Jump to content

Hjelp : Jeg skal lære å seile


`MINA'

Recommended Posts

Mandag kl 1700 er ventetiden over !!!!!! Da sjøsettes båten !!!!!!

 

Selgeren av båten rigger mast og seil for meg. Håper å lære noe av dette.

 

Tirsdag blir det fri fra jobb hvis været er bra. Sender barna på skolen, slik at fruen og meg kan ut på sjøen å heise litt på seilene å se hva som skjer .

 

Tar ikke med genoaen i båten enda. Det selvslående fokka må vel være den enkleste for nybegynnere ?

 

Bør jeg begynne med kun et av seilene først en stund ? Eller skal storseil og fokk opp med en gang ? Hva anbefaler "ekspertene" oss her ?

 

Tips og råd mottas med stor takk :yesnod:

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Mandag kl 1700 er ventetiden over !!!!!! Da sjøsettes båten !!!!!!

 

Tar ikke med genoaen i båten enda. Det selvslående fokka må vel være den enkleste for nybegynnere ?

 

Bør jeg begynne med kun et av seilene først en stund ? Eller skal storseil og fokk opp med en gang ? Hva anbefaler "ekspertene" oss her ?

 

Tips og råd mottas med stor takk  :yesnod:

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Selvslående fokk i stedet for genoa er smart tenkt. Da slipper du å mase med vinsjene når du slår.

Første gang du går ut tror jeg du bør passe på at det blåser ikke mer enn 5-6m/sek. Det er en passe "turvind" - samtidig til at det blåser nok til at båten reagerer bra på vinden. Blåser det mindre kan det bli litt dødt, blåser det mer kan det bli for mye krenging.

 

jeg synes du skal begynne med storseilet først. Heis det når du går rett mot vinden for motor. Sett motoren i fri, fall litt av, og kjenn så litt på hvordan du kan få fart i båten ved å stramme skjøtet og ta høyde - samt hvordan du må slippe ut på skjøtet når du faller av. Det kan være greit å ha motoren i fri slik at du enkelt kan få "ekstra hjelp" om du skulle komme i trangt farvann eller lignende. Når du kjenner at du har kontroll slår du av motoren. Men etter en kort tid synes jeg at du skal ta ut fokket også. Da får båten mer fart og reagerer litt mer på høyde og trimming av skjøte. Med selvskjøtende fokk klarer forseilet seg selv - eneste du må passe på er å trimme med skjøtet. "Hur enkelt som helst" som våre naboer i Øst sier.

 

Lykke til!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første seiltur er unnagjordt !!!!!!!!!!!!

 

Ikke lange turen, men hadde seilene oppe ca 30 minutter på veien til hjemhavnen. Seilte på slør, og oppnådde 6 knop ( gps ). Gode seilerklær gjorde turen til en fin opplevelse i 6 grader. Bare synd det ble mørkt.

 

Fantastisk stillhet !!!! Dette gav mersmak :yesnod:

 

( blir muligens en kort dag på jobb i morra :wink: )

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse her. Genian er det enkleste seilet og kontrolere. Og da spesiellt hvis du har rulle. Da er det bare og trekke in litt når det krenger for mye.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er litt avhengig av båten også. Jeg seilte en Bavaria 32 i ujavn vind (skjærgårdsseilas i Sverige). Seilte bare med rullegenoa for å ha enkel kontroll. Så kom det en kraftig rosse - båten krenget en hel del - og vips broachet vi :eek: Dette lurte jeg lenge på hvorfor - for båten krenget ikke så mye. Men etter litt undering og diskusjon kom jeg frem til at Bavariaen har masta plassert ganske langt fremme på dekk. Da jeg ikke hadde storseilet oppe presset genoane baugen ned og hekken opp - med det resultat at roret sugde luft - og dermed broachet vi.

 

Ikke for å skremme at jeg skriver dette- bare for å minne om at balanse i båten er viktig. hadde jeg hatt storseil og genoa oppe hadde jeg antakelig ikke broachet (hadde vi krenget for mye hadde jeg da regulert krengingen ved å slippe ut på storseilskjøtet)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første seiltur er unnagjordt !!!!!!!!!!!!

 

Ikke lange turen, men hadde seilene oppe ca 30 minutter på veien til hjemhavnen. Seilte på slør, og oppnådde 6 knop ( gps ). Gode seilerklær gjorde turen til en fin opplevelse i 6 grader. Bare synd det ble mørkt.

 

Fantastisk stillhet !!!!  Dette gav mersmak  :yesnod:

 

( blir muligens en kort dag på jobb i morra  :wink: )

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulere med vellykket tur, og velkommen inn i gjengen som aldri blir utlært på seiling. Antakelig noe av det mest interessante - og til tider frustrerende - med seiling. Men stille og flott er det
Link to post
Share on other sites

Tur nr 2 er tilbakelagt. Hadde den sammen med eldstemann ( 8 år ). Brukte kun storseilet i fin kveldsbris i går. Fikk øvet oss på kryssing mot vinden i går.

