Jump to content

Hentetråd, Phantom 40 fra Oslo til Stavanger i påsken


Nejo

Recommended Posts

Måske er det ikke helt håbløst. De seneste prognoser tyder på at det kun bliver mildere herfra. Og fra næste helg ser det noget bedre ud. Naturligvis er det hele usikkert nu, men jeg håber ligesom de fleste af os, at det snart bliver mildere. En relativt blæsende næste uge vil også bidrage til at isen løsner. Vi får se!

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med å pusse opp dashbordet og bytte til VDO-instrumenter neste vinter. I mens får jeg lage en kalibreringstabell til de gamle VP-turtellerne.

Nå er det vel VDO som lager alle instrumentene for VP så da er det bare logoen på skiva som er forskjellig. Ser nå også at det sitter egen turtallsgiver på svinghjulet på denne motoren så da er nok signalet korrekt. For å sjekke for feilvisning kan du da kryssbytte instrumentene. Jeg ville uansett ikke hengt meg opp i om turtallet er 50 rpm under anbefalt maks. Det er mange faktorer som spiller inn på dette og en velutstyrt båt mangler gjerne litt ift en som er lettere. Det er hvis maksturtallet går ytterligere ned at du trenger å foreta deg noe.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel VDO som lager alle instrumentene for VP så da er det bare logoen på skiva som er forskjellig. Ser nå også at det sitter egen turtallsgiver på svinghjulet på denne motoren så da er nok signalet korrekt. For å sjekke for feilvisning kan du da kryssbytte instrumentene. Jeg ville uansett ikke hengt meg opp i om turtallet er 50 rpm under anbefalt maks. Det er mange faktorer som spiller inn på dette og en velutstyrt båt mangler gjerne litt ift en som er lettere. Det er hvis maksturtallet går ytterligere ned at du trenger å foreta deg noe.

 

Det er ganske stor forskjell på innmaten i Viewlineturtellerne sammenlignet med dem som VDO har laget originalt for 63P. Ser ut til at de holder mye lenger (tenker da spesielt på timetellerne), i tillegg til at de koster under halvparten av det de originale gjør. Penere utseende er det også, i mine øyne. Kan bli prikken over i'en hvis jeg bygger nytt dashbord.

 

Så jeg bytter ikke fordi de viser noen omdreininger feil på turtallet. :)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Kan ikke disse turtellerne justeres? Hvis ikke ble jeg lurt da jeg betalte mekanikern for å justere mine... Han brukte et instrument som telte omdreininger på hjulet foran på motoren. Jeg måtte skifte en turteller på flybridge for et par år siden. Kostet omlag 4000 for en original en til tamd 60 c. Minnes at det sto +/- et ganske stort tall (50?) på den nye. La den gamle i garasjen for å kunne finne riktig delenummer uten å kjøpe med volvo penta logo på neste gang det går i stykker en.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt.

Mequaers (sikkert feil skrevet) har en polish som heter PlastX og den kan du prøve på disse intrumentene. Har brukt den før på lykteglass, men da med polerdrill for å få "litt" hastighet,men prøv først for hånd

Mange takk :)

Dersom disse instrumentglassene er av en slags hardplasttype skal det nok gå å polere dem, ja. Jeg har en del erfaring med Meguiars bilpleieprodukter, og har hele boden full av div bilpleieprodukter, så jeg kan kanskje prøve ut litt i sommer? Jeg var redd for at glassene også var grånet på innsiden? Har ikke vært borti "solbleiking" av instrumenter før.. Jeg får se litt nærmere på dem når jeg får båten hjem.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det mulig å transportere Phantom 40 på lastebil en liten kilometer i Sverige? Jeg vet ikke helt avstanden fra opplagshall til isfri havn i Strømstad, men det kan ikke være mer enn en kilometer, og jeg husker ikke at jeg måtte kjøre under bruer for å komme til hallen. Finnes det lastebilkraner som er store nok til å buksere båt av denne størrelsen?

Link to post
Share on other sites

Aha, så båten står på Myren.

Da er det kun noen hundre meter til utsettkai, hadde ikke jernbanebrua vært der.

Et par kilometer å kjøre blir det.

Det er skjelden mye is i Strømstad. Det går ferger og fiskebåter der hele tiden.

Jeg tviler vel også litt på om den båten kommer inn til Åsgårdstrand før påske.

Og til Åsgårdstrand er 38 nm i feil retning. Det må da være mye bedre å klargjøre i Strømstad og gå til Stavanger derfra.

Link to post
Share on other sites

Varvräknaren på mina TAMD63P mäter med en induktiv givare på något kugghjul i motortransmissionen. Inga avvikelser på grund av slirande remmar således.

 

En laser-varvtalsmätare kan med fördel användas för kontroll och eventuell kalibrering.

Clas Ohlson har denna för 399:-

8871971160094.jpg

Artikelnummer 36-3234

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten står for tiden inne i hall i marinaen. Planen er at eier henter båten mandagen før vi henter båten i Åsgårdstrand palmehelgen. Ser unektelig ut som et vel optimistisk prosjekt, må jeg innrømme. I Sauda her på sørvestlandet måtte de avlyse båtpåsken for første gang på 40 år fordi det ligger 50cm tykk is i fjorden..

