Jump to content
Kjetil.maland

Elektrisk varmer på samme rør som Dieselvarmer?

Recommended Posts

Kjetil.maland   
Kjetil.maland

Hadde en liten tanke angående varme i båt, finnes det elektriske varmere som man kan koble på samme forgrening som dieselvarmeren? 

Jeg tenker det må da være en grei måte å gjenbruke samme rørløpet som finnes i båten fra før. I stedet for å ha en slik ovn stående å slenge? 

Burde jo være en rimelig grei sak å koble sammen med et en y kobling med tilbakeslagsventil inn mot hver varmer ( slik at dieselvarmer ikke pumper varm luft inn i den elektriske og vice versa.) 

 

Har funnet noen som er kombinerte, men siden jeg har en dieselvarmer fra før er det jo litt dumt å kaste den ut. 

Bruksområdet er i hovedsak vintersesongen i havn, men kunne jo være greit når man ligger på landstrøm ellers også.

Noen som har sett noe slikt, har mekket noe selv? 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kjellg   
Kjellg

Vet ikke om jeg skjønte hva du er ute etter..

En elektrisk varmer som går på diesel? 

Bostedskommune: Troms, Tromsø Båtfabrikat/modell: NB 820 Combi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA9098

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
MajorAndy   
MajorAndy

Som jeg forstår det, så er det at koble en el-varmer (af den type, der sender varm luft ud via en blæser) på samme rørsystem som dieselvarmeren, så man kan få varme ved hjælp af landstrøm når man ligger i havn - men uden at have en løs varmeblæser stående med ledninger mm overalt. 

 

Jeg synes det lyder som en interessant tanke. Jeg har i forvejen varme fra både dieselvarmer og motor i to forskellige rør/slanger og det virker også besværligt. Så man burde opfinde et alt-i-et-system ligesom man har på vand-siden, så man kan få varmluft i et og samme rørsystem - men fra tre forskellige kilder: En el-blæser, en dieselvarmer og motoren.

Bostedskommune: Danmark Båtfabrikat/modell: Aquador 32c Navn: Last Boat VIII Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: XPH2429 MMSI: 219023477 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Belia   
Belia

El og diesel blir utfordrende å få i serie, da innluft må passere fritt igjennom den ene for å komme rundt i rørsystemet i båten.

Får du koblet dette parallelt må du kanskje  ha nytt luftinntak til el-drift.

I campingvogn løser Truma dette med elkolbe på samme system som går på gass.

 

 

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Trondheim Båtfabrikat/modell: Beneteau First 305 Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
nordan family 27   
nordan family 27

hadde det vært snakk om vannvarmer hadde vel gått lettere. Er jo ofte et visst varme element i varmtvannstanken. Min erfaring: det kreves såpass mye watt til oppvarming at det fort blir dieselvarmeren selv om vi ligger for landstrøm. Jeg har også en filosofi om å holde systemer adskilt for ikke å skape unødvendige feikilder. 

 

Men tanken er absolutt interessant. Blir spennende å se om den finner en løsning.

Bostedskommune: Akershus, Lørenskog Båtfabrikat/modell: Fairline 36 Turbo Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Joltus   
Joltus

Burde være mulig å koble en ekstra varmer inn med en T eller lignende som blåser i samme rørene. Kan hende du da må stenge mot den enheten som ikke er i bruk og dette vil jo kunne føre til risiko for at en varmer går mot stengt hvis man ikke passer på.

 

Men burde lett la seg gjøre?

 

Spm blir jo da om det finnest elektriske varmere som er laget for å blåse i slike rør?

Båtfabrikat/modell: Uttern D66

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Tore B   
Tore B
Svart (redigert)

Noen tenkte samme tanken i 2004. Skulle gjerne ha funnet en god løsning på dette.

Fant denne og. Kaskje noe av dette kan brukes?

http://m.rcv-energiteknik.se/?task=get&url=http%3A%2F%2Fwww.rcv-energiteknik.se%2Fsv%2Fcategory%2F237%2FKanalvarmare-Elektriska

Redigert av Tore B
Bostedskommune: Akershus, Sørum Båtfabrikat/modell: Greenline 33 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LK 3351 MMSI: 257981730

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
rogeri   
rogeri

Har prøvd dette, men dog uten tilbakeslags ventil: For å gjøre en lang historie kort;..plastpropellen på el-varmeren (Isotemp) tålte ikke temperaturen fra Wallasen og endte opp som svart gugge i viftehuset....En dyrekjøpt erfaring rikere..!

