Jump to content

Erfaring med V900 GSM Remote camera/alarm/overvåking!


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

 

Som nevnt i Clas Ohlson alarm tråden har jeg fått tak i et V900 GSM kamera som jeg nå har begynt å teste ut.

Satt i går kveld og fiklet med dette, og så langt er jeg kjempefornøyd med det og førsteintrykket var bra.

 

Det virker fast og greit når man tar tak i det, altså ikke noe enkle, spinkle plast greier..

Det er spor under foten slik at man kan feste det på vegg f.eks, eller du kan la det stå på ei hylle eller lignende..

 

Jeg tok noen bilder med det for å se litt i mørke, skumring og dagslys.. (bilder kommer inn i tråden etterhvert)..

Bevegelses sensoren reagerer på all bevegelse, også utenfor vinduer.. men her er det mulig å kjøpe en trådløs bevegelses sensor som fungerer slik alarmene gjør, og da vil den ikke reagere på bevegelse på utsiden av f.eks båten. Det finnes også trådløse magnet kontakter som kan kobles opp mot dette.

 

Den konfigureres opp enkelt via telefonen, og den sender sms for å bekrefte alt du gjør (kan deaktiveres for å spare penger hehe)

Ved bevegelse, så sendte den meg en sms med at bevegelse var detectert og bilder var på vei.. kort tid etterpå tikket det inn en mms med 5 bilder. Den hadde da tatt en serie med 5 bilder av det som beveget seg.

 

Kameraet har innebygget et 800mha batteri, dette holder kameraet i normal drift ca 24 timer.

I tillegg er det en mini-usb port, slik at man kan koble inn 5v hit. Jeg hadde til GPS'en i bilen en slik 12->5v ladekabel med mini-usb på, og denne fungerte helt fint på dette kameraet.

Så nå er det bare å få tak i en slik ledning og skjøte på dette så kan kameraet forsynes med strøm fra båtens forbruksbank. Det var snakk om at den trakk ca 500mha i døgnet elns ved idle, dvs at den stod bare å passet på.. når den sender og slikt bruker den selvsagt mer strøm.

Men, det fine var at den sa i fra når ekstern strøm ble koblet fra og koblet til, så om jeg f.eks kobler denne til 220v landstrømmen, så får jeg en sms når strømmen kobles fra og kobles til.

Veldig greit om f.eks landstrømmen forsvinner i båthavna.

 

Som sagt så skal jeg legge inn noen bilder som jeg har fått tatt med det i tråden, det kommer nok i løpet av kort tid, må bare få testet det litt mer ut.

 

heisan.jpg

 

Dette selges rundt forbi, og ser at prisen ligger på ca 1990-2500,-

Jeg skal sjekke om jeg klarer å få tak i dette noe rimeligere andre steder :)

 

Da har dere fått litt info i hvertfall, og mere kommer :)

Redigert av Ulven (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Her kommer litt info:

 

Hvis jeg sender #01# så aktiverer jeg "alarm" biten i det, da vil det sende meg 5 stk bilder i en MMS hvis det blir bevegelse foran kameraet.

Sender jeg #02# så deaktiverer jeg det..

 

Sender jeg #03#xx# (der xx=antall bilder) så sender det meg øyeblikkelig x stk bilder.

 

Hvis strømmen forsvinner får jeg SMS med: "External power is cut off. supply by battery now."

Når strømmen kommer tilbake får jeg: "GSM Camera resume to external power now".

 

Når kameraet oppdager bevegelse kommer en SMS med: "Motion detection activated, the camera is sending images 5"

 

Her kommer noen bilder kameraet har tatt:

 

Dette bildet ble tatt i bek mørke i kveld, jeg sendte #03#01# og fikk dette. Det er ingenting annet lys i båten.

part1.jpg

 

Her er et bilde som ble tatt midt i solsteika i dag: (tester forskjellig størrelser på bildene)

part2.jpg

 

Her er ett bilde tatt igjennom vinduet på kjøkkenet..

part5.jpg

 

Skal følge opp med flere bilder, driver å tester forskjellige oppløsninger.. :)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har sjekket litt, og fått tak i noen slike kameraer. Prisen kommer nok til å ligge på ca 1500,- for pakken.

Det er 2 typer kamera'er, det ene (A1) har bevegelses sensor, veldig greit til å fange opp bevegelse i og rundt båten/hytta/parkeringsplassen/garasjen/hjemme/kjeller/osv...

