Jump to content

mye stygg oppførsel ved passering av mindre båt


is_620

Recommended Posts

Har en gammel mindre båt og går ofte med 5-6 mil og ser meg om, eller helst kikker etter fisk på ekkoloddet.

Må understreke at jeg har topp autopilot og går med spikrett kurs.

Kan ikke for mitt bare  liv forstå hvorfor idiotene av noen hekksjøgeneraler er nødt å krysse rett foran bauen på meg.

Tvinger meg til å sakke av og styre mot sjøen for at ikke kaffekopp og alt mulig skal gå veggimellom.

Snakker om passeringer i åpent farvann der de  like enkelt kunne passert  bak meg. 

Av og til kan det se ut som de gjør det med vitende og vilje. Dersom disse folka er så teite i toppen at de ikke er klar over

hva de steller i stand burde de straffes med å bli forfulgt av uhell , få bokettersyn - restskatt -motorhavari- kona er utro - eller noe annet  passende.

Hvis det finnes rettferdighet  !

 

Link to post
Share on other sites

Alle bør vise hensyn til sjøs,og holde god avstand når de innhenter et annet fartøy.

Enig i at bokettersyn er en passende straff?

Eller kanskje akutt magesjau?

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har blitt nedsablet for forslag om eggkasting. La meg prøve noe annet. Hold øllen min og se på dette....

 

På vei nordover fra Havstensund, omtrent ved Raftön der fjorden er på det bredeste, lå vi i 3-4 knop for seil helt styrbord i leia. En 12-13 meter lang hurtigløper (bildet) kommer mot oss i 19,8 knop (AIS...) og velger å passere mellom oss og land på ca 10-12 meters avstand. Det var ingen andre båter på fjorden, og han kunne fint holdt "normalen", nemlig sin styrbord i leia - og god avstand til oss. En slik båt drar opp MYE sjø i 20 knop, og det tar ca 1 sekund fra han passerer til sjøen treffer. Vi rekker ikke å legge oss opp mot bølgene en gang.

Jeg kalte han opp på VHF med fullt båtnavn, men intet svar (selvsagt).

 

Sist observert plogende i går i 7 knop gjennom Sotekanalen, så mannen har det åpenbart travelt... 

 

Har forøvrig "beæret" han med bilde på MarineTraffic under sin tette passering.

 

Sånn! Ingen eggkasting. Ingen vold. Er alle fornøyde da? Er dette en mer human måte å få lært opp disse idiotene av noen hekksjøgeneraler som "eier" fjorden? Let me know...

IMG_3856.JPG

IMG_3916.PNG

IMG_3920.PNG

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Artig måte å gjøre det på, Artekno!

 

Ellers så føles det som at desto mindre båt, desto større mobbeoffer er man. Hekksjøgeneralene ser ut til å stå på sin rett til å gå så fort de vil de steder de vil. Og med unntak av nær de største byene er det heller ingen til å korrigere dem, de får ture på som de vil. Så det eneste som nytter er å bite kjøpe større båt, bite tenna sammen og holde seg godt fast. Det kommer neppe til å bli bedre, for å si det sånn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er nitrist at noen få ikke klarer å vise hensyn, uansett om det er av ren egoisme eller dumskap og uvitenhet.

 

På vei hjem stoppet vi et par timer på Oscarsborg. Stusset over mye "dønninger" i havna, men fikk forklaringen da vi gikk ut. Mens vi heiste seil passerte 4 båter i str 30-40 fot i hastigheter mellom 10 knop og full planing. Her er det godt skiltet med 5 knop i hele sundet, og det er fullt mulig å gå utenfor om man har det travelt. 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Det er noen få som totalt mangler sunn fornuft. Møtte mange båter i sommer, de fleste oppførte seg ganske ok, var 3 båter jeg reagerte på. To 50 fotere som gikk i full plan i trange sund med mye båter, også små. Med så stor båt må en ta hensyn for ikke å ødelegge andre båter. Ene passerte ca 10 meter fra oss. Håper ingen her inne mener det er greit.

 

Siste var ca 35 fot, gikk i full plan i ett trangt sund med veldig mye båter som holdt 5-7 knop. Så mer ut som ett dataspill med mye rattutslag for å unngå å kjøre på andre. Blir ikke overasket hvis han en gang kjører på en annen båt.

