Jump to content

Hjelp : Jeg skal lære å seile


`MINA'

Recommended Posts

Kan endelig avslutte "Ny båt : Motor eller kanskje seil denne gangen" tråden min. Er nå den stolte eier av en Maxi Fenix Classic.

 

Seilgarderoben på denne båten består av følgende :

 

- Mylar fullspilet storseil ( -94 )

- 2 stk genoaer ( 1 Mylar og 1 Dacron )

- Kryss fokk

- Spinnaker

 

Ellers er det lazy-bag med lazy-jacks montert.

 

Båten ligger pr i dag på land med masta demontert. Er derfor ikke lett for en nybegynner å se hvordan alle fall m.m. skal ligge og brukes.

Lurer derfor i første omgang om det er noen som har en "planskisse / tegning" av en rigg med alle fall, seil, m.m. ( selger skal være med på montasje av rigg, seil m.m. men trenger litt å bryne tankene på fremover til dette skjer )

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Kan endelig avslutte "Ny båt : Motor eller kanskje seil denne gangen" tråden min. Er nå den stolte eier av en Maxi Fenix Classic.

 

Seilgarderoben på denne båten består av følgende :

 

- Mylar fullspilet storseil ( -94 )

- 2 stk genoaer ( 1 Mylar og 1 Dacron )

- Kryss fokk

- Spinnaker

 

Ellers er det lazy-bag med lazy-jacks montert.

 

Båten ligger pr i dag på land med masta demontert. Er derfor ikke lett for en nybegynner å se hvordan alle fall m.m. skal ligge og brukes.

Lurer derfor i første omgang om det er noen som har en "planskisse / tegning" av en rigg med alle fall, seil, m.m. ( selger skal være med på montasje av rigg, seil m.m. men trenger litt å bryne tankene på fremover til dette skjer )

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, ikke den beste trykken, men kanskje du finner noe her :

http://www.shamrock.se/fenix.pdf

 

Kanskje noe å finne her også:

http://www.norskmaxiklubb.no/

http://www.maxisidorna.com/

http://maximalt.dk/

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Kan endelig avslutte "Ny båt : Motor eller kanskje seil denne gangen" tråden min. Er nå den stolte eier av en Maxi Fenix Classic.

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer med skikkelig båt !!

Fikk min første seilbåt for ett år siden. var også totalt grønn, er vel nå begynnt å lysne litt i fargen.

 

Jeg kjøpte ett par bøker av Ivar Dedekam.

Spesiellt boken om Seil- og riggtrim var veldig lærerik for meg.

Boken inkluderte også alt innholdet på en "interaktiv" CD ROM.

 

Her er link til forlagssiden hans.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Der fikk du deg en fin båt.

Svært egnet som første seilbåt siden den har selftacker slik at du slipper skjøting i slagene. Det er bare å seile avgårde.

Men jeg tror at jeg hadde latt den mylargenoaen og spinnakeren bli hjemme første sesongen.

Jeg slutter meg til de som anbefaler Dedekams seil- og riggtrim. Der står det meste. Obligatorisk lesning for alle med tekstilmotor.

 

Når du tar båten i bruk så bruk den som motorbåt inntil du og dine blir kjent med den. Ikke bry deg om Stutumene som messer om seilbåt som går for motor. Vi har mye å velge i vi med seilbåt.

Så på en fin dag begynner du å seile for storseil. Så går du videre med kryssfokka.

Og så har du plutselig en dag en enorm aksjonsradius.

 

- Ikke prøv deg på noe du ikke føler du har kontroll over.

- Ikke tving deg til å seile hvis du egentlig føler for å gå for motor.

- Feigeste person ombord er sjef.

 

For mer "hands-on" trening kan du ringe din lokale seilforening, så vil du ganske sikkert være ombord i en båt ved neste klubbregatta.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Svært egnet som første seilbåt siden den har selftacker slik at du slipper skjøting i slagene.

Hva er selftacker ? Er det skinna den selslående fokka løper i ?

Jeg slutter meg til de som anbefaler Dedekams seil- og riggtrim. Der står det meste. Obligatorisk lesning for alle med tekstilmotor.

Denne er allerede anskaffet !

 

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Men jeg tror at jeg hadde latt den mylargenoaen og spinnakeren bli hjemme første sesongen.

Har blitt fortalt dette av flere, og dette stemmer helt sikkert. Har ingen hast for meg.

 

I tilegg til spinakker er det noen som prater om Genakker. Hva er dette ? En mindre, enklere type spinakker/forseil ??

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jepp. Også kalt familiespainnaker og en masse annet. Den festes på en krok foran forstaget og heises med spinnakerfallet. Du bruker altså ikke spinnakerbom til lo.

