Jump to content

Yamaha F40 2003 startproblemer


kjetillunde

Recommended Posts

Etter en lang båttur igår hadde jeg litt problemer med å starte min Yamaha F40 2003 modell. Tenkte først det var pga den lave spenningen på batteriet, men den startet og gikk i noen sekunder og stoppet igjen. Dette skjedde tre-fire ganger før jeg greide kjøre hjem. Hva bør jeg begynne å sjekke først?

 

Bensin hadde jeg. Lufteskruen på tanken var åpen.

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alltid det enkleste først, selv om det ikke er så veldig sannsynlig.

* Sjekk at mann-over-bord-gaffelen satt ordentlig på og at det ikke er noen kontaktproblemer.

* Bytt tennplugger

 

Utover det må du nesten beskrive mer hvordan det artet seg, var det antydning til start eller tenning de gangene du prøvde først?

 

Hvor lenge lot du starteren gå?  Hostet den når den startet og stoppet, eller kom det sort røyk? osv...

Noen motorer kan være litt vrange når de er (for) varme, så hvor varm var motorblokken?

 

Termostat og tennplugger bør du alltid ha i reserve.

Link to post
Share on other sites

Dødmannsknappen satt på. Tennpluggene byttet jeg for en mnd siden.

 

Det startet noen sekunder hver gang jeg prøvde. Måtte vri om nøkkelen litt ekstra lenge da batteriet mitt har litt lav spenning. Ingen hosting eller røyk, bare noen sekunders svak gange før den stoppet. Blokka var nok litt varm etter en kjøretur like før men hadde stått avskrudd i 10 min før jeg prøvde å starte opp.

Link to post
Share on other sites

Hvis det har vært "hardkjørt" lenge bør du la den gå og roe seg med kjøling en stund før du slår den av.

Kan være så enkelt. Du bør jo prøve dette noen ganger med en vanntank på land og litt turtalll, f.eks opp mot 3000 slik at motoren blir varm.

Dårlig startbatteri på sjøen anbefales ikke. Batteriet kan ha brukbar spenning og likevel svikte når det må dra motoren rundt noen ganger hvis den ikke vil starte. Ved start med dårlig batteri er det lurt å la batteriet hvile litt mellom hvert startforsøk og ikke la det dra motoren rundt mer enn noen få sekunder.

Hvis det ikke er noen større defekter pleier disse motorene å starte ganske raskt.

 

Edit:

Hva slags tomgangsturtall har du?

Starter den "alltid"  med å gå over 1000 omdr/min for så å falle?

Etter hvert som motoren slites må er det ikke uvanlig at man må justere skruen for tomgangsturtallet på forgasseren.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin tom du beskriver start og videre gange mer utførlig.

 

Hvis den falt fra 11 til 8 rpm når du startet også  så fungerer start-automatikken. 

Gikk den greit videre uten å hoste og harke?

 

De små rød bensintankene som følger med motoren skal det mye til få vann i etter min erfaring.

Men det er selvsagt mulig  at du har noe der som suges opp hvis tanken er i ferd med å gå tom.

Hvis du oppbevarer tanken i jevn kjeller temperatur om vinteren blir det knapt kondens i den. 

Link to post
Share on other sites

Var ute med båten idag. Den startet alltid, men måtte vri om nøkkelen noen ganger før den startet. Kanskje det rett og slett bare er batteriet? Får sette det til lading.

 

Starten høres normal ut og faller naturlig fra 11 til 8rpm. Gangen høres litt rar ut når jeg drar på. Ingen hosting, men det er som om den ikke greier å gi kraft med èn gang jeg gir gass, da tar det gjerne noen sekunder og lyden forandrer seg...

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte kanskje det kunne være noe rusk/vann i bensintilførselen? Jeg skiftet bensinfilteret for 1mnd siden.

 

har du sjekket motorfilteret på nytt?  kan jo være at motoren har dratt opp noe mer grums fra tanken...  prøv også å pumpe på blæra før/mens du gir på for å se ån det da blir bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, vær sikker på at tanken er ren ved å tømme innholdet over i en annen tank og se godt nedi tanken.

Blæra skal være full av bensin og spent hvis bensinpumpen virker. Hvis den blir flat / synker sammen så er antagelig dette feil: I tilkoblingen til tanken, det hender stålspissen på tanksiden som skyver tette-kulen inn i tilkoblingen forskyver seg til den ene siden.

 

Ellers har jeg tilsvarende problem som deg på en annen motor. Har to identiske hvor den ene er OK og har flyttet alt av bensin og elektrisitet over, med nøyaktig samme problem. Den nøler og får grovere gange i det man skal gi gass.

Ingen har svart på den tråden...

Da gjenstår i teste kompresjon.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg hadde samme problemet en gang, dog med en evinrude motor, og da viste det seg at det var eksos lekkasje inne i dekselet på motoren som gjorde at motoren ble "kvalt" etter å ha kjørt litt.

 

Vet ikke om det er feilen hos deg, men kan være hvert å sjekke.

Kanskje ta av dekselet, og se om den får greit da.

Link to post
Share on other sites

tenker det samme, men da burde det normalt også lekke/lukte bensin under dekselet...?   Men har jo vært borti lekk flottør, slik at den flyter tyngre og dermed slipper inn mer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skiftet du tennplugger selv og brukte skikkelig pluggnøkkel?. Kan ha blitt skade i porselenet på tennpluggen dersom du har fått litt "bend" på pluggnøkkelen ved tilskruing. Da blir det mye fusk å moro kan jeg love deg. Har denne 4 sylindre ?. Kan du ha byttet om på pluggkablene? Sjekk tenningsrekkefølge. Mener at yamahas 40 og 50 hk har 1-2-4-3 som tennrekkefølge.

Link to post
Share on other sites

det fantes en 4syl 40hk 4t (etpar år på slutten av 90 tallet?) , men den er ikke veldig vanlig å se. dette er vel en 3syl. 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...