Jump to content

Bidra til Norges nye oppslagsverk for båtfolk, Baatwiki.no


tobixen

Recommended Posts

Jeg har fulgt denne tråden med litt undring. Suksessen til båtplassen er at alle som har interesse for båt og båtliv har en felles arena å stille spørsmål og ytre sine meninger. Selv om noen tråder kan bli vel uoversiktlige med mange og varierte innlegg, vitner dette om at mange medlemmer har et stor og inderlig engasjement når det gjelder det og eie og drifte en båt.

 

Hvis jeg forstår dette riktig, er det behovet for å strukturere informasjon som er opphavet til at en wiki blir foreslått. Jeg jobber til daglig med problemstillinger som går på strukturering og gjennfinning av informasjon. Å splitte informasjon på flere medier og format, er ikke veien å gå.

 

Hvis brukerne av båtplassen ønsker å få organisert enkelte typer informasjon slik at det kan brukes som et oppslagsverk, har båtplassen som informasjons formidler innebygd løsninger som kan brukes til dette formålet. Dokument arkivet er ett eksempel på dette.

 

Jeg anmoder om at båtplassens medlemmer tenker nøye igjennom hva som er i ferd med å skje her. På mange måter er båtplassen blitt et gissel av sin egen suksess. La det så være at trådene kan virke litt rotete og uoversktlige, men for all del splitt ikke de herlige og noen ganger spenstige innleggen på flere medier, det tror jeg vi alle vil tape på.

Link to post
Share on other sites

Så at dere skrev på forumet til CB:

 

Det er en viss risiko for at www.baatwiki.no får en konkurrent på wiki.baatplassen.no etterhvert :-)
Jeg har i såfall tro på at vi kommer til å ha de beste tekniske løsningene, best organiseringen av innhold, og - ikke minst - beste lisensieringsmodell (CC-BY-SA 3.0), men baatplassen.no har en stor fordel i at de har en veletablert brukermasse.

 

Oppsummert

  • Dere ser på BP(baatplassen.no) som en konkurrent
  • Dere har bedre tekniske løsninger enn BP.
  • Dere har få brukere, det forsøkes gjort noe med ved å opprette tråder på BP hvor våre medlemmer oppfordres til å poste hos dere og forklarer hvordan det skal gjøres.

 

Hos meg er det noe som skurrer her.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

?.Hos meg er det noe som skurrer her.... :rolleyes:

Enig. Dette kan minne om fisking etter støttespillere.

 

Hvis wiki.baatplassen blir etablert etter hvert vil jeg tro det er mer anvendelig enn en alternativ nettside. Hvorfor ikke bruke den informasjonen som allerede er tilgjengelig og heller organisere den slik at det er lettere å søke? Er også med i diverse andre forum, i den ene kategorien ble forumet splittet opp fra et til tre ulike forum. Resultatet ble at kunnskapen forsvant og folk ikke gadd å engasjere seg mer. Jeg synes det er bedre å heller engasjere seg mer for å bidra en plass enn å fordele kompetanse og informasjon over mange forskjellige nettsider. Stress å holde styr på. Synes også det å rakke ned på baatplassen.no for å hevde seg selv blir som å vise fingen til de som allerede har bidratt mye her, noe som har vært til glede og nytte for mange.

Link to post
Share on other sites

Med det utgangspunktet du har vil jeg tro nærmest vandrer rundt i en konstant forundret tilstand :) Man er nødt til å splitte informasjon på ulike medier og format, avhengig av formål og ulike egenskaper ved informasjonen man samler. Å fordele informasjonen på en diskusjonsdel og et dokumentarkiv er jo også å gjøre nøyaktig det du selv først argumenterer mot (så det er umulig å ikke gi deg rett i ihvertfall noe av det du skriver :)

 

Hadde baatplassen i tillegg hatt en redaksjon som produserte redaksjonelt innhold ville det oppstått behov for ennå et format, nemlig artikkelpublisering på lik linje med det vi ser i de fleste nettaviser. Å stappe forsidestoff direkte i arkiv hadde fungert særdeles dårlig, det ser vel du også?