En god del enklere å seile tur med. Jeg noterer meg at de nå kommer for fullt med rulleløsning. Det har jeg skikkelig lyst på, men ikke tort å drøfte i partsrederiet ennå.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Når genakkeren skal brukes heises seilet opp med en strømpe i hele seilets lengde. For å åpne seilet dras strømpen opp i toppen av genakkeren. Den ca 10-12 meter lange strømpa blir da en liten halvmeter helt i toppen av seilet. Når seilet skal pakkes dras strømpa ned og lukker og beskytter seilet.

Link to post
Share on other sites

Har en kammerat med en seilbåt, en Alu Mikkel på 26 fot som han kjøpte seinhøsten 2003. Han hadde overhode ikke peiling på dette med seiling da han tok spranget fra snekkeverdenen og inn i seilebåtverdenen. Hans motto var: "jeg har nå det som skal til for å seile," og med det til utgangspunkt startet han. Han startet forsiktig, fikk sågar med seg en som var seilvant på en runde eller 2 så han ble litt kjent med det som faktisk skjer under seiling. Tror han raskt kom inn i dette, selvsakt gjør han feil underveis, men som han sier at han lærer mye av dette.

 

Det er vel med dette som med alt annet at det må læres, og om en bruker litt tid på å finne ut av det så betyr vel det ingen verdens ting, det gjelder bare å ta det pent og kose seg under veis...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Når genakkeren skal brukes heises seilet opp med en strømpe i hele seilets lengde. For å åpne seilet dras strømpen opp i toppen av genakkeren. Den ca 10-12 meter lange strømpa blir da en liten halvmeter helt i toppen av seilet. Når seilet skal pakkes dras strømpa ned og lukker og beskytter seilet.

<{POST_SNAPBACK}>

.....sen stoppar man hela alltet i segelsäcken ! det ligger alltså klart att användas direkt !

 

har strumpa till både spinnakern o gennakern, veldi enkelt när man er en liten besättning ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Støtter fullt ut alle som sier at dette blir en lek. Man lærer som man seiler. Vi kjøpte en Firling for 12 år siden, fikk en demonstrasjon av selger i frisk bris og lurte på hva i all verden det var vi hadde gitt oss ut på. Så fulgte 10 år med seiling uten instruktør, og det ble bare artigere med tiden.

 

Lykke til!

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Støtter fullt ut alle som sier at dette blir en lek. Man lærer som man seiler. Vi kjøpte en Firling for 12 år siden, fikk en demonstrasjon av selger i frisk bris og lurte på hva i all verden det var vi hadde gitt oss ut på. Så fulgte 10 år med seiling uten instruktør, og det ble bare artigere med tiden.

 

Lykke til!

 

Pero

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig - seilte litt som manskap på ulike båter. Kjøpte egen båt og seilte den hjem fra Stavanger i kuling - vått - gøy- spennende - en opplevelse for livet. Og som Pero sa, det blir bare gøyere med tiden.

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte egen båt og seilte den hjem fra Stavanger i kuling - vått - gøy- spennende - en opplevelse for livet.

Noe vi er veldig spennte på er hvordan båten oppfører seg i grov sjø samenlignet med Polaren vi er vant til. Regner med at det vil bli en helt annen opplevelse når man har en tung kjøl, og seil som presser i båten. Blir vel ikke samme form for gynging da ?

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Med seilene oppe blir det en helt annen opplevelse, garantert.

 

Selv glemmer jeg nesten hvor ille en båt med deplasementskrog ruller i sidesjø mellom hver gang jeg er på ombord i en.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Det stabiliserer masse med seil opp og litt fart i båten. Men det er ganske stor forskjell fra båt til båt også. Maxi 77 får jo stort sett positiv omtale, men et av de få ankepunktene som er, går på at den stamper en del i motsjø. Det skal etter sigende Maxi 68 ikke gjøre. Hvordan det er med de andre maxiene vet jeg erlig talt ikke. Men jeg har merket forskjell fra min Maxi 77 og når jeg har kommet til andre båter, for litt mer følelsen av at de går gjennom vannet og ikke oppå..

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Link direkte til produsent  :wink:  :

Sysuzki

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke le, din hedning. Faktum er at jeg lurer på å sette Janome`n igang med en SÅNN, bare for å ha "testa" det.

 

Om noen har linker, eller tips til enkere / andre tegninger, mottas disse med takk.

 

Forresten, så HADDE jeg en fin symaskin til sånne ting. Den er PT på "Langtur-Leir-Hos-

Langturseileren-Geir." Så veit alle hvorfor DENNE tråden ikke er oppdatert på LANG tid..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...