kjetillunde Startet 21.Juni.2015 Del på Facebook Startet 21.Juni.2015 (redigert) Etter en lang båttur igår hadde jeg litt problemer med å starte min Yamaha F40 2003 modell. Tenkte først det var pga den lave spenningen på batteriet, men den startet og gikk i noen sekunder og stoppet igjen. Dette skjedde tre-fire ganger før jeg greide kjøre hjem. Hva bør jeg begynne å sjekke først? Bensin hadde jeg. Lufteskruen på tanken var åpen. Redigert 21.Juni.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Alltid det enkleste først, selv om det ikke er så veldig sannsynlig. * Sjekk at mann-over-bord-gaffelen satt ordentlig på og at det ikke er noen kontaktproblemer. * Bytt tennplugger Utover det må du nesten beskrive mer hvordan det artet seg, var det antydning til start eller tenning de gangene du prøvde først? Hvor lenge lot du starteren gå? Hostet den når den startet og stoppet, eller kom det sort røyk? osv... Noen motorer kan være litt vrange når de er (for) varme, så hvor varm var motorblokken? Termostat og tennplugger bør du alltid ha i reserve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Dødmannsknappen satt på. Tennpluggene byttet jeg for en mnd siden. Det startet noen sekunder hver gang jeg prøvde. Måtte vri om nøkkelen litt ekstra lenge da batteriet mitt har litt lav spenning. Ingen hosting eller røyk, bare noen sekunders svak gange før den stoppet. Blokka var nok litt varm etter en kjøretur like før men hadde stått avskrudd i 10 min før jeg prøvde å starte opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 (redigert) Hvis det har vært "hardkjørt" lenge bør du la den gå og roe seg med kjøling en stund før du slår den av. Kan være så enkelt. Du bør jo prøve dette noen ganger med en vanntank på land og litt turtalll, f.eks opp mot 3000 slik at motoren blir varm. Dårlig startbatteri på sjøen anbefales ikke. Batteriet kan ha brukbar spenning og likevel svikte når det må dra motoren rundt noen ganger hvis den ikke vil starte. Ved start med dårlig batteri er det lurt å la batteriet hvile litt mellom hvert startforsøk og ikke la det dra motoren rundt mer enn noen få sekunder. Hvis det ikke er noen større defekter pleier disse motorene å starte ganske raskt. Edit: Hva slags tomgangsturtall har du? Starter den "alltid" med å gå over 1000 omdr/min for så å falle? Etter hvert som motoren slites må er det ikke uvanlig at man må justere skruen for tomgangsturtallet på forgasseren. Redigert 21.Juni.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Tomgangsturtallet pleier å være 11rpm i begynnelsen og etter noen minutter holder den seg på 8rpm. Jeg tenkte kanskje det kunne være noe rusk/vann i bensintilførselen? Jeg skiftet bensinfilteret for 1mnd siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Fin tom du beskriver start og videre gange mer utførlig. Hvis den falt fra 11 til 8 rpm når du startet også så fungerer start-automatikken. Gikk den greit videre uten å hoste og harke? De små rød bensintankene som følger med motoren skal det mye til få vann i etter min erfaring. Men det er selvsagt mulig at du har noe der som suges opp hvis tanken er i ferd med å gå tom. Hvis du oppbevarer tanken i jevn kjeller temperatur om vinteren blir det knapt kondens i den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 (redigert) Var ute med båten idag. Den startet alltid, men måtte vri om nøkkelen noen ganger før den startet. Kanskje det rett og slett bare er batteriet? Får sette det til lading. Starten høres normal ut og faller naturlig fra 11 til 8rpm. Gangen høres litt rar ut når jeg drar på. Ingen hosting, men det er som om den ikke greier å gi kraft med èn gang jeg gir gass, da tar det gjerne noen sekunder og lyden forandrer seg... Redigert 21.Juni.