Jump to content

Hjelp : Jeg skal lære å seile


`MINA'

Recommended Posts

Har lyst til komme med noen betraktninger rundt dette:

 

Etter å snakket med flere som kanskje skal kjøpe sin første seilbåt har jeg intrykk av at det desverre er en utbredt oppfatning blandt folk flest at LYS tallet er et slags mål på båtens kvalitet. Mange som f.eks leser avisannonser og skal kjøpe sin første båt, tror at jo høyere lystall, jo mer båt for penga.

 

Kanskje er det omvendt ?

 

Høyt lystall = mindre egnet som første seilbåt for turseiling.

Link to post
Share on other sites

Og denne "doping kontrollen" må alle båter igjenom før de fåpr seile regatta ? Og hvem er det som "utsteder" lys-målebrev ?

 

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, i en klubbregatta på Onsdagskvelden vil nok ingen spørre etter målebrev.

Ved større arrangement vil det være et krav.

Ring din lokale seilforening så får du svar på hvem som kan utstede målebrev på båten din.

 

Så forresten en gammel Accent sist sommer som var "blodtrimmet". Profilsparklet kjøl, rodrigging, støpte seil, alt unødvendig interiør var kastet på land, vekt påkrevet for å ha klassevekt var plassert der eieren ville osv.

En standard Accent har ikke en sjanse mot denne uten at LYS-tallet var korrigert men denne hadde så vidt jeg kunne se standardmål og gikk som sådan igjennom "dopingkontrollen".

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har lyst til  komme med noen betraktninger rundt dette:

 

Etter å snakket med flere som kanskje skal kjøpe sin første seilbåt har jeg intrykk av at det desverre er en utbredt oppfatning blandt folk flest at LYS tallet er et slags mål på båtens kvalitet. Mange som f.eks leser avisannonser og skal kjøpe sin første båt, tror at jo høyere lystall, jo mer båt for penga.

 

Kanskje er det omvendt ?

 

Høyt lystall = mindre egnet som første seilbåt for turseiling.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Man skulle kunna säga att LYS-talet 'fritt översatt' er ett slags antal Hk / kg bil :smiley:

så förstår en 'motorbåtskille' att det har mera med fart att göra enn med kvalitet på själva båten

 

 

LYS talen korrigeras ju varje år när jag hade Maxi 77 tror jag den låg på 1,02 og Folkbåt 1,00

 

nu har Maxin 1,03 og Folkbåten 0,97 !!

 

jag tror det var Folkbåten som var riktmärket när LYS lanserades og då sattes den til 1,00

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Høyt lystall = mindre egnet som første seilbåt for turseiling.

Du er kanskje inne på noe der.. Har sett på mange fine båter gjennom årene jeg, men jeg vil IKKE ha båter med for høyt lystall. Er ingen erfaren seiler, og mener selv jeg tar konsekvensene av dette, ved å velge en treig, traust turbåt, med lavt lystall.

 

Nybegynnere som meg, i båter med HØYT lystall, har sikkert en bratt lærekurve....., jeg kjenner til tilfeller der den har blitt så bratt at eieren har falt av ( les: solgt båten, gitt opp seilinga )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I vår klubb anordnar man ibland  SYL-kappseglingar dvs omvänd LYS.......(mest på skoj!)

dom långsamaste båtarna startar först...... så att alla skall gå i mål samtidigt, då ser man direkt

vem som vinner! :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er faktisk en ganske vanlig metode som benytter i flere seilforeninger. Kalles ofte "Gunder seilas" (Gunder=etter en eller annen svenske mener jeg å huske...)
Link to post
Share on other sites

Hm, det var kanskje ikke så veldig dumt spørsmål jeg kom med allikevel, utfra engasjementet her å dømme :confused:

 

Dette betyr at GeV, må angi korrekte målene, få fabrikanten til å utstede lystall for båten og at disse tallene ligger for kontroll når han skal delta i regattaer av noen slag? Eller er der en seilerforening som utsteder disse lystallene/om så er, er der ens behandling fra forening til forening ?

Link to post
Share on other sites

Hm, det var kanskje ikke så veldig dumt spørsmål jeg kom med allikevel, utfra engasjementet her å dømme  :confused:

 

Dette betyr at GeV, må angi korrekte målene, få fabrikanten til å utstede lystall for båten og at disse tallene ligger for kontroll når han skal delta i regattaer av noen slag? Eller er der en seilerforening som utsteder disse lystallene/om så er, er der ens behandling fra forening til forening ?

<{POST_SNAPBACK}>

Se www.seiling.org Dette er en egen nasjonal "klasskulubb" for alle båter som seiler på LYS. I utgangspunktet skal ALLE båter som seiler regatta på LYS i regi av en seilforening tilknyttet NSF ha et gyldig LYS bevis.

