Jump to content

Når får vi en "Tesla" med kjøl og propell ?


Puffen

Recommended Posts

Våkna i dag av at hodet gikk på høygear med elektrisk motorisering av lystbåter. :smiley: Ville ikke det være rimelig opplagt og relativt enkelt ?

I forhold til bil bør det være vesentlig enklere å få til dette i en båt. Særlig hvis en tenker på båter over 35 fot som er designet for 2 motorer. En el. motor er jo vesentlig mindre og lettere enn en 6 sylindret dieselmotor. Det frigjør jo masse plass og vekt for mange batterier. El motorer har jo også et voldsomt dreiemoment og momentan virkningsgrad, som vil gjøre det til en lek å komme fort opp i plan.

Landstrømsanlegg er jo også utbygd i alle havner, det handler bare om å oppgradere effekten. En generator med 25 l. kapasitet bør vel uansett bli standard for beredskapslading i krisetilfelle.

 

Det ville vært noe det :yesnod: Når tror dere det første anlegget er tilgjengelig på markedet ? Skal vi tippe 2016

Link to post
Share on other sites

Du skal altså i plan med en 35 foter med elektriske motorer. Det er nok mulig men da med ekstremt begrenset rekkevidde. Skal du ha elbåt i den størrelen må du nok belage deg på skrogfart. Batterier vil nok veie mye mer enn den sparte vekten du refererer til.

Det første anlegget tilgjeneglig på markedet? tja eg vil gjette ca aldri

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter mitt hode gjenspeiles dagens batteriteknologi best i hva de får til med strømforsyning til mobiltelefoner og bærbare datamaskiner. Så der ender den diskusjonen inntil videre mener jeg. Det er batterier/strømforsyning som stopper hele greia.

 

Med hensyn til hypen omkring Tesla, godt iscenesatt her til lands av Hr. Hauge & Sønn: De kan på nytt kjøre den bilen fra Lindesnes til Nordkapp. Men denne gangen i de forholdene som de fleste bruker bilen gjennom året, og når nordmenn virkelig bruker bil. I regn, frost og kaldvær. Når du dugger ned bilen med turutstyr, handleposer, bikkjer og unger i fuktige parkdresser og når du klorer isen av frontruta samtidig som varmetråder og varmeapparat går for fullt. Igjennom dårlig brøyta veier der slaps og snø virkelig gir motor, vindusviskere og drivverk noe å jobbe med.

Så kan vi snakkes da.

Har ingen forutsetning for å si at Tesla ikke holder mål sånn teknisk sett, men batteripakken.....?

Jeg har ennå til gode å se tester som gjenspeiler at batteripakken belastes på en måte som er representativ for norske forhold, ut over en vel iscenesatt langtur fra Lindesnes til Nordkapp under maksforhold sommerstid.

Derfor er de oppgitte ladeintervallene bare å ta med en håndfull salt for oss Hvermannsener.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke så veldig mye om detaljene i moderne batteriteknologi, men Tesla har gjort noe revlusjonært. Tar jeg utgangspunkt i min egen båt på 37 fot og ca. 7500 kg. vekt, så "frigjør" jeg 1600 - 1800 kg. ved å rive ut motorene og dieseltanken. En Tesla veier totalt 2100 kg. Hvor mye som er motor og batteri av dette vet jeg ikke. Motoren yter derimot ca. 420 hk. Det er tilstrekkelig for båten. (Burde kanskje hatt 50 - 80 hk. mer) Og Tesla har en rekkevidde på 500 km. Det er vanskelig å regne dette direkte om til antall driftstimer i en båt, men antar at det vil holde til 2 - 3 t. Uansett mener jeg at vi har noe å gå på i forhold til den vekten vi har frigitt ved å hive ut dieseldriften. Slik at vi kan øke batterimengden i forhold til bilen.

Link to post
Share on other sites

En interessant tanke, men personlig tror jeg elektrisk fremdrift via batterier er en teknologisk blindvei.

Sammenligner du en bmw 320d og en tesla s, så er karbonavtrykket på tesla laaangt høyere pga batteriene.

 

Elektriske motorer ja, men noe som gir forsyning underveis. Gleder meg til hydrogen brenselceller blir allemannseie. Da er tesla svært godt posisjonert med sin plattform. Inntil da mener jeg at dette er en blindgate på til vann og land.

Link to post
Share on other sites

Diesel-elektrisk er vel kjent som en effektiv løsning grunnet dreiemomentet i en el-motor, men egner seg vel bare i riktig store båter da vekten av ekstra motorer samt batterier er lite gunstig i en mindre båt.

http://w3.siemens.no/home/no/no/sector/industry/marine/nyheter/Documents/SKIPnr1_11.pdf

http://www.ntnu.no/universitetsavisa/nr7/ny3.html

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å sette seg ned å regne. Hvor mange hestekrefter (kW) trengs for å drive båten opp i plan. Så kan man regne om til kW timer og se hvor stort batteri som trengs. Det ville bli gigantisk. En annen måte å regne ut er energitetthet i drivstoffet. Brennverdi for hydrokarbon fuel er omkring 46 MJ/kg, mens for et Li batteri 0.8 MJ/kg. Så da kan man bare regne hvor langt man vil kjøre og hvor stort batteri man vil ha. For 100 liter diesel ca 80-90 kg er det da 4140 MJ eller 1159 kWh. Skal vi ha 4140 MJ med Li batterier vil det bli 5175 kg. Sånn raskt regnet i hodet. Det er langt igjen før batterier kan måle seg med hydrokarbonfuel. Godt for oljelandet Norge.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det var jo en cabinecruiser som kom for 2-3 år siden med elektromotor og stor batteribank, samt en dieselmotor i tillegg. Husker ikke navnet på den, men det var vel noe Eco-greier.

