Jump to content

Hjelp : Jeg skal lære å seile


`MINA'

Recommended Posts

Litt tilbake til diskujonen om gennakerrulle. Tror det var Krapyl som hadde den på ønskelisten, noe som jeg også hadde i lang tid. For et år siden byttet jeg båt og gennaker med pølse fulget med. Jeg har tidliger sett på pølsene med noe skeptis, men ble positivt overrasket hvordan dette forenklet gennakerhåndteringen. Madamen eller jeg går på dekket, heiser opp gennakeren som en pølse (fallet på masten) drar i en "flaggline" og der er den ute. Når den skal ned, dra i "flagglina" -pølseform, slakk fallet og den er nede.

Ved bruk av gennakerpølse kan gennakeren syes dypere, dvs egne seg for å gå lavere = en spinnaker.

Link to post
Share on other sites

"Er det lov å ha både gennaker og genoa oppe samtidig på en lens hvor det passer med vindretning?"

Har aldri sett noe forbud mot dette.

 

LYS regler 2005

 

Dessuten, ved rundinger vil man alltid sette genoaen før spinnaker/gennaker taes inn, og tilsvarende ved heising, genoaen står inntil spinnaker/gennaker fyller. I mye vind / kastevind er det et vanlig triks å ha en fokk oppe for å unngå at spinnaker surrer seg rundt forstaget - gjelder kanskje ikke ved gennaker seiling..

 

Men - det er ikke lov til å ha både spinnaker og gennaker ombord samtidig. Man må velge mellom disse før start. Noe som gjør at gennaker er veldig lite brukt. Her i Stavanger ser vi knapt en båt med gennaker i regattaer. Spinnakeren er overlegen på lenselegger, og mange velger da å ha to spinnakere, en dyp en for lens og en flat en for slør

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Men - det er ikke lov til å ha både spinnaker og gennaker ombord samtidig.

Ser ut til at det er forandring på gang. Sakset fra NORLYS.

 

Regel 8.1.g erstattes med

Antall seil om bord ved kappseiling er begrenset til 1 (ett) storseil, 3 (tre) forseil og 2 (to) spinnakere eller asymmetriske spinnakere. I tillegg er det tillatt med 1 (ett) stormstorseil og 1 (en) stormfokk/hardværsfokk definert som i OSR 4.26, og ett transportstorseil som ikke får brukes i kappseiling.

Ny Regel 8.1.h

Antall spinnakere kan i målebrevet settes til et antall som overskrider begrensningen i 8.1.g. Dette medfører tillegg i LYS-tallet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Tror denne forandringen går på at det skal være lov å ha med tre spinnakere, mot to pr idag. Evt er det lov å ha med tre gennakere om noen skulle ønske det. Det er nok fortsatt ikke lov til å ha med både spinnaker(e) og gennaker(e) samtidig.

konstigt detta, vad er anledningen till att man ikke får ha både genakker o spinnaker??

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Grunnen er (såvidt jeg vet) at LYS seiling er ment for 'amatører' - dvs reglene skal ikke drive kostnadene ved kappseiling i været.

Dersom både gennaker og spinnaker kunne føres i samme regatta måtte alle båter hatt begge deler ombord for å være konkurransedyktig. På skarp slør (< 80 grader relativ vindvinkel) i vind over 6-7 m/s er det ingen tvil om at gennakeren er best fordi den er lettere å kontrollere.

 

Om reglene i alle sine aspekter greier å ivareta denne målsetningen om 'rimelig' kappseilas er nok noe tvilsomt..., men det var den opprinnelige intensjonen.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Apropos 'ikke kontrollerbar spinnaker' - fant noen bilder.

 

Undertegnede (i rød caps) trimmer spinnaker på NOR-9519. Vi holdt oss på beina - med et nødskrik.

Jeg fikk jo et forvarsel om at noe var i emning når jeg så hva som skjedde med NOR-3641 og NOR-5806 da kan man si :lol:

 

Vi gikk førøvrig solid på trynet senere i regattaen. Vet ikke om mastetoppen var i vannet, men det kan ikke ha vært mange centimeterne unna. Var litt opptatt av å holde meg fast ved det tidspunktet - hang fra håndtakene på hyttetaket med bena i vannet.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...