Jump to content

Første tur med Kina Motor i polar 29


flight

Recommended Posts

ja i dag har jeg hatt min 1 tur med ny Kinesisk motor tdme 58 hk og var rimelig spent

været var heller ikke det beste med rimelig mye vind og bølger i Oslofjorden.

tidligere hadde jeg en md 21 som sa takk for seg i høst vurderte mange motorer men

prisen var helt på styr.

valget falt da på en 58 hk tdme tatt inn fra søta bror ca 50.000

ink girkasse lik zf 25. utv 1.88-1

totalt har jeg nå kjørt 5 timer alt fungerer perfekt 2000 rpm ca 8 kn målt på gps motor jobber

utrolig pent ingen ulyder vibrasjon av noe slag. starter på 1 slag

jeg bruker samme prop som jeg hadde på md 21 med ms3 girkasse utv 2.91-1

klarte aldri 8 kn med den samt att turtall var mye høyere.

så kommer spørsmålet er det noe mer og hente ved og bytte til annen prop

motoren går utrolig lett og det blir nesten ingen økning i fart fra 2000 til 3500 rpm ?

Link to post
Share on other sites

At motor oppnår det maksturtallet den skal er det viktigste, (ei heller for høyt turtall). Holder den turtallet den skal, kan en vel langt på vei si proppelen er riktig. Men skjønt noen propeller er vel mer effektive en andre (mindre slipp)

 

En annen ting, hvilken forandringer skjer fra 2000-3500, mye sjø, baugen reiser seg? isåfall tror jeg du kan konkludere med at effekten forsvinner til dette formålet, dette har med skrogutforming å gjøre.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se hva disse nye kina-motorene kan fremvise til av servicevennlighet og driftssikkerhet. Ingen tvil om at enkelte velkjente motoren kommer til å få konkurranse.

 

50k for en motor, 58hk, av type kina.

117k for en motor, 55hk, av type Yanmar

 

Levetid ca. 20 år ? Hvis kina-motoren går i 10 år, hvilket burde være grei skuring, så har du råd til 2 nye motorer + diesel for prisen av 1 Yanmar.

 

Da har jeg ikke tenkt nevneverdig over evt. motorstopp midtfjords som følge av mulig lavere kvalitet :wink:

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Eller at den er laget på samme fabrikken.

Jeg har et kinesiskbygd Kipor IG2000 strømaggregat som til forveksling er lik japanske Honda EU20.

Overnevnte mistanke styrket seg kraftig da jeg så den originale brukermanualen til Honda.

Den er stort sett kopiert i sin helhet fra Kipor,- eller omvendt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er vel heller ikke ofret en tanke at kinamotoren kanskje har høyere kvalitet enn yanmaren :giggle:

 

Hvilken motor tror du jeg hadde i tankene da ? hehe :lol:

 

Nei, ingen bestrider vel Yanmarens kvalitet. Kina motorene er så nye enda at de må etablere en standard, og ikke minst skaffe seg et positivt rykte.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

jeg tror Kinamotor har minst like lang levetid som andre motorer det meste på motoren er reine plagiat av andre

motorer girkasse med zf manualer johnson saltvanns pumpe mm motoren er i støpegods.

motoren er ikke spekket med nymotens elektronikk men en en enkel dieselmotor

noe jeg personelig ser som en fordel :lol:

 

all info ser dere på polarprod.se

Link to post
Share on other sites

Hvem sitter med deler som reimer, filtre og impellere til denne motoren på lager ?

 

 

Og bare så det er sagt, at manualen og iof. produktet i sin helhet er kopiert, er ikke det samme som at det er likt.

 

Har f.eks erfaring med modellbiler. Her kopieres de " kjente " over en lav sko.

Alt er likt, bortsett fra kvaliteten. Som er helt forferdelig dårlig.

 

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg er pessimistisk til kvaliteten på disse kinesiske motorene, det at de (eller komponenter på dem) ser identiske ut som anerkjente merker betyr i de aller fleste tilfeller at det er kopier og ikke at de er identiske.

 

Mine begrensede erfaring med Kinesiske kopier er ATV'er drevet av motorer som er kopi av Honda scooter motorer. Som Suzuki skriver så har de kopiert mye men ikke kvaliteten

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hmmm...dette er veldig interessant for meg. Jeg sitter også med en Polar 29 (1981) som jeg har ønske om å beholde leeenge. Motoren her er også MD21 (82 mod, ca. 2500 timer), og selv om den fortsatt sviver veldig fint, så anser jeg den som den mest "utsatte" komponenten - der det kanskje må gjøres noe på (kort?) sikt. Deler til denne blir det jo også stadig verre å få tak i, i alle fall enkelte av dem.

 

Jeg kommer til å følge deg men "argusøyne" framover - dette virker jo enn så lenge svært lovende. Min størte "uro" ville vel muligens ha vært på delesiden, men jeg skjønner du har sjekket godt her.

