis jeg bygger nytt dashbord. Så jeg bytter ikke fordi de viser noen omdreininger feil på turtallet. :) Øivind Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Kan ikke disse turtellerne justeres? Hvis ikke ble jeg lurt da jeg betalte mekanikern for å justere mine... Han brukte et instrument som telte omdreininger på hjulet foran på motoren. Jeg måtte skifte en turteller på flybridge for et par år siden. Kostet omlag 4000 for en original en til tamd 60 c. Minnes at det sto +/- et ganske stort tall (50?) på den nye. La den gamle i garasjen for å kunne finne riktig delenummer uten å kjøpe med volvo penta logo på neste gang det går i stykker en. Link to post
Kire Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Gratulerer med flott båt. Mequaers (sikkert feil skrevet) har en polish som heter PlastX og den kan du prøve på disse intrumentene. Har brukt den før på lykteglass, men da med polerdrill for å få "litt" hastighet,men prøv først for hånd Link to post
Nejo Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Gratulerer med flott båt. Mequaers (sikkert feil skrevet) har en polish som heter PlastX og den kan du prøve på disse intrumentene. Har brukt den før på lykteglass, men da med polerdrill for å få "litt" hastighet,men prøv først for hånd Mange takk :)Dersom disse instrumentglassene er av en slags hardplasttype skal det nok gå å polere dem, ja. Jeg har en del erfaring med Meguiars bilpleieprodukter, og har hele boden full av div bilpleieprodukter, så jeg kan kanskje prøve ut litt i sommer? Jeg var redd for at glassene også var grånet på innsiden? Har ikke vært borti "solbleiking" av instrumenter før.. Jeg får se litt nærmere på dem når jeg får båten hjem. Link to post
Nejo Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Noen som vet om det mulig å transportere Phantom 40 på lastebil en liten kilometer i Sverige? Jeg vet ikke helt avstanden fra opplagshall til isfri havn i Strømstad, men det kan ikke være mer enn en kilometer, og jeg husker ikke at jeg måtte kjøre under bruer for å komme til hallen. Finnes det lastebilkraner som er store nok til å buksere båt av denne størrelsen? Link to post
Arvid_A Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Ta en telefon til Strömstad Marina: http://www.stromstadmarina.se/default.asp?HeadPage=374&Kontakt De kjenner helt sikkert til mulighetene i området! Link to post
sap_2000 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Tror det det vil bli vesentlig billigere og få en båt som kan bryte is til og ta et sveip innom der båten ligger i opplag. Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Hvornår skal ejeren søsætte efter planen, da? Link to post
Mulligan Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Aha, så båten står på Myren. Da er det kun noen hundre meter til utsettkai, hadde ikke jernbanebrua vært der. Et par kilometer å kjøre blir det. Det er skjelden mye is i Strømstad. Det går ferger og fiskebåter der hele tiden. Jeg tviler vel også litt på om den båten kommer inn til Åsgårdstrand før påske. Og til Åsgårdstrand er 38 nm i feil retning. Det må da være mye bedre å klargjøre i Strømstad og gå til Stavanger derfra. Link to post
ebonita Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 (redigert) Varvräknaren på mina TAMD63P mäter med en induktiv givare på något kugghjul i motortransmissionen. Inga avvikelser på grund av slirande remmar således. En laser-varvtalsmätare kan med fördel användas för kontroll och eventuell kalibrering. Clas Ohlson har denna för 399:- Artikelnummer 36-3234 Redigert 13.Mars.2013 av ebonita (see edit history) Link to post
Nejo Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Båten står for tiden inne i hall i marinaen. Planen er at eier henter båten mandagen før vi henter båten i Åsgårdstrand palmehelgen. Ser unektelig ut som et vel optimistisk prosjekt, må jeg innrømme. I Sauda her på sørvestlandet måtte de avlyse båtpåsken for første gang på 40 år fordi det ligger 50cm tykk is i fjorden.. Link to post
Nejo Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Varvräknaren på mina TAMD63P mäter med en induktiv givare på något kugghjul i motortransmissionen. Inga avvikelser på grund av slirande remmar således. En laser-varvtalsmätare kan med fördel användas för kontroll och eventuell kalibrering. Clas Ohlson har denna för 399:- Artikelnummer 36-3234 Takk for info Ebonita. Den rpm måleren skal prøves før jeg evt sender propeller til justering! Link to post
Chiefengineer Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Høres rart ut at propellene ikke er korrekt justerte på båten når den ble levert fra Fairline. Men ting kan jo forandres med årene. Jeg klarer 3520 rpm på motorene (D6) ved full speed og noenlunde ren båt. Det synker heller ikke nevneverdig mot slutten av sesongen og er en helt korrekt kombinasjon av motor/propell. Forandres ikke med tomme eller fulle tanker heller så hos meg har de truffet så godt som det går an. Link to post
