Jump to content

Bidra til Norges nye oppslagsverk for båtfolk, Baatwiki.no


tobixen

Recommended Posts

Hændelse!! Her ser vi et forums svakhet utfolde seg! Grunnen til at vi trenger BW kan dere se over! Nesten alt som står i denne tråden er OT og har ingen ting her å gjøre! Dette er en tråd som skulle ta for seg hvordan en skal opprette og redigere en wiki side ikke diskutere hvor vidt det har livets rett. Den diskusjonen ble tatt i denne tråden og da holdt de fleste stilt. Ingen kom med store innvendinger og til og med Ingar var på gli.

 

BW er et verktøy som har livets rett! Det at vi liker å sitte med 15 hyllemeter med bøker er vell og bra det, jeg har bøker i båten selv jeg! Den Norske Los og havneguiden er fast innvent i båten min, men det er begrenset hva som står der! Det går heller ikke ant å legge til en ny havn. Hvis du legger ut en flytebrygge og tilrettelegger for at båter kan komme innom deg og oppleve noe spesielt så kan du jo bare drite i å få dette inn i Havneguiden! Og de som kun bruker den vil kjøre rett forbi! Jeg vil gjerne kunne se denne bryggen under planleggingen av turen, se et bilde, finne en lenke som fører meg til mer info, se på kartet, jeg vil ikke kjøre forbi fordi jeg ikke viste den lå der men fordi jeg ikke fant den atraktiv nok eller så svinger jeg innom å ser :)

 

Det er dere som har vert aktiv her på BP ser på dette som en konkurent skjønner jeg ikke! at noen velger å ikke vil være med på dette må bli deres valg. Jeg prøver bare å oppfordre alle andre til å være med! Ha det i bakhodet når dere er på tur i sommer, ta bilder av havnene, noter koordinater og tilbud i loggen og så kan dere kose dere med å gjenoppleve sommerens tur utover høste når dere oppretter eller redigerer på havner på BW og linker til de her på BP i trivelige diskusjoner og blogger om sommerens opplevelser!!

Link to post
Share on other sites

Vil noen drive med dette så de om det. Kan ikke se hva den vil gi i stedet for et søk her på BP.

 

Vil noen drive med BP så de om det. Kan ikke se hva den vil gi istedet for et søk her på google... det koker mao. ned til at det meste er overflødig.

 

En evt. gevinst med en wiki måtte være at foruminnholdet på båtplassen ble raffinert og strukturert, slik at det er lett å finne fram i og rensket for støy. Hvis ingen tar den jobben har det lite for seg. Dog; et sted å starte kunne være å se på det som en utvidet FAQ, det ville sikkert være både nyttig og overkommelig.

Link to post
Share on other sites

 

Det er vel liten tvil om at det hadde vært en god idé. Og når det gjelder stoff på båtplassen som er relativt strukturert allerede, som f.eks. lista over uthavner, så er vel ikke det så vanskelig å overføre til en wiki,

.

.

Mao; jeg stemmer for :-)

 

Da bør dette utredes nærmere, programvaren vi bruker har innebygde wiki-muligheter, dette inkluderer revisjonskontroll. Vi bruker det i dag på Drivstoffbørsen og deler av Erfaingsdatabasen.

 

Først et spørsmål er til våre medlemmer:

 

Vil dere fortsette å bidra med å legge inn nye uthavner dersom det er mulig at det dere skriver blir redigert av andre medlemmer senere.

Slik som eksempelet jeg nevnte med Grunnesund i Mandal. Alle lokale vet at kartet er feil, men en utenforstående kan oppdaget at innlegget ikke stemmer med kartet og derfor redigere og endre Grunnesund til Vragvika.

Link to post
Share on other sites

Om jeg har skrevet et innlegg på ÅF, OT eller under havner, ville jeg like dette svært dårlig om andre gikk inn og redigerte innlegget. Å legge til kommentarer om at det jeg har skrevet ikke er korrekt, er en annen sak. Da ville jeg svært gjerne kunne gå inn og endre mitt innlegg selv. Under copyright står det: Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det. Å endre på tekst eller bilder, må vel helt klart komme inn under dette.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vil dere fortsette å bidra med å legge inn nye uthavner dersom det er mulig at det dere skriver blir redigert av andre medlemmer senere.