 

Du spør litt om fart. Her er det vel som SeaRaymond er inne på - dersom båten graver seg ned akter som følge av turtallsøkningen, så er det antakelig ikke så mye mer å hente med større propell. Jeg sliter selv med å komme over 8 knop, selv om jeg rett etter sjøsetting, med tomme tanker, og nedpusset og nyprimet bunn, klarte ca 9,5 på full fart (det var mange år siden). Det er mulig med mer fart på denne båten, men da tror jeg du trenger vesentlig større motor, og/eller "finner" akter som presser rompa litt opp.

 

Et par spørsmål på tampen (mulig svaret også ligger i andre tråder):

  • Hva med vekt ift. MD21?
  • Hvordan var det med plassen. Motorrommet er jo relativt romslig på båten. Men du måtte kanskje flytte eller lage nye motorfester?
  • Du bruker samme propell. Hva med aksling, er det også den originale?
  • En fordel med MD21, synes i alle fall jeg, er at den er meget kvikk til å respondere ved gasspådrag (antar det bl.a. kan ha med det relativt høye turtallet å gjøre). Dette forenkler bl.a. det å legge til. Hvordan opplever du dette på Kina-motoren?
  • Hva med støy? Sikkert vanskelig å sammenligne når du ikke har MD21 "ved siden av". Men du har kanskje en magefølelse?
  • Har du link el.l. til spec. av motoren, og evt. også den svenske forhandleren?

Fortsatt lykke til! Og hold oss oppdatert! Kanskje noen bilder også etter hvert - både av motorrom og instrumentpanel?

 

Redigert: Litt googl'ing + søk i andre tråder gav meg svar på spørsmål om importør og vekt (skjønt, hva veier en MD21?). Her er det. Ser at den selges for vel 62.000 fra norsk importør på Finn.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

J

Mine begrensede erfaring med Kinesiske kopier er ATV'er drevet av motorer som er kopi av Honda scooter motorer. Som Suzuki skriver så har de kopiert mye men ikke kvaliteten

Mange kopister kopierer produktene ned til den minste feil. Har selv erfart det på produkter jeg har jobbet med.

 

"Same same but different" er et velkent begrep i Kina. Man får det man betaler for. Noe er bra - noe er ikke bra.

 

Det blir spennende å høre erfaringene over tid på denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Selv om kinamotorene er rene blåkopier av andre kjente merker så forteller det lite om kvaliteten på motorene.

Har drevet med modellfly noen år og der verserer det ymse kina kopier. Her ligger helt klart svakheten i selve metallurgien.

Er nærmest umulig for en legman å bedømme kvaliteten på metall og legeringer. Et sted sparer de kraftig inn, og det er neppe bare billig arbeidskraft som gjelder...

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

Denne er vel mest til Ronald men deler den med alle

1 att det er god plass i motor rom er vel litt overdrivi (synes det var trangt jeg )

vekt 280 kg husker ikke hva md 21 veide

bruker samme aksel og prop

bruker motorfester som fulgte med motor foran men laget nye bak grunnet utforming på bedding

i polar 29

valgte grunnet vinkling på aksel og sette på ett Powertrain ledd (kan vinkles til 8 grader )

dette hadde jeg behøvd men valgte dette.

tdme blir levert av flere i Europa har vært i kontakt med flere bla timray i Nederland

som er veldig store

motorene blir brukt i husbåter samt i livbåter

polar prod i Sverige er også store og kan dokumentere salg på over 400 motorer.

(ta kontakt med Bo ) de har også stoooooooooooort delelager

det er også en Norsk importør i telemark som har deler

bilder av innstalasjon kommer

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt en flott helg med min nye Kinesiske motor tot 30 timer på timeteller motoren maler som

en katt.

har funnet en ting som tydelig er dårligere en på penta synes dynamo gir lite strøm eller det kan jo også

være feil på batteri eventuelt kobling.

måler batterier til 12,8 v før start under kjøring måler jeg 13,4 volt

alikevel er det ofte ikke nok strøm på startbateri til start ?

mulig jeg må bytte start batteri det er kun på 65 amp

noen som har noe syn på dette batteri eller dynamo

Link to post
Share on other sites

OK, :yesnod: det høres bedre ut :wink:

 

Dersom du har 12,8 volt hvilespenning på batteriet i det du starter og startmotoren drar tungt ville jeg sjekket alle tilkoblingene. Kan være dårlig kontakt.

 

Antar at du har et startbatteri beregnet for diesel som leverer nok startstrøm?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

om batteriet er beregnet for disel ? er ett ordinært batteri fra Maritim på 65 amp

er ikke ekspert på strøm men fikk beskjed om att det var ok og bruke.

skjønner nå att dette muligens er for dårlig for start

motor drar sakte rundt en par ganger så er det slutt

må da bruke startkabler fra bruksbatterier og da starter den pronte

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg 65 amp på en ca 60HK diesel høres lite ut. Selv har jeg 105 (eller var det 110) på min MD21. Men et toppladet på 65 burde vel klare jobben det også?

 

Er følelsen at motoren går for sakte rundt, eller er det først og fremst det at den bare er litt tungstartet?

Har du sjekket at det ikke er et forvarmingssteg du skal gjennom før start? Jeg mener, drar du nøkkelen rett til start, eller venter du litt i "varmeposisjon" først? Sier manualen noe om dette?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...