 

Er glad det var med autopilot til båten når jeg kjøpte denne. Gull verdt når man er alene eller med barn som mannskap. Også grei når jeg testet ulik trimming av storseilet. Kunne da ha fokus på seilet og alt tauverk til dette.

Lazybagen funker utmerket, og gjør utpakking / pakking av storseilet til en "lek".

Forstår også at det må være enkelt med rulleforstag. Men har fått øvet meg litt med av og på med den selvslående fokka. Går raskt det også når man finner ut av det. Men ser klart fordelen med å slippe å gå frem på dekk hver gang denne skal benyttes.

 

Til nå har faktisk seilene vært lengre oppe enn motoren har vært i dritf. ( spennende å se hvordan denne fordelingen utvikler seg i løpet av sesnongen ). Men ble også overasket over hvor bra reaksjon det var på roret under motordrift i havn. Spessielt at det er så god styring i revers.

 

Har alltid tenkt at det ser kaldt og ufyselig ut med seilbåt tidlig på våren. Men med le-vegger, sprayhodd og gode klær er dette bare helt topp.

 

 

GeV ( som skal seile mye til helga )

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har fått med deg det meste og snart er klar for tur.

Nytten av autopilot kan ikke poengteres nok. Særlig hvis man er alene i båten.

Båten min går 90% av tiden på autopilot. Innaskjærs som utaskjærs. Jeg styrer kun på hard kryss.

Autopiloten din har sannsynligvis en autotack funksjon. Trykk på knappen og båten legger seg på den andre halsen. Det er bare så bra når båten bare dundrer avgårde uten en nickel i driftsutgifter helt av seg selv. Jeg ligger på benken med en god bok, jeg tusler rundt på dekk og retter litt på tamper eller jeg går nedenunder og mekker mat.

På den forrige båten hadde jeg fjernkontroll på autopiloten. Da kunne jeg krype sammen under sprayhooden dersom det var drittvær. Ser ikke ut til at Autohelm leverer disse lenger dessverre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ny seiltur i fint vår vær her i Kr.sand i dag.

 

Men fikk vår første utfordring i frisk bris på lens vestover mot Kobbernaglene. Bommen sto ut mot styrbord i lens før vi skulle runde mot styrbord rundt "naglene". Dette medførte at storseilet slo kraftig over til babord når kursen ble endret. Vinden fikk da veldig tak i seilet, og roret tok over med større krefter enn det vi hadde her. Fikk lagt oss godt ned i vannet med ripa da :crazy: . Motoren blei starta, og ned med seila i en fei. Tror nok dette var det lureste da barna lurte på om det var lurt å ligge så mye på skakke. Skal ikke skremme de små vekk fra båtgleden ved at grensene strekkes.

 

Læringen av dette er klar. Lese vind og seil før kursen skal endres. For store krefter i sving når bommen har for stort "arbeidsområde".

Var herlig å lense avgårde i ca 8 knop. Men ikke morro når båten med fulle seil legger seg "vannrett".

En erfaring rikere. men mange flere i vente fremover :crazy:

Avsluttningen av dagen ble roligere heldigvis :

Bilde

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

...Bommen sto ut mot styrbord i lens før vi skulle runde mot styrbord rundt "naglene". Dette medførte at storseilet slo kraftig over til babord når kursen ble endret.

Det er ein god beskrivelse på ein ukontrollert jipp, og som du alt har erfart, er dette farleg og ubehageleg.

 

Det som ofte blir gjort for å unngå dette, er å setta på ein sikring (preventer), som eit tau mellom ytre enden av bommen, og i rett linje til eit kryssholt på fordekket. Skulle du då få ein jibb, vil bommen bli stoppa av sikringen.

 

Ein kontrollert jipp utfører du med å hala storseglet inn så det står midtskips før du endrar kurs. Etter at vinden har fått tak på motsett side av seglet, slakkar du ut skjøtet, og skal du fortsetta på lens festar du sikringen på motsett side.

Link to post
Share on other sites

Ein kontrollert jipp utfører du med å hala storseglet inn så det står midtskips før du endrar kurs.  Etter at vinden har fått tak på motsett side av seglet, slakkar du ut skjøtet, og skal du fortsetta på lens festar du sikringen på motsett side.