 

Jeg vet at det arbeides med en stor bilferge som går på batterier. Skal lades på 15 minutter. Men det må nok en solid strømforsyningskabel til kaien for å dytte inn nok strøm på den tiden.

 

Jeg tror nok at det skjer ting innen både batteriverdenen og elmotor-verdenen.

Samtidig er det en viss fare for at vi må akseptere flere monstermaster og kraftlinjer for å flytte nok strøm.

Link to post
Share on other sites

Elmotorene har såpass høy virkningsgrad at det er ikke der det er mest å hente.

Om de ikke klarer å komme opp med noe revolusjonerende i forbindelse med batteriteknologi, noe jeg ikke tror, er løsningene vi diskuterer og ser i dag, både hos Tesla og øvrige, en blindveg.

Om 10-15 år bør nok Batteribank og Batterilevetid være ord som blir brukt like mye som Internettcafe og Diskettstasjon gjør i dag.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal være enig i at vi bør gi Tesla en skikkelig Norsk vinter på baken, før vi gjør opp status. Men jeg har et klart inntrykk av at det er mange her som bruker speil når de skal forsøke å se inn i fremtiden. At den batteriteknologien vi nå ser starten på skal bli en forbigående parantes, har jeg ingen tro på. Jeg vil heller tro at utviklingen her vil ligne mer på PC og flatskjærm, enn diskettstasjoner.

Link to post
Share on other sites

Pr. i dag har innovasjonen (om vi kan kalle det sånt) på batterifronten skjedd fra elektronikkindustrien sin side.

De har ligget i front med hensyn til utvikling av små, lette batterier med mest mulig ytelse.

Hvor langt de er kommet ses tydelig for alle med en touchtelefon, nettbrett eller slepbar datamaskin.

En annen ting er batterienes totale levetid før de er så svekket at de må fornyes.

 

Jeg kan ikke se at det er noe som tyder på at batterier har noe større og betydeligere utviklingspotensiale enn hva vi ser i dag. Ihvertfall ikke som tilsier at de skal bli fremtidens kraftkilde for kjøretøy.

Til det er effektiviteten for lav, varigheten for kort, vekten for høy og kostnader ved utskifting for store.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En Tesla veier totalt 2100 kg. Hvor mye som er motor og batteri av dette vet jeg ikke. Motoren yter derimot ca. 420 hk. Det er tilstrekkelig for båten. (Burde kanskje hatt 50 - 80 hk. mer) Og Tesla har en rekkevidde på 500 km. Det er vanskelig å regne dette direkte om til antall driftstimer i en båt,

 

det du ser ut til å overse er at Teslaen med sine ganske heftige ytelser gjerne bare utnyttes maks i noen sekunder av gangen. Er først bilen akselerert opp i 80 krever det ikke mye å holde farta. Mens en planende båt trenger mye hk for å holde seg i plan

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ble forbikjørt av en hvit og flott Tesla S på vei til Sørlandet i dag. Det kom en bil i motgående felt, faretruende nærme. Jeg hadde aldri vurdert en slik forbikjøring, selv ikke med Chevellen. Teslaen "eksploderte" forbi, tror ikke jeg har sett en lignende akselerasjon utenom dragracebanen. Ble mektig imponert :smiley:

 

Men som andre skriver, jeg tror også begrensningen i båt ligger i batteriene. En planende båt går i konstant motbakke. Ja, det roer seg når båen har kommet seg i plan, men likevel. En annen bakdel er at det kan være greit med varmen en forbrenningsmotor gir med tanke på varmtvann, defrostere osv. Hybridløsninger kan gjerne bli mer interessant.

 

Når det gjelder saktegående båter tror jeg elektrisk framdrift kan ha noe for seg. En bekjent som er aktiv innen regattaseiling er i gang med å få til en elektrisk løsning i seilbåten. Som han sier, han trenger ikke varmtvann underveis i regattaene og motoren trengs kun kortere tid om gangen ut og inn i havna i forbindelse med seilingen. Han ser fram til å slippe styret med dieselmotor og alt det som følger med (kjøling, dieseldyr, lufting og oljeskift).

 

Det er vel i Sognefjorden den første batteridrevne ferja kommer, forsåvidt en grei plass med tanke på hyppige lademuligheter på hver side av fjorden.

Link to post
Share on other sites

Enig. Batteridrift har så absolutt sin misjon. Under gitte forhold.

For fruene i Asker og Bærum er Nissan Leaf spot on. De holder til jobb, henting/bringing av unger, cafebesøk, Sandvikacenteret, Sats og slike ting. Derfor kryr hele området av disse bilene.

Men når det blir noe mer enn det må familieSUVen til pers.

 

Hadde jeg eller kona hatt en jobb som medførte tunneller og bomstasjoner eller kollektivfelt så hadde jeg nok vurdert en El bil for pendling. Men vi er vel ennå ikke kommet dit at de første batteripakkene må byttes ut?

Noen som vet hva dette vil komme på for enkle el biler som f.eks. Leaf?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...