Jump to content

AIS - har noen av dere praktisk erfaring


Poseidon

Recommended Posts

lurer på hva terrorfolk mener om AIS?

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

¨

De for mene hva de vil. Snart må vel vi fritidsbåtskippere klarere med havnekontoret før vi stikker ut på en liten fisketur. :headbang:

Det er allerede satt opp øye gjerder rundt kaiene i de største byene. Før kunne vi gå fritt på kaia å se skipene bli losset. Dette er det nå slutt på. Nettopp pga av terrorfrykt.

 

Du sier noe JohanPåSnippen, man skal aldri si aldri. Sitter her å ser på skipstrafikken på Oslofjorden. fasinrende greier dette med AIS. Mer spennede blir det å få den i båten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

¨

De for mene hva de vil. Snart må vel vi fritidsbåtskippere klarere med havnekontoret før vi stikker ut på en liten fisketur.  :headbang:

Det er allerede satt opp øye gjerder rundt kaiene i de største byene. Før kunne vi gå fritt på kaia å se skipene bli losset. Dette er det nå slutt på. Nettopp pga av terrorfrykt.

 

Du sier noe JohanPåSnippen, man skal aldri si aldri. Sitter her å ser på skipstrafikken på Oslofjorden. fasinrende greier dette med AIS. Mer spennede blir det å få den i båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Det første er j. trist at frustrerte jænkis skal bestemme om vi skal få nyte havet fra vannkanten.

 

Har kikket på den engelske kanal og litt rundt i verden og Glomma.(vel..vel... :blush:

 

Blir VELDIG spennende og kunne betrakte oslofjorden etterhvert via nettet, da vhf'en ikke når helt til Romerike.

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Hej

 

Om det är någon som har frågor avseende AIS så är de välkomna med frågorna till mig.

Vi svarar så fort vi kan på info@marinkedjan.se

 

Vi firade idag även att vi nu har mottagit den 50:nde ordern på AIS enheter till Norge. Det tackar vi för!

 

Då vi måste ha förskottsbetalning från Norge för tillfället försöker vi med alla krafter att inom 7 dagar ha vårt nya kortbetalningssystem klart.

 

Vill någon från Norge ringa med frågor så går det även då är numret +46 7626 313 45.

 

Ser framemot fler ordrar ;)

 

Trevlig helg

Thomas Holm

Redigert av Marinkedjan.se - Thomas Holm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter å tester ut AIS på Oslofjorden. Med utvendig antenne kan jeg følge skipstrafikken fra Færder til Oslo og Drammen. Har et "sort hull" fra halvorshavn til litt nord for Drøbak, samt tett inntil Toftelandet.

Bruker ShipPlotter og en VHF-mottager med diskriminatorutgang. Så snart Astor er på vannet skal dette prøves ut ombord med tilkobling via GPS.

Hhar bestillt NASAs sin mottager som er mer stabilt, etter hva jeg hører fra andre som har prøvd det.

 

Det er artig å følge skipstrafikken på fjorden. Har lagt ut link til Kr. sund og Stavanger via min hjemmeside.

 

Astors hjemmeside


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hej igen!

 

Kan meddela för de som har intresse eller är nyfikna att Marinkedjan.se idag har släppt den svenska manualen för NasaMarine AIS för PC.

Finns på vår hemsida under AIS delen..

 

Vi erbjuder dessuto möjligheten nu att förlänga garantin på AIS enheten för PC.

Möjlighet finns att köpa till 5 eller 10 års garanti.

Om enheten då går sönder returnerar man den till oss och har en ny inom snar tid.

Redigert av Marinkedjan.se - Thomas Holm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Vurderer AIS blackbox i båten.

Er det nødvendig med egen VHF-antenne til denne eller er det mulig å bruke samme antenne som VHF-radioen ved hjelp av noen form for splitter? Har noen erfaring?

Stilte samme spørsmål til Seatronic som svarte at de hadde opplysninger som sa at man måtte ha egen anntenne.