<{POST_SNAPBACK}>

I "seil og riggtrim" står dette beskrevet. Har lest denne "opp og ned" i hele vinter, men alle detaljene er ikke like lette å tenke på når det står på som verst. Men løsningen du beskriver har jeg nå lest og repetert sammen med fruen, og dette skal vi ha i tankene på en annen måte på neste tur det er aktuelt :wink:

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Erfaringer så langt

 

Har nå fått seilt "mye" den tiden vi har hatt båten ute, og derfor gjordt oss opp mange meninger og erfaringer på godt og vondt. Men da heldigvis mest gode.

 

Seilene har faktisk blitt brukt mye mer enn motoren. Stillheten nytes hvert sekund vi seiler. Som regel heises seilene rett utenfor brygga, og fires igjen rett utenfor etter endt tur. Men men vinden rett i mot på lengre transport etaper har vi kuttet ut seilene og bruk motoren i stedet. Dette for å slippe mye kryss og dermed bruke for lang tid. Men dette kommer nok til å forandres til ferien nå vi har bedre tid. Nå har vi ofte et mål for turen som gjør at vi prioriterer motor istedet for kryss når vi er ute en sen ettermiddag og skal til en holme e.l. Peile flotøren i diseltanken er fremdeles på topp. Har kun brukt av drivstoffet i påfyllings slangen virker det som.

 

Frem til nå har begge genoaene og spinakkeren ligget trygt på loftet hjemme. Men ser at de snart må testes. Den selvslående fokka er jo veldig lettvint å seile med for oss nybegynnere ( sikkert andre også ). Har flere ganger når det har blåst 10-12 m/s "kost" oss kun med denne oppe og fremdeles ligget på 5-6 knop på lens og slør.

Lazybagen og lazyjacks gjør at det er utrolig lettvint å heise / fire storseilet. Dette gjør at terskelen for å bruke dette seilet er lavere enn uten dette montert på båten tror vi ( ? ) Både kona og jeg sitter med roret like mye heldigvis. hadde det slik med motorbåt også. Begge gjør det samme med alle seil skjøter og fall. Dette gjør at vi har stor glede av en seiltur begge to.

 

Barna er også veldig godt fornøyde med skuta. De koser seg like mye under dekk på tur som oppe. Deilig når de leker nede å ikke ha motoren på underveis er deres kommentar. Men ser at vi nok kommer til å skaffe oss en plexiglassplate til luka ned til kahytten slik at vi kan se de der nede under seiling. Det blir nå mye "trafikk" på de opp og ned i luka for å se oss og hvor langt vi er kommet. Greiere hvis vi kan ha noe gjennomsiktig her da. Mere lys ned også.

 

Begynnte å seile tidlig i vår når den ble sjøsatt. Har heldigvis ikke hatt problemer med å holde varmen i kroppen. Gode seilklær ble innkjøpt tidligere. Dette gjør at vi har det varmt og fremdeles ikke føler oss innepakket. men skal bli godt utover sesongen å kunne nyte sola enda mere.

 

Som hytte på sjøen funker denne også flott for oss så langt. Deilig å ha sin egen "hule" godt og lunt under dekk. På sommeren sitter vi helst på land når været tilater det. Derfor er det for oss godt å ha det lunt og tett under dekk når vi er der. Deilig å slippe å stå opp og måtte gå ut under kalesja med masse vinduer når man våkner på morraen. Viktig for oss med dette når vi bruker båten så mye som hytte.

 

Gleder oss bare mere og mere til hver tur !

Edit : For andre som ikke har seilt før og har lyst å konvertere. Dette lot seg gjøre for oss uten å ha satt beina i en seilbåt før vi fikk denne. Leste mye teori først. Det og omsette dette til praksis har godt bra så langt !

 

Bilde

Imsa ved Spangereid 7 mai 2005

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Ser at dette med selvslående fokk blir drøftet tidligere her. I denne forbindelse har jeg et spørsmål som kanskje noen kan svare på. Jeg har min andre seilbåt hvor begge i utgangspunktet har hatt selvslående fokk. På begge båtene var imidlertid fokka byttet ut med en større genoa og det var da lagt opp til "vanlig" skjøting (skinnen står igjen ubrukt). På min nåværende båt er det rullegenoa. Mitt spørsmål er om det lar seg gjøre å kombinere selvskjøting og "vanlig" skjøting. Jeg tenker meg da muligheten for eventuell selvskjøting ved genoaen delvis rullet ut. Er det noen som har erfaring med dette og som har råd i denne forbindelse.

 

Gammel tråd, og gammelt spørsmål. Men jeg tenkte på det samme, men kom ned på jorden når dette ble forklart for meg av Christen hos North. Når du ruller inn Genoaen forandrer formen seg i to plan. Underliket kryper oppover etterhvert som du ruller inn. For en stor Genoa (150%) vil jeg tippe at når den er rullet inn til selvslåerskinnen vil det bare bli et lite frimerke igjen...