Link to post
Share on other sites

is_620 skrev for 9 timer siden:

Har en gammel mindre båt og går ofte med 5-6 mil og ser meg om, eller helst kikker etter fisk på ekkoloddet.

Må understreke at jeg har topp autopilot og går med spikrett kurs.

Kan ikke for mitt bare  liv forstå hvorfor idiotene av noen hekksjøgeneraler er nødt å krysse rett foran bauen på meg.

Tvinger meg til å sakke av og styre mot sjøen for at ikke kaffekopp og alt mulig skal gå veggimellom.

Snakker om passeringer i åpent farvann der de  like enkelt kunne passert  bak meg. 

Av og til kan det se ut som de gjør det med vitende og vilje. Dersom disse folka er så teite i toppen at de ikke er klar over

hva de steller i stand burde de straffes med å bli forfulgt av uhell , få bokettersyn - restskatt -motorhavari- kona er utro - eller noe annet  passende.

Hvis det finnes rettferdighet  !

 

 

Ingen tvil, mye tullinger på sjøen enten det er store båter eller mindre, for ikke å snakke om vannscootere..

 

Men du har ikke forkjørsrett selv om du ser på ekkolodd, og går på autopilot...

 

Kommer de inn på din St.b  side, ja så må du vike, eller sakke ned for at de skal passere foran deg..

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å tro at de ikke vet bedre, for det irriterer ikke sånn?. De som kjører fort, ligger jo gjerne etterhverandre, og slipper jo hekksjøene. De som går sakte, blir jo passert av alle disse, og får således mye hekksjø. Det er forsåvidt helt greit, helt til man blir passert alt for nært. Hadde en artig episode i ferien, hvor jeg ble innhentet av tre stykk på rekke. Mye båter, men ikke trangt, så fart var jo greit. Ble som vanlig brukt som siktepunkt, før den første knakk av ut på min styrbord side, ikke alt for nære, så den var innenfor. Nr to, har spak som går bare en vei, og velger da pga trafikk, å passere kloss på babord. Jeg må da knekke kursen min mot babord for å ta bølgene. Nr tre ha også tenkt å passere på feil side, han har også enveisspak, men har et ratt han får brukt mye, da han blir usikker på hvor han skal.

Hvorfor skal man på liv og død oppi båten til folk, og hvorfor kan man ikke holde seg til riktig side?

Synes folk dummer seg ut når de gjør sånt.

Link to post
Share on other sites

Innhentende båt kan ihht sjøveisreglene passere både på styrbord og babord side

 

Om man vil tilkjennegi sine hensikter kan man bruke lydsignaler

Når fartøy er i sikte av hverandre i en trang lei eller renne:
(i) skal et fartøy som haler inn på et annet og akter å gå forbi dette, i samsvar med regel 9 (e) i tilkjennegi sin hensikt med følgende signaler i fløyten:
- to lange støt etterfulgt av et kort støt som betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side»,
- to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres babord side»,
(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til regel 9 (e) i tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:
-

et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge.

 

har tilgode å høre det....

 

Jeg tenker at gitt alle båtene vi ser på sjøen om sommeren oppfører de aller fleste seg meget bra. Så får man selv velge om man vil fokusere på de som ikke gjør det. Litt sjø får man jo tåle.

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 minute ago:

Innhentende båt kan ihht sjøveisreglene passere både på styrbord og babord side

 

Om man vil tilkjennegi sine hensikter kan man bruke lydsignaler

Når fartøy er i sikte av hverandre i en trang lei eller renne:
(i) skal et fartøy som haler inn på et annet og akter å gå forbi dette, i samsvar med regel 9 (e) i tilkjennegi sin hensikt med følgende signaler i fløyten:
- to lange støt etterfulgt av et kort støt som betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side»,
- to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres babord side»,
(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til regel 9 (e) i tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:
-

et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge.

 

har tilgode å høre det....

 

 

 

Er ment for større skip..

 

Men normal dannelse er å holde en grei avstand til den en innhenter, men bølger blir det uansett...