 

Viktig at alle forstår spillereglene, og klarer å skille mellom wiki og forum-delen av baatplassen.no. For min egen del anser jeg at det bittelille jeg har å bidra med av fornuftige ytringer her nok vil ha større verdi for andre om de kommer inn i litt mer strukturerte rammer, som en wiki, og om andre kan bygge videre på det gjennom endringer og tillegg - eller ved å slette noe som er feil - er det bare fint. Det eneste man går glipp av her er "eierskapet" til egne subjektive ytringer, og i den grad man har det behovet vil det jo fortsatt dekkes av forumdelen.

 

Det jeg finner uakseptabelt, og som jeg heldigvis sjelden - aldri her på baatplassen - opplever, er tilfeller hvor moderator går inn og endrer innlegg uten å legge igjen noe spor etter seg. Den problematikken løses greit av wiki-historikken, men folk må altså godta at det de bidrar med ikke er hugget i sten. Så får heller de som ikke kan leve med det holde seg i forum-delen, og eventuelle gull-egg de legger der overføres til wiki i reformulert form. Evt. kan vilkårene for BP endres slik at innlegg eller deler av innlegg kan legges over i baatplasse-wikien uten opphavsmannens tillatelse. Jeg tror ikke det egentlig er så veldig uspiselig, sammenlignet med hva man f.eks. tillater Facebook å gjøre ...

Link to post
Share on other sites

Om jeg har skrevet et innlegg på ÅF, OT eller under havner, ville jeg like dette svært dårlig om andre gikk inn og redigerte innlegget. Å legge til kommentarer om at det jeg har skrevet ikke er korrekt, er en annen sak. Da ville jeg svært gjerne kunne gå inn og endre mitt innlegg selv. Under copyright står det: Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det. Å endre på tekst eller bilder, må vel helt klart komme inn under dette.

 

Dette er vilkårene som gjelder for forumet og som fortsatt kan gjelde for forumet. En wiki-del av båtplassen vil nødvendigvis måtte fungere etter andre regler.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å få frem det Lars H. skriver... Og slik det blir beskrevet er ikke forenlig med det som betegner en wiki. Jeg ville heller aldri godtatt at et innlegg jeg blir forespeilt meg å ha kontrollen på skulle kunne blitt endret av andre. Foruminnlegg er personlige.

 

Den som skriver noe på en wiki må utgi/publisere dette med en lisens som tillater andre å jobbe videre med det. Det viktigste er at lisensen du gir ikke kan trekkes tilbake, så ingen kan si 'nå stikker jeg, og jeg tar med meg alt mitt'.

 

Evt. kan vilkårene for BP endres slik at innlegg eller deler av innlegg kan legges over i baatplasse-wikien uten opphavsmannens tillatelse. Jeg tror ikke det egentlig er så veldig uspiselig, sammenlignet med hva man f.eks. tillater Facebook å gjøre ...

Det er uspiselig, og stinker... :| Det er rett og slett tyveri av rettigheter til et 'verk'. At noen tillater Facebook å gjøre ting er ikke ens med at andre kan ta seg til rette.

 

Jeg er også litt forundret over trådflettingen her i denne tråden. Folk skriver nå i en annen tråd enn de startet i, og den tråden de trodde de var i er her med bare to innlegg.

Redigert av eiaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Under copyright står det: Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det. Å endre på tekst eller bilder, må vel helt klart komme inn under dette.

Den reservasjonen ble opprettet med tanke på ekstern bruk, f.eks. at et innlegg blir gjengitt i et båtblad. (noe som har skjedd)

Det gjelder også internt, men her linkes/siteres det istedet så det har ikke vært noen aktuell problemstilling.

 

Etter å ha tenkt mer over saken så faller også det jeg skrev i innlegg 104, om å utrede wiki for uthavn delen.

Bedre å la det være som det er, spes. fordi de færreste vil orke å måtte sette seg inn i nok et system for å kunne beskrive en uthavn.

Skulle det vise seg at det er misvisende opplysninger i hovedinnlegget så kan jeg rette det.

Link to post
Share on other sites

 

Det er uspiselig, og stinker... :| Det er rett og slett tyveri av rettigheter til et 'verk'. At noen tillater Facebook å gjøre ting er ikke ens med at andre kan ta seg til rette.

 

 

Vanskelig å stjele fra noen som alt har gitt det vekk ... men pytt. Reglene som evt. skal gjelde for wiki.baatplassen.no er ennå ikke utformet og da gjelder det å komme med innspill.

 

Jeg tror uansett at desto mer man evt. kopierer over rått av forum-tekster, desto mer utvannet og unyttig blir wiki'en, mao. ser jeg ikke de store motsetningene her.