Link to post
Share on other sites

Ingar skriver her at vi er her for å "stjele" folk fra BP til BW,dette skjønner jeg ikke? Hva er "CB" for noe egentlig? Kan noen si meg det? Har ikke hørt om det før.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så innmari bekymra for dette? Det er jo som om VG begynner å prøve å stjele folk fra Facebook! Det er to nettsider som ikke har noe med hverandre å gjøre. BP og BW er to ulike nettløsninger som hver fyller sin funksjon. Hvis dere absolutt vil at det skal være wiki.baatplassen.no(WBP) så er det da bare å kjøre på!! Lag siden da for fillern!! Sett det opp så kan vi bare overføre det som ligger på BW over til WBP! Jeg for min del driter vel en lang balle i om sola er rund eller sirkulær!! Sikkert en kjempeløsning om dere som drifter BP har lyst å drifte dette opplegget også, men da må dere bare levere i stede for å sitte å syte!

 

BW er i ferd med å bli veldig bra! Har dere vert inne å tatt en titt? Dere kan prøve å planlegge en tur ved hjelp av BW og så kan dere gå tilbake til BP og prøve å planlegge noe herfra. Det er jo klin umulig å finne ut hvor havnene ligger hen. Ja, de er sortert på fylke, men der stopper det. Du må sitte med gule sider oppe for å finne ut hvor de ligger! På BW ligger alle havnene opplagt i et kart hvor du kan zoome ut og inn, flytte frem og tilbake. Det overgår funksjonene til BP mange ganger. Ingar sa det så greit: "det har tatt oss 11 år å bygge opp utehavnene på BP". Ja vel tenker jeg! Har dere sett hvor mange havner som ligger her? Det er jo nesten ingen ting. Hvis vi ikke har greid å få like mange havner på BW som BP har nå i løpet av neste år vil jeg jeg kalle BW en fjasko!

 

Hvis dere ser gjennom utehavnene på BP så er det ingen nye havner i 2013! Havnene som ble opprettet i hennholdsvis 2012, 2011 og 2010 kan nesten telles på en hånd pr. år. Jeg skjønner ikke at dette er noe å hennvise folk til en gang. Støt ser jeg at folk her inne lager en ny tråd for sommerens tur og blir da hennvist hit. Syns dere virkelig dette er noe å være stolt av? Syns dere virkelig dette er et bra tilbud? Da jeg skulle hente båten min i Oslo og seile til Molde i fjord høst var jeg inne her og her for å finne ut hvor jeg kunne/burde stoppe på turen, men jeg ga opp! Jeg tok med meg to ekstra dieselkanner på turen i stede i tilfelle jeg ikke fant en fyllestasjon! I Stavanger fant jeg ikke noe bl.a. I Risør holdt jeg på å gå glipp av muligheten da pumpen egentlig var stengt, men jeg var heldig, fyren i fiskebutikken var ikke gått hjem ennå så han åpnet pumpen for meg. Med BW slipper jeg nok ikke unna dette i sommer, men til neste år håper jeg å kunne ha lettere info tilgjengelig. Om det er på Baatwiki.no eller på Wiki.baatplassen.no det er meg klinkende likegyldig. Poenget er at dette kan bli en bra side om folk bare får opp øynene, hvis dere fortsatt vil kjøpe nye bøker hvert år og bygge på bokhyllen eller sitte å knote med kart i en hånd og BP's Havgapet på skjermen mens dere leter etter hvor denne havnen egentlig er så må dere da bare gjøre det, men det gidder ikke jeg, så da engasjerer jeg meg heller i et prosjekt som kan gjøre noe med det!

 

Ta en titt på proskjektet før dere uttaler dere neste gang, vær så snill!

Redigert av kavset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det skal refereres til batteriets merkespenning og ikkje faktisk spenning når man henviser til batteritype. Ellers blir det bare surr og komplett forvirring. 12.6 volts batteri og 14.5 volts lyspærer osv.

