Jump to content

AIS - har noen av dere praktisk erfaring


Poseidon

Recommended Posts

Jo da, du kan zoome og sette på en varsler dersom du har andre innenfor angitt sone. Zoomer du inn kan du fint se mange fartøy samtidig. Men, som jeg skrev tidligere. Trafiksentralene som følger nyttetrafikken i fjorden kan neppe sitte inne med innzoomede bilder over hele området de overvåker. Derfor blir det et svare strev å skille nyttetrafikk fra oss fritidsbåter.

<{POST_SNAPBACK}>

Astor.

Programvaren som leser og tolker signalene kan gjøre hva DU vil i alle kombinasjoner og litt til.

Hva trafikksentralene ønsker og ikke ønsker får de sikkert frem med en god systemerer.

 

Hva jeg i min lille båt ønsker er å kunne benytte dette systemet som gir andre mulighet til

å se meg i AIS og jeg dem.

 

Jeg ville blitt glad hvis du kunne konkretisere HVA som er sperrene for at jeg skal kunne få dette.

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Regner med at du snakket for KNBF, og dersom det ikke skal være mulig å stille saklige spørsmålstegn uten at man, i bisetninger, skal beskyldes mot personangrep får du kanskje presisere hva som er personlig og hva som er "offentlig" i dine uttalelser. Hvorvidt du har mer grunnlag for dine meninger enn meg vet jeg faktisk ikke, da jeg har nok med innsiden i mitt eget hue. Nå synes jeg du skal beklage ditt personagrep på meg ovenfor, eller presisere HVOR og HVA jeg har sagt som gjør det lite fristende for deg som KNBF talsmann å fordøye.

Her på Baatplassen vet de fleste at jeg snakker på egne vegne. Hvis jeg snakker for KNBF så vil det tydelig fremgå av mitt innlegg. Det vil i så fall være standpunkter som er behandlet i våre tillitsvalgte organer. Siden Baatplassen nå åpenbart har fått inn en kollega av "Havgapet" som medlem, avstår jeg fra flere innlegg på dette nivået.

Hilsen Syvert :headbang:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Er det mulig, for dem av oss som ikke skjønner henvisningen til "Havgapet" å få en forklaring på hva det her er som legitimerer en opptreden som jeg etterhvert finner det vanskelig å oppfatte som annet enn arrogant?

 

Jeg vil i denne sammenhengen minne om det kjente uttrykket "It takes two to tango".

 

Rent formelt har jeg vanskelig for å se at en generalsekretær som bruker sin organisasjons logo som blikkfang for sine innlegg, kan hevde at han ikke uttaler seg som representant for sin organisasjon. I et forum med 5 000 medlemmer er det litt spesielt å henvise til "de som kjenner meg".

 

Ellers er jeg enig i at dette er et uheldig sidespor i en viktig debatt. Den siden må selvsagt moderatorene ta seg av, men nysgjerrigheten i forhold til "Havgapet" ville jeg være takknemlig for å få tilfredsstilt.

 

Med ønsker om en god og fredfull påske

Laholm

Link to post
Share on other sites

Her på Baatplassen vet de fleste at jeg snakker på egne vegne. Hvis jeg snakker for KNBF så vil det tydelig fremgå av mitt innlegg. Det vil i så fall være standpunkter som er behandlet i våre tillitsvalgte organer. Siden Baatplassen nå åpenbart har fått inn en kollega av "Havgapet" som medlem, avstår jeg fra flere innlegg på dette nivået.

Hilsen Syvert  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Kjære herr Syvert.

 

Hvem er Havgapet og hvorfor sammenlikner du meg med en person jeg ikke kjenner?

 

Hvorfor stempler du meg som uvitende og tillegger mitt saklige innlegg i vond tone?

 

Du skal få slippe å beklage.

 

De som gidder å kikke etter på mine innlegg vil vel kanskje ha en annen oppfattelse enn deg.

 

Men jeg kan forstå at vi alle skulle ønske det var ting og tang vi ville unlatt å skrive i ettertid, noe

jeg sannelig håper også gjelder for dine beskrivelser av mitt tidligere innlegg.

 

Så håper jeg du setter pris på det lille bidrag jeg har kommet med i andre innlegg, hvis du overhodet gidder kikke etter.

 

Synd at mitt ønske om å få en tjeneste fra AIS i min båt, som går på sak og ikke person, skal trigge

medlemmet i en av norges største båtorganisasjoner.

 

Jeg er herved utmeldt av den organisasjonen du representerer.