 

Som alt nevnt har mange diskusjonfora en eller flere FAQ-lister som inneholder en oppsummering av den informasjonen folk ofte etterspør. Det er ikke kontroversielt i det heletatt og en wiki kan fungere etter akkurat samme prinsipp.

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvilke løsninger som ligger i programvaren til BP det... Hvis det kan lages like bra som en Wiki så er det vel ikke noe i veien for det, men fordelen med en Wiki er jo at det er et åpent program slik at flere kan være med å bygge det opp. Jeg tviler vel på om Inger alene gidder å bygge opp dette. Litt av poenget med Wiki'n er jo at vi skal komme oss unna diskusjonene og fokusere på hard core fakta. Er man usikker på noe så er det ikke modent for Wiki, da kan man ta det her i stede.

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvilke løsninger som ligger i programvaren til BP det... Hvis det kan lages like bra som en Wiki så er det vel ikke noe i veien for det

 

Jeg kan undersøke dette nærmere, men da trenger jeg en oversikt over hvilke funksjoner dagens forumløsning mangler for å gjøre det til en wiki.

Identisk kan det jo ikke bli, men de vesentlige funksjonene slik at brukerne vil oppleve det som en wiki.

 

Snakker da kun om uthavndelen, som jeg skjønner er den dere også mener har størst potensiale.

Link to post
Share on other sites

 

Snakker da kun om uthavndelen, som jeg skjønner er den dere også mener har størst potensiale.

 

 

Jeg ville vel sagt at potensiale først og fremst ligger i stoff som er mindre strukturert enn uthavndelen, men hvis man med potensiale først og fremst mener lett å overføre til et wikiformat er det selvsagt riktig.

Link to post
Share on other sites

Det er da bare å ta seg en tur inn på Baatwiki å se det, men om jeg skal få si det så har Eiaro og Tobixen lagt ned et fenomenalt bra stykke arbeid nå! Hvis dere tar dere tid til å kikke litt på hvordan dette er i ferd med å bli nå så tror jeg dere blir litt imponert :thumbsup: Det er i alle fall jeg blitt! Å om en legger til at det er kun 2 uker siden denne først ble påbegynt så er i alle fall jeg virkelig imponert!!

 

Jeg stemmer for at denne siden får en sjanse jeg da! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

En båtwiki er slettes ingen dum idé!

Kan ikke denne wikien bli en del av baatplassen?

 

For de som mener wiki, og forum ikke går i lag, så kan jeg nevne

www.archlinux.org (bbs.archlinux.org og wiki.archlinux.org)

som et eksempel på det motsatte.

archlinux er en linuxvariant, og ting burde være veldig svart/hvitt, siden det er snakk

om datamaskiner. alikevel lever forumet godt sammen med wikien, og det refereres begge veier.

 

Nå er det vel flere "meninger" og forskjellige "produkter" når det gjelder båt, men det burde la seg løse fint.

f.eks. en samleside om bunnstoff, og en mer spesifisert side for hvert produkt, om noen skulle føle for å skrive det ;)

 

For å si det kort, så synes jeg det er kjempebra med en wiki, men det kan godt være en del av båtplassen!

Link to post
Share on other sites

Nå er det blitt enklere å legge inn nye havner på Baatwiki.no :) Ingen koder å tenke på, bare fyll inn i rubrikkene og skriv en infotekst, bare se her :thumbsup:

 

Når du er i kategorien småbåthavn så klikker du på fanen "Legg til ny småbåthavn", skriv så inn navnet på havnen og klikk opprett. Så får du opp et sjema hvor det bare er å fylle inn i boksene. Nederst i Service boksen velger du fra alternativene som står over boksen, bare klipp og lim :clap:

Link to post
Share on other sites

Hvordan legge til Bilder til en havn/artikkel:

 

Når du skal legge til et bilde til noe du har laget klikker du på linken "Last opp fil" til venstre i menyen. Her laster du opp filen, husk navnet du velger for filen da dette skal brukes får å legge det inn i artikkelen (copy/paste er lettvint).

 

Gå så til Artikkelen igjen. Hvis bildet skal inn i infoboksen legger du filnavnet inn der hvor det står "bilde". Da vil bildet komme øverst i infoboksen.

 

Vil du legge inn bildet i, over eller under teksten mitt på siden så setter du markøren der vor du vil ha bildet, klikker på bilde-ikonet i editoren, legger inn bilde-filnavn i boksen og velger plassering og slikt under. Her er det bare å prøve seg frem.

 

Da er det bare å komme igang med å legge ut nye havner :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...