Jump to content

Hentetråd, Phantom 40 fra Oslo til Stavanger i påsken


Nejo

Recommended Posts

Er det ikke EDC VP kaller systemet? Høres ut som samme system du har i båten din. Takk for tips med turbolekkasje, jeg får gå over festeboltene før vi legger ut på seilas.

 

Turbolekkasjen er sannsynligvis ikke det viktigste å sjekke. Tror det skal lekke mye før det gir noen problemer utover eksoslukt i maskinrommet.

 

Kan hende jeg tar helt feil, men jeg trodde EDC var et system som var integrert i motoren, og at det derfor ikke er noen gassvaier på disse motorene. Jeg trodde heller ikke at 63P var levert med EDC. Uansett, mitt system er uoriginalt, Mathers Micro Commander. Hvis det er maken du har, og du trenger kopi av manualen er det bare å si fra. Det kan hende du ønsker å finjustere gir- og gassutslag. Jeg har litt forskjell i utslag på stikkene i mellomregisteret, noe som gjør at turtallssynkronisering krever litt finjustering. Dette er noe jeg regner med blir borte når jeg justerer disse til våren. Forresten, hvis du er heldig har kontrolleren din motorsynkronisering også. Da slipper du å tenke på det i det hele tatt. Forøvrig synes jeg stikkene fungerer veldig bra, med akkurat passelig motstand i bevegelsen og hakkene som gjør at du kjenner om stikkene er i fri eller i gir.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper at vi om ikke så altfor lenge får fasiten av noen motorkyndige. Fokuset mitt er mer på ruteplanlegging for øyeblikket. Ettersom jeg kan huske fra det jeg har lest meg til tidligere så er styringen en slags elektronisk overføring fra kontrollboks til en servo på motoren. Disse kontrollene må nok kalibreres manuelt da selger nettopp hadde kalibrert dem.

 

En annen ting er at selger informerte om at wot rpm var 2750. Høres ikke dette noe lavt ut? Det er ikke til å komme bort fra at dette er en tung båt. Går det an å levere inn propeller for å redusere stigning eller liknende slik at jeg kan oppnå lettere gange på motorene og lavere fart i havn? Mulig at det ikke er mye å hente og at det koster mer enn det smaker..?

Link to post
Share on other sites

Her er staus i tønsberg havn pr.nå.

 

http://tb.no/element/t-nsberg-brygge-7.164712?context=popup

 

Tror ikke jeg hadde rota meg inn der, med nåværende isforhold.

 

Verdens Ende er isfritt.

 

Er overasket om det ikke er is i nordre del av Røssøsund.

 

Er 2 uker til Palmesøndag, vanskelig pr. nå å si hvordan det er da.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Turbolekkasjen er sannsynligvis ikke det viktigste å sjekke. Tror det skal lekke mye før det gir noen problemer utover eksoslukt i maskinrommet.

 

Kan hende jeg tar helt feil, men jeg trodde EDC var et system som var integrert i motoren, og at det derfor ikke er noen gassvaier på disse motorene. Jeg trodde heller ikke at 63P var levert med EDC. Uansett, mitt system er uoriginalt, Mathers Micro Commander. Hvis det er maken du har, og du trenger kopi av manualen er det bare å si fra. Det kan hende du ønsker å finjustere gir- og gassutslag. Jeg har litt forskjell i utslag på stikkene i mellomregisteret, noe som gjør at turtallssynkronisering krever litt finjustering. Dette er noe jeg regner med blir borte når jeg justerer disse til våren. Forresten, hvis du er heldig har kontrolleren din motorsynkronisering også. Da slipper du å tenke på det i det hele tatt. Forøvrig synes jeg stikkene fungerer veldig bra, med akkurat passelig motstand i bevegelsen og hakkene som gjør at du kjenner om stikkene er i fri eller i gir.

Det ser ut som om denne motoren er levert med EDC ja.

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7740790-27-2624B.aspx

På TAMD 74 som er mye lik finner jeg at governor på dieselpumpen har integrert aktuator inne i huset men på 63 er dette en konvensjonell pumpe så da tipper jeg at det sitter utvendig aktuator som flytter gasshendelen på pumpa. Her må wirene være riktig justert og hendlene kalibrert. Skulle være rart om du må endre på propellere for å få riktig turtall på en slik kurrant båt.

Link to post
Share on other sites

Her er staus i tønsberg havn pr.nå.

 

http://tb.no/element/t-nsberg-brygge-7.164712?context=popup

 

Tror ikke jeg hadde rota meg inn der, med nåværende isforhold.

 

Verdens Ende er isfritt.

 

Er overasket om det ikke er is i nordre del av Røssøsund.

 

Er 2 uker til Palmesøndag, vanskelig pr. nå å si hvordan det er da.

 

Er mulig å komme inn til Tønsberg fra øst. Isfritt helt inn til Kaldnes.

 

http://www.tonsberghavn.no/webkamera

Link to post
Share on other sites

Er det dette som er det elektroniske som kan ettermoteres på eldre motorer der det foregår elektronisk mellom styreposisjoner og bokser m elektromotorer som skyver gir/gass nede på motoren?

 

Ja. Og det ser ut som dette kan fås både i original VP og uoriginal, slik som i min båt.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Skulle være rart om du må endre på propellere for å få riktig turtall på en slik kurrant båt.