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Bitteliten said:

står ikke noe om størrelsen i her. Fartøy er fartøy

 

 

Står faktisk båt, til og med :-)

 

Skal ut fra Strömstad snart, og der lager uansett fergene huskestue, om det så er vindstille, deretter kommer man ut i Kosterfjorden, hvor det med gårsdagens vind neppe er speilblankt, og så kan man jo stikke innaskjærs nedover mot Havstensund hvor det blir rolig, inntil noen kommer og pløyer selvsagt. Deretter Gula Humpen osv. osv. Det blir alltid noen bølger, m.a.o...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et scenario eg opplevde når vi tok båt fra skjærhalden til strømstad. Denne båten drog greit med sjø når den marsjet kan man si....

 

Dette skjedde utenfor 5knop sone:

 

I enden av et laaaaangt sund går en båt med 5-6knop. Den blir gradvis innhentet av rutebåten. Begge nærmer seg en innsmalning der rutebåten kommer til å måtte gå nært denne båten, og båten kan observere rutebåten i hvertfall 4-5 minutter før denne innsmalningen. Innsmalningen er ganske lang.... 

 

Enden på visa er at den saktegående båten får hakksjøen til rutebåten i sin hekk, vil ikke si det var så trangt at akkurat det lagte noen problemer, men hekksjøen var nok ikke noe den andre båten kunne tenkt seg akkurat da... :p 

 

Skulle rutebåten gått ned i så rolig fart at hekksjøen var et ikke tema? Altså ned i så liten fart at han låg bak denne båten igjennom hele sundet, mistet ruta skikkelig etc? Eller skulle den andre båten fulgt med bak og ventet utenfor innsnevringen?

 

Dette var på svensk side om det skulle ha noe å si :)

 

Eg tenker at det blir utfordringer for rutebåten og vise hensyn. Det var aldri noen fare, men selvsagt ubeleilig for den andre båten. Er det ikke et lite krav å følge med bak også? Og dette var som sagt utenfor sakte sonen...

Link to post
Share on other sites

Er det ikke sånn at i et trangt farvann skal lystbåter mest mulig holde av veien for nyttetrafikk, mens nyttetrafikken skal mest mulig holde kurs og fart? Vil vel si at dette var selvforskyldt ... Fergene fra Strømstad drar opp masse sjø. De holder seg til fartsbegrensningene, men har jo ikke noen mulighet til å holde ruta om de skal sakke ned for alle lystbåtene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha sakket ned og sluppet ham forbi. Jeg gjorde det samme før helgen da jeg hadde en båt på slep på siden av min, takken fra rutebåten var å gi full pinne da han kom opp på siden av meg. Utakk er verdens lønn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 1 time siden:

Et scenario eg opplevde når vi tok båt fra skjærhalden til strømstad. Denne båten drog greit med sjø når den marsjet kan man si....

 

Dette skjedde utenfor 5knop sone:

 

I enden av et laaaaangt sund går en båt med 5-6knop. 

Hvor var dette? 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Joltus said:

Et scenario eg opplevde når vi tok båt fra skjærhalden til strømstad. Denne båten drog greit med sjø når den marsjet kan man si....

 

Dette skjedde utenfor 5knop sone:

 

I enden av et laaaaangt sund går en båt med 5-6knop. Den blir gradvis innhentet av rutebåten. Begge nærmer seg en innsmalning der rutebåten kommer til å måtte gå nært denne båten, og båten kan observere rutebåten i hvertfall 4-5 minutter før denne innsmalningen. Innsmalningen er ganske lang.... 

 

Enden på visa er at den saktegående båten får hakksjøen til rutebåten i sin hekk, vil ikke si det var så trangt at akkurat det lagte noen problemer, men hekksjøen var nok ikke noe den andre båten kunne tenkt seg akkurat da... :p 

 

Skulle rutebåten gått ned i så rolig fart at hekksjøen var et ikke tema? Altså ned i så liten fart at han låg bak denne båten igjennom hele sundet, mistet ruta skikkelig etc? Eller skulle den andre båten fulgt med bak og ventet utenfor innsnevringen?

 

Dette var på svensk side om det skulle ha noe å si :)

 

Eg tenker at det blir utfordringer for rutebåten og vise hensyn. Det var aldri noen fare, men selvsagt ubeleilig for den andre båten. Er det ikke et lite krav å følge med bak også? Og dette var som sagt utenfor sakte sonen...

 

Ja, sjøveisreglene står over rutetider!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...