Mens det andre kameraet (B1) har en innebygget PIR sensor, dvs den reagerer likt som husalarm, dvs kroppsvarme og er fin til å bruke innvendig i båten, hytta, garasjen, osv..

 

A1:

v900a1.jpg

 

B1:

v900b1.jpg

 

Begge kameraene har ellers helt like spesifikasjoner osv.

 

Hvis noen skulle være interesserte i et slikt eller fler, så ta kontakt med meg på IM. Kan bistå med å få tak i.

Jeg har allerede 4 stk som skal ha seg ett eller to kameraer, så kan ta med flere i samme bestilling.. :-)

Link to post
Share on other sites

Etter all omtalen din Ulven så vurderer jeg å anskaffe denne overvåkningsenheten. Jeg skal bruke den inne i båten, men klarer ikke å vurdere om jeg bør velge A eller B modellen. En annen ting: har du sjekket ut GPS systemet? Er medfølgende programvare i stand til å håndtere posisjonsangivelsene, eller må disse leses med hyperterminal? Sendes posisjonsangivelse sammen med hvert bilde? Jeg har tidligere fått tilgang på andre manualer via internett. Vet du om manualen til systemet er tilgjengelig på internett? Dette ble mange spørsmålstegn.

Link to post
Share on other sites

Etter all omtalen din Ulven så vurderer jeg å anskaffe denne overvåkningsenheten. Jeg skal bruke den inne i båten, men klarer ikke å vurdere om jeg bør velge A eller B modellen. En annen ting: har du sjekket ut GPS systemet? Er medfølgende programvare i stand til å håndtere posisjonsangivelsene, eller må disse leses med hyperterminal? Sendes posisjonsangivelse sammen med hvert bilde? Jeg har tidligere fått tilgang på andre manualer via internett. Vet du om manualen til systemet er tilgjengelig på internett? Dette ble mange spørsmålstegn.

 

Hei, hvis du skal ha den inne i båten bør du ha B modellen, denne har PIR sensoren innebygget og bryr seg ikke om bevegelsene utenfor vinduene, men reagerer på kropsvarme osv. Dvs når folk kommer inn i båten. Ellers helt lik med A modellen. :)

Skal jeg skrive deg opp på lista over de som skal ha en slik sak?

 

Når det gjelder GPS systemet, tenkte du på den saken til Clas Ohlson?

Den har jeg ikke hatt råd til å kjøpe enda, så den har jeg ikke fått testet.

 

Manualen til kameraet har jeg liggende, sende meg en im med epost adressen din, så skal jeg sende deg pdf dokumentet :)

Link to post
Share on other sites

Hei Ulven, dette var interessant :) får du B modellen ned i 1500.- så er jeg med!

Tar du en samle bestilling for de som melder interesse?

 

Hei, hvis vi blir mange nok, så skal jeg nok klare det til rundt 1500 ca.. kanskje en 50 lapp til eller fra.. kommer ann på valuta og tollen, men det blir nok rundt der.

 

Jeg skriver deg på listen, har nå 5 stk på listen.. kan du sende meg en IM med navn, adresse osv? :)

Link to post
Share on other sites

Flott Roaldbj, du er notert på listen.

 

Jeg fikk en telefon fra kontakten min der nede, det skulle gå en forsendelse fra dem på fredag og de lurte på om jeg ville være med på den forsendelsen.. (kontainer)

Tenkte det var like greit, så jeg har bestilt opp noen stk av hver.

Dvs: Jeg har 2 stk B modeller til overs, og 3 stk A modeller til overs. Noen som er interesserte i disse?

 

A'en kan man også bruke PIR sensor eller trådløse dørmagneter, brannvarslere osv på, ikke noe problem med det. Man deaktiverer den bevegelses sensoren i selve kamereaet, og aktiverer heller PIR sensoren som er trådløs.

En god løsning dette også.

Jeg vurderer å kjøpe inn trådløs brannalarm og koble til mitt.

 

Mulig det finnes noen løsning med flottør eller lignende som kan kobles til slik at man får alarm ved f.eks for mye vann i båten, her er det bare fantasien som setter begrensninger i bruksområde :)

Redigert av Ulven (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saken til Ulven er også lagt inn på hytteforumet og jeg jeg legger inn mitt svar begge steder.

 

Dette er jo "produktet vi har ventet på". Genialt om dette fungerer slik som beskrevet. Både i hytte og båt.

 

Likevel trigger det også min kritiske sans.

 

Det jeg er mest nysgjerrig på er kvaliteten og holdbarheten på produktet. Om det er beregnet å skulle kunne monteres utendørs, må det være skikkelig kvalitet. Kan du si litt om dette Ulven?

 

Jeg velger i utgangspunktet tro at dette er et bra produkt, men klarer likevel ikke å se en paralell til"Drittlei-produktet" som ble lansert her i våres på samme måte. Mange tok opp bestillinger og mange ble skuffet.

 

Hvillket inntrykk har du av kvaliteten til å tåle være og vind, fukt osv, Ulven?

Link to post
Share on other sites

---snip---

Hvillket inntrykk har du av kvaliteten til å tåle være og vind, fukt osv, Ulven?

 

for det første, dette er til å ha innendørs, ikke henge ute på veggen.

MEN, man kan montere dette slik at man kan ta bilde ut av vinduet, og da passe på ute området (A1 utgaven).

Alternativt, så vet jeg at det finnes kabinetter ment for utendørsbruk til kameraer, jeg ser ikke bort fra at det finnes ett eller annet som passer til dette. Ett slik jeg var borti hadde faktisk en liten varmesak rett ved glasset på boksen, dette ga en liten lunk inne i kameraboksen, og samtidig holdt glasset fritt for dugg.

Men dette kameraet er ment for å henge innendørs.

Akkurat nå står mitt i båten, kun under kalesje. og det ser ikke ut til å by på noen problemer.

 

Jeg var litt skeptisk jeg også når jeg så det på bilder, men magefølelsen sa "prøv", og når jeg fikk det, ble jeg overrasket over "tyngden" på det, og det virker "fast" og godt. Og jeg har ikke hatt noe trøbbel med å administrere det, eller få noen bilder på noen måte.

Nå har jeg ikke testet å koble til eksterne sensorer, men det er noe jeg skal teste ut så snart jeg får råd :).

 

Jeg kan selvsagt ikke garantere at dette virker 200% i alle år, men ut fra det jeg har erfart med det, og fiklet med det, så kjennes det ut til å være god kvalitet.

 

I følge han jeg har pratet med, så er softwaren under utvikling, så om det var noe spesielle funksjoner en skulle trenge, så er det mulig å forespørre om det. Noe som gir meg intrykk av at dette produktet er fortsatt under utvikling og ikke noe som er på vei ut.

 

Blir i hvertfall spennende å fortsette å teste dette.

 

Hvis det er noen som har lyst til å teste å bestille et bilde fra kameraet mitt, så send meg en im med mobil nummeret ditt, så kan jeg legge det inn på kamereaet, og sende deg koden og nummeret til mitt kamera, så kan dere se kvaliteten på bildet selv. :)

 

Her er litt tekniske data på norsk:

Strømadapter: Inngang: 100V 240V/50Hz Utgang: 5V DC

Arbeidstemperatur: -10 til +45 °C

Lagringstemperatur: -20 til +60 °C

Relativ fuktighet: 10-90 % uten kondens

Nettverk: EGSM900, GSM1800, GSM850, PCS1900

Kommunikasjon: GSM PHASE 2/2+

Trådløs sensor mottakskode: ASK

Trådløs sensor mottaksbånd: 315 MHz

Avstand for fjernkontroll: 50 meter i åpent terreng

Bildeformat: JPEG

Bildeoppløsning: 160x128/QVGA320x240/VGA640x480

Kamerapiksler: 300K

Kameravinkel: 60,8 grader

Best avstand om natten: ≤6 meter

Litiumbatteri: 800 mAh

Batteriets standbytid: 24 timer avhengig av nettverk

Redigert av Ulven (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin klargjøring, Ulven!

 

Jeg er på nippet til å bestille - dette trigget nysgjerrigheten. Men feigheten min sier at jeg venter til flere har testet :lol:.

 

Forutsetter prisen at vi tegner oss på nå, eller kan dette også bestilles som en grei julegave "til far - fra far". :lol: ?

 

Et annet spørsmål: Hvordan er det med strømforsyning til 220 V, som er mest aktuelt for meg på hytta?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Til info, så er nå alle B modellene som jeg bestilte solgt, men jeg har 3 stk A modeller igjen.

A modellen er også fin å bruke til dere som f.eks har lukket båt, så kan denne stå inne i cabinen etc..

Eller, man disabler bevegelses sensoren i selve kameraet, også kobler man til en slik trådløs PIR sensor som er beregnet på kroppstemp osv..

Jeg skal teste ut dette også.

 

Det aller beste er å bruke A modellen til inni båter med faste vegger og hvor man trekker for gardiner, eller for å overvåke inni hytte, eller over parkeringsplassen, osv..

Denne reagerer igjennom glass osv, derfor fin til denne bruken.

 

Swande: Det virket som det ble litt rift om dette produktet :), og hvis det er interesse for det, så kan jeg forsøke å få til en forsendelse til før jul av B modellen.

Prisen jeg fikk var på angitt antall i bestilling, så jeg må bestille en 15-20 stk for å få til en grei pris.

Så om det er flere som vil ha kun B modellen, si i fra så skal jeg skrive dere opp på liste og samle opp til en ny bestilling. (flott julegave tips til den som har "nesten" alt) :)

Men som sagt så har jeg 3 stk igjen av A modellen.

 

Angående strømforsyning:

Det medfølger en 220v strømadapter.

Dere som vil ha det på 12v trenger en universal bil-lader til f.eks HTC telefon, den har 12V til mini-usb kontakt.

Jeg bruker min kabel fra TomTom'en som 12v strømforsyning, fungerte ypperlig. (5v inn).

 

mvh Freddy.

Redigert av Ulven (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Som nevnt i Clas Ohlson alarm tråden har jeg fått tak i et V900 GSM kamera som jeg nå har begynt å teste ut.

Satt i går kveld og fiklet med dette, og så langt er jeg kjempefornøyd med det og førsteintrykket var bra.

 

Det virker fast og greit når man tar tak i det, altså ikke noe enkle, spinkle plast greier..

Det er spor under foten slik at man kan feste det på vegg f.eks, eller du kan la det stå på ei hylle eller lignende..

 

Jeg tok noen bilder med det for å se litt i mørke, skumring og dagslys.. (bilder kommer inn i tråden etterhvert)..

Bevegelses sensoren reagerer på all bevegelse, også utenfor vinduer.. men her er det mulig å kjøpe en trådløs bevegelses sensor som fungerer slik alarmene gjør, og da vil den ikke reagere på bevegelse på utsiden av f.eks båten. Det finnes også trådløse magnet kontakter som kan kobles opp mot dette.

 

Den konfigureres opp enkelt via telefonen, og den sender sms for å bekrefte alt du gjør (kan deaktiveres for å spare penger hehe)

Ved bevegelse, så sendte den meg en sms med at bevegelse var detectert og bilder var på vei.. kort tid etterpå tikket det inn en mms med 5 bilder. Den hadde da tatt en serie med 5 bilder av det som beveget seg.

 

Kameraet har innebygget et 800mha batteri, dette holder kameraet i normal drift ca 24 timer.

I tillegg er det en mini-usb port, slik at man kan koble inn 5v hit. Jeg hadde til GPS'en i bilen en slik 12->5v ladekabel med mini-usb på, og denne fungerte helt fint på dette kameraet.

Så nå er det bare å få tak i en slik ledning og skjøte på dette så kan kameraet forsynes med strøm fra båtens forbruksbank. Det var snakk om at den trakk ca 500mha i døgnet elns ved idle, dvs at den stod bare å passet på.. når den sender og slikt bruker den selvsagt mer strøm.

Men, det fine var at den sa i fra når ekstern strøm ble koblet fra og koblet til, så om jeg f.eks kobler denne til 220v landstrømmen, så får jeg en sms når strømmen kobles fra og kobles til.

Veldig greit om f.eks landstrømmen forsvinner i båthavna.

 

Som sagt så skal jeg legge inn noen bilder som jeg har fått tatt med det i tråden, det kommer nok i løpet av kort tid, må bare få testet det litt mer ut.

 

heisan.jpg

 

Dette selges rundt forbi, og ser at prisen ligger på ca 1990-2500,-

Jeg skal sjekke om jeg klarer å få tak i dette noe rimeligere andre steder :)

 

Da har dere fått litt info i hvertfall, og mere kommer :)

Redigert av jory (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...