Mine (TAMD74EDC) synes å ligge på WOT 2500RPM, men skal etter boka kunne oppnå 2600. Turde ikke levere inn propellene i vinter for justering da jeg ikke har fått sjekket turtallet med en kalibrert turtallsmåler. Skal gjøre dette ila. sommeren, og hvis turtallet på 2500 er riktig leverer jeg inn propellene til Windrace eller tilsvarende for justering til neste vinter.

Mener du det kanskje er andre måter å justere opp turtallet på DieselDahl?

Er vel ganske vanlig at en mister litt turtall over åra ettersom man stadig lemper inn mere tungt utstyr.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, men om du får et så høyt turtall, bør du også sjekke om turtellerene er korrekte.

3000 hørtes mye ut. Ville tro at governoren slo inn før det? Det er meget uvanlig at produsentene sette for lette propeller på. normalt er det omvendt. Sjekk på ny når du får den på vannet.

 

Det ideelle er motoren oppnår i overkant av oppgitt wot turtall ved lett båt slik at den vil greie 2800 ved ferielastet båt utpå sesongen. F.eks 2850 rpm på 63P ved normalt lastet båt på våren vil jeg si er ideelt.

Det er bedre at den oppnår litt mer turtall enn mindre.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mine gamle 60 C motorer er veldig veldig følsomme for luftfiltrene.... Må bytte de mye oftere enn det som ser nødvendig ut, hvis ikke går det litt turtall. Så bør man jo jevnlig sjekke opprettingen av motorene i forhold til akslingene, kan fort være 100-200 omdreininger om det er mange år siden det ble gjort. Min volvomekaniker sa minst hvert 5 år når han gjorde det hos meg....

 

Da jeg kjøpte min båt fikk jeg 2450 omdreininger. Når har jeg 2850 sånn circa, men det er gjort diverse ting her. Oppretting, propeller, rensing av intercooler etc etc.

Link to post
Share on other sites

Kan være som du nevnte at din båt er litt ekstra tung med generator, parselle og mye annet utstyr og Fairline ikke har tatt høyde for det og satt på standard dim propeller.

Prøv og se utover sesongen, du bør få 2800 eller straks over på normalt lastet båt.

Gjør du ikke det, kan Winrace ta av en tomme eller 2 i stigning for deg til neste vinter F.eks.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at turtellerne dine viser helt nøyaktig. Mener disse får signal fra dynamoene og da er reimenes tilstand og stramming samt belastning utslagsgivende på indikert turtall. Før du gjør noe drastisk ville jeg ha satt på nye reimer og testet med lav belastning på dynamoene. Ekstra reimer er uansett lurt å ha ombord sammen med Dieselfilter, impellere og verktøy til å skifte og lufte med. Sørg for korrekt stramming samt etterstramming.

Link to post
Share on other sites

Det er det vel temmelig sikkert at de IKKE gjør :smiley:

Ombord hos meg står to stk Volvo, med til sammen 4 turtellere. To av dem viser noenlunde likt, den tredje viser 900 når motoren går 1400 - og den siste viser "bånn pinne" så snart tenningsbryteren slås på, altså før motoren starter.

Men at 50% av Volvoinstrumentering virker er vel sånn noenlundet normalt :giggle: :giggle:

 

 

Det er ikke sikkert at turtellerne dine viser helt nøyaktig. ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at turtellerne dine viser helt nøyaktig. Mener disse får signal fra dynamoene og da er reimenes tilstand og stramming samt belastning utslagsgivende på indikert turtall. Før du gjør noe drastisk ville jeg ha satt på nye reimer og testet med lav belastning på dynamoene. Ekstra reimer er uansett lurt å ha ombord sammen med Dieselfilter, impellere og verktøy til å skifte og lufte med. Sørg for korrekt stramming samt etterstramming.

 

Har ikke 63P turtallsgiver på svinghjulet? Eller er det forskjellige varianter her også, kanskje?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg er så gammeldags at jeg vil ha analoge instrumenter. :) Synes VDO Viewline med kromring er lekre. Og så er det enkelt å kalibrere turtellerne.

 

Noen av instrumentene på flybridgen på Phantomen er helt grå i glasset/ plasten, så jeg må nok bytte disse instrumentene uansett. Jeg bryr meg ikke så mye om de er digitale eller analoge, men selger hadde visst undersøkt om det bare var mulig å bytte glasset, noe det tydeligvis ikke var. Har noen av dere prøvd å våtslipe slike glass?

 

Ellers ser henteturen min mer og mer usikker ut for hver dag det er minusgrader. Bukta i Strømstad der båten skal legges på vannet er full av is, og nå ser det usikkert ut om de klarer å sette båten utpå :nonod: Ikke mye å gjøre med naturkreftene, men likevel frustrerende.

 

Kan ikke noen av dere med store drog av noen maskiner ruse litt ekstra slik at vi får litt gang på drivhuseffekten og varmen?? :clap:

Link to post
Share on other sites

Ellers ser henteturen min mer og mer usikker ut for hver dag det er minusgrader. Bukta i Strømstad der båten skal legges på vannet er full av is, og nå ser det usikkert ut om de klarer å sette båten utpå :nonod:

Strømstad?? Hva skal du der å gjøre. Skal ikke du plukke opp båten i Åsgårdsstrand?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...