Jump to content

Hjelp : Jeg skal lære å seile


`MINA'

Recommended Posts

Maxi 77 får jo stort sett positiv omtale, men et av de få ankepunktene som er, går på at den stamper en del i motsjø.  Det skal etter sigende Maxi 68 ikke gjøre.

Den påstanden kan UMULIG komme fra noen som har seilt en M68 i motsjø noen gang.

 

Jeg liker M68 for sin plass, sin enkelhet, sine løsninger og sin spesielt gode "value for money"

 

Men motsjø, og hastighet under seil, DET er ikke M68 spesielt sterk på..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den påstanden kan UMULIG komme fra noen som har seilt en M68 i motsjø noen gang.

 

Jeg liker M68 for sin plass, sin enkelhet, sine løsninger og sin spesielt gode "value for money"

 

Men motsjø, og hastighet under seil, DET er ikke M68 spesielt sterk på..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har aldri seilt M68 så jeg skal ikke argumentere for eller mot dette. Mott poeng var simpelten at der stor forskjell på ulike seilbåter og hvordan de oppfører seg i sjøen.

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri seilt M68 så jeg skal ikke argumentere for eller mot dette. Mott poeng var simpelten at der stor forskjell på ulike seilbåter og hvordan de oppfører seg i sjøen.

Så absolutt. Derfor tror jeg du har et bra utgangspunkt mht. kone / samboer i den Seamasteren. For om jeg ikke husker HELT feil, er den traust, trygg, tung og gedigen. Sikkert ikke verdens mest spenstige seilegenskaper, dog perfekt som turbåt, særlig med kone/ samboer & barn ombord..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Så absolutt. Derfor tror jeg du har et bra utgangspunkt mht. kone / samboer i den Seamasteren. For om jeg ikke husker HELT feil, er den traust, trygg, tung og gedigen. Sikkert ikke verdens mest spenstige seilegenskaper, dog perfekt som turbåt, særlig med kone/ samboer & barn ombord..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp - har tenkt den tanken jeg også :wink::wink: iflg. en Ian som jeg fikk kontakt med gjennom Seamaster club går den som et tog - gjennom vannet - ikke oppå det

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm

 

Har aldri seilt.

Har ikke vært i seilbåt siden jeg var guttunge.

Har egentlig aldri tenkt tanken på å seile.

 

Men kanskje jeg må gjøre noe med dette, studerer innleggene her og må si det ser jo veldig befriende og morro ut !!

 

Håper anledningen byr seg en da at jeg kan være mannskap (daumann) på en seilbåt en tur for å prøve ut dette :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hmmmm

 

Har aldri seilt.

Har ikke vært i seilbåt siden jeg var guttunge.

Har egentlig aldri tenkt tanken på å seile.

 

Men kanskje jeg må gjøre noe med dette, studerer innleggene her og må si det ser jo veldig befriende og morro ut !!

 

Håper anledningen byr seg en da at jeg kan være mannskap (daumann) på en seilbåt en tur for å prøve ut dette  :yesnod:

Ingenting kan måle seg med den opplevelsen man får første gang man setter seil på egen skute - motor avslått og man merker at man vireklig seiler. GeV har noe å glede seg til!

Link to post
Share on other sites

Du har mye moro å se fram til i din Fenix.

En av mine artigste opplevelser i min Fenix var da jeg ble nr. 3 i en en havseilas etter flere timers kryss i liten kuling. Kun to 44 fotere var foran på resultatlista (LYS).

Fenixen er ikke spesielt stiv, men tross 30-40 grader krengning på kryssen kaster den ikke roret, og holder godt driv uten alt for mye avdrift.

Fenixen var min billigste seilbåt, men den som har gitt meg de beste opplevelsene på regattabanene. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hmmmm

 

Har aldri seilt.

Har ikke vært i seilbåt siden jeg var guttunge.

Har egentlig aldri tenkt tanken på å seile.

 

Men kanskje jeg må gjøre noe med dette, studerer innleggene her og må si det ser jo veldig befriende og morro ut !!

 

Håper anledningen byr seg en da at jeg kan være mannskap (daumann) på en seilbåt en tur for å prøve ut dette  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Regner med at den anledningen vil by seg i løpet av sommeren, skal sende deg en IM når vinden blåser mot Grimstad...

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny Fenix! Det tror jeg ikke du vil angre på.

Når det gjelder gennaker på rull, som er blitt nevnt her, er det litt krøkkete på Fenixen hvis du i det hele tatt vil bruke selvskjøtingen. Med vanlig rigg er det jo plass til bare et rulleforseil, og et seil som har større flate enn fokk vil ikke få god passform hvis du skal bruke det i delvis utrullet form. Og er det fullt utrullet, kan selvskjøtingen jo heller ikke brukes.