Båtfabrikat/modell: Rana 630 sjark,m/ 88HK Yanmar Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kjetil.maland   
Kjetil.maland

Hei igjen, ble en litt hektisk helg med lite båt, med unntak av å sjekke fortøyning før helgen.

Men ja tanken var å kunne kjøre varme rundt i båten når den ligger i hjemmehavnen, uten å måtte sette frem egen vifte for dette. 

Hadde vært veldig praktisk å bare stille termostaten og slå på. 

Og tenkte på dette med at den ene varmeren ville blåst sin varme inn i den andre, så en eller annen form for tilbakeslags spjeld etter hver varmer var i planen.. Men ser ut som dette hadde vært et hobby prosjekt av typen "selvgjort er halvgjort" :) så får la det bli med det. 

 

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
dacapo   
dacapo

Kjenner til en som benytter en slik i en seilbåt med bra resultat:

https://campingparkenshop.dk/shop/kronings-heat-1500-3571p.html

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ulstein Båtfabrikat/modell: Princess 420 Navn: MISTRAL Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Kallesignal: LL9385 MMSI: 257535450 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
skage   
skage

Dette produktet dacopo sikter til virker veldig kjekt.

Tror nesten jeg skal bestille en slik om montere inn men et y ledd på eksisterende opplegg webasto.

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Maxi Fenix 28 dinett Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
frodn   
frodn
Svart (redigert)

Jeg hadde samme tanke på egen nyinnkjøpte båt, som jeg skal bo i.  Bruk av eksisterende kanaler for varme må være en rimelig og effektiv måte å spre varmen i båten.

 

Noen som har fått prøvd ut Kronings 1500+?

Redigert av frodn
Båtfabrikat/modell: Jeanneau SO 49i Båttype: Motorseiler Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jernklumpen   
Jernklumpen

Hva med og feste ett varmeelement fra vv bereder på tvers i et metallrør som er ø90 likt som luftslangene. Så når man kjører kun vifte funksjon på eber , så blåser luften forbi varmeelement og blir varmet opp.  Man må nok isolere metallrøret slik at det ikke blir for varmt mot papprøret .  Hvis man har 16amp sikring fra brygga , så kan man jo sette inn flere varmekilder, og kjøre trinn1 og trinn 2.  Skal se om jeg kan få laget dette og testet.  Trur jeg har 2 vv bereder elementer liggende.  

Bostedskommune: Vestfold, Sande Båtfabrikat/modell: Dalmarin 38 Navn: Jernklumpen Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Stål

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
nordan family 27   
nordan family 27

da vil vel elementet gløde - luften tar ikke opp denne varmen så effektivt (?)

Bostedskommune: Akershus, Lørenskog Båtfabrikat/modell: Fairline 36 Turbo Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Dinamo   
Dinamo
Jernklumpen skrev for 12 timer siden:

Hva med og feste ett varmeelement fra vv bereder på tvers i et metallrør som er ø90 likt som luftslangene. Så når man kjører kun vifte funksjon på eber , så blåser luften forbi varmeelement og blir varmet opp.  Man må nok isolere metallrøret slik at det ikke blir for varmt mot papprøret .  Hvis man har 16amp sikring fra brygga , så kan man jo sette inn flere varmekilder, og kjøre trinn1 og trinn 2.  Skal se om jeg kan få laget dette og testet.  Trur jeg har 2 vv bereder elementer liggende.  

Det går ikkje. Eit element for vv bereder er laget for å vera omslutta av vatn, so når der kjem varme på mens det er i luft, so blir det raudglødande før varmetråden i elementet smelter. Sannsynlig tid før det heile er over, vil eg anslå til under 10 sekund.

Bostedskommune: Hordaland, Fjell

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jernklumpen   
Jernklumpen
Svart (redigert)

Det tenkte jeg ikke på. Skal gå og teste i garasjen etterpå,med og sette strøm på elementet i skrustikka. Da kan det smelte så mye det vil.  Hva med og sette inn varmespiral fra biltema viftovn i et metallrør? Biltema pga billig ,hvis det går i dass. 

Redigert av Jernklumpen
Bostedskommune: Vestfold, Sande Båtfabrikat/modell: Dalmarin 38 Navn: Jernklumpen Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Stål

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Pinkvin   
Pinkvin

Et sånt element som en tenner grillen med er jo billig. Men å få den varmen over til luft vil jo bli krevende... Og om det vil tåle kontinuerlig drift...

Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jernklumpen   
Jernklumpen

Tester element fra vv bereder nå. Ser ut som 2 effekter på elementet.  Halv effekt er 4.6amp . Stått på i 15min hittil 

20171207_171942.jpg

Bostedskommune: Vestfold, Sande Båtfabrikat/modell: Dalmarin 38 Navn: Jernklumpen Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Stål

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jernklumpen   
Jernklumpen

Tanken er og montere varmeelementet i et stålrør som vist på bildet. Og isolere røret slik at ikke røret blir for varmt og kan antenne noe rundt.  Litt brannfelle dette , siden det ikke er noe termostat på dette systemet.  Det blir godt og varmt rundt elementet under testing i skrustikka.  

20171207_173309.jpg

Bostedskommune: Vestfold, Sande Båtfabrikat/modell: Dalmarin 38 Navn: Jernklumpen Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Stål

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Dinamo   
Dinamo

velvel. Eg har i mine yngre dager hatt eindel arbeid med service på vv beredere, og det eg sa var omtrent det som produsenten av beredarane sa til meg, at du må aldri ALDRI setta strøm på ein bereder som der ikkje er vatn i, for då ryk elementet.

Bostedskommune: Hordaland, Fjell

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jernklumpen   
Jernklumpen
Dinamo skrev for 5 timer siden:

Det går ikkje. Eit element for vv bereder er laget for å vera omslutta av vatn, so når der kjem varme på mens det er i luft, so blir det raudglødande før varmetråden i elementet smelter. Sannsynlig tid før det heile er over, vil eg anslå til under 10 sekund.

Testet elementet 60 min nå. Fungerer fint.  Neste test er på 2000watt . Skal komme med tilbakemelding når jeg har prøvd. 

Bostedskommune: Vestfold, Sande Båtfabrikat/modell: Dalmarin 38 Navn: Jernklumpen Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Stål

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Langedahl   
Langedahl
Kronings Heat 1500 Varmeapparat
Heat%201500%20easymech-t.jpgHeat%201500%20easymech%20termostat-t.jpg

Kronings Heat 1500 Varmeapparat

Produktnummer: Kronings Heat 1500+ Varmeapparat
Vægt: 4,5 Kg.
Leveringstid: 1 - 2 dage
Total pris: Se pris inkl. fragt
 
 
 
Vejl. udsalgspris   2.195,00 DKK
Spar   210,00 DKK
Pris ved 1 Stk   1.985,00 DKK 
 
Bostedskommune: Oppland, Vestre Toten Båtfabrikat/modell: Gib Sea 30 Navn: iBoat Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jernklumpen   
Jernklumpen

Vet du hvor mye den støyer? 

Bostedskommune: Vestfold, Sande Båtfabrikat/modell: Dalmarin 38 Navn: Jernklumpen Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Stål

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
"LISE"   
"LISE"

Syntes ideen med element fra VVT i et rør er et meget kreativt løsning for å innføre en stor brannfelle i båten! 

 

Skulle man likevel ønske å forske mer på løsningen bør man vurdere et overopphetingsvern, samt at elementet blir styrt av et rele som utløses når man skrur på viften i varmeren. Slik at ikke varmelementet kan skrus på uten at viften er i gang. 

 

Set er selvsagt moro å være oppfinnsom og forske fram nye løsninger i båten. Men tror også levetiden på elementet blir såpass kort at det blir mye "plunder og heft" for veldig lite. 

 

Jeg for min del hadde nok lagt 2000kr og gått for et varmeelement med vifte som linket til over her.

Bostedskommune: Møre og Romsdal Båtfabrikat/modell: Sandvik 945 Navn: Lise Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×