 

Think

Link to post
Share on other sites

Du bør bruke separat antenne. En AIS "Black box" er en mottager som helt sikkert ikke liker at du sender 25 W fra din stasjonære VHF inn på denne! Hvis det hadde vært 2 mottagere du skulle dele antenne med, hadde det vært noe annet, men her er den ene en sender på 5-25 W. Husk også at AIS går på 162 MHz, mens din stasjonære VHF bruker 156-157 MHz.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Fann att även Göteborg kommit med på AISlive

 

http://www.aislive.com/InfluxPortal/Influx...eborg%20Harbour

 

 

Bilde

 

just nu ligger Axel Maersk inne,

tror att det är världens störste Containerbåt

6600 containers i 25 knop :eek:

 

 

 

 

Skibstype: Container - Post Panmax

Skibsværft Lindø

Bygge år 2003

Længde (meter) 352,1

Dæksbredde (meter) 42,8

Hastighed (knob) 25

TEU 6.600

Hjemsted Bagenkop

Dato Tilgået Flåde 2003-03-03

Hovedmotor HDS Sulzer 12RTA96C

HK 76.200

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jag kommer att köpa en aktiv AIS anläggning när dessa kommer ner i pris, tror dom ligger runt 10-15' kr idagsläget för en 'fritidsbåt' anläggning!

tekniken er veldi enkel en gps o en vhf o en liten mini dator, allt talar för att det kommer att blir mkt billigare!

Hallo folkens! :seeya:

Spørsmålet om AIS ble behandlet i siste møte i European Boating Association og jeg snakket med kystdirektøren og sjefen for Telenor Maritim Radio om dette "problemet" i et møte forleden. Det er i ferd med å komme billigere AIS, såkalt BAIS, på markedet som er beregnet på fritidsbåter, men det er trolig at det vil komme en forskrift som forbyr AIS-sendere i fritidsbåter. Mottakere er selvfølgelig helt OK, men tenk dere hvilken "grøt" av signaler som Kystverkets trafikksentraler må sortere ut hvis en mengde fritidsbåter var utstyrt med AIS-sendere!

AIS er først og fremst et system som er beregnet på skipstrafikken og er ikke noe "leketøy" for fritidsbåter. I så måte gjør radar og GPS nytten til våre behov. Dette var det da også full enighet om i EBA. På den annen side foreslo jeg for de to myndighetene at det må være adgang også for fritidsbåter å søke om installasjon av AIS når de kan dokumuntere at de har behov for det.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hallo folkens!  :seeya:

Spørsmålet om AIS ble behandlet i siste møte i European Boating Association og jeg snakket med kystdirektøren og sjefen for Telenor Maritim Radio om dette "problemet" i et møte forleden. Det er i ferd med å komme billigere AIS, såkalt BAIS, på markedet som er beregnet på fritidsbåter, men det er trolig at det vil komme en forskrift som forbyr AIS-sendere i fritidsbåter. Mottakere er selvfølgelig helt OK, men tenk dere hvilken "grøt" av signaler som Kystverkets trafikksentraler må sortere ut hvis en mengde fritidsbåter var utstyrt med AIS-sendere!

AIS er først og fremst et system som er beregnet på skipstrafikken og er ikke noe "leketøy" for fritidsbåter. I så måte gjør radar og GPS nytten til våre behov. Dette var det da også full enighet om i EBA. På den annen side foreslo jeg for de to myndighetene at det må være adgang også for fritidsbåter å søke om installasjon av AIS når de kan dokumuntere at de har behov for det.

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

At Norske myndigheter ser på dette som et probem mht den enkelte båts sikkerhet er aldeles utrolig.

Like utrolig som hva grunnlaget for produksjon av våre sjøkart bygger på.

Eller for den saks skyld, innføring av fjernsyn i Norge.

 

Nå kjenner jeg ikke detaljene i AIS, men med alt annet digitalt, får du den presentasjonen du ønsker uten at dette skulle skape problemer for den enkelte organisasjon eller enkeltbruker.

 

Påstander om en grøt er derfor ikke aktuell i denne sammenheng.

 

Mener det IKKE er hverken oss eller båtorganisasjoner som bør ha noen mening om dette.

Det ligger vel til de teknisk orienterte å gi signaler videre til de som sitter med bestemmelser.

 

Ut fra dette mener jeg KNBF burde ha signalisert at småbåtfolket ØNSKER mulighetene for å sende ut informasjoner i b-versjonen mht sikkerhet.

 

Enhetene kan konstrueres slik at kun fagkyndige legger inn informasjoner.

 

Leketøy kan de uansvarlige lage ut av vhf, signalraketter og annet uansett.

 

Vet ikke helt hvor KNBF har hentet bakgrunnen for sine utspill i dette tilfellet.

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har fått høre fra Sjøfartsdirektoratet er det ingenting i veien for at alle kan kjøpe seg en klasse A AIS og montere på båten sin. En klasse B AIS vil ikke bruke samme form for sendingsalgoritme som en klasse A. Klasse A vil alltid ha prioritet og sender i tildelte tidsluker, mens Klasse B bruker noe som kalles CSTDMA(Carrier Sense Time Division Multiple Access), som betyr at den må vente på en ledig tidsluke før den kan sende sine data. Jeg ville jo håpe at det kunne gå an å få til en spesielt symbol på kartplottere som viste fritidsbåter i motsetning til standardsymbolet for nyttefartøyer. Også fordi at det bør være mulig for brukerne å filtrere om man vil se alle, kun fritidsfartøyer (Klasse B AIS) eller nyttefartøyer (Over 300Brt, Klasse A AIS). Software radio lager moduler for firmaer som ønsker å lage sine egne AIS transpondere

Link to post
Share on other sites

På den annen side foreslo jeg for de to myndighetene at det må være adgang også for fritidsbåter å søke om installasjon av AIS når de kan dokumuntere at de har behov for det.

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Teknisk sett er det ikke noe i veien for at fritidsbåter kan ha en aktiv AIS.

Slik dagens system er, kan AIS basestasjoner sende ut kommando om å øke periodene mellom

posisjons rapportering til alle AIS transpondere i området den dekker.

Slik unngår en at det blir kakofoni på VHF kanalene AISen benytter.

 

Men, i praksis kan det i trafikkerte områder, der det også er mange fritidsbåter bli et stort problem

med ørten radar og AIS plott på skjermen. Verst vil dette være på skip/båter som gjerne har små diplayer å forholde seg til.

 

Så jeg er enig i at fritidsbåter må ha en form for behovsprøving for å montere aktiv AIS.

F.eks. bør en langtur kvalifisere til at man kan få slik tillatelse.

 

Når man er på havet, ha øyne og ører åpne, sørg for å ha en god radar reflektor, gjerne en aktiv en.

Ønsker man å benytte AIS, er en mottaker en god ekstra "utkikk" for å oppdage "de store gutta" over 300 br.ton.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hallo folkens!  :seeya:

Spørsmålet om AIS ble behandlet i siste møte i European Boating Association og jeg snakket med kystdirektøren og sjefen for Telenor Maritim Radio om dette "problemet" i et møte forleden. Det er i ferd med å komme billigere AIS, såkalt BAIS, på markedet som er beregnet på fritidsbåter, men det er trolig at det vil komme en forskrift som forbyr AIS-sendere i fritidsbåter. Mottakere er selvfølgelig helt OK, men tenk dere hvilken "grøt" av signaler som Kystverkets trafikksentraler må sortere ut hvis en mengde fritidsbåter var utstyrt med AIS-sendere!

AIS er først og fremst et system som er beregnet på skipstrafikken og er ikke noe "leketøy" for fritidsbåter. I så måte gjør radar og GPS nytten til våre behov. Dette var det da også full enighet om i EBA. På den annen side foreslo jeg for de to myndighetene at det må være adgang også for fritidsbåter å søke om installasjon av AIS når de kan dokumuntere at de har behov for det.