 

Slik blir det rett nok ikke praktisert....

Link to post
Share on other sites

Hørte at en av Bavaria båtene har seilt så godt at lystallet har blitt satt opp med 4 hundredeler.

<{POST_SNAPBACK}>

Alle nye båter får først et "bereget/antatt" LYS tall som ofte er satt meget snillt. LYS tallet blir deretter korrigert ift. båttypens resultater de påfølgende sesonger. Så en endring på 3-4 hundredeler på en ny båttype/modell er ikke helt uvanlig
Link to post
Share on other sites

Hm, det var kanskje ikke så veldig dumt spørsmål jeg kom med allikevel, utfra engasjementet her å dømme  :confused:

 

Dette betyr at GeV, må angi korrekte målene, få fabrikanten til å utstede lystall for båten og at disse tallene ligger for kontroll når han skal delta i regattaer av noen slag? Eller er der en seilerforening som utsteder disse lystallene/om så er, er der ens behandling fra forening til forening ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei så komplisert er det ikke.

Det betyr kun at en måler, som representerer seilforbundet, bekrefter at at båt og rigg er i samsvar med standardmålene som du kan finne på lysweb.

Tallet varierer ikke fra forening til forening. I norge er det seilforbundet som administrerer dette.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nei så komplisert er det ikke.

Det betyr kun at en måler, som representerer seilforbundet, bekrefter at at båt og rigg er i samsvar med standardmålene som du kan finne på lysweb.

Tallet varierer ikke fra forening til forening. I norge er det seilforbundet som administrerer dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er feil. NSF har ikke lenger noe å gjøre med LYS organisasjonen, det er heller ikke noe som heter LYSWEB lenger.... (LYSWEB blir ikke vedlikeholdt lenger, men er fremdeles oppe på nett desverre...). Siden 2003 er det www.seiling.org som gjelder....
Link to post
Share on other sites

Se www.seiling.org Dette er en egen nasjonal "klasskulubb" for alle båter som seiler på LYS. I utgangspunktet skal ALLE båter som seiler regatta på LYS i regi av en seilforening tilknyttet NSF ha et gyldig LYS bevis.

 

Slik blir det rett nok ikke praktisert....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kikket gjennom sidene der, men de gir vel egentlig lite svar da jeg sitter igjen med spørsmål eksempelvis som :

 

Dere skriver at jo høyere lys-tall, jo mer handicap, men det må vel klasseinndeles alt av størrelse, vekt, "rene regattabåter"/kontra vanlige seilbåter etc.

 

Det blir nevnt at en Accent var "blodtrimmet", dette blir jo veldig feil i forhold til de som holder båtene sine originale. (ville jo være det samme som 2 subaruer konkurrerer, hvorav den ene er original mens den andre er strippet for alt unødvendig/senket/etc)

 

Krapyl anfører at regelverk/oppfølging ikke varierer fra forening til forening. Men du skriver at "Slik blir det rett nok ikke praktisert...." Hva er rett ?

 

Jeg håper ikke vi misbruker GeV sin tråd her, men synes det var interessant. Håper jeg ikke kverulerer for mye

Link to post
Share on other sites

Dere skriver at jo høyere lys-tall, jo mer handicap, men det må vel klasseinndeles alt av størrelse, vekt, "rene regattabåter"/kontra vanlige seilbåter etc.

Det er dette som er vitsen med LYS. Altså vil en regatta som regel seiles i LYS klasser. Dermed kan to ganske så ulike båttyper, havne i samme klasse, fordi de av ulike grunner har nogenlunde likt LYS tall.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket gjennom sidene der, men de gir vel egentlig lite svar da jeg sitter igjen med spørsmål eksempelvis som :

 

Dere skriver at jo høyere lys-tall, jo mer handicap, men det må vel klasseinndeles alt av størrelse, vekt, "rene regattabåter"/kontra vanlige seilbåter etc.

 

Det blir nevnt at en Accent var "blodtrimmet", dette blir jo veldig feil i forhold til de som holder båtene sine originale. (ville jo være det samme som 2 subaruer konkurrerer, hvorav den ene er original mens den andre er strippet for alt unødvendig/senket/etc)

 

Krapyl anfører at regelverk/oppfølging ikke varierer fra forening til forening. Men du skriver at "Slik blir det rett nok ikke praktisert...." Hva er rett ?

 

Jeg håper ikke vi misbruker GeV sin tråd her, men synes det var interessant. Håper jeg ikke kverulerer for mye

<{POST_SNAPBACK}>

Først og fremst - diksusjonen om LYS tall på båter og rettferdigheten av disse er en uendelig diskusjon det ikke er noen vist i å begynne her. Men det ER viktig i merke seg at LYS er et respitt system som baserer seg på en båt sine resultater og IKKE DENS EGENSKAPER!! Har du således en båttype med fantastiske seilegenskaper, men "alle" som eier denne båttyper er "dårlige" til å seile, vil båten få et lavt LYS tall.