Og ellers finnes man antagelses om hva som er vanlig uten det hverken er korrekt eller plausibelt. Skal man si at noe er mer populært enn annet må en ha en kilde å vise til. f.eks farge på bunnstoff

Link to post
Share on other sites

Dere ser på BP(baatplassen.no) som en konkurrent

Innlegget ble skrevet av meg, hva andre båtwiki-støttespillere måtte mene får bli opp til dem :-)

 

Det er soleklart at wiki.baatplassen.no blir en konkurrent, dersom det blir etablert en uavhengig wikiløsning under baatplassen.no.

 

baatplassen.no (forumet) og baatwiki.no synes jeg kan sammenlignes med mikrobølgeovn og stekovn - to verktøy som utfyller hverandre mer enn de konkurrerer.

 

Dere har bedre tekniske løsninger enn BP.

Jeg tror mediawiki med kartutvidelser og semantisk innhold er en overlegen vinner for et båtwikiprosjekt - og jeg tror meget bestemt at en wikiløsning er meget mer velegnet til å organisere en informasjonsbase enn et forum.

 

Dere har få brukere,

Inntil en stund etter at BP-forumtråden ble startet hadde vi intet prosjekt, null brukere og null støttespillere. Prosjektet ble startet opp fordi jeg fikk en viss form for oppslutning om at "dette er sikkert en god idé" i forumtråden - prosjektet har jo faktisk sitt utspring fra BP. Siden prosjektet tydeligvis ikke er særlig populært her, får vi heller prøve å spille ball på andre fora. :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nå har jeg postet til båtliv-forumet også - http://www.batliv.com/wip4/disc/detail.epl?id=16324

 

Jeg har kanskje vært noe naiv - jeg antok at dersom man først fikk inn såpass med innhold at prosjektet kunne være nyttig for folk flest, så ville prosjektet bære seg selv - publikum ville rette opp feil, flikke på sider og legge inn nytt innhold. Det var en håndfull med aktive bidragsytere helt i starten, men bortsett fra det er det bare meg og eiaro som har bidratt - og over sommermånedene har jeg vært nokså alene. Jeg begynner å undre meg over om prosjektet har livets rett, eller om jeg eventuelt har gjort noe galt. Det er i allefall ikke bæredyktig dersom det fortsatt skal være en enmannsjobb - sidene må jo vedlikeholdes også, og jeg kommer nok neppe til å ha nok motivasjon eller tid til å fortsette i samme tempo som til nå.

 

Jeg har sagt at en wiki ikke må sees på som en konkurrent til forumet men som et supplement - og det står jeg på, det burde være temmelig innlysende nå som prosjektet har fått rulle litt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har lagt til en posting på forum.batmagasinet.no - www.batliv.com synes jeg rett og slett virket såpass lite seriøs at jeg skippet det.

Det synes jeg ikke dere skal gjøre, dette forumet er felles for både Båtliv og Seilas.

Svært liten aktivitet, men har nok endel lesere da det blir markedsført i bladene.

Sannelig. Jeg postet ett innlegg i båtliv-forumet 1. september, og antall referrals fra www.seilas.com i hele september var faktisk høyere enn antall referrals herfra, bare slått av google. Trafikken fra båtliv og båtmagasinet er insignifikant.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har etter å ha sett litt nærmere på Båtwiki blitt mer og mer imponert over både innhold og hvor omfattende båtwikien har blitt, på tross av at det tilsynelatende kun er få bidragsytere så langt. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til om en båtwiki ville føre til spredning og utvanning av av kunnskap på Baatplassen, men det (riktig nok uten å ha konkrete tall å vise til) virker som forumet lever godt sammen med Båtwiki.

 

Ville derfor bare skryte av arbeidet Tobixen med flere har utført så langt. Synes de artiklene jeg har lest virker objektive og ballanserte. Godt og informativt innhold, og linker til troverdige kilder som blant annet dette forumet og andre. Stå på videre, dere gjør et godt stykke arbeid :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...