 

mvh Johan

Link to post
Share on other sites

Det er trist å måtte si det, men innlegg som ditt, og den tonen du bruker, gjør det lite fristende å legge inn innlegg på Baatplassen.

Siden Baatplassen nå åpenbart har fått inn en kollega av "Havgapet" som medlem, avstår jeg fra flere innlegg på dette nivået.

Syvert, Syvert, Syvert. Du vet at jeg har stor respekt for deg. Men dette mener du ikke!

 

Om du taler på egne eller KNBF's vegne spiller ingen rolle for debatten. Men du kan vel, som alle andre, innvilge folk med andre meninger en anelse takhøyde? Please? Det hadde vært møkk kjedelig om alle var enige hele tiden, men det blir hakket verre når det rakkeneres på de som ikke er enige med deg.

 

Det er nå min mening. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg synes diskusjonen har tatt litt av her, og jeg tror kke det vil bli slik at de fleste lystbåter blir utstyrt med AIS sender.

 

Bilde

 

Det jeg muligens kunne ha nytte av er denne AIS radaren som et alternartiv til en vanlig radar. Er først og fremst opptatt av å kunne detektere skip på mulig kollisjonskurs i mørke eller tåke/dårlig sikt.

 

En viktig egenskap vil da være en alarmfuknsjon dvs en lydalarm, slik at jeg ikke behøver å stirre på skjermen hele tiden. Har den muliget for kollisjonskurs alarm tro?

Link to post
Share on other sites

Du skal få slippe å beklage.

Hei JohanPaaSnippen :seeya:

Jeg beklager uansett!!! Jeg er antakelig overarbeidet med tilsvarende utslag av ekstrem hårsårhet! Kriktikken fra deg og de andre er helt berettiget! Det er kanskje en god ide at også jeg tenker meg litt om før jeg kaster meg over taster'n!

Tilbake til saken: Poenget mitt er bare at man kanskje bør være litt i forkant og tenke gjennom konsekvensene av å slippe AIS fritt til uhemmet bruk av kyndige og ukyndige? Det å åpne for fritt bruk av AIS kan muligens skape problemer som noen bør tenke på allerede nå? I så måte kan en diskusjon her på Baatplassen være svært formålstjenlig. Det er jo her kremen av båtolket snakker sammen!

Tar du i mot en utstrakt hånd, JohanPaaSnippen?

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det jeg muligens kunne ha nytte av er denne AIS radaren som et alternartiv til en vanlig radar. Er først og fremst opptatt av å kunne detektere skip på mulig kollisjonskurs i mørke eller tåke/dårlig sikt.

<{POST_SNAPBACK}>

Bob bob, her må en være forsiktig.

Dette er absolutt ingen erstatning for noen radar.

Radar er realtime sanntid av det du ser rundt deg.

Greit nok som et supplement til radar, men overhodet ingen erstatning i mørke eller tåke eller dårlig sikt. Farlig farlig. :nono:

Radar bør ha absolutt førsteprioritet, deretter AIS. Etter min mening.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes diskusjonen har tatt litt av her, og jeg tror kke det vil bli slik at de fleste lystbåter blir utstyrt med  AIS sender.

 

Bilde

 

Det jeg muligens kunne ha nytte av er denne AIS radaren som et alternartiv til en vanlig radar. Er først og fremst opptatt av å kunne detektere skip på mulig kollisjonskurs i mørke eller tåke/dårlig sikt.

 

En viktig egenskap vil da være en alarmfuknsjon dvs en lydalarm, slik at jeg ikke behøver å stirre på skjermen hele tiden.  Har den muliget for kollisjonskurs alarm tro?

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan stille inn nærhetsalarm slik at den varsler på en gitt avstand.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei JohanPaaSnippen  :seeya:

Jeg beklager uansett!!! Jeg er antakelig overarbeidet med tilsvarende utslag av ekstrem hårsårhet! Kriktikken fra deg og de andre er helt berettiget! Det er kanskje en god ide at også jeg tenker meg litt om før jeg kaster meg over taster'n!

Tilbake til saken: Poenget mitt er bare at man kanskje bør være litt i forkant og tenke gjennom konsekvensene av å slippe AIS fritt til uhemmet bruk av kyndige og ukyndige? Det å åpne for fritt bruk av AIS kan muligens skape problemer som noen bør tenke på allerede nå? I så måte kan en diskusjon her på Baatplassen være svært formålstjenlig. Det er jo her kremen av båtolket snakker sammen!

Tar du i mot en utstrakt hånd, JohanPaaSnippen?

Hilsen Syvert  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

hei. :seeya:

 

Takk for en utstrakt hand. :cheers:

 

Du er ikke alene om å ønske at det er ting og tang en av og til IKKE burde skrevet i ettertid. :blush:

 

Heldigvis har vi en velfungerende skipsråd som reddet meg fra dette for ei tid siden.

 

Du har sikkert mer oversikt over konsekvensene enn jeg, og jeg ønsket kanhende mer enn det som

realistisk er å oppnå.

 

Uansett gjør du og organisasjonen en kjempejobb og mht. min utmeldelse får jeg si som ungdommen: bare kødda.

 

Lev vel og god påske, nå blir det atter snart sjø sjø sjø :smiley:

mvh Johan

Link to post
Share on other sites

Men altså ikke på kollisjonskurs som egentlig er det jeg er ute etter.  :headbang: Rart at de ikke har det i og med at alle nødvendige opplysninger for å lage en slik alarm burde være til stede.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke det jeg vet pr. dato, men ting skjer fort og nye versjoner av program dukker stadig opp.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bob bob, her må en være forsiktig.

Dette er absolutt ingen erstatning for noen radar.

Radar er realtime sanntid av det du ser rundt deg.

Greit nok som et supplement til radar, men overhodet ingen erstatning i mørke eller tåke eller dårlig sikt. Farlig farlig.  :nono:

Radar bør ha absolutt førsteprioritet, deretter AIS. Etter min mening.

For å lette arbeidet med å avgjøre om et skip er på kollisjonskurs mener jeg dette kanskje kan være et nyttig instrument for meg forutsatt at det har kollisjonskurs alarm (noe det ikke har). Vennligst ikke start noen ny radardiskusjon i denne tråden.

 

Noen må ha radar, andre har klart seg i 20 år uten, og kommer til å fortsette med det.

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at det blir mange AIS plott å forholde seg til på skjermen, får man også følgende konsekvens

med en "AIS-for-alle-situasjon": For treg oppdatering av AIS info.

 

Skal prøve å forklare med ett eksempel:

 

Alle fartøyer som finnes innen en radius av 50 nm deler en eneste kanal for utsendelse av AIS. De ønsker alle å sende ut sin kurs/fart/posisjon/ID flere ganger i minuttet. Hvor ofte avhenger i utgangspunktet hvilken fart de holder.

 

Når et tilstrekkelig antall fartøyer er innenfor denne radien og alle sender like ofte, blir det ikke nok ledige "tidsluker" på kanalen.

Enkelte vil da ikke "komme til orde" eller kunne komme til å "snakke i munnen" på ett annet fartøy

 

Nå er det heldigvis plassert såkalte Basestasjoner på land. Disse mottar/logger AIS meldinger - og sender dem videre på datalinjer til Kystverket.

 

I tillegg kan de også opptre som en "administrator". Det vil si, at de kan instruere AIS transponderne på fartøyene i området, til å sende oppdateringer av kurs/fart osv. - sjeldnere - når det blir mange fartøyer på kanalen. Slik blir det mer tid til rådighet.

 

Men det er en bakside av mynten...

AIS plott oppdateres ikke så ofte som en radar. Radar ekko oppdateres ved hvert "sveip" fra 2-4 sek. Mens AIS kan variere mellom 1-5 minutter, kanskje mer om det er mye trafikk. Ett fartøy med fart på 12 knop har flyttet seg 1 nm. på 5 minutter.

 

For saktegående/mindre fartøyer spiller ikke dette noen stor rolle, men for store og hurtigere fartøyer,

som trenger mer manøvreringsrom og stopplengde kan det være mer kritisk. Særlig hvis man følger med et AIS plott på en kartplotter med lav "range".

 

Så det er mer flere hensyn å ta enn "Hvorfor kan ikke også jeg få AIS"....

 

Geir :sailing:

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

For å lette arbeidet med å avgjøre om et skip er på kollisjonskurs  mener jeg dette kanskje kan være et nyttig instrument for meg forutsatt at det har kollisjonskurs alarm (noe det ikke har). Vennligst ikke start noen ny radardiskusjon i denne tråden.

 

Noen må ha radar, andre har klart seg i 20 år uten, og kommer til å fortsette med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei jøss, skal ikke starte noen ny radar diskusjon.

Men mens du sitter der i tåka eller mørket som du sa, og kikker på om den eller den båten er på kollisjonskurs med deg på AIS'en, kan du bli nedrent av en uten AIS'n inntakt, og det selv om du har klart deg uten radar i både 20 og 30 år. Det spiller egentlig liten rolle. Beklager, måtte bare få sagt det. Ikke på grunn av deg, men kanskje andre lesere på forumet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Men det er en bakside av mynten...

 

"Hvorfor kan ikke også jeg få AIS"....

 

Geir  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en framsida av myntet oxo som det ikke snakkes så mye om :smiley:

 

det er för oss små-båter som kansje försvinner i vågdaler og kansje ikke alltid syns på radarn

til dom stora båtarna! hade vi haft aktive AIS-transpondrar så hade 'alarmet' gått på

bryggan til dom store båtarna så fort vi kommet i närheten! ser detta som en stor sikkerhet

för att ikke bli 'nedseglad' !! (gäller vel främst för långseglare!)

 

 

Gunga Din

(som sliter med att får sin AIS-engine til o funke hjemme i lägenheten, troligtsvis för dålig VHF-antenn

(nödantennen)!)

 

Bilde

 

 

http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/items/item4197.htm

 

1 473 NOK inkl sjökartsprogram

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det finns en framsida av myntet oxo som det ikke snakkes så mye om :smiley:

 

det er för oss små-båter som kansje försvinner i vågdaler og kansje ikke alltid syns på radarn

til dom stora båtarna! hade vi haft aktive AIS-transpondrar så hade 'alarmet' gått på

bryggan til dom store båtarna så fort vi kommet i närheten! ser detta som en stor sikkerhet

för att ikke bli 'nedseglad' !! (gäller vel främst för långseglare!)

<{POST_SNAPBACK}>

Har du aktiv radar selv ombord Gunga Din, da har du den absolutt beste radar-reflektoren som finns. :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at det blir mange AIS plott å forholde seg til på skjermen, får man også følgende konsekvens

med  en "AIS-for-alle-situasjon": For treg oppdatering av AIS info.

Geir  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

Dette var et godt eksempel på varsomhet ved bruk. Det skal gå faderlig fort med plotting på radar også.

 

Men, hittil har jeg ikke lest om noe som skulle tilsi at ikke også lystbåter kan sende fra seg informasjoner.

 

Kunne forstått dette hvis det var snakk om tekniske begrensninger evt. økonomiske og ikke en generell motstand.

 

Er det noen som sitter med informasjoner om HVORFOR lystbåter i Norge ikke skal få sende fra seg info?

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vår svenske venn Hasse har laget en god og informasjosnrik side om AIS:

Denne finner du her: AIS-sider

Og AIS-forumer finner du her: Nordisk AIS-forum

<{POST_SNAPBACK}>

hei, takk for lenka.

Jeg har lest gjennom dokumenter i den og noen amerikanske sider i lenker på Svenske sider for noen dager siden.

Kan imidlertid ikke finne uttalelser om at det skulle være nødvendig å begrense klasse B i Norge mht utsending av pakker.

 

Derfor er jeg interessert i hvorfor vi ikke skal ha denne muligheten.

 

Leser gjennom dette en gang til ifall jeg skulle ha misset noe.

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men, hittil har jeg ikke lest om noe som skulle tilsi at ikke også lystbåter kan sende fra seg informasjoner.

 

Kunne forstått dette hvis det var snakk om tekniske begrensninger evt. økonomiske og ikke en generell motstand.

 

Er det noen som sitter med informasjoner om HVORFOR lystbåter i Norge ikke skal få sende fra seg info?

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det var det jeg forsøkte å forklare.

 

At med for mange AIS transpondere igang samtidig blir oppdateringen for treg.

Man velger derfor må holde antallet på et nivå som systemet fungerer akseptabelt med.

Det er årsaken til at man forbeholder AIS systemet for den profesjonelle delen av sjøfarten.

Dvs. fartøyer over 299 br.tonn og nytte fartøyer som fører passasjerer.

 

Dette er ikke en difinitiv filosofi, men det er det som er dagens stadpunkt innen flere lands embetsverk.

 

Det diskuteres heftig om AIS class B - men innføring og av dette på såkallte "ikke konvensjons fartøyer"

vil bli på bekostning av oppdateringsraten for alle.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jo, det var det jeg forsøkte å forklare.

 

At med for mange AIS transpondere igang samtidig blir oppdateringen for treg.

Man velger derfor må holde antallet på et nivå som systemet fungerer akseptabelt med.

Geir  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk, da er det jo ikke noe å diskutere om :smiley:

 

Spent på hvilke kriterier det ender opp med vdr. tillatelse til å ha dette i småbåt.

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...