 

Det kunne funket muligens med en mindre (110%) Genoa med vertikale spiler. Men selvslåerskinnen fortjener nok et ordentlig seil...Vertikale spiler har vel den ulempen at båten må ligge i havn hvis en ønsker å bytte forseil...

 

Selv droppet jeg å bytte til rulle på min båt. Båten går så godt med selvslåer fokka, som også er grei å håndtere alene. Det bel et svært fordyrende element å bytte til rull, men...klart det er enkelt. Men, nå er det bestemt :rolleyes:

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LYS ble funnet opp av Lars Olof Norlin. (Lidingö Yard Stick). Målestokken var hans egen båt. En Allegro 27.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Leading_Yard_Stick

jag ger mig ! har alltid trott det var Nordisk Folkbåt....men man lär så länge man lever! :smiley:

 

tenk va bra Baatplassen er...alltid något nytt att lära! :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sent på natt føler jeg for en betroelse. Etter første 2 døgnstur i ny brukt halvplaner (motorbåt, fellesprosjekt) var jeg på båtkro med min kone, for å feire. Hun fortalte om den nye lykken, i den nye båten. De tre andre rundt bordet var seilere og snakket om lange blykjøler, seil og stabilitet. Etter hovedretten datt det bare ut av meg/jeg sa følgende til min kjære: " Litt vrient dette, men egentlig er jeg en seiler". Jeg sa dette, fordi jeg en gang har seilt en BB 11, uten annen trening enn den du kan få på biblioteket. En annen gang leide jeg en katamaran, på Kypros. Begge erfaringene var entydig positive. Men hun tok det som en kvinne, og hun lyttet faktisk til forklaringen. Når jeg leste denne tråden ble jeg ivrig igjen. Jeg kommer til å konvertere, før eller siden.

Link to post
Share on other sites

Hmm.....fin tråd dette!

 

Fikk meg til å lengte ut på sjøen med seilern.

 

Må bare si det, det er noe med å slå av motoren og høre stillheten ,

men likevel suse avgårde.

 

En greie for meg, er også, og ha noe å gjøre på reisen(trekke i tau,gjøre vurderinger).

 

Man prøver jo seile så fort som mulig, selv om man absolutt ikke har dårlig tid.

Lystall eller ei, man følger da med på de andre seilerne, når vi krysser ut fjorden ;)

"Heisan, der krysset vi jammen foran, han med den store nye seilern, thi-hi" osv

 

Andre ganger tar vi det bare helt kuli, for vi skal faktisk ingen steder, høres sikkert rart ut det og.

Bare seiler litt rundt. Kanskje krysser litt, men så blir det kanskje litt kaldt, så lenser litt. Eller rett og slett seiler den veien som gjør at solen når våre kropper.(På slike dager skjer det litt av hvert i cockpiten, if you know what I mean.....)

 

Det høres sikkert også rart ut for de med motorbåt, når vi kjemper for og komme opp på 8 istedenfor 7 knop. Men dere trimmer jo med trimplan og trimmer påhenger-vinkelen, ikke sant.

 

Med seilern starter også turen på brygga, og pågår hele dagen til målet er nådd, eller det er på tide se seg om etter et passende sted. Med motorbåt opplevde jeg det ofte som, ok da brøler vi avsted, og så snakkes vi igjen, når vi har nådd målet.(No offence)

 

 

Bør prøves,

hilsen Opus

Link to post
Share on other sites

"Heisan, der krysset vi jammen foran, han med den store nye seilern, thi-hi" osv

 

Bør prøves,

hilsen Opus

Dette har jeg ikke vært med på med den gamle skøyta vår :wink: Det er heller slik at inne i fjordene flusher disse hvite svanene forbi oss med god margin. Men,.. det er som du sier, vi har det ikke travelt :smiley:

 

En annen opplevelse av skøyta får vi når vi kommer ut i åpen sjø med litt mer vind og sjø. Da er det akkurat som den våkner til liv, krummer skuldrene, legger seg litt over og kaster seg frem i ren livsglede. Da er den tydeligvis i sitt rette element og vi prøver å henge med så godt vi kan. (Jada, jeg vet det "bare" er en båt)

 

Gleder meg til den er ferdig reparert og vi igjen kan komme oss ut på sjøen med den!

Link to post
Share on other sites

Heisan, der krysset vi jammen foran, han med den store nye seilern, ...

Det er bare hyggelig å kunne bidra til andres seilerglede når man kan glede seg over ny båt selv. :cool: Det er sunt næringsvett å drøye investeringer i nye seil til man er bedre kjent med båten, og seilmakere er uansett billigst om høsten. Det er først når den nesten nye båten har fått splitter nye seil at det kan bli litt pinlig å bli forbiseilt. :headbang:

 

(Jeg lurer nå og da på om seil egentlig er billigere enn diesel, men problemet er kanskje at man seiler litt for lite.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...