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Jeg tenkte kanskje det kunne være noe rusk/vann i bensintilførselen? Jeg skiftet bensinfilteret for 1mnd siden. har du sjekket motorfilteret på nytt? kan jo være at motoren har dratt opp noe mer grums fra tanken... prøv også å pumpe på blæra før/mens du gir på for å se ån det da blir bedre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Ja, vær sikker på at tanken er ren ved å tømme innholdet over i en annen tank og se godt nedi tanken. Blæra skal være full av bensin og spent hvis bensinpumpen virker. Hvis den blir flat / synker sammen så er antagelig dette feil: I tilkoblingen til tanken, det hender stålspissen på tanksiden som skyver tette-kulen inn i tilkoblingen forskyver seg til den ene siden. Ellers har jeg tilsvarende problem som deg på en annen motor. Har to identiske hvor den ene er OK og har flyttet alt av bensin og elektrisitet over, med nøyaktig samme problem. Den nøler og får grovere gange i det man skal gi gass. Ingen har svart på den tråden... Da gjenstår i teste kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Nettopp. Den nøler og får grovere gange i det man skal gi gass. Kanskje den bare går på èn sylinder de første sekundene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Eller kan det være pga lavt oljenivå at den nøler og får grovere gange i det man skal gi gass? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 neppe,men for mye olje kan være ødeleggende Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 17.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2016 Den øverste tennpluggen blir fort våt. Hva indikerer det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andhaake Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Jeg hadde samme problemet en gang, dog med en evinrude motor, og da viste det seg at det var eksos lekkasje inne i dekselet på motoren som gjorde at motoren ble "kvalt" etter å ha kjørt litt. Vet ikke om det er feilen hos deg, men kan være hvert å sjekke. Kanskje ta av dekselet, og se om den får greit da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 19.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2016 Jeg har hatt av dekselet. Det hjalp å skifte tennplugger men den øverste pluggen blir veldig fort våt........ og da høres det ut som den går på en sylinder mindre. Hva kan årsaken være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Dritt i flottørhuset på øverste forgasser, som gjør at forgasseren flommer over? Rens av flottørhus og ventil vil i så fall løse problemet. Tydelig at det er noe i sylinder 1 iallfall. Kan også være manglende tenning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 tenker det samme, men da burde det normalt også lekke/lukte bensin under dekselet...? Men har jo vært borti lekk flottør, slik at den flyter tyngre og dermed slipper inn mer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 En 2003 er vel såpass gammel at det kan være på tide å bytte tennpluggkabler også? Og hvorfor er batteriet ikke ladet? Lader det ikke underveis? Er det gammelt og svakt? Hvordan ser pluggene ut ? Det kan si mye om tilstanden i forbrenningsrommet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 21.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2016 Det var en del bensin eller olje som fløt ut i sjøen. Indikerer det noe? Batteriet er oppladet og fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 24.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2016 Kan det hjelpe dersom jeg renser forgasseren? Eller har ikke våt tennplugg noe med det å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lyst på båt Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Skiftet du tennplugger selv og brukte skikkelig pluggnøkkel?. Kan ha blitt skade i porselenet på tennpluggen dersom du har fått litt "bend" på pluggnøkkelen ved tilskruing. Da blir det mye fusk å moro kan jeg love deg. Har denne 4 sylindre ?. Kan du ha byttet om på pluggkablene? Sjekk tenningsrekkefølge. Mener at yamahas 40 og 50 hk har 1-2-4-3 som tennrekkefølge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 31.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2016 Problemet var der før jeg skiftet tennplugger. Den øverste pluggen blir fort våt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 (redigert) det fantes en 4syl 40hk 4t (etpar år på slutten av 90 tallet?) , men den er ikke veldig vanlig å se. dette er vel en 3syl. Redigert 31.August.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 31.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2016 Ja dette er en 3 sylinder Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Hvorfor blir den øverste pluggen stadig våt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.