Men mange seilere trives jo med å dra i hyssingene hver gang de skal slå, så det er jo også et tagbart alternativ.

Jeg har seil under sying nå, og seilmakeren som jeg bruker mener at Fenixen seiler optimalt for fokk og storseil.

Nåvel - moro er det uansett!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Fint når noen kjøper seg seilbåt. Gratulerer. Følg denne linken

http://www.brevik-seilforening.com/Express/index.htm

og gå inn på "tips og trim". Her har jeg (Bjarne Kristensen) laget en artikkel som heter generell rigg og seiltrim. Denne er enkel å følge, og gjelder de aller fleste båttyper.

Redigert av Bluewater (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fenixen seiler fort og høyt med kryssfokk på selvskjøte skinna. Seilinga blir like enkel som å kjøre bil, eller motorbåt.

Dersom du skal seile regatta, er en 150 % genua helt nødvendig, da fokka blir for puslete i lett vind.

Da blir også en vanlig spinnaker mer nyttig enn en gennaker.

Men til ren turseiling er fokk og gennaker utmerket.

Link to post
Share on other sites

Husk bare på at dersom du velger å stille i regatta uten spinnaker og supergenoa vil du få fratrekk i lystallet for dette. Dette må du passe på å si fra om ved påmelding på regattaen. I en seilas hvor det blåser mye og det blir mye bidevind vil du tjene på dette, men du vil tape ganske mye dersom det blir lette vinder og mye slør og lens. Lyssystemet er langt fra et perfekt system, men greit nok. Lykke til videre. :sailing:

Link to post
Share on other sites

uten spinnaker og supergenoa vil du få fratrekk i lystallet for dette.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Som kjent er jeg veldig "dummy" innen seiling. Jeg drister meg derfor til å spørre om hva egentlig "lystall" er for noe ??

 

Jeg ser jo at begrepet blir mye brukt, og spurte et par stykker med seilbåter her for litt siden uten at de heller kunne komme med fornuftig svar på dette....

 

Noen som har lyst til å være overbeværende for en VELDIG uopplyst ??

Link to post
Share on other sites

Som kjent er jeg veldig "dummy" innen seiling. Jeg drister meg derfor til å spørre om hva egentlig "lystall" er for noe ??

Lystall = forholdstall over hvor fort en båt, seiler i forhold til en annen båt.

 

Om jeg, med min Joker seiler fra A til B på 30 min, og har LYS 1,08, og en båt med la oss si Barsk II ved roret seiler "om kapp" med meg med sin Comfortina 32, som har LYS 1,14, må han seile MYE fortere enn meg for at han skal vinne. Hvor mange minutter, får noen andre svare på.

 

Det er rett og slett et handicapsystem, som sier noe om fartspotensialet i ulike båter, under like forhold.

 

Så kommer det morsomme, ulike båter seiler jo ulikt, under ulike vindforhold. Min Joker S30 har det samme lystallet som f.eks en FENIX. Alle som kjenner disse to , vil si at FENIX `en trolig vil seile vesentlig raskere i lett vind, men at Jokeren vil ta innpå i tøff sjø og mye vind. Jokeren bærer mye duk lenge, mens Fenixen må reves før, men allikevel holder bra fart, grunnet lav vekt. Osv. osv.

 

Og sånn kan jeg holde på hele natta, selv om jeg ikke kan noe om lys i det hele tatt. Hva de som KAN lys, kan ramse opp, vil jeg bare fantasere om.

 

Faktorer som påvirker lys ( bla.a )

Båtlengde

Båtbredde

Vannlinjelengde

Vekt

Seilareal

Spinnaker / uten

Foldepropell

 

og sikkert en hel haug andre ting jeg ikke kjenner til..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nix Mr. Suzuki.

Det er ingen formel med.

Det er empirisk, basert på foregående seilaser.

Hvordan utgangsLYS beregnes aner jeg ikke. Tenk på et tall tror/synser jeg.

LYS står for Lidingø Yard Stick.

