Jump to content

Hentetråd, Phantom 40 fra Oslo til Stavanger i påsken


Nejo

Recommended Posts

Har 4 lensepumper. Det dekker forpeak, hhv. forre og aktre maskinrom samt kjøl/lensebrønn aktenfor generator. Kjøres disse manuelt får man alarm. Startes de automatisk av detektert vannivå går også alarmen etter en tid. De er ikke seriekoplet og fungerer helt separate.

Link to post
Share on other sites

Har 4 lensepumper. De dekker forpeak, hhv. forre og aktre maskinrom samt kjøl/lensebrønn aktenfor generator. Kjøres disse manuelt får man alarm. Startes de automatisk av detektert vannivå går også alarmen etter en tid. De er ikke seriekoplet og fungerer helt separate.

Link to post
Share on other sites

Sjekket nærmere nå i kveld, og det er tre separate pumper hos meg, og de fungerer uavhengig av hverandre. Dvs, fungerer og fungerer Fru Blom. Alle tre funker som de skal med alarm og det hele når jeg kjører de manuelt med bryteren på dashbordet. Testet flotørfunksjonen nå i kveld og fikk de ikke til å fungere :headbang: Må vel være dårlig forbindelse fra sikring/bryter og tilbake til flottøren? Men på alle tre???

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Rart at flottøren ikke virker på noen av de tre lensepumpene. Ligger koblingen på ledningene helt nede i kjølsvinet, så kontaktene har irret? På mine lensepumper var ledningene så anløpt at når jeg klippet av ti centimeter, så var kordellene fortsatt helt grønne. Jeg har også tre uavhengige lensepumper. De virker nå, men alarmen virker ikke.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve å få åpnet flotørene i morgen og sett etter. Mulig det er dårlige kontakter der ja, eller kanskje i koplingsboksene som sitter rett over? Litt rart ja om alle tre skulle være dårlige. Vi får se.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har 4 lensepumper. Det dekker forpeak, hhv. forre og aktre maskinrom samt kjøl/lensebrønn aktenfor generator. Kjøres disse manuelt får man alarm. Startes de automatisk av detektert vannivå går også alarmen etter en tid. De er ikke seriekoplet og fungerer helt separate.

Dette er likt slik jeg har det. Har ikke fått begynt på feilsøking enda, da oppgaven med å få orden på tv og toalett ble prioritert. Jeg kjøpte likegodt en ny flottør da de sa på maritim at disse kunne være en svakhet. Har Rule 2000 lensepumper med rule a matic flottør.

Må innrømme at jeg også synes det var litt rart at to alarmer på flottør skulle skje samtidig..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Da var lensepumpene fikset, og stillheten på dette forumet er begrunnet i ukers drittjobbing for å få toalettet til å fungere. Etter bytte av septikslange, montering og demontering av toalettet og kverna flere ganger har endelig toalettsituasjonen bedret seg opptil flere hakk. Et toalett fungerer, ett gjenstår. Gleder meg ikke til å ta tak i jobben, så derfor benyttes tiden heller til andre oppgaver.

 

Jeg fant ikke en "vaskebildetråd" her inne, så jeg vurderte å starte opp en slik..:

 

bilde

bilde

 

Det var ikke lett å få dette rent, men med tålmodighet, kjemi og en arbeidsglød som bare kan komme fra å slippe å arbeide med septik ble det rent til slutt. Får håpe arbeidsgløden holder slik at jeg får vasket hele båten..

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilket middel brukte du til å vaske med Nejo?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve å få åpnet flotørene i morgen og sett etter. Mulig det er dårlige kontakter der ja, eller kanskje i koplingsboksene som sitter rett over? Litt rart ja om alle tre skulle være dårlige. Vi får se.

Den ene flottøren jeg så på var gått varm og plasten var smeltet. Gad ikke sjekke de to øvrige, og byttet like godt alle tre. Kostet ikke så mange kronene hos Maritim

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvilket middel brukte du til å vaske med Nejo?

Jeg vasket først over med Chemical Guys Green Clean i styrkeforhold 1:9 i et par omganger. Løsnet mye skitt, men tok ikke alt. Gikk deretter over med "mirakelsvamp" og vann. Måtte skylle svampen svært ofte og tørket av med mikrofiber for å kvitte meg med skittent vann underveis. Svampen måtte til for å unngå restskjolder.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt Nejo :thumbsup: Tok samme turen som deg i November med nyinnkjøpt Rodman 44, bortsett fra at vi fikk el helv.... vær.....

har en venn av meg som er i støpeskjeen etter en Fairline 40, kjempe flott båt :yesnod:

Ettersom du kommer fra en liten til en stor båt, blir du i hvert fall god venn med Maritim, samt du ALDRI må vise fruen dine kvitteringer :pray:

Link to post
Share on other sites

 

Jeg vasket først over med Chemical Guys Green Clean i styrkeforhold 1:9 i et par omganger.

Ja ganske så imponerende. Mon tro om Maritims fenderrens og en nensom hånd også vil fungere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vær veldig forsiktig med det REM. Fenderrens er sterke saker og jeg er redd trekket kan bli "tyggegummi".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Imponerende rent, må jeg sige :yesnod:

Det ligger ofte noen kalorier bak et slikt arbeid, men når resultatet blir bra så er det virkelig verdt alt arbeidet. Kanskje litt av grunnen at jeg tidligere holdt litt på med bilpleie på si, så dere skal ikke se bort fra at det kommer flere vaske - og poleringsbilder fra denne kanten etterhvert :)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Gratulerer med ny båt Nejo :thumbsup: Tok samme turen som deg i November med nyinnkjøpt Rodman 44, bortsett fra at vi fikk el helv.... vær.....

har en venn av meg som er i støpeskjeen etter en Fairline 40, kjempe flott båt :yesnod:

Ettersom du kommer fra en liten til en stor båt, blir du i hvert fall god venn med Maritim, samt du ALDRI må vise fruen dine kvitteringer :pray:

Gratulerer selv! Flott båt :)

Jeg kan love deg at jeg har blitt fast kunde i båtforretningene allerede! Det har vel nesten ikke gått en eneste dag siden jeg fikk hjem båten uten at jeg har vært innom på veien ut til båten for å handle noe. Håper det gir seg litt etterhvert.. Kona er med på å skaffe inntekt, og får værsågod være med på å ta ansvar for alle utgifter :)

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv Bosch 23153

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ennå ikke lykkes i å få tak i vindusviskere..

 

Har funnet ut at viskerene er av merket Doga, er 700 mm lange og skal passe inn i en 14mm bredt spor i viskerholderen.

 

Noen innspill til noen som fører Doga eller til andre viskere som kan passe inn? Snakket med Mekonomen, og de var ikke kjent med Bosch nummeret. De mente at nummeret var for kort til å være et typisk Bosch nummer..? Når jeg googler får jeg en fres av en eller annen type som svar :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...