Jump to content

Bidra til Norges nye oppslagsverk for båtfolk, Baatwiki.no


tobixen

Recommended Posts

Jeg har kuttet ned lista over dnsbl'er i bruk til httpbl.org, så nå håper jeg at dette ikke er noe problem lengre.

 

Vi er fortsatt bare to bidragsytere ... dersom det ikke kommer bidrag fra flere, tror jeg fortsatt at prosjektet vil kunne kalles en "fiasko". Men, forhåpentligvis lokkes folk inn etterhvert som vi får mer struktur og innhold der.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke dette prosjektet er så dumt jeg! Å søke på baatplassen og gå igjennom en haug av sider med diskusjoner med et hav av synspunkter tar litt tid. Å strukturere informasjonen tror jeg er hensiktsmessig, og hva er vel bedre enn en wiki? :thumbsup:

Gi det litt tid, ta litt etter litt - så skal du se!

 

Geografi-kategorien har jeg i hvert fall tro på!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Kan jo vurdere å legge til lenke til forum tråden som kilde i hver artikkel. Kan sikkert hjelpe med oppsett etc.

Vi kan også bruke google maps til dette, der man kan legge til en eier og samarbeids partnere som kan endre på kartet, mens offentligheten kun kan se på det. Man kan også endre fargen på markeringene, sånn at man veit at blå er havner, gule er utsettingssteder etc.

 

Edit: her er et eksempel på et kart jeg lagde http://goo.gl/maps/OcxCg

Redigert av Sleipner97 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes prosjektet virker veldig spennende, men akkurat det med at det er offentlig eiendom stusset jeg litt på. Om jeg skriver guider osv. ønsker ikke jeg at det skal bli "allemannseie". Ser ut som at det er fjernet nå.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

"offentlig eiendom" er skrevet om til "en eller annen form for CC-lisens" og flyttet til siden "Om Båtwiki".

 

Det som er viktig å få frem er at:

  • Jeg skal ikke ha noen særrettigheter på det som blir publisert. Dersom dette prosjektet blir stående brakk fordi jeg havner under en trikk eller vanskelig å samarbeide med, skal det være mulig å ta med seg innholdet og lage en ny båtwiki.
  • Vi kan ikke ha noe lisens som hindrer wiki-modellen; dersom du legger inn en FAQ eller guide, skal andre være i stand til å rette opp feil, forbedre eller oppdatere artikkelen uten å måtte eksplisitt spørre deg om lov.

Ellers har jeg liten peiling og lite interesse av lisensieringspørsmålet, så foreløbig er det fritt frem til å endre på denne formuleringen.

Link to post
Share on other sites

Kan jo vurdere å legge til lenke til forum tråden som kilde i hver artikkel.

 

Det skulle da bare mangle! Jeg har lagt det til nederst på de sidene jeg har laget, i den grad jeg har basert meg direkte på forumtråder og ikke bare vage minner om hva "konklusjonen i diverse forumtråder på båtplassen" var ;-) (uten at jeg har skrevet så veldig mange artikler da ...)

 

Edit: her er et eksempel på et kart jeg lagde http://goo.gl/maps/iOcxCg

 

Nydelig :-) (og her har jeg jo endel minner, siden jeg i forrige sesong hadde båten i Drammensfjorden)

 

Imidlertid er det et stort problem med google maps - de har veldig lite sjøkart tilgjengelig - da er alternativene Statkart og OpenSeaMap. Vi jobber for øyeblikket mot Statkart.

Link to post
Share on other sites

TIl CC-lisens ville jeg brukt denne: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/

Det eneste med denne er at du må skrive en liten tekst under denne som sier at alle kan endre på ting på wiki'n så lenge det gjør wikien mer korrekt/enklere å bruke.

 

Edit: Man kan også importere kart data fra andre kart til google maps, via KML-, KMZ- eller GeoRSS-filer

Redigert av Sleipner97 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TIl CC-lisens ville jeg brukt denne: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/

Det eneste med denne er at du må skrive en liten tekst under denne som sier at alle kan endre på ting på wiki'n så lenge det gjør wikien mer korrekt/enklere å bruke.

 

Hvorfor nc, og hvorfor ikke by-sa? Ellers kommer versjon 4.0 av lisensen snart ut.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor nc, og hvorfor ikke by-sa? Ellers kommer versjon 4.0 av lisensen snart ut.

