Jump to content

Erfaring med V900 GSM Remote camera/alarm/overvåking!


Ulv I

Recommended Posts

Et tips ang. V900A.

 

Hvis det kommer feilmeldinger på grunn av bevegelse utenfor vinduene, så skru av alarmfunksjonen. Koble et rele til hovedstrømkretsen i båten, hvis noen vil stjele den må de ha strøm for å starte motoren. Når releet får strøm bryter det strømforsyningen til kameraet som vil varsle om dette. Da kan du ta bilder med det interne batteriet i kameraet. Når du bruker båten kobler du fra releet med en bryter. Du kan også bruke noe annet til å trigge releet, en rimelig pir-sensor, en dørmattekontakt eller lignende.

Link to post
Share on other sites

.......I følge han jeg har pratet med, så er softwaren under utvikling, så om det var noe spesielle funksjoner en skulle trenge, så er det mulig å forespørre om det.........
Dersom du har kontakt med programmereren så hadde det vært fint om det er mulig å forhøre seg om et par ting:

1) Er det mulig å lage et system hvor flere koder kan sendes i samme melding, bare adskilt av komma, semikolon eller annet.

2) Er det mulig å justere sensitiviteten på den infrarøde sensoren.

3) Er det mulig med en tellefunksjon på bildene som sendes, nå har alle samme navn i serien og må derfor gis nytt navn (av interesse ved utprøving av kontraster, olysstyrke, bildekomprimering og bildevinkel).

 

Det hadde også vært interessant med mer informasjon om trådløse sensorer. Jeg klarte ikke umiddelbart til å få V900 til å reagere på teskstmeldingen #03# fra GSM alarmen selv om SMS nummeret var definert som "familie". Jeg kan ikke noe om den type trådløse sensorer det vises til, men det hadde vært interessant å vite mer om disse. Forøvrig er maks bildestørrelse i mitt system 34 K, ikke 300 K som det er opplyst noen steder. Men det kan komme av at jeg benytter standard 20 ganger komprimering (#119#1#).

Redigert: Når jeg komprimerer bildet 10 ganger (#119#3#) blir bildestørrelsen ca 60 K.

 

v90010nov2008a.jpg

Link to post
Share on other sites

Dersom du har kontakt med programmereren så hadde det vært fint om det er mulig å forhøre seg om et par ting:

1) Er det mulig å lage et system hvor flere koder kan sendes i samme melding, bare adskilt av komma, semikolon eller annet.

2) Er det mulig å justere sensitiviteten på den infrarøde sensoren.

3) Er det mulig med en tellefunksjon på bildene som sendes, nå har alle samme navn i serien og må derfor gis nytt navn (av interesse ved utprøving av kontraster, olysstyrke, bildekomprimering og bildevinkel).

 

1) Ja, det er bare å legge til ; mellom hver kommando du skal sende.

2) IR kan ikke justeres.

3) Nei, den navngir kun selve MMS'en eller subjektfeltet i mailen.

 

Det hadde også vært interessant med mer informasjon om trådløse sensorer. Jeg klarte ikke umiddelbart til å få V900 til å reagere på teskstmeldingen #03# fra GSM alarmen selv om SMS nummeret var definert som "familie". Jeg kan ikke noe om den type trådløse sensorer det vises til, men det hadde vært interessant å vite mer om disse. Forøvrig er maks bildestørrelse i mitt system 34 K, ikke 300 K som det er opplyst noen steder. Men det kan komme av at jeg benytter standard 20 ganger komprimering (#119#1#).

Redigert: Når jeg komprimerer bildet 10 ganger (#119#3#) blir bildestørrelsen ca 60 K.

 

 

Hvis GSM alarmen din sender #03# så vil den vel sende svaret tilbake til alarmen, og ikke til deg.

Jeg skal se litt nærmere på dette i ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Ulven, kan du prøve å bestille bilde på E-post med å sende SMS fra "min side" på Telenor.

Vi i Nordsjøen har ikke tilgang på mobil når vi er på jobb så da hadde det vært fint om vi kunne gått inn på "min side" og sendt SMS #03#1#1# og kameraet hadde sendt bilde til oppsatt E-post adresse.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker følgende fremgangsmåte.

1. Jeg sender alle SMS fra Telenor - Mine sider hvor jeg logger inn med eget mobilnummer og passord.

2. Deretter sørger jeg for at V900 har fått min e-post adresse med: #108#e.post#

3. Dersom jeg vil ta et bilde som sendes til min mail-adresse skriver jeg: #03# fra telenors side til V900.

4. Noen få sekunder senere er bildet i min mail-boks.

 

Det som tar tid er å finne ut hvordan man skal stille inn kamera. Bildestørrelse, lysstyrke, komprimeringsgrad og kontrast kan stilles inn med separate kommandoer.

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at du har lastet e-postadressen så kommer bildet både til mobilen og til e-post adressen med #03#. Det virker i alle fall slik hos meg. Jeg har fulgt med på dagslysutviklingen i båten nå på formiddagen. Blir spennende å se om kameraet virker en stund, men det er kanskje slik at #03#1#1# sender ett bilde bare til e-post adressen. Redigert: Hos meg spiller det ingen rolle om jeg sender #03# eler #03#1#1#. Ved begge meldinger kommer det ett bilde til mobilen og ett til e-post adressen.

Link to post
Share on other sites

Jeg får bilder til e-post adressen min selv om mobiltelefionen ikke står på. Se bl.a. her, et bilde som jeg fikk mindre enn ett minutt fra jeg sendte #03# meldingen:

 

part11.jpg

 

 

Den observante leseren vil se at bildet i dag er forskjellig fra i natt. Jeg har mistanke om noen feilmeldinger som testes ut.

Link to post
Share on other sites

Ulven, kan du prøve å bestille bilde på E-post med å sende SMS fra "min side" på Telenor.

Vi i Nordsjøen har ikke tilgang på mobil når vi er på jobb så da hadde det vært fint om vi kunne gått inn på "min side" og sendt SMS #03#1#1# og kameraet hadde sendt bilde til oppsatt E-post adresse.

 

Hei,

 

jeg sendte følgende melding fra telenor sine sider: #108#minepost@domene.no#;#01#1#1#

Da fikk jeg tilbakemelding om at epost adressen var lagret, samt at den sendte meg et bilde på eposten :-)

Da er det altså mulig å bruke telenor mobil sine sider til å sende flere konfigurasjoner i en og samme melding, bare ikke overstig de 160 tegnene.

 

Så det burde funke fint det du vil der ja. :-)

 

mvh Freddy.

Link to post
Share on other sites

Fungerer dette selv om du ikke har på mobilen din. Tenker da på om kameraet får problemer med at bekreftelses meldingen fra kamera som sendes på sms ikke kommer frem til mobilen.

Det har ikke noe å si, den sender meldingen fordet, mms'en legger seg bare i kø hos meldingsentralen. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk i løpet av natta 4 meldinger om infrarød sensor alarm. Det var litt slitsomt. Jeg har i dag flytte tluftavfukteren til et annet rom ombord. Jeg har mistanke om at det er luftavfukteren som kan ha skapt infrarød sensor alarm. Nå får jeg se hva som skjer i løpet av natta. Andre som har opplevd tilsvarende?

Link to post
Share on other sites

Prisene er standard sms og MMS priser, samt data trafikk for overføring til epost.

Prisene kommer helt ann på abb. osv..

 

Jeg har Telenor, og web-kontant kortet har jeg meldt inn i fri-familie, altså gratis å motta meldinger osv.

men når det gjelder data trafikk for bilde til epost vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...