Jump to content

Lavpris dieselvarmer på Banggood. Risky?


PiperBill

Recommended Posts

Kom over denne dieselvarmer på Banggood. Har ikke tenkt å kjøpe selv  men bare lurer på hva andre synes om et slikt tilbud? Prisen virker veldig lav. Risky?

https://www.banggood.com/12V24V-5000W-Car-LCD-Display-Car-Air-Diesel-Heater-For-Car-Trucks-Boat-p-1239689.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke noe stor risk. Er flere her inne som har kjøpt slik Kina varmer og er fornøyd med det.

Ligger egne tråder her inne om slike varmere. jeg  kommer til å kjøpe en slik en neste gang.

Ser at de også defrostere i forskjellige størrelser.  https://www.banggood.com/7W-12V24V-Car-Truck-Travel-Heater-Thermostat-Fan-Car-Heater-For-Universal-Car-p-1239352.html?rmmds=detail-left-viewhistory&cur_warehouse=CN

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mener å ha lest at folk syns Planar varmere gjør jobben. Og det er kanskje litt mer trygt å handle via Ebay? Betale med Paypal så blir vel det meste så trygt det kan bli?

 

https://www.ebay.com/itm/5-kW-Air-diesel-Heater-PLANAR-5000W-12V-for-trucks-motor-homes-boats-bus-CAN/352194751607?hash=item5200716c77:g:AvsAAOSwY~laK15R&vxp=mtr

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
SoBo skrev 35 minutter siden:

Er vel ikke noe stor risk. Er flere her inne som har kjøpt slik Kina varmer og er fornøyd med det.

Ligger egne tråder her inne om slike varmere. jeg  kommer til å kjøpe en slik en neste gang.

Ser at de også defrostere i forskjellige størrelser.  https://www.banggood.com/7W-12V24V-Car-Truck-Travel-Heater-Thermostat-Fan-Car-Heater-For-Universal-Car-p-1239352.html?rmmds=detail-left-viewhistory&cur_warehouse=CN

 

Merker at jeg er litt skeptisk til å la kjølevannet gå gjennom en "uspesifisert" kinadings. Men er jo så billig at en kan kjøpe for å så inspisere godt før montering. En defroster blir stående i åresvis i båten... kjenner på tvilen altså ;-) 

 

Og med tanke på størrelse, hva kommer frakten på tro?

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev for 3 timer siden:

Er vel ikke noe stor risk. Er flere her inne som har kjøpt slik Kina varmer og er fornøyd med det.

Ligger egne tråder her inne om slike varmere. jeg  kommer til å kjøpe en slik en neste gang.

Ser at de også defrostere i forskjellige størrelser.  https://www.banggood.com/7W-12V24V-Car-Truck-Travel-Heater-Thermostat-Fan-Car-Heater-For-Universal-Car-p-1239352.html?rmmds=detail-left-viewhistory&cur_warehouse=CN

 

Aldri i livet! 1,4 kg for heile greia, seier vel det meste om kvaliteten. Du får ein skikkeleg 10 kw kvalitetetsdefrostrar med garanti for godt 2000 her heime. Husk kjølevatnet til ein motor som kanskje kostar fleire hundre tusen går gjennom dette vrælet. Unskulfd uttrykket! Det er andre ting eg heller ville spart på.

Link to post
Share on other sites

Sitat

Aldri i livet! 1,4 kg for heile greia, seier vel det meste om kvaliteten. Du får ein skikkeleg 10 kw kvalitetetsdefrostrar med garanti for godt 2000 her heime. Husk kjølevatnet til ein motor som kanskje kostar fleire hundre tusen går gjennom dette vrælet. Unskulfd uttrykket! Det er andre ting eg heller ville spart på.

 

He he enig det.    Dette er ikke store greia i mål heller. Domitec hercules  sin veier 3,8 kilo

Har to viftemotorer og er bortimot dobbel så stor.  Uansett mye rart å snuse på inne på disse salgstedene.

Man trenger da helle ikke å kjøpe noe.

Link to post
Share on other sites

Selvmontert skulle vel ikke bety noe i denne sammenhengen. Et stort antall Eber og Webasto er nok også selvmontert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev for 5 timer siden:

 Du får ein skikkeleg 10 kw kvalitetetsdefrostrar med garanti for godt 2000 her heime.

 

Hvor?

Mener jeg betalte ca kr 2000 for en slik hos Maritim, men for 30 år siden. Den gangen ble de markedsført som "Ardic".

I dag koster de 3k.

Denne har nok en helt annen effekt (og kvalitet..) enn Banggood's, snilehus-viftene bruker ca 80W og avgir enormt mye luft. Jeg målte lufttemperaturen på makshastighet til 72 grader, 10 under motortemperatur.

 

PS: Dette gjelder altså defroster, ikke dieselvarmer.

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med banggood og egentlig lite med eBay, men desto større med aliexpress. Finnes mye ræl det, men har etterhvert klart å sortere de forskjellige sjappene fra hverandre. Handler mye fra Ali, og da mener jeg mye. Det meste er faktisk veldig god kvalitet og har ingen problemer å lete meg opp en varmer der som jeg kunne kjøpt. Når man får litt erfaring så klarer man å skjønne forskjellen på produktene fra de forskjellige butikkene. Er det butikker som selger alt mulig så styrer jeg langt unna. Jeg bruker også å se på tilbakemeldingene fra kunder og lese dem godt. De gangene jeg har hatt problemer så har alt løst seg veldig bra for min del. De forhandlerne som spesifiserer sitt vareutvalg kun om et lite område er som oftest veldig seriøse selgere som er ute etter å gjøre kundene fornøyd. For det er et veldig kritisk marked med kritiske kunder, og en negativ omtale kan ødelegge mye for dem. Antar det er det samme på andre web plasser at de selgerne som har alt fra varmere til dildoer skal man styre langt unna. Se etter en forhandler som har mesteparten av varene sine innenfor et begrenset segment, så tror jeg det skal gå bra. Lykke til! 

 

Redigert 

Så litt på den eBay linken. Denne er en av dem jeg ville i utgangspunktet holdt meg unna. Vareutvalget er rett og slett for stort. Tror dette er en som handler billig der han får billigst. Bare min magefølelse. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
21 hours ago, Lars H. said:

Selvmontert skulle vel ikke bety noe i denne sammenhengen. Et stort antall Eber og Webasto er nok også selvmontert.

 

Hvis man har betalt for profesjonell montering så bærer jo selskapet et ansvar om det tar fyr tenker jeg, så derfor jeg introduserte den distinksjonen. Kan ikke tenke meg at noen vil ta på seg å gjøre en slik montering, på samme måte som rørleggere gjerne reserverer seg for å montere kraner o.a. som de ikke kan gå god for kvalitetsmessig (joda, går jo an å mistenke at det andre motiver også - men dette er én faktor).

 

Om man feilmonterer Eber og Webasto eller Planar eller annet selv og det går galt, så kan man selvsagt ikke håpe på mirakler gjennom forsikringsbransjen heller...

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 2 timer siden:

 

Hvis man har betalt for profesjonell montering så bærer jo selskapet et ansvar om det tar fyr tenker jeg, så derfor jeg introduserte den distinksjonen. Kan ikke tenke meg at noen vil ta på seg å gjøre en slik montering, på samme måte som rørleggere gjerne reserverer seg for å montere kraner o.a. som de ikke kan gå god for kvalitetsmessig (joda, går jo an å mistenke at det andre motiver også - men dette er én faktor).

 

Om man feilmonterer Eber og Webasto eller Planar eller annet selv og det går galt, så kan man selvsagt ikke håpe på mirakler gjennom forsikringsbransjen heller...

 

Er egentlig litt uenig med deg Thostr. Om man følger monteringsanvisningen så tror jeg ikke problemet skal være så veldig stort. Jeg har sett så mange innstallasjoner at jeg må si jeg mange ganger er forundret over det arbeidet som "sertifiserte" montører utfører. Mange varmere ser ut som om de er kastet inn i båten bare for å få båten fort ut igjen. Har sett dieselrør som er ønsket på plass, plusskabler kveilet opp innenfor rekkevidden til kompasset, eksosrør uten noen form for svanehals osv. En god amatør vil jeg påstå utfører et minst like godt arbeid som verkstedene gjør, for i sesongen så har de rett og slett ikke tid til å gjøre et fagmessig godt arbeid. Vet ikke hvor ofte det blir brann i slike varmere men jeg har i alle fall ikke vært borti det til nå.

Link to post
Share on other sites

Som en kontrollør fra el-verket en gang sa da vi hadde kontroll hjemme og jeg måtte innrømme at jeg hadde lagt opp litt elektrisk selv: "Jeg driter i om det er en fagmann som har gjort det, - bare det er fagmessig gjort". (og det gikk igjennom og ble godkjent uten problemer  :smiley:).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en  slik no-name varmer 5kw, har skrevt det også i en annen tråd.. Tror den er fra 2013, var montert i båten når jeg kjøpte den, var veldig skeptisk i starten, men den bare fungerer og leverer varme, støyer noe mer en en webasto, men det kan være monteringen sin skyld.

Aldri gjort noe med den, den bare står der.. ;) 

 

BlueMarlin.no importerer disse kina, no-name varmerene og har deler på lager.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, Kjellg said:

 

Er egentlig litt uenig med deg Thostr. Om man følger monteringsanvisningen så tror jeg ikke problemet skal være så veldig stort. Jeg har sett så mange innstallasjoner at jeg må si jeg mange ganger er forundret over det arbeidet som "sertifiserte" montører utfører. Mange varmere ser ut som om de er kastet inn i båten bare for å få båten fort ut igjen. Har sett dieselrør som er ønsket på plass, plusskabler kveilet opp innenfor rekkevidden til kompasset, eksosrør uten noen form for svanehals osv. En god amatør vil jeg påstå utfører et minst like godt arbeid som verkstedene gjør, for i sesongen så har de rett og slett ikke tid til å gjøre et fagmessig godt arbeid. Vet ikke hvor ofte det blir brann i slike varmere men jeg har i alle fall ikke vært borti det til nå.

 

Når du sier du er litt uenig, mener du da at forsikringsselskapene vil dekke brannskader på båter med disse no-name-brennerne montert også når de er selv-monterte? Er det som er sammenhengen her, ikke hvorvidt man kan montere de på en like god fagmessig måte selv som en proff montør (jeg er jo selvsagt ikke i tvil om at en entusiast med kunnskap gjør minst like god teknisk jobb som en proff).

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, Lars H. said:

Som en kontrollør fra el-verket en gang sa da vi hadde kontroll hjemme og jeg måtte innrømme at jeg hadde lagt opp litt elektrisk selv: "Jeg driter i om det er en fagmann som har gjort det, - bare det er fagmessig gjort". (og det gikk igjennom og ble godkjent uten problemer  :smiley:).

 

Tror du forsikringsselskapet ditt har samme tilnærming? Man kan jo håpe...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Thostr skrev for 4 timer siden:

 

Hvis man har betalt for profesjonell montering så bærer jo selskapet et ansvar om det tar fyr tenker jeg,

 

Kan ikke forestille meg at det er tilfelle. I hvertfall ikke uten at du som kunde er villig til å betale så montør kan ha en forsikring som dekker det. Men finnes slike forsikringer? Om montørene hadde hatt det hadde det nok vært flagget høyt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
21 minutes ago, Pinkvin said:

 

Kan ikke forestille meg at det er tilfelle. I hvertfall ikke uten at du som kunde er villig til å betale så montør kan ha en forsikring som dekker det. Men finnes slike forsikringer? Om montørene hadde hatt det hadde det nok vært flagget høyt. 

 

 

 

Igjen så er det viktig å se på sammenhengen her. Det jeg stiller spørsmål ved er hvordan et forsikringsselskap vil stille seg om man får brannskader i båten etter å ha montert en slik no-name-sak. Om det er montert av en profesjonell aktør så tenker jeg at situasjonen stiller seg noe annerledes mellom båteier og forsikringsselskap, enn om man har installert den selv. Ikke at montøren uten videre blir ansvarlig for å dekke kostnader forbundet med skaden, men forsikringsselskapet kan jo ikke uten videre hevde uaktsomhet hos båteier. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Thostr skrev 17 minutter siden:

 

Igjen så er det viktig å se på sammenhengen her. Det jeg stiller spørsmål ved er hvordan et forsikringsselskap vil stille seg om man får brannskader i båten etter å ha montert en slik no-name-sak. Om det er montert av en profesjonell aktør så tenker jeg at situasjonen stiller seg noe annerledes mellom båteier og forsikringsselskap, enn om man har installert den selv. Ikke at montøren uten videre blir ansvarlig for å dekke kostnader forbundet med skaden, men forsikringsselskapet kan jo ikke uten videre hevde uaktsomhet hos båteier. 

 

Jeg har liten tro på dette også jeg ;-) En ting er montering i hus, feks ifht lover om illsted, el osv. Det er klare regler for hva en kan gjøre selv. Har ikke fått med meg at det gjelder noe tilsvarende for båt, unntaket er vel kanskje godkjenning for gassanlegg (?), men er ikke 100% sikker på at det gjelder i vanlige fritidsbåter heller. 

 

Og jeg har ikke hørt om avkorting ifht egenmontert i båt. Mange båter er selvbygg og eldre båter er i praksis mer eller mindre egenmontert på alle mulige plan. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Om jeg forstår deg rett så tror du ikke det påvirker forsikringen, hverken om det er no-name eller om det er montert selv? Enig i at jo mange båter er 'DIY' langt mer enn hva som er vanlig i boliger. Har heller ikke hørt om regler for montering av ovner. Så kanskje det ikke påvirker, med mindre det kan påvises at hendelsen ble forårsaket av amatørmessig montering?

 

Hvordan dialogen blir om det framkommer at dieselbrenneren er en sak uten modell eller merke, plukket opp superbillig på et kinesisk nettsted,  det skulle jeg ha likt å vist. Jeg tipper det blir kritisk fokus på hvordan brenneren er konstruert da, i det minste...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...