 

Vi kan godt ha med sa, men selv syntes jeg det vil være frekt av andre å endre litt for så å tjene penger på arbeidet våres. En by-nc-sa er helt ok for meg, det er jo selvfølgelig du som velger til slutt da :)

Link to post
Share on other sites

Det kan jo tenkes at det er mulig å ha forskjellige lisenser på forskjellige artikler. Kanskje det kan være teknisk mulig å ha by-sa som standardlisens, og la folk ha en mulighet til å velge by-nc-sa ved oppretting av nye artikler.

 

Jeg er litt skeptisk til å la datamaterialet være utilgjengelig for bruk i kommersielle og halv-kommersielle prosjekter for all fremtid - og det blir den praktiske situasjonen dersom en eventuell kommersiell aktør er nødt til å forhandle med alle rettighetshavere.

 

Forøvrig, en av forskjellene på CC 3.0 og CC 4.0 er visstnok at Lessig anså "databasevern" og lignende for å være en sær-europeisk greie, han ville ikke ha det med i CC, og CC 3.0 spesifiserer dermed at slike regler ikke kommer til anvendelse. Dette er endret i CC 4.0. Det vil si at om man velger cc-by-nc 3.0 vil det fortsatt være fritt frem for kommersielle interesser å bruke databaseuttrekk (f.eks. posisjonsangivelse til gjestehavner) til kommersielle formål, mens dette ikke er mulig med cc-by-nc 4.0.

Link to post
Share on other sites

Kjempebra tiltak. :thumbsup: Det er mange flinke folk her på forumet, men hvordan skal man skille riktig og galt hvis det skrives flere innlegg med store avvik om et tema? Jeg vet ikke om jeg forsto det riktig, men er det sånn at alle kan skrive innlegg?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet å forsket litt på hvordan legge til nye sider. Dette har jeg så langt ikke greid å bli særlig klok på... Hadde noen kunne lagt ut en hurtig guide på hvordan dette gjøres? Eventuelt om dere har en link til et sted hvor dette er litt enkelt forklart?

 

Ja ... jeg jobber med en guide nå. En metode er å bruke søkeboksen øverst til høyre ... f.eks. kan man taste "hurtiglim" der, dersom det ikke eksisterer noen artikkel med tittel "hurtiglim" vil det komme opp "Opprett siden Hurtiglim på denne wikien" rett under søkeboksen. Det er en link over "hurtiglim", klikker man der får man muligheten til å skrive en ny artikkel.

Link to post
Share on other sites

Kjempebra tiltak. :thumbsup: Det er mange flinke folk her på forumet, men hvordan skal man skille riktig og galt hvis det skrives flere innlegg med store avvik om et tema? Jeg vet ikke om jeg forsto det riktig, men er det sånn at alle kan skrive innlegg?

 

Ja, alle kan skrive artikler - og alle kan redigere artikler.

 

På wikipedia kan det være et kjempeproblem med politisk betente saker, som f.eks. navngiving av enkelte omstridte øyer i Asia. Jeg kan vanskelig forestille meg at vi vil ha de helt samme problemene på Båtwiki.

 

Det er to problemer du antyder over - det ene er to artikler om samme tema, det andre er uenighet omkring et tema. Nå er vi i allefall to stykker som følger ganske aktivt med på wiki'en - så dersom det dukker opp to artikler f.eks. om skifte av skroggjennomføringer vil vi nok gjøre tak for å få flettet dem sammen.

 

Et klassisk problem på forumet er at én person vil hevde at skroggjennomføringer av bronse er best, en annen påstår at det skal være messing og en tredje påstår at plast er best. Som tredjepart må man bla seg gjennom side opp og side ned med meningsytringer, og det er vanskelig å få oversikt. Dersom vi antar at alle bidragsyterene er siviliserte og veloppdragne folk, så vil man ende opp med artikkel som lister opp de ulike typene, med kjente og antatte fordeler og ulemper med hver enkelt type.

 

Dersom vi får inn bidragsytere som enten aktivt og bevisst saboterer, eller er så fanatiske at de konsekvent skriver "skroggjennomføringen skal være av messing" og fjerner all positiv omtale om alle andre typer skroggjennomføringer, så har vi et problem ... men, jeg er ganske sikker på at vi skal klare å håndtere dét når den tid kommer. ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja ... jeg jobber med en guide nå. En metode er å bruke søkeboksen øverst til høyre ... f.eks. kan man taste "hurtiglim" der, dersom det ikke eksisterer noen artikkel med tittel "hurtiglim" vil det komme opp "Opprett siden Hurtiglim på denne wikien" rett under søkeboksen. Det er en link over "hurtiglim", klikker man der får man muligheten til å skrive en ny artikkel.

