Jump to content

Renovering av 1985 Broom 1070


Ttor

Recommended Posts

Da er jeg i gang med renoveringen av båten jeg kjøpte i sommer. Broom 1070.

Dette er vel en båt som er best kjent på vestlandet. Så vidt jeg vet er det 5 av disse i norge, alle i Bergen.

Båten er fullt brukbar, men trenger noen utbedringer som må gjøres. Lekkasje rundt noen vinduer og gamle skroggjennomføringer er det som haster mest.

Ellers kommer jeg til å renovere det meste. IMG_7396.jpg.2b3afb45ce3ba40133ec568acedf51ff.jpg

Båten ligger greit i vannet uten båt i davitene men den var veldig baktung da jeg overtok den.

 

 

DSC_0388.jpg.2f49b0a668d0f77df367e05688d866fc.jpg

Eksosutløpene kommer under vann når båten er lastet bak. Det hjalp å tømme skuffene i akterlugaren for reservedeler, men jeg må se etter andre måter å fordele vekten framover på også. 

 

 

DSC_0394.jpg.f4d633b3f469f0a5b0068d789a7136e0.jpg

Fjernet det gamle, slitte trekket på rekken bak, og båten fikk et mindre baktungt utseende. Den ligger nå litt høyere i vannet med hekken .

 

 

 

Redigert av Ttor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er i gang med å oppgradere akterlugaren. 32 år gammel rosa velour må vike for nøytrale farger. Vask og maling under dørken og alle dørkplater. Deretter skal puter trekkes om og gardiner byttes. Noen små lakkjobber er det også under noen vinduer.

DSC_0534.jpg.b4ca1984ff343fd105ca942cc6979f0b.jpg

Demontering av dobbelsengen

 

IMG_7405.jpg.e2e4af26a5756248f240e4c35b6b467f.jpg

Vask med tynner og skurekost

 

IMG_7415.jpg.7d568d94d30412457eaf554632696a9f.jpg

Bengalakk innvendig på skrog. Rent og nymalt gir oversikt over lekkasjer. Bjelkene skal males i original grønn.

 

IMG_7417.jpg.5b0528a1bfee0a09f5fbf086f70edc88.jpg

Gamle bunnventiler skal byttes til våren. Regner med det er de originale i bronse. Ikke alle kan stenges.

 

IMG_7395.jpg.ef44da3b633b6921e73bc6648a4a13a4.jpg

Dørkplater til maling i verkstedet. Greit med eget snekkerverksted 100m fra båten.

Link to post
Share on other sites

Rask service av motorinstrumentene på styreposisjonen inne. Alle glassene var uklare/tåkete. Det var et belegg mellom de doble glassene som lett lot seg fjerne.

IMG_7429.jpg.4ec677bbef027f18415a2ce452cd0d12.jpg

 

IMG_7430.jpg.8e87fbb1c9c2e4df0248cd0709907c34.jpg

Hvorfor blir turtellerne stående til neste gang tenningen slås på? 

 

IMG_7418.jpg.6342f4aab94085e7ef41257fc97f1166.jpg

Fjernet også et par gamle timetellere som var til de gamle motorene. Båten fikk nye maskiner i 1997, og fikk dermed digitale timetellere. De er dessverre kjent for å slutte å virke etter noen år. Jeg har derfor skaffet meg et par VDO tellere fra samme tidsepoke. Nå er det bare å stille de til rett timeantall. Fikk såvidt lest av de gamle displayene en gang de virket.

IMG_7432.jpg.289b77fad15ea91f0a57af3adb9adba7.jpg

 

Var heldig som fikk tatt bilde mens displayet virket på instrumentene ute. Inne er de helt borte.

DSC_0457.jpg.575f4f60e6575da91141a6f5b1d57f34.jpg

Link to post
Share on other sites

På min Princess Riviera 36 fra 1988 ble gjennomføringene i bronse beholdt og alle kraner ble byttet mot kompositt våren 2017. Orket ikke gjøre det selv og verftet som gjorde jobben sa at gjennomføringene var strøkne men kranene lot seg ikke stenge og var dårlige.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke veldig bekymret for gjennomføringene. De er nok helt ok. Sikkert nok å bytte kranene. Skulle gjerne hamret litt på de, men tar ingen sjanser når båten ligger på vannet. Det er nok helst rattene på kranene som er problemet. De ruster i stykker. Tenkte å ta noen hvert år, når båten er på land. Båten ligger forøvrig ute hele året.

Link to post
Share on other sites

Dagens jobb: 

Har tatt ned gardinbrettene i salongen. Disse er falmet av solen, og har tydelige merket etter hvor det har hengt pyntegjenstander. Det er tynn finer av mahogny på disse, så de kan ikke slipes. Bruker malingsfjerner og sliper med stålull. Legger så på litt farge og noen strøk med silkematt lakk.

IMG_7421.jpg.c6a2432e1b43df9fa030ea0b86eb7d72.jpg

IMG_7422.jpg.0c9e5f82389a18688bea8721f01e688d.jpg

 

Tester ut litt forskjellig lakkfjerner jeg hadde stående. Duxola fungerer bra, men tar litt tid. 

Tester også biltema sin, som nok tar enda lengre tid, samt en annen jeg fant i verkstedet.

Basol 48 ble testet på et lite område. Den virket på et par minutter!! Gudene må vite hvor den kommer fra og om det er mulig å kjøpe denne ennå.

DSC_0089.jpg.63eae1728da03c7da00ca091573e4468.jpg

DSC_0087.jpg.7b096d007f6e7b16438bff96c835453f.jpg

Link to post
Share on other sites

Ttor skrev for 5 timer siden:

Jeg er ikke veldig bekymret for gjennomføringene. De er nok helt ok. Sikkert nok å bytte kranene. Skulle gjerne hamret litt på de, men tar ingen sjanser når båten ligger på vannet. Det er nok helst rattene på kranene som er problemet. De ruster i stykker. Tenkte å ta noen hvert år, når båten er på land. Båten ligger forøvrig ute hele året.

 

Lett dunk med en metall gjenstand mot bunnventilene, lyden avslører tilstanden.. synger det fint som en stemme gaffel, alt ok

Er lyden som å slå på et stykke treverk (dump lyd), slutt å slå, å få den på land..

 

Ligger på vannet sier du...har du den ikke på sjøen ?? :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Holder på med mange forskjellige ting ombord. 

Har satt i gang med jobben med å få inn nytt kjøleskap. Det originale fra 1985 var fortsatt i drift. Svært lite, og med dårlig kjøleeffekt. Forrige eier hadde kjørt det på gass, men det har jeg ingen planer om. testkjørte det på 12v uten tilkoblet landstrøm, og da tappet det ned 330 ah batteri over natten. Kjøpte et på maritim i høst da de hadde tilbud. DOMETIC COOLMATIC CRX-110

 

5270-24.jpgLU_K_GXhhCR25HYvZVJW8id7I-fnkA1UjCqoSgllOxZGatZ7CHd5whYfIzIIy31_JxvMs1cWFIvVKUAbBoJHVxZuyaBuqGpEZu_aoSzcVQ2xuaP-15rWp8JNMctTK2J4jaRKmaD20ynEB7rI3DYkE74tOVEGgYHbmEK5tj2xEpjJ6fm9Zqmt4gHhsAauzcmChYVaBm341V2etdi6XqTJo8nSkt3vgw0mwXJIDDCJLKVwOWmrMyhCLMLsSWX2Q3uoa2Z8raDQi5EIV0ZXRKV3OXMiDeAdtLWqkmNhImXa2oYwFUVavuSLAybB48Zd3pYpUY7n7AICTcevHXmN8Gp6ej-owEaBxt5Lu5qUyQQoFTrG-O0_wpnOEXJq0LItDTS6k7dVXq6hNNvKcn7Vy_POIYMM2kOnthoMb1KZ470yVDwtI6bluH4K-7jjKZkaaUot6IpyxIUGjKtvXaQdFF6BCELr78YWeZDMYxpDiTimr1MAXF0mFn9Y7gqYzc-3BxKLLOh00-2K-IHJnsnlnGMnKM5mUybGUjXKGsidbpUASi6snk1zWJNY85GQMwSlnNqKAXHg2uZf3yZ8q29mxNUmp3DgJa-ULMpo7KwO2GA=w1350-h1012-no

Jobben blir å flytte skuffen høyere opp. Da skal det så vidt være plass til 110 liters kjøleskap under.

 

hF3JJpCBN3YWDmNn2LX6M0N_-10Bk2jgKBr-kG3-WSRk8tdhW2dBAQxRAEvg2QReCvvUz5DJgpXljtciK_2LJQlWEaZeJPAxgHayn9d2YjTOimqy3ZvYZsFP3Unza0RHQrQypUbGDsqKh5Ayh1kEdtSLINXbVQRdIq_IZXORnP4G_YjiDo4NJxf9CaKn6FvAY5rWI-cJzrFYvTWPriyHBzD96XGksdzWRi21xr16kjF51NW1nT_XHlQ1MmukvuOgG7T2DrMhJ78u9nnNqiFMbQ8tgTR_JriANrYdVf7ANc-Dkk77c-nPGelKDvMbZbkLDJnzeiSPMq4DjdaGap6uQwHZyTO3S6Gwsoy8FEk6UeaTMopq02JWGo2z9iBvRo4IytZ-sldwmTLhdueuPfTZyBMDf0uQPbouFKXyW7B7VvOzXHpxod6p6BfEE_u2iER8jq36is9nG85Q8jPdethJokn1PnW1awa0tmHEUF5ptLyM52LyzcSYbUZ-tpFPIAxwKmhmg193QqWU8tcdFvdX_GGYWUcishyl0osO-r7udgxuGfBD3CHr9PzRHoCik6ibFhAIXuN_FEBsepOfdWG2t3_p3a2qe6G-vvBVzYQ=w1350-h1012-no

Grei tilkomst på baksiden. Det er et rom mellom forskipet og motorrommet med god plass for å sette inn dypere kjøleskap.

 

Up0cLlyBVny7OvSHlz3yAyMGED0Z0klqDIj1VM5-nYaYzusNiIZXEZHjJLd28euKlIGshQO12JKKX7XLX70uQwGl8eAQJR8AcST6n6iH2I1gd63ErNLCaIXZM2vnHSM6Hb74H1GbFbCl2vkh4Tr3yyKBdtleVqYJjfC_Rj5UXHhB78kHJLv9-7htOrgzUclagzJ6NEqJZWb1gA743109fgDmRqph6vsQMJ1U40x3KGE9XfNGPYhdZxNQqR2KSejKCbL3dgxYcJPO0IeSxPVBZklVQ1Ig_HENNQsX3awJmo2cXPDwToQuk7s5mubriwMUZKy40sEhfXNuYlcwFt3QRX1bT0ZdTtSgQE4C8FqtQKbjhv_MaXnbFlejtM6qJpkgm-iKV485_kgcIvv70s5fqSy_WJEmqL_tAWmcsa_zycFwAs4wyxd2yWoNgIqfn81zpaGwgdiRk7CS3YQW4-uo26S7vULygzduahPFUKeBOTtCrgxbHd8dwkmpa5Dqoha_V4LdwsJDrtdyGrAW-9B4PiYJxHVXbgG3cauy63Qqgi5pa9PE-2HUB3Hu1OkF0Om6cmeMoYk6GWm1KRzDNwmf7hVy5ey2qvP5gYvjZyc=w1350-h1012-no

Innsiden av kassen er dekket av plater som ligner asbest.

 

IGUjztd-s1bUpJ123syXAbxxEcbRGlWhyly0dNSyYgNh0mJ0WMzmgZUGiYaWt_gwEh-QggWx2tWqg4Q5i4fH2mgbmq-rI0YxILUP-p-6XR56r5QvLZIJzgnjVaOxSQafUZPAF2vZCtJWvSVF73CgwZ88j1ohKnkT2oq-YerognrAKBNLt2fzVUgUZAW0jr6nS1CxdVtcdP4Mjg7Pqjc4R42SlU2qyIqQMpm8YU_EtutfPyx3gF8oVPL6rQunG5OWTPK9oB6a8Fho1JIK8aZYaPPXg18fS61Ew_xsxoTzu8ZUxAoEKKQkeWzPn5Xh1DPUTH5xEPUedpv0WQqT0ZqwhiaiigThHReO9bbsbtnqZvQfk3pYvH4b98rl9JMggPv1EHXxOF0FGmUvA2ub-vCe6jWKK48_GxastKioCWTYO04iHhK6dlbAqruQ_G8YNY3M0geaGAZfcSWDLbK39b4lU4jHd1snO-UpdeSAcNecurpWAqftPg3oVUGzsg1_l17E5TmODaTtiUh28YE9x-dOBkeUBNGcF9R6W0f7CiyM2EmDrUcwh-jPY8BVy-DNKymeRBOtcb6D0Q3xwoKTmgo_M2Nv5IWUHRyR2rakltw=w1350-h1012-no

Wa4YL_apCdTx-UTpRVMbDeLa8f1G_wzmEiDeas6OiPj6cRYWx6fw0p2jxxaT6p5nRBZGWmW_wuYE95lzzPNlUeuYj6HkrNUC07tkH3zv9yKZBQJE7fwQOthOWO00-QBjw9ZnPXO_9iRd2CaIHIztFHt4y44ebUfKopmwhKhMJGHXXPcYmy4pr1iJi0V9-l0XRZwkjBiBUkbgvAFuE_bAMUbEPIZZmwIadsUSExOKRUla2nyqUUEc2gEH5-fyPJ-o5p0jNxVX15cKrT3GCOcPpxF1eb_fr5ASwX_FJhcTyMyelIYXOIuAsamckq8WYmbCWmWNAQLNqfK1opHyJymkE8y2dKgGO9GrABCbkJNvYvlKJNhI4_FTRhoNKNV5h9BltNQdEa5amiZE10YwZhNDziqNKCNYZaKcZ1gc9DqBYk-oFU4f6C6vCwl0xD9gFekyd9A4IdmwVWq_c25A0sJh9nJlREUmT__x7HDvrSmWxVluFeq29m-xX7J0C6_uWbrJlDdJpCeTZEa5VjxbzRITL1KqNt9i7hxsLw652q4691ox5ry8chHCKv3EFaJq8WnAaBOcOH0WGiZ1qOo4zD1mUqoz8oyFph-lDv2k1tw=w1350-h1012-no

Ser potensiale i dette rommet foran motorrommet. Har kan jeg muligens plassere batteribanken, som nå står litt lengre bak på babord side. Da får jeg lettere tilkomst til batteriene og vekten litt lengre fram. Eberspacheren må i tilfelle flyttes over til styrbord side. På styrbord side er det sofa som dekker lukene, og jeg trenger ikke like ofte tilkomst til eber-en som til batteriene.

 

Link to post
Share on other sites

Jobben med å finne vinduslekkasjer er også i gang. Ser ut til at der stort sett er gammel tetning mellom glass og ramme som er problemet. En plass kommer det også inn mellom gelcoat og ramme. Hadde forøvrig en lekkasje inn i akterkabinen jeg ikke fikk oversikt over. I dag lå det snø til smelting på båten, og jeg fant kilden.

kxi3-uuFfW4gU94QVsZa-UTUI8724yGlZ1wtgVDiSx4NtvUAhBfpCO3E4rSFOfdPZcN53euY3jmd19htIVmAqckJ2YASRWbVD5VhY42LhwhWxObP1R4pIl1knmOMtsmK5QKV-p8lFE9wIztHQFf7-F8ZHt0TnIBXbsf6W6qcQN9Y6cc-UXImhJo2MeOiNdUiojUvDdO1ufvyweDxyhUPtol7x7cv1OsuLlZb1HNwVYgy1iTOPnCEVEJvIX5EIBEICq9Qbe7xsgKVlWg13uynCqJKQiUzbcFMslghO7oYF7PLjrWvndA3-TDi8NiqT4uJE6kzB4hkrLo68xph0Y7h8F0NVTk-u3HH7B21uu4tq2acrFUMJNqxm5cOm4oWlgEKNoIwWPmp-HtcvrfGqDtxTdh5agBMIk5YC92KP3WEn2oDrt3iBgRU6dePEDCfE_SjAWSzrIrpTkZW7zEZx-C-ZImkK0ipkZ24v-AgrZfaE5EHa47hwM969eGA4xdFjRiozi69hod35010w1dCs9JEpW3sAZ8ubbfrSNQKNKM8QbvFOs1CuktISMKIVgtT-HYZN4WuSqAjgRuRUi2D0i9yfHt4tIAsj4tG6I91iSg=w759-h1012-no

Trodde først at det kunne komme inn over vinduslisten, men fant ut at jeg måtte høyere opp. Har tidligere brukt lakkfjerner på området som var fuktskadet. Regner med finéren skal bli som ny når jeg får tatt hele flaten. Men først tett båt.

 

OVilg67wF7v5U1zQbvYI8sdFuW_p2Bg6VOeDpJjZUzvVig7iO7ExzOu4ypfP5f3y-7wsqpka4Lpk47cS9ktbJ8D2fOzEpUVVBrFCQNnvzzM6wUO6WzeaqmiVXxHfjV7iyZv0QJlQ4vdUvbVQ5uiNgGdJhqEcWdQyyKKtmYlG32NvpP-k8Sk_agqqwo6t_EGiStBJVHJER9TbGVeiiwjsFs7H1Yufh8jYYADBhi51Mm68lrUzxx882lUBKvxR4U6X4dLx6Fm5bj93BXKcHqsv6VJeihzUMpQT9xPFhbcyaehIs7nGomtpBYaadEBBFgm2kBlZ-Ka5cvVF-VLU4GTv7jeY1ukZ27DqxkrHjrzLG1GlcIbShLzBwpRkOuUes3KjxWKS8SD41gLgWelbHQMpWrYwTe4ZiQ03hsJwXNbosp5sFBZvyObrb2PTpl4Tg-oIGfrcZiS493qi--2hO03RPEM5SCcW-Tcl9Yn5mgYXmY4jW_hV2Qizp5M9wl7-ViNC8_P66tG7t5KLR0qvNUegAzstv0Yrc7tjvWm5jvhc3d6rhgx3-_oGulH9jRCLXMEDAJ9DcNVL-1dmvL4T2q1bhPAhGUg7-57RHfTsd4k=w1350-h1012-no

På badet vegg i vegg dryppet det vann inn fra ventilen i taket. Gardinen i vinduet hadde også fått brune flekker.

 

xZ5NjlGS2LiOoXv1TYVBQ6FWhIJLNpMsBmFjMn6ZwpLg_0ugmL0wWMxBslbnk8O2KTuNVdXtgJ8do-DPTTbAPfadaQqhhd4spjrN7QRJeWD7oSXGOnnBG-fJmoE4QG2QsKvROCM91cKKSLys5CxtftryMsAYeRgyUtUSi6I7ntSYhu9LiL1ZPHngupZPlJF1SzqSbKQwXcCIQYHzD9eNQxihOY_QIrC3hXCFVaXTjWWxAYIzY31-Jl2Gh5zh1xskPHqi-ZwfL4gx77mQ7VoODvWuvhNH7HuloadhMnK9_2JPMUC6i1oUENofxs3I7m7O0Ei9l75Uod9oJUcb2AvoBRjYmeoJAtprwaPvGzYgWr8xsYngJUTQjM9nsetDLrPy_MKTFc4s7_TiaTzRJIghNV_5821S_QvuZFwnSkPr7hHi6av244vhizjV5bSoqwsGqt5TSuujQ4cdMbcvJ3TJz9MC3WUe8SV8clOgHHsgJu3hiLS-xLJs6SPkPkY-FpHRwglIGltr5xe2ydtNF55SCXDbpiK8glZmyQ0ujF02joqdPTewSJKp1LwIBWSB7Qt7RLZwM591J34QRJ8jJo5Kd-H8Sx3h0ll3OjLOakY=w1350-h1012-no

Og her drypper det ca 5-6 dråper i minuttet. Det blir det fort mye vann av. Ser ut til å dryppe fra de svarte kablene som kommer ned fra targabøylen. Nå drypper det direkte fra ledningen og ned i doskålen.

Redigert av Ttor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du verden for en flott og innholdsrik båt! Artig med noe som ikke alle andre har ?? flott prosjektråd også!

 

vann inntrenging rundt vinduer er noe skit ja, sliter med det samme. Forrige båten klarte jeg det fint med captain tolley og tynn sika fuge rundt rammer. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/praktisk-tetter-sprekken-kaptein-til-unnsetning

 

har på maritim.no

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vedr. lekkasjen på badet hadde jeg samme problem  -da med lekkasje på BB side.

Originalt er targabøylen montert slik at den kan vippes bakover kun ved å løsne to skruer.  (Dette fordi det ble for stor høyde høy dersom man skulle farte rundt på kanalene i GB - og en fort skulle kunne vippe targa-bøylen ned og opp)

Targabøylen på din båt er modifisert - men dersom feste er likt det originale, skal der være en tetning i bunnen av bøylen der ledningene går gjennom dekket.  Tetningen/pakningen blir over tid møre/sprø og gir lekkasjer.  Dette fikser du enkelt med å vippe ned targabøylen og påføre Sica el.lign rundt ledningene.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Merkelig med bildene Bonita. Ser helt greit ut for meg både på PC og mobil. Er det bare innlegget om lekkasjen som mangler bilder? 

Targabøylen er bygget på det originale festet. Den bakerste bøylen står på plassen der din bøyle står på Bonita. Den kan legges ned også. Får ta ned kalesje og bøyle når været tillater det. Vi har jo faktisk snø i dag, og det kommer mer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...