MajorAndy Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Jeg må nødtvunget give dig ret i at det ser sort ud. Der skal lidt af et vejrmæssigt mirakel til efterhånden for at vi får noget der ligner vår any time soon. Det kan risikere at blive den længste vinter i adskillige år. Link to post
REM Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Høres rart ut at propellene ikke er korrekt justerte på båten når den ble levert fra Fairline. Sikkert korrekt justerte fra Fairline, men min båt står oppgitt til å veie 12400kg eller deromkring. Ved siste løft rundet jeg 14 tonn. Dét merkes nok på WOT turtall. Leser også på Boatdiesel.com at mange sliter med litt lavt turtall. Ifølge ekspertene der kan 50-100RPM for lite (TAMD74/75) feks. være årsaken til at båten ryker og legger igjen dieselsot på akterspeilet Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nejo Svart 14.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Er det noen her som vet hvilket gear som er på ph40 2004 med TAMD63p? Tenkte på mulighet for å gå enkelte rolige strekker med en motor for mindre støy. I tillegg må den ene toalettpumpa byttes. Noe som vet hvilken pumpe som står i disse? .. må ha noe annet å tenke på enn is.. Link to post
ebonita Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 (redigert) Gearet på TAMD63P brukar vara IRM-ZF 220A omsättning 2,04:1 För dessa växlar tillåter tillverkaren obegränsad körning med stoppad motor och propelleraxel medroterande. Toalettpump... menar Du 'Macerator' pump för tömning av toalett-tank så kan det sitta en Jabsco-pump där. Skall Du byta den skulle jag dock överväga en membranpump istället. Den tåler obegränsad torrkörning och är mycket tystare, och Du kan styra den med ett 10 minuters tidrelä. Tömmer tanken nästan ljudlöst och med tidrelä så stannar den själv. Set and forget... Redigert 14.Mars.2013 av ebonita (see edit history) Link to post
REM Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Er vel den der tenker jeg til doene. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SVARTEN Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Hvordan går det med planene for hentetur Nejo? Link to post
Monsen Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Er det noen her som vet hvilket gear som er på ph40 2004 med TAMD63p? Tenkte på mulighet for å gå enkelte rolige strekker med en motor for mindre støy. I tillegg må den ene toalettpumpa byttes. Noe som vet hvilken pumpe som står i disse? .. må ha noe annet å tenke på enn is.. Dette blir bare tull. Ved å gå med bare en motor må du vri roret helt over for å kompensere dragningen til den som motoren går. Den som står i mitt toalett Heter 74001-2852, 12volt, s/n. 03J14319 .Har samme båt som deg. Samme modell også. Fikk ikke til å laste opp bilde med ipaden. Men skal prøve igjen Link to post
Nejo Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Dette blir bare tull. Ved å gå med bare en motor må du vri roret helt over for å kompensere dragningen til den som motoren går. Den som står i mitt toalett Heter 74001-2852, 12volt, s/n. 03J14319 .Har samme båt som deg. Samme modell også. Fikk ikke til å laste opp bilde med ipaden. Men skal prøve igjen Takk for info. Det er skrevet så mye her i forumet om gevinstene med å gå i 6 knop med en motor at det i alle fall må prøves. Går ut fra at forskjellig båtmodeller reagerer ulikt mes ulike behov for kompenserende rorutslag. Kanskje det bare er tull på ph40? Det vet jeg mer om etter sommeren. Som en aldri så liten kuriositet ser det ut til at vi blir naboer, Monsen. Har vært å kikket litt på skuta di i prosessen mot ny båt :) Kommer til å ligge i samme havn. Ellers så ser det ut til at jeg er nødt til å starte en ny tråd snart. Noe i retning av "hentetur i mai.." Båten står ikke ytterst i hallen der den er lagret, og det er begrenset med plass utendørs til å sette fra seg båtene som må flyttes for å få min ut. Dermed går det ikke med verken isbryter eller lastebiltransport. Blir bare å smøre seg med tålmodighet.. Yr er heller ikke raus med plussgrader i Strømstad, så det ser ut til at det kan ta tid, dette her. Tiden går sakte når en venter på ny båt.. Link to post
Monsen Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Det er en kanon båt,en fryd .Det finnes nesten ikke maken til fly på denne størrelsen. Samtidig er det så god romfølelse i salongen at den føles mye større. Har god tro på sommeren iår. Jeg skifter plass i april, men er ikke langt borte.vi får holde kontakten. Det vil alltid være noe å dele. Hentet en bavaria 30 sport for 3år siden fra oslo. Det var en kjempe tur. Gled deg, Jeg hadde samme tankene som deg vedr. Å bruke en motor av og til etter å ha lest her inne, men det ble helt feil, da det ble så vanskelig å manuvrere. Derfor bruker jeg begge motorene alltid. Men Lykke til. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn