Jump to content

Hentetråd, Phantom 40 fra Oslo til Stavanger i påsken


Nejo

Recommended Posts

Jeg går mye på én motor og det er aldeles uproblematisk. Går stødig og rett på autopilot, reduserer drivstofforbruk og støy, sparer motortimer og gir motoren bedre betingelser da du går med høyere turtall.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Liker alle girkasser å bli slepet rundt? I manualene på mine tamd 60 c står det vel at dersom jeg kjører for en motor, eller blir slepet som vel tanken kanskje var i manualen, bør motoren startes med visse intervaller for å sikre smøring på visse deler i girkassa. Husker ikke akkurat tidsintervallet, men det var ganske romslig.

Link to post
Share on other sites

Mener det var en helt annen type girkasser på 60 og 70 serien på 80 tallet med konverter ala tradisjonelle automatgir som trengte og bli startet med jevne mellomrom for smøring.

Dagens ZF/ IRM er vel mer mekaniske kasser med hydraulisk opererte clutchlameller mener jeg....? Slik at olje blir dratt rundt med tannhjulene på de deler som roterer med utgående aksling ved sleping.

Oljepumpa på nye ZF er vel for og operere clutchen, samt sende oljen via filter og oljekjøler.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg går mye på én motor og det er aldeles uproblematisk. Går stødig og rett på autopilot, reduserer drivstofforbruk og støy, sparer motortimer og gir motoren bedre betingelser da du går med høyere turtall.

 

Kan bara instämma, lång erfarenhet säger att det går bra att köra på en motor. C:a 10 grader motroder behövs och autopiloten klarar detta galant. Besparing c:a 10 % jämfört med att köra samma hastighet med två motorer. Priset är ju givetvis något sämre manöverberedskap, men skall man gå längre sträcka så finns det pengar att spara.

 

 

Liker alle girkasser å bli slepet rundt? I manualene på mine tamd 60 c står det vel at dersom jeg kjører for en motor, eller blir slepet som vel tanken kanskje var i manualen, bør motoren startes med visse intervaller for å sikre smøring på visse deler i girkassa. Husker ikke akkurat tidsintervallet, men det var ganske romslig.

 

Om växeln är IRM 220A som är vanlig på TAMD63P, så skriver IRM-ZF i manualen att växeln tåler att gå obegränsat medroterande vid dessa driftsbetingelser.

 

frilopande_propelleraxel.jpg

 

Viss uppmärksamhet kan behövas om man har kylvattensmorda axelpackningar. Här kan det för säkerhets skull vara på sin plats med cross-feed av kylvatten så att man inte får varmgång i axelpackningen från den stillastående motorn även om jag tror att det för det mesta gårr bra ändå. Sen får man ju även beakta att man inte utan vidare får varmt kylvatten till t ex varmvattenberedare från en stillastående motor, eller för den delen kanske laddning.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje tid for en aldri så liten oppdatering av hentetråden min. Sitter i stua og her en helt grei bypåske i fantastisk vær. Dagene fordrives med familieturer i kystnære strøk med tanketomme blikk ut på den blikkstille sjøen under den skyfrie himmelen. Er misunnelig på alle dere som får vært ut på sjøen i dette fantastiske været!

 

Fikk melding i dag om at selger får hentet ut båten fra Strømstad i slutten av neste uke, så da blir det nytt liv i henteplanene. Planen er nå å hente i midten/ slutten av april. En av problemstillingene som dukker opp er tilstand til tanker med tanke på uren diesel. Selger har aldri sjekket tankene, noe som kanskje øker sannsynligheten for tette filtre? Er det lett å komme til dreneringspunkter på denne båttypen? Tenker da på muligher for å drenere tanker før vi legger ut på turen vår.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at du har dreneringslokk på toppen av tanken akterut.

 

13112010916.jpg

 

 

 

 

S12112010911.jpg

 

Se etter en slik mutter (M24 trur jeg?) på toppen av tankene bakerst . Skru ut denne og stikk en 3/8 (9,5mm) slange ned til du hører den slå mot bunnen av tanken. Til slangen kopler du til ei Marco eller tilsvarende tannhjulspumpe og suger ut til det kommer ren diesel. Kommer det mye dritt bør du gjenta behandlingen etter at du har tatt deg en tur og fått rørt litt rundt i suppa nedi der.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva gjelder kjøring på en motor på denne båten så er det helt uaktuelt for min del. Har prøvd det og ser ingen fordeler. Det kan jeg ikke tenke meg at du heller kommer til å gjøre. Må ha minst 12-14 grader motror for å motvirke dreiningen og roret blir mildt sagt "underlig" å handtere. For støyen sin del er det ingenting å hente ved å gå ned på en motor på D6 iallefall. Foretrekker likt timetall på motorene uansett mht. filterbytter etc. Holder meg alltid i det marsjfartsområdet det kompressorene er utkoplet, dvs. over 2000 o/min. Eller helt lavlast så de ikke er innkoplet.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill på tankene. Litt nedtur å finne ut at jeg må anskaffe meg utstyr til over tusenlappen for å drenere tankene, men sikkerhet går foran alt. I tillegg har jeg vel innfunnet meg med at båt koster penger, men jeg ser for meg at det er kjekkere å bruke kroner på å forbrenne diesel eller å inspisere den.. Tar med meg redningsflåte, pyro, redningsdrakter og trening på bruk av dette utstyret (undervurdert!) samt håndholdt vhf, så da skal det meste være ordnet dersom skuta skulle gå ned..

 

En annen ting som har dukket opp er lisens på vhf. Jeg har src, men båten har ikke registrert vhf. Er det mulig å få lisens uten å formelt eie båten? Jeg kan selvfølgelig kontakte Telenor Maritim om dette etter påske, men vet dere noe om å søke lisens på en båt som skal hentes?

Link to post
Share on other sites

For å suge opp dieselprøver fra tankbunnen benytter jeg oljesugepumpa (den samme som jeg benytter når gammel olje skal suges opp fra bunnpanna ved oljeskift). Stikker slangen fra pumpa ned i et stivt elektrikerrør, slik at jeg kan styre den nedi tanken.

 

Jeg har denne pumpa: http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/oljelensepumpe/oljesugepumpe-modell-6000-6-liter

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill på tankene. Litt nedtur å finne ut at jeg må anskaffe meg utstyr til over tusenlappen for å drenere tankene

Du trenger ikke det, du kan dra i gang en hevert hvis du har litt lengere slange. Mindre styr og funker helt fint, spesielt med en del på tankene.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill til dieselsjekk. Ufordringen ligger litt i at det ser ut til at jeg må vite litt om hvoran tankene ser ut før jeg får vite hvilket utstyr jeg trenger for å drenere dem.

Noen som vet om det finnes en båtutstyrsforretning i nærheten av marinaen i Åsgårdstrand?

 

Ellers ser jeg i skjemaet det linkes til lengre oppe her at jeg må melde inn fabrikat og serienummer på vhf radioene, noe jeg ikke får tilgang til før jeg overtar båten. Jeg ringer maritim radio rett etter påske og hører med hva de anbefaler meg å gjøre. Kanskje jeg kan søke på navnet mitt og navnet på båten, så etterregistrerer jeg serienummeret? Time will show.

Link to post
Share on other sites

Det ligger Volvo Penta serviceverksted i Horten.

http://www.finnalle.no/horten_marine_senter_as/61531449388.html

 

Samt båtutstyr ved dieselfyllinge i Horten indre havn:

http://www.hortenbaat.no/default.asp?KID=1

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da var båten kommet på vannet og seilt til Åsgårdstrand. Turen fra Sverige var gått bra med ett inntak - da selger skulle sette motorene i fri etter halvannen times transportstrekk var det ikke mulig å frigjøre den ene motoren! Dette hadde han hatt problemer med en gang tidligere, men problemet hadde vært fraværende etter kalibrering av throttlene.

 

Hva tror dere kan være årsak?

Link to post
Share on other sites

Dårlig kontakt et eller annet sted i EDC-systemet eller feil på mikrobryter i gir-aktuator. Jeg kjenner ikke EDC noe særlig så det er vanskelig å være mere spesifikk, men hvis det trengs kalibrering uten at noen deler er skiftet tyder det på vakkelkontakt et sted.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er Ferlainen kommet hjem nå, pappa?

- Ja, nå er Fairlinen kommet hjem!

 

Da var båten seilt hjem fra Østlandet. Henteturen er noe av det mest intense jeg har gjort på lenge, og har derfor utrolig respekt for alle som har overskudd til å legge inn fortløpende rapporter! Jeg har selv stor interesse av hentetråder og hadde derfor mål om å lage en fyldig tråd. Det gikk dessverre i dass, noe jeg vil prøve å kompensere for i løpet av de neste dagene..

 

Bilder fra båtens tidligere hjemhavn:

 

bilde

bilde

bilde

(Bilder tatt av selger)

 

Båten lå og ventet på meg, og da isen hadde gitt seg i Strømstad måtte den hentes så tidlig som mulig. Brodern stilte sporty opp på kort varsel som maskinist, og fly ble bestilt til Torp. Vi landet torsdag kl 0810 på Torp, og etter det gikk det slag i slag frem til jeg slapp ned skuldrene i dag, søndag kl. 12.00. Da var jeg komfortabel med fortøyningene, og arbeidet kunne starte..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dagen før turen startet fikk jeg beskjed om at arbeidet med å tette det ene toalettet hadde strandet. Det hadde kommet vann fra "skåla" til motoren som driver kverna (?), og dermed hadde begge motorene gitt seg. Selger hadde prøvd å fikse det ene toalettet, men vi ble enige om at han heller skulle fokusere på annet arbeid kvelden før vi kom. Toalettet var dermed demontert da vi kom. Vi stakk innom Maritim i Tønsberg for å få med oss Portapotti da vi ankom Tønsberg, og kom oss ned i båten

 

Alle systemer ble gjennomgått, og testturen var forestående. Vi tok turen ut på sjøen, gikk gjennom manøvreringsteknikk med tre propeller og tok ut på test av motorene. Det gikk i starten helt utmerket, men så begynte styrbord motor å jage.. Har så vidt fått sett innom SAPs hentetråd, og kjente meg godt igjen. Jagingen var i turtallsintervaller på 500 rpm på det meste. Både selger og vi ble overrasket, og turen ble dermed tatt til Vallø slik at mekanikere skulle få sett på problemet. Pakningen mellom intercooler og turbo var omtrent borte, noe som førte til en stor luftlekkasje. Etter mye om og men ble det funnet en mekaniker som kunne bytte pakningen, og arbeidet ble fullført på ettermiddagen. Testturen ble godkjent, og vi var av gårde ca. kl. 15.30. Litt seint, da vi hadde en avtale med å hente nykjøpt jolle i Kragerø (en jolle jeg fremdeles ikke har fått tid til å prøvekjøre..) før kl. 16. Forretningen der jeg kjøpte jolla var utrolig serviceinnstilte, og var dermed klare for å levere oss jolle da vi ankom Kragerø.

 

To spente karer tok av gårde gjennom Vrengensundet. Vi tok opp langs vestsiden av Tjøme og freste av gårde på innsiden av Svenner, og dermed var jagingen i gang igjen.. En aldri så liten kraftsalve ble levert, men båten føles utrolig trygg med sine to motorer, og vi seilte derfor videre uten de aller største bekymringer. Vi kom frem til Kragerø før mørke og fikk overlevert og montert jolla på badeplatformen før vi slapp ned skuldrene før kvelden.

 

Fredags morgen sjekket vi dieseltilførsel. Forfiltre ble byttet selv om de var gullreine, men vi fant ingen andre feil. Etter hvert har vi funnet ut av at når motoren slipper seg ned i turtall hjelper det å trykke kjapt opp og ned på trimflaps.. Maskinisten har konstatert at gassen fysisk jages opp og ned på motoren, noe som tilsier at det heldigvis ikke ser ut til å være motorfeil. Kanskje feilen sitter i gasshendelen for styrbord motor? Vi hadde oss noen minutter på flybridgen på fredags kveld, og da var motoren feilfri.. Spørs om ikke en fagperson på båtelektronikk bør få se på dette..?

 

Hendelsene videre er for mange til å ta i ett innlegg. Flere (med bilder) kommer etter hvert :)

Link to post
Share on other sites

Da får jeg høre med noen om å se på potmeteret.

 

En annen ting som har dukket opp er en lensepumpealarm. Kom da vi rundet Lista eller deromkring, men ga seg da vi rikset litt i flottøren. Kjølsvinet var knusktørt.. Vi kom oss hjem, men når jeg nå aktiverer bryteren for lensepumpene kommer det alarm både fra fremre pumpe (den som ga alarm i starten) og den bakre pumpa. Jeg har sjekket begge plasser, og pumpene går, men kjølsvinet er tørt. Det hjelper ikke lenger at jeg løfter litt i flottørklaffen. Noen tanker om hva denne feilen kan være?

Link to post
Share on other sites

Sjekk om du har ei lenspumpe til. Hos meg er det tre pumper som er koplet i serie. Kopler flottøren til på en av de skal alle tre starte (trur jeg?)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...