 

Nå er det en link over "lag ny artikkel" på forsiden. Klikker man på den, får man opp en boks hvor man kan skrive artikkeltittel. Trykker man seg videre får man lov til å skrive inn teksten.

Link to post
Share on other sites

Oi, den meldingen gikk meg faktisk hus forbi. Dette må vi få flettet sammen på et vis.

 

Ja, det er bare å si i fra hvordan du vil ha de i forhold til din Wiki. Det er lagt inn en del info i min wiki (egentlig et sammendrag av hva jeg gjorde forrige vinter) og som kanskje kan være til nytte. Kanskje strukturen kan gjenbrukes for den del? Vet ikke om wikiene snakker samme språk? Du bestemmer :smiley:

 

Ad lisens: Er litt usikker på hva som er diskusjonen her, men vil ikke denne duge: http://wikimediafoundation.org/wiki/Terms_of_Use

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Takket være eiaro er det ikke sikkert vi trenger noen "eksplisitt" hjelp fra dem. Eiaro har den kompetansen som er nødvendig, og bortsett fra det er det meste som er verd å kopiere fra Dykkepedia ganske så åpent tilgjengelig.

 

Vi traff på en alvorlig "snag" da vi prøvde å sette opp interaktive kart i går, såpass at vi kunne ha trengt en hånd å holde i - men jeg tror vi har kommet frem til at problemet ligger i at jeg kjører "bleeding-edge"-versjoner fra git og det tydeligvis har lekket inn noen nye bugs eller inkompatibiliteter. Dette fikser vi. :-)

Link to post
Share on other sites

Bingo, jeg tok meg den frihet her om dagen til å begynne å konvertere wikien din siden lisensene (CC-BY-SA/3.0) er kompatible. Du finner den igjen omtrent her : http://www.baatwiki.no/wiki/Bonzoguide

 

For min del ble det med begynnelsen siden jeg er plutselig blitt mye mer involvert enn jeg hadde planlagt... :P

 

I retroperspektiv gaper vi kanskje over litt mye ved å både sette opp en kunnskapsdatabase over båtvedlikehold og et rammeverk for geografiske opplysninger samtidig. Dette prosjektet blir nok ikke særlig brukbart sånn rett over natta, men bonzoguiden kommer nok til å være fullt integrert om noen uker, enten det blir eiaro eller meg eller noen andre som sørger for dét.

Link to post
Share on other sites

Pga for mye annet som har skjedd så har jeg ikke fått fulgt opp dette.

Men er det slik å forstå at det skal lages en wiki på grunnlag av innhold på baatplassen?

 

Mja. http://båtwiki.no skal vel egentlig tale for seg selv ;-) Tanken er at det skal bli en kunnskapsdatabase med nyttige artikler om vedlikehold av båt, båtliv, etc - pluss også et geografisk oppslagsverk over gjestehavner, marinaer, verksteder, båtutstyrsbutikker, bunkringsmuligheter, dagligvarebutikker i nærheten av kai, etc.

 

Det er så langt et helt uavhengig prosjekt ifht båtplassen. Jeg kommer nok til å lage en del artikler med referanser inn i båtplassen. Postingen om dynamoen var så god at der har jeg laget en side som ikke inneholder noe annet enn en ren henvisning til båtplassen. Postingen om å lage en kartplotter basert på raspberry pi er også av høy verdi, men viktig informasjon er spredd utover en ganske så lang debatttråd, så her har jeg begynt på en artikkel på wiki'en hvor det i tillegg til referanse også er ment å være en ren og konsentrert "howto". Trådene om "hvordan bytte skroggjennomføringer" er såpass mange og lange at jeg har begynt på en artikkel uten referanser, bare basert på mitt personlige inntrykk etter å ha lest igjennom en del av trådene.

Link to post
Share on other sites

Dersom noen spørr om noe på baatplassen, og det utarter seg til en diskusjon hit eller dit. Kanskje trådstarter burde bli oppfordret til å skrive et lite sammendrag på baatwiki? Trådene har jo en tendens til å bli relativt lange, med relativt mange synspunkter alle veier... :yesnod:

At det er på plass over natten blir det nok ikke men. Og om jobben er verdt å gjøre, vet jeg heller ikke. For jeg tror jobben blir stor - men resultatet hadde vært helt fantastisk.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Kanskje det hadde gått an å få opprettet et par tråder her på forumet om beste bunnstoff etc. Ut ifra det jeg har lest er Jotun Nonstop (ikke sjokoladen!) og International VC 17 de beste, dette burde det kanskje opprettes diskusjoner om. Vis båt rådet hadde laget en egen kategori for båtwikien kunne jo sånne diskusjoner og avstemninger skje der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...