Ble utviklet for at skøyter og "flyvepap" skulle kunne konkurrere mot hverandre i klubbseilaser slik at kun skipperens ferdigheter skulle være avgjørende.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Beklager suzuki, men lystallet er ikke avhengig av målene på båten. Til dette finnes det andre systemer i bruk. Vel, første gang en båt kommer på markedet og skal delta i en regatta vil vel et forsøkslystall bli satt ut fra noen mål, men dette er som sagt bare for å begynne ett sted. Lystallet fungerer rett og slett slik at man deler opp utseilt tid i minutter og ganger med lystallet. En båt med lystall 1,00 som har seilt i 100 minutter har da fått en "korrigert" tid på 100 minutter (100 x 1). En båt med lystallet 1,30 brukte muligens bare 75 minutter på seilasen. Dennes "korrigerte" tid blir da 75 x 1,30 = 97,5 minutter. Båten med 1,30 i lystall har da vunnet over den med lystall 1,00 med 2,5 minutter. Så hvordan blir lystallet satt? Ren erfaring. Man rapporterer inn resultatene for sesongen til en nasjonal "lyskommitè" som vurderer dette fortløpende. En båttype som vinner veldig ofte får høyere og høyere lystall med jevne mellomrom helt til den vinner "normalt" ofte. Man har såkalte A-båter som betyr båter man har flest resultater å fastsette lystallet på. Så har man B-båter med noe ferre resultater osv. Dersom man derfor ønsker å vinne flest mulig premier skal man velge en båttype som f.eks. Albin Vega. Ikke at dette er noen dårlig båt, men den er litt klumpete og treig for de virkelige reserne innenfor sporten. Dette resulterer i at den ikke vinner så ofte, og har derfor et litt for lavt lystall i forhold til sitt egentlige potensiale. Et skikkelig dyktig team i en slik båt kan reise rundt å vinne det meste. Velger man en "hot" båttype så er denne sikkert veldig hårete og morsom å seile med, men du skal virkelig vite hva du driver med for å seile denne opp til sitt lystall. Håper dette ikke ble for teknisk.

Redigert av Bluewater (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt artig dette med lys. Har seila ein del regatta. Inn i mellom når vind og baneforhold er litt spesielle, kan båtar med lave lystal gjere det kanonbra. Dersom regattaen går td på bane med faste merke og med lange strekk, og vinden er td slik at raske båtar ikkje får utnytta unnavindsegenskapane sine kan regattaen ende med overraskande siger.

Lyssystemet kjem aldri til å bli heilt rettferdig. Skulle det vore rettferdig, måtte lystalla variert for kvar båt alt etter bane, vindforhold, kor stor sjøen er med meir. Likevel er det eit greitt system for å få flest mogleg båtar ut på sjøen.

 

Som ein tommelfingerregel på kortare seglaser kan ein gjere om diferansen i lystal om til diferanse ein båt må segle raskare pr 100 minutt. Differanse ml 1,08 - 1.14= 0,06 dvs 6%. På 100 minutt må m.a.o Comfortina segle ca 6 minutt fortare enn ein båt med lystal 1,08.

 

Dette er ein SVÆRT omtrentleg ca. berekning. Truleg vil han vere feil i dei fleste tilfelle - men vil vise ein omtrentleg verdi som ikkje er heilt på jordet....

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor i all verden skal båten "måles etter lys" da en kar med målebånd flyr runt og tramper på seilene, om dette ikke brukes til noe fornuftig ? For det er da vitterlig noe som heter "lys målebrev" ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det er fordi hvis båten din skal ha samme lys tall som alle andre båter av samme type, skal den også være lik de andre båtene. Har du f.eks satt på større mast og seil, lengre ror etc. skal du ha tillegg i LYS tallet for dette. Og på samme måte - har du en tyngre båt, eller mindre seilareal enn andre båter i av samme type skal du ha fratrekk for dette.

 

/U

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvorfor i all verden skal båten "måles etter lys" da en kar med målebånd flyr runt og tramper på seilene, om dette ikke brukes til noe fornuftig ? For det er da vitterlig noe som heter "lys målebrev" ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det er for å fastslå at båten er i samsvar med standardmålene for denne båttypen.

Altså at bomlengde, lengde på spristake, liklengder osv er slik konstruktøren har oppgitt.

En slags "dopingkontroll".

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er for å fastslå at båten er i samsvar med standardmålene for denne båttypen.

Altså at bomlengde, lengde på spristake, liklengder osv er slik konstruktøren har oppgitt.

En slags "dopingkontroll".

<{POST_SNAPBACK}>

Godt forklart!

 

Min båt hadde en en spinnakerbom som var 2 cm. lengre enn standardmålet for båttypen, alle andre mål var i henhold. De 2 cm. resulterte i tillegg på LYS tallet ...

(Da fikk plutselig baufila noe å gjøre.... :lol:)

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor i all verden skal båten "måles etter lys" da en kar med målebånd flyr runt og tramper på seilene, om dette ikke brukes til noe fornuftig ? For det er da vitterlig noe som heter "lys målebrev" ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Lystalet er nok beregna så nøyaktig som mogleg. I tillegg er det ei fortløpande vurdering som blir gjort av lystalet til dei ulike båtane. Dersom du tenker på mitt innlegg, så er det min"formel" som er svært så unøyaktig.

Ein mest mogleg korrekt regatta får vi med eintypebåtar. Båtfarta på desse vil likevel også variere i utgangspunktet, alt etter kvalitet på seil, botten på båten, kjøl, ror, vekt på båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...