 

En god bekjent av meg seilte Færder for et par tre år siden med en helt ny båttype. Han er en god seiler og de vant sin klasse klart. I tillegg fikk de nest beste tid "overall (utregnet) " av alle båter i regattaen (ca. 1030 båter!), kun slått av Knut Frostad.... Året etter ble LYS tallet justert opp med 3 eller 4/100, noe som også min venn (om enn noe motvillig) mente "kunne være" rettferdig... (Han vant klassen sin igjen likevell året etter )

 

Men så til saken:

Reglene er klare - ALLE båter som seiler i LYS regatta i regi av en seilforening organisert under NSF skal ha et gyldig målebrev/LYS bevis fra sin "klasseklubb" som i dette tilfellet er LYS organisasjonen i Norge. Dette tilsvarer i grunn det som alle entype seilbåter (Yngling, Soling, H-båt, 11-Meter etc) må ha - nemlig et målebrev på båten som sier at båten er iht. klassereglene.

 

Min kommentar om at "slik blir det ikke praktisert" går på at det i lokale seilforeninger skjelden eller aldri aldri sjekker hverken OM man har LYS bevis eller om båten i det hele tatt er i henhold til det LYS tallet eieren mener å kunne benytte. På større nasjonale regattaer - som Færder'n eller Hovdan-Skagen forlanges det gyldig LYS bevis for å kunne melde seg på.

 

Resultater fra regattaer i Norge meldes hvert år inn til LYS, og danner således utgangspunktet for evt. korigeringer på LYS tallet for neste sesong. En typisk problemstilling er at når det for hvert år er justeringer på LYS tallet på en båttype velger mange å seile videre på det gamle LYS tallet så lenge dette er lavere.

 

Men så et viktig poeng:

Dagens praktiseringen av reglene er etetr min mening ikke udelt negativ. Jeg synes faktisk dagens "ordning" er ok jeg! Folk flest er ikke "kjeltringer", selv om de ikke har et brennferskt LYS bevis på båten. Skulle det settes som et absolutt krav at båten hadde gyldig LYS bevis ville det ikke være mange båter igjen til å seile. Det er tross allt viktigere med båter på fjorden enn om LYS tallet er en 1/100 feil da!!!

Link to post
Share on other sites

Lystalet er nok beregna så nøyaktig som mogleg. I tillegg er det ei fortløpande vurdering som blir gjort av lystalet til dei ulike båtane. Dersom du tenker på mitt innlegg, så er det min"formel" som er svært så unøyaktig.

Ein mest mogleg korrekt regatta får vi med eintypebåtar. Båtfarta på desse vil likevel også variere i utgangspunktet, alt etter kvalitet på seil, botten på båten, kjøl, ror, vekt på båten.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, og ikke minst et resultat av de som sitter oppi. Å holde båten i optimal kondisjon er en del av sporten, på lik linje med seilkunnskapene.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som klarer å regne seg fram til nødvendig lengde på spinnaker / genakkerstrømpe til en Joker S30, amerikanskje fot ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Den eneste Joker`n som er registrert i www.seiling.org har spinnaker med SL 10,99 og genua med forlik 10,75. 11 meter gir 36,08 fot (omregnet med Baatplassen`s eminente kalkulator)

 

En sånn strømpe må vel være en 15-20 cm (en halv fot) lengre enn seilet eller, dette vet kanskje andre bedre enn meg.

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som klarer å regne seg fram til nødvendig lengde på spinnaker / genakkerstrømpe til en Joker S30, amerikanskje fot ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tror ikke at lengden er veldig viktig, den kryper jo opp over seilet. Om ikke strømpa går helt ned så lokker den jo seilet allikevel. Kan du ikke bare måle liket på det seilet du vil ha strømpa på.

Link to post
Share on other sites

Ser at dette med selvslående fokk blir drøftet tidligere her. I denne forbindelse har jeg et spørsmål som kanskje noen kan svare på. Jeg har min andre seilbåt hvor begge i utgangspunktet har hatt selvslående fokk. På begge båtene var imidlertid fokka byttet ut med en større genoa og det var da lagt opp til "vanlig" skjøting (skinnen står igjen ubrukt). På min nåværende båt er det rullegenoa. Mitt spørsmål er om det lar seg gjøre å kombinere selvskjøting og "vanlig" skjøting. Jeg tenker meg da muligheten for eventuell selvskjøting ved genoaen delvis rullet ut. Er det noen som har erfaring med dette og som har råd i denne forbindelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...