Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?

sap_2000

Recommended Posts

Hørte dere noe trekkspill musikk på lørdag?

Nei, det må jeg i så fall gått glipp av (heldigvis) :wink:

Vi prata så fært at vi vel mest hørte oss selv pjatte! og all plystringa når ene luringen med korteste flybridgebåten jeg har sett prøvde seg på 8-9? knop i middagsbukta, med ivrig plystirng, vinking, tuting fra ca alle.

Var hyggelig å hilse på deg :yesnod:

Vi sees nok snart igjen. Skal jeg medbringe trekkspillet? :lol:

Mvh. SAP

Jeg tror fortsatt det går rimelig greit å selge bare man ikke har urealistiske forventninger til pris, og på død og liv skal gjøre varp i begge ender.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg tror fortsatt det går rimelig greit å selge bare man ikke har urealistiske forventninger til pris, og på død og liv skal gjøre varp i begge ender.

Det er faktisk heilt sant :yesnod::thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Jeg har bestillt meg en RIB i går etter noen runder med div forhandlere. Ble en Brig F330L som var den jeg hadde mest lyst på.

Motor måtte da bli en Yamaha ;-). F9,9 Sport som egentlig er en 2 syl 15 hester på 360ccm med en skrue på forgasser som hindrer fullt pådrag. Denne er spes importert for norske behov (hk avg og 16 års grense). 20 hesteren er også lik, minus forgasser ;-)

Jeg trenger da etterhvert en daviterløsning på plattformen. Har ikke fulgt med så godt på daviterfronten, men har sett noen fine i syrefast som kan dreies inn når jolla er ute, eller fjernes helt da de klikkes på plass i 2 små permanente braketter som ikke er tåkillere.

Noen som vet hvilke jeg mener? ILAS?

Jolla veier vel 70-80 kg og motor ca 55.

Plattformen er ca 70 cm dyp og virker solid nok.

Plattformen er dog litt lav og jeg ser noen utfordringer i stor sjø med deplassenentbåt som dette er med større, krappe sjøer som triller inn bakfra .

Har ikke tenkt til å oppsøke slike forhold vi hadde på hjemturen. Skulle det bli mye sjø, er det nok bedre å slepe tenker jeg....

Tar gjerne imot synspunkter og erfaringer på davitere og evt alternativer.

Takker :-)

bilde

bilde

bilde

bilde

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Hei DD :-)

Jeg trenger egentlig veldig lite i ordets rette forstand, men vurderer en hel del ting ;-)

Slik hydraulisk kran på loftet koster meget og den må ha fundamenter som tåler momentet samt at rekka måtte åpnes.

Blir for dyrt og for omfattende prosjekt for meg i tillegg til at solplassen til rederinnen ville forsvunnet (skal få på trekket rundt bakkant så fort jeg har vasket og impregnert det)

Det var derfor jeg tenkte på disse avtagbare daviterene jeg har sett. Jolla kan ligge igjen på brygga eller bøya om jeg har lyst, og da kan daviterene fjernes i sin helhet og plattform er som før.

Mao valgfrihet :-)

Må søke litt på nettet etter de, da jeg ikke husker navn eller produsent.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg har ILAS. De fungerer slik at du kan folde de sammen når de ikke er i bruk. Tar da minimalt med plass. Jeg har en BRIG 285 med 15 Hk Tohatsu. Klarer greit å hale opp denne alene, men da må vuggene være låst i øvre stilling. Jeg har dratt teleskopet maksimalt ut og da ligger kjølen på jolla omlag på nivå med kanten på plattingen. Fortsatt danseplass på innsiden, og plass til stoler. Tror fort jeg hadde fått problemer med å hale opp ei vesentlig større/tyngre jolle. Måtte da evt. benyttet en winch. Vet mange bruker dette. Fåes på BT med fjernkontrollfor en rimelig penge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Takker for info :-)

ILAS var det, ja.

Skal lese gjennom tråden.

Ser absolutt utfordringen med tung jolle som må dras opp fra siden. (Nå gikk jeg nesten i stavefella. iPad ville oversette Jolla til Kølla, lol. Ser det kunne blitt litt feil, haha)

Kan armene også fjernes helt i tillegg til å svinges inn?

En ILAS med vippefunksjon måtte vært ideelt?

Skal lese og vurdere nøye så det ikke blir tatt noen forhastede beslutninger :-)

Tusen takk :-)

Mvh. SAP

Armene kan fjernes helt ved å løsne en skrue i navet. ILAS har en vippefunksjon, men denne fant jeg lite formålstjenelig. Låste derfor vippefunksjonen i øvre stilling. Finnes bedre patenter på vippefunksjoner, men det kan fort bli mye leamikk og trinser/hjul

ad. planlegging:

100% enig, solgte, og kjøpte på 2 uker i august, ingen problem.

Rette prisen, og litt "edrulig" så går det greit.

Fremdeles mange der ute som tror de selger "gull"

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hei SAP

Jeg hadde nye TG davitere liggende ifjor, men solgte de fordi den F34`n jeg hadde da ikke egnet seg for disse. Angrer som en hund nå, da jeg ville hatt de på den nye båten istedenfor de jeg har liggende skjult i brønnen bak.

TG-davitene ville passe godt på din båt som er såpass rett bak, da de innslått ville vært godt ute av veien. De kan jo enkelt tas vekk også! Finish`n på de er til å ete opp, herlig syrefast arbeide.

Jeg velger igjen TG`n fremfor iLas sine, da jeg synes de er lite utviklet til prisen, TGène er det mye enklere å dra jolla opp på.

Mvh

Kire

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...