Link to post
Share on other sites

Varvräknaren på mina TAMD63P mäter med en induktiv givare på något kugghjul i motortransmissionen. Inga avvikelser på grund av slirande remmar således.

 

En laser-varvtalsmätare kan med fördel användas för kontroll och eventuell kalibrering.

Clas Ohlson har denna för 399:-

 

8871971160094.jpg

 

Artikelnummer 36-3234

Takk for info Ebonita. Den rpm måleren skal prøves før jeg evt sender propeller til justering!

Link to post
Share on other sites

Høres rart ut at propellene ikke er korrekt justerte på båten når den ble levert fra Fairline. Men ting kan jo forandres med årene. Jeg klarer 3520 rpm på motorene (D6) ved full speed og noenlunde ren båt. Det synker heller ikke nevneverdig mot slutten av sesongen og er en helt korrekt kombinasjon av motor/propell. Forandres ikke med tomme eller fulle tanker heller så hos meg har de truffet så godt som det går an.

Link to post
Share on other sites

Høres rart ut at propellene ikke er korrekt justerte på båten når den ble levert fra Fairline.

 

Sikkert korrekt justerte fra Fairline, men min båt står oppgitt til å veie 12400kg eller deromkring. Ved siste løft rundet jeg 14 tonn. Dét merkes nok på WOT turtall.

Leser også på Boatdiesel.com at mange sliter med litt lavt turtall. Ifølge ekspertene der kan 50-100RPM for lite (TAMD74/75) feks. være årsaken til at båten ryker og legger igjen dieselsot på akterspeilet

 

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som vet hvilket gear som er på ph40 2004 med TAMD63p? Tenkte på mulighet for å gå enkelte rolige strekker med en motor for mindre støy.

 

I tillegg må den ene toalettpumpa byttes. Noe som vet hvilken pumpe som står i disse?

 

.. må ha noe annet å tenke på enn is..

Link to post
Share on other sites

Gearet på TAMD63P brukar vara IRM-ZF 220A omsättning 2,04:1

 

För dessa växlar tillåter tillverkaren obegränsad körning med stoppad motor och propelleraxel medroterande.

 

 

Toalettpump... menar Du 'Macerator' pump för tömning av toalett-tank så kan det sitta en Jabsco-pump där.

Skall Du byta den skulle jag dock överväga en membranpump istället.

Den tåler obegränsad torrkörning och är mycket tystare, och Du kan styra den med ett 10 minuters tidrelä.

 

Tömmer tanken nästan ljudlöst och med tidrelä så stannar den själv.

Set and forget...

 

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

015_(3).jpg

 

Er vel den der tenker jeg til doene.


Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som vet hvilket gear som er på ph40 2004 med TAMD63p? Tenkte på mulighet for å gå enkelte rolige strekker med en motor for mindre støy.

I tillegg må den ene toalettpumpa byttes. Noe som vet hvilken pumpe som står i disse?

.. må ha noe annet å tenke på enn is..

Dette blir bare tull. Ved å gå med bare en motor må du vri roret helt over for å kompensere dragningen til den som motoren går.

 

Den som står i mitt toalett Heter 74001-2852, 12volt, s/n. 03J14319 .Har samme båt som deg. Samme modell også. Fikk ikke til å laste opp bilde med ipaden. Men skal prøve igjen

Link to post
Share on other sites

Dette blir bare tull. Ved å gå med bare en motor må du vri roret helt over for å kompensere dragningen til den som motoren går.

Den som står i mitt toalett Heter 74001-2852, 12volt, s/n. 03J14319 .Har samme båt som deg. Samme modell også. Fikk ikke til å laste opp bilde med ipaden. Men skal prøve igjen

Takk for info. Det er skrevet så mye her i forumet om gevinstene med å gå i 6 knop med en motor at det i alle fall må prøves. Går ut fra at forskjellig båtmodeller reagerer ulikt mes ulike behov for kompenserende rorutslag. Kanskje det bare er tull på ph40? Det vet jeg mer om etter sommeren.

 

Som en aldri så liten kuriositet ser det ut til at vi blir naboer, Monsen. Har vært å kikket litt på skuta di i prosessen mot ny båt :) Kommer til å ligge i samme havn.

 

Ellers så ser det ut til at jeg er nødt til å starte en ny tråd snart. Noe i retning av "hentetur i mai.." Båten står ikke ytterst i hallen der den er lagret, og det er begrenset med plass utendørs til å sette fra seg båtene som må flyttes for å få min ut. Dermed går det ikke med verken isbryter eller lastebiltransport. Blir bare å smøre seg med tålmodighet.. Yr er heller ikke raus med plussgrader i Strømstad, så det ser ut til at det kan ta tid, dette her. Tiden går sakte når en venter på ny båt..

Link to post
Share on other sites

Det er en kanon båt,en fryd .Det finnes nesten ikke maken til fly på denne størrelsen. Samtidig er det så god romfølelse i salongen at den føles mye større. Har god tro på sommeren iår.

Jeg skifter plass i april, men er ikke langt borte.vi får holde kontakten. Det vil alltid være noe å dele.

Hentet en bavaria 30 sport for 3år siden fra oslo. Det var en kjempe tur. Gled deg,

Jeg hadde samme tankene som deg vedr. Å bruke en motor av og til etter å ha lest her inne, men det ble helt feil, da det ble så vanskelig å manuvrere. Derfor bruker jeg begge motorene alltid. Men Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...