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønner godt at de vil forby AIS-sendere i fritidsbåter. På en travel dag i Oslofjorden er det ganske mange plotter som kommer opp på skjermen. Skulle man i tillegg få et femtitall fritidsbåter vil det ble et fullstendig kaos. Fritidsbåter vil ha god nytte av AIS-mottagere. Med VHF ombord vil sikkerheten være på topp.

I går kveld kunne jeg telle 30 plott i Oslofjorden. Dvs 30 skip over 300 bruttotonn. Mer en nok å holde styr på.

Holder på å legge opp til laptop i båten med en mer nøyatig kart enn ShipPlotter, som er ganske så unøyaktig. Flere skip går langt opp i åkern flere steder. Leter etter et program med AIS-inngang som benytter seg av sjøkart.

 

Flere opplysninger finnes forøvrig her: Nordisk AIS-Forum

 

Husk også: Når dere bestiller en AIS-mottager fra Sverige. Skriv Nordisk AIS-Forum i merknader på bestillingen så blir noen kroner overført fra Marinkjedan til drift av AIS-forumet. Det vil alle ha nytte av.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at de vil forby AIS-sendere i fritidsbåter. På en travel dag i Oslofjorden er det ganske mange plotter som kommer opp på skjermen. Skulle man i tillegg få et femtitall fritidsbåter vil det ble et fullstendig kaos. Fritidsbåter vil ha god nytte av AIS-mottagere. Med VHF ombord vil sikkerheten være på topp.

I går kveld kunne jeg telle 30 plott i Oslofjorden. Dvs 30 skip over 300 bruttotonn. Mer en nok å holde styr på.

Holder på å legge opp til laptop i båten med en mer nøyatig kart enn ShipPlotter, som er ganske så unøyaktig. Flere skip går langt opp i åkern flere steder. Leter etter et program med AIS-inngang som benytter seg av sjøkart.

 

Flere opplysninger finnes forøvrig her: Nordisk AIS-Forum

 

Husk også: Når dere bestiller en AIS-mottager fra Sverige. Skriv Nordisk AIS-Forum i merknader på bestillingen så blir noen kroner overført fra Marinkjedan til drift av AIS-forumet. Det vil alle ha nytte av.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvorfor skal ikke de små båter få samme mulighet for sikkerhet i bruk av systemet hvis systemet kan handtere dette?

 

Kan du heller fortelle meg hva, konkret, som gjør at du ikke vil småbåteiere skal få tilgang til å bli "sett" av andre via dette systemet?

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal ikke de små båter få samme mulighet for sikkerhet i bruk av systemet hvis systemet kan handtere dette?

 

Kan du heller fortelle meg hva, konkret, som gjør at du ikke vil småbåteiere skal få tilgang til å bli "sett" av andre via dette systemet?

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle man "se" alle, både fritidsbåter og nyttetrafikk på en liten skjerm, som bla. Trafikksentralene skal overvåke i henhold til sikkerhet, ville skjemen bli full av plott som vanskeliggjør en forsvarlig oversikt.

Skulle derimot fritidsbåter få et eget spesiellt plott, som klart skiller seg ut fra nyttetrafikken, vil dette sikkert endre tanken på at fritidsbåter kan ha AIS-sender/mottager ombord.

 

Nå skal ikke jeg sitte her å ha noen bestemmende pekefinger :nono: for dette tema. men etter å ha hatt AIS-mottageren oppe å gå i noen uker, ser jeg at det på sterkt trafikkerte dager, f. eks. i fellesferien og helger, vil virker sterkt forstyrrende med alt for mange plott innenfor et lite område som f.eks. Drøbaksundet, oa.

 

Fritidsbåter vil ha god nytte av en AIS-mottager, hvor man ser nyttetrafikken, uavhengig av høye fjell, øyer og dype fjorder. Her vil man se hva slags trafikk man forventer seg før man begir seg inn i en smal fjorarm ol. Noe man ikke kan med en radar.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette systemet må selvsagt ha en mulighet for å zoome bildene. Blir det "grøt" i et område, så betyr det at det er så tett trafikk at man må gå forsiktig. Det blir litt rart hvis man fratar de store båtene muligheten for å se de små, selv om det oftest er de små som har vikeplikt.

 

Det vesentlige her er vel likevel at mangel på signal ikke betyr at det ikke er noen båt på stedet, slik at det i alle fall, selv med AIS, fremdeles er utkikken som er den endelige sikkerheten.

 

En annen sak er at det kanskje bør være mulig å sortere listene med informasjon, f.eks. ved at den som er nærmest kommer først, eller at man bare får informasjon om båter over en viss fart eller størrelse.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke detaljene i AIS, men med alt annet digitalt, får du den presentasjonen du ønsker uten at dette skulle skape problemer for den enkelte organisasjon eller enkeltbruker. Påstander om en grøt er derfor ikke aktuell i denne sammenheng.

Mener det IKKE er hverken oss eller båtorganisasjoner som bør ha noen mening om dette.

Det ligger vel til de teknisk orienterte å gi signaler videre til de som sitter med bestemmelser.

Ut fra dette mener jeg KNBF burde ha signalisert at småbåtfolket ØNSKER mulighetene for å sende ut informasjoner i b-versjonen mht sikkerhet.

Hei JohanPaaSnippen :seeya:

Du har selvfølgelig lov til å mene hva du vil, uansett hvor lite gjennomtenkt det måtte være. Bakgrunnen for mitt innlegg er behandlingen av AIS i European Boating Assication som er europeisk fellesorganisasjon for de største båtorganisasjonene. I denne organisasjonen sitter også eksperter som deltar i de internasjonale maritime organisasjoner som IMO (FNB's internasjonale maritime organisasjon). Kystdirektøren er som kjent ansvarlig for blant annet alle trafikkovervåkningssentralene og for bruken av AIS i Norge. Sjefen for Telenor Maritim Radio er som kjent sjef for alle maritim kommunikasjon gjennom kystradiostasjonene. Selv har jeg besøkt flere trafikksentraler og har sett hvordan AIS fungerer i praksis og den arbeidssituasjonen operatørene har å hanskes med. Du må ha meg unnskyldt, JohanPaaSnippen, men også jeg har vel lov til å ha en mening? I dette tilfelle tror jeg kanskje at jeg har litt bedre grunnlag for meningene mine enn du synes å ha når du selv innrømmer at du ikke har kjennskap til detaljene i AIS...? Dessuten kunne jo mitt innlegg kanskje bidra til at noen her på Baatplassen har detaljkunnskaper som kan være nyttige for meg, og kanskje også for deg?

Det er trist å måtte si det, men innlegg som ditt, og den tonen du bruker, gjør det lite fristende å legge inn innlegg på Baatplassen.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt fristende å svare innlegget foran med samme mynt, men jeg tror ikke det har noen hensikt å holde den linjen KNBF her velger å gjøre. Det er vel flere av oss som ferdes i internasjonale sirkler, og også som faktisk har endel greie på det det her er snakk om. Men å svare motdebattanter med at de har rett til å ha meninger uansett hvor dårlig fundert de er, bidrar i alle fall ikke til at jeg får mer lyst til å melde meg inn i nevnte organisasjon.

 

Argumentet om at "du er uenig med meg fordi du ikke forstår hva det handler om" er i beste fall arrogant.

 

Kan jeg få be om en noe mindre nedlatende tone?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Dette systemet må selvsagt ha en mulighet for å zoome bildene. Blir det "grøt" i et område, så betyr det at det er så tett trafikk at man må gå forsiktig. Det blir litt rart hvis man fratar de store båtene muligheten for å se de små, selv om det oftest er de små som har vikeplikt.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jo da, du kan zoome og sette på en varsler dersom du har andre innenfor angitt sone. Zoomer du inn kan du fint se mange fartøy samtidig. Men, som jeg skrev tidligere. Trafiksentralene som følger nyttetrafikken i fjorden kan neppe sitte inne med innzoomede bilder over hele området de overvåker. Derfor blir det et svare strev å skille nyttetrafikk fra oss fritidsbåter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Til Astor:

 

Det forstår jeg, og det må det finnes en løsning på. I andre systemer for flåtestyring som jeg kjenner godt, har man mulighet for å fokusere på enkelte enheter, og ultelate andre. En måte å gjøre det på ville være å "merke" båtene i henhold til klassifikasjon, dvs. at trafikksentralen som har behov for å se nyttetrafikk og bare det, kan få sile vekk fritidsbåtene på sine skjermer.

 

Såvidt jeg husker gir man en klassifikasjon av båten når den registreres, og et parameter på nytte- eller fritidsbåt skulle da være mulig å putte inn. Det vil selvsagt kreve arbeid som må betales, men det kan gjøres ved at fritidsbåter får en ekstra "tag" som identifiserer dem som nettopp det.

 

Jeg har erfaring for at det er mulig å få til en endring på internasjonale standarder hvis man har gode nok argumenter og gode nok allierte. Jeg skulle tro at denne problemstillingen er minst like aktuell for trafikkerte områder som den engelske kanal og lake-systemet i USA., og da har vi allierte så det antakelig holder.

 

Vi er en sammensatt gjeng på 5 000 mennesker her på båtplassen, er det noen blant oss som deltar i det standardiseringsarbeidet som helt sikker pågår innen AIS? Hvilken standardiseringsorganisasjon er det som står for dette?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Hei JohanPaaSnippen  :seeya:

Du har selvfølgelig lov til å mene hva du vil, uansett hvor lite gjennomtenkt det måtte være. Bakgrunnen for mitt innlegg er behandlingen av AIS i European Boating Assication som er europeisk fellesorganisasjon for de største båtorganisasjonene. I denne organisasjonen sitter også eksperter som deltar i de internasjonale maritime organisasjoner som IMO (FNB's internasjonale maritime organisasjon). Kystdirektøren er som kjent ansvarlig for blant annet alle trafikkovervåkningssentralene og for bruken av AIS i Norge. Sjefen for Telenor Maritim Radio er som kjent sjef for alle maritim kommunikasjon gjennom kystradiostasjonene. Selv har jeg besøkt flere trafikksentraler og har sett hvordan AIS fungerer i praksis og den arbeidssituasjonen operatørene har å hanskes med. Du må ha meg unnskyldt, JohanPaaSnippen, men også jeg har vel lov til å ha en mening? I dette tilfelle tror jeg kanskje at jeg har litt bedre grunnlag for meningene mine enn du synes å ha når du selv innrømmer at du ikke har kjennskap til detaljene i AIS...? Dessuten kunne jo mitt innlegg kanskje bidra til at noen her på Baatplassen har detaljkunnskaper som kan være nyttige for meg, og kanskje også for deg?

Det er trist å måtte si det, men innlegg som ditt, og den tonen du bruker, gjør det lite fristende å legge inn innlegg på Baatplassen.

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du kanskje si HVA jeg sa som du tolker som angrep på deg?

Jeg kan ikke se annet enn at jeg har forholdt meg til SAK og ikke person i mitt innlegg, noe jeg vel

desverre ikke kan si det samme om i ovennevnte.

Jeg gidder imidlertid ikke kaste bort tid på dette, da det er mulighetene og sikkerheten som systemet kan gi jeg er opptatt av.

 

Regner med at du snakket for KNBF, og dersom det ikke skal være mulig å stille saklige spørsmålstegn

uten at man, i bisetninger, skal beskyldes mot personangrep får du kanskje presisere hva som er personlig og hva som er "offentlig" i dine uttalelser.

 

Hvorvidt du har mer grunnlag for dine meninger enn meg vet jeg faktisk ikke, da jeg har nok med innsiden i mitt eget hue.

 

Nå synes jeg du skal beklage ditt personagrep på meg ovenfor, eller presisere HVOR og HVA jeg har sagt som gjør det lite fristende for deg som KNBF talsmann å fordøye.

 

Så håper jeg adm. ikke fjerner dette innlegget av hensyn til det etablerte.

 

Jeg avventer svar.

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...