Jump to content
Logg inn

Hentetur Princess 38, Bergen - Fredrikstad

Recommended Posts

Logg inn   
Logg inn

Da var det min tur til å hente båt.

Min tur til å skrive mitt første innlegg også : ) 

Båten som skal hentes er en  Princess 38 og den ligger ved Bergen Marinesenter.

Turen blir rein transportetappe da tiden ikke strekker til for noe ferietur i nærmeste fremtid.

tips om rutevalg osv tas i mot med stor takk.

ekksakt dato er ikke fastsatt enda men håper å få dette til før påske.

Bostedskommune: Østfold, Sarpsborg

Del dette innlegget

Elise   
Elise

Gratulerer med ny båt !

Har tatt den turen noen ganger.

Jeg har delt turen i tre, første etappe til Egersund med overnatting og dieselfylling.

Neste etappe Arendal, overnatting og dieselfylling i Tromøysundet.

Siste etappe grei etappe hjem til Plankebyen :-)

Bostedskommune: Østfold, Fredrikstad Båtfabrikat/modell: Princess 40 Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Elise-IV Kallesignal: LK7880 MMSI: 258237830

Del dette innlegget

Frissy   
Frissy

Gratulerer med båt. Egersund er jeg enig i at er et bra sted for stopp. Ligger en god del tråder for hente turer på forumet. Lykke til og husk kamera for å oppdatere hentetråden. 

Båttype: Motorseiler Kallesignal: LA9949 MMSI: 258127120

Del dette innlegget

Bjørn Løvjomås   
Bjørn Løvjomås

Gratulerer med flott båt. Les deg gjerne opp på flere hentetråder. Du får mange gode tips der.

Reiserute som er nevnt over her er greie dagsetapper. Planlegg og plott rute slik at du har den med deg. Da går navigering mye lettere. Å du kan konsentrere deg om utkikk og teknisk på båten. Havner du opp i litt ruskete vær er det veldig greit å kunne konsentrere seg om å følge med på bølger og ha ferdig rute å gå etter. . Planlegg også flere nødhavner dersom noe uforutsett skjer.

Jeg skal også hente en båt i mars. Bare fra Rogaland riktignok. Men har du mulighet så heng deg gjerne i følge med noen. Stor trygghet å være flere i følge

Lykke til med planlegging

Bostedskommune: Aust-Agder, Arendal Båtfabrikat/modell: Princess P 440 Båtlengde: 41- fot Navn: White Lady Kallesignal: LG 2522

Del dette innlegget

altmuligbåt   
altmuligbåt

Gratulerer med ny båt. ! 

Hvor gammel er den ? 

Hvordan er diesel tanker ? 

Er en del tøffe strekninger der du ikke vil ha motor stopp (tette filtere). 

Har selv opplevd det for noen år siden på hente tur i dårlig vær.  

Vi gikk samme vei i sommer når vi byttet båt. Gikk med Princess p50 fra hvaler til Ålesund. Og 70 fot Riva nedover. Fantastisk tur! Men ta hensyn til været !!! 

Er strekninger der som også 70 fot kan virke litte. 

Bedre og legge fra seg båten og reise hjem og komme tilbake når været er bedre.

GOD TUR!!! 

Bostedskommune: Akershus, Ullensaker Båtfabrikat/modell: Princess, Windjet, Norkapp, ++ Båttype: Annen

Del dette innlegget

Logg inn   
Logg inn

Båten er en 2000mod.

Dieseltankene skal være bra men har selvfølgelig flere reservefilter osv med på turen.

Har ikke hastverk så om været ikke tillater turen mer enn en etappe blir den lagt igjen for en senere anledning en plass.

har lest meg opp på di fleste henteturene som jeg har funnet.

Del dette innlegget

LALUNA II   
LALUNA II

Gratulere med ny båt ..
Har du lest de fleste henteturene  så vet du hvor du skal gå :thumbsup:
Sjekke været nøye for velykket tur ned Jæren så er det meste gjort
Extra filter og reimer er smart å ha med
VHF er nesten pålagt
Hold god avstand fra land ned Jæren det er ikke plassen du ønsker stopp
Føler du for å ha mannskap med deg så er jeg gjerne med
AIS /M-ais er jo svært ønsket av folket her så de kan følge med på turen ;-)

Bostedskommune: Vest-Agder, Songdalen Båttype: Har ikke båt Kallesignal: LJ3032 MMSI: 257568870 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget

Logg inn   
Logg inn

AIS skal jeg få på plass.

extra filter, reimer og inpellere er på plass. Blir også byttet reimer og filter før turen.

Vhf er selvfølgelig på.

God avstand ved Jæren er lagt inn i rutene så det trur jeg skal gå bra.

Del dette innlegget

Kenneth82   
Kenneth82

Gratulerer med ny båt, og velkommen på forumet! Du får nok en flott førstetur :thumbsup:

Bostedskommune: Rogaland, Sandnes Båtfabrikat/modell: Elan Impression 384 Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Amy Kallesignal: LK8941 MMSI: 257833380

Del dette innlegget

Sjøbliss   
Sjøbliss

Gratulere med båt, endelig begynner henteturene å klokkes inn mellom alle snøbyene! Gleder oss! :) 

ja .. og velkommen på forumet! (er vel snart veteran jeg her nå, selv om det føles som jeg akkurat lagde konto). 

Bostedskommune: Akershus, Bærum Båtfabrikat/modell: Nor Star 350 HT Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Sofia Kallesignal: LG4128 MMSI: 257012020 AIS type: Class B

Del dette innlegget

Eureka   
Eureka

Er det ikke bedre å tappe av tankene litt, dersom mulig, for å sjekke for vann og grums i stedet for å ta med et lass filter? 🙂 

lykke til på hentetur! 

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund Båtfabrikat/modell: Comfort30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Bjørn Løvjomås   
Bjørn Løvjomås

Det beste er  å gjøre begge deler Eureka, dersom det er mulig å.tappe litt. 🖒

Bostedskommune: Aust-Agder, Arendal Båtfabrikat/modell: Princess P 440 Båtlengde: 41- fot Navn: White Lady Kallesignal: LG 2522

Del dette innlegget

Eureka   
Eureka

👍 i know.... tanken var bare at man kan ta med et litt mindre lass filter. 

-og helst unngå motorstopp 

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ålesund Båtfabrikat/modell: Comfort30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Logg inn   
Logg inn
Eureka skrev for 4 timer siden:

Er det ikke bedre å tappe av tankene litt, dersom mulig, for å sjekke for vann og grums i stedet for å ta med et lass filter? 🙂 

lykke til på hentetur! 

Joda blir tappet ut noen liter av hver tank også 👍🏻

Del dette innlegget

Logg inn   
Logg inn

Starter fra Bergen med fulle tanker.

Planen er å toppe disse igjen før vi runder Jærens rev. 

Hvor er det lettets/billigst å fylle?

neste fylling blir antagelig i Egersund. Hvor i Egersund er beste alternativet?

Del dette innlegget

Lunde14   
Lunde14

Gratulere med ny båt :smiley: jeg vet ikke i Egersund men som en annen nevnte her inne så anbefalte han neste oppfylling i Arendal. I sommer ble vi tipset om Eydehavn og var innom og fylte opp og der var det meget hyggelig priser, når vi fylte var prisen 1,7 kr under prisen inne i Arendal. 😊😊

Bostedskommune: Vest-Agder, Farsund Båtfabrikat/modell: Marex Scandinavia 33 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Karma Kallesignal: LG9449 MMSI: 257035470

Del dette innlegget

Elise   
Elise

Om været er greit går det fint å kjøre Bergen Egersund uten å tanke, ca 140 nm. Bruker vel ca 5 l/nm i 20 knop.

Det er fylling i Egersund er du går inn til byen og gjestehavna.

Bostedskommune: Østfold, Fredrikstad Båtfabrikat/modell: Princess 40 Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Elise-IV Kallesignal: LK7880 MMSI: 258237830

Del dette innlegget

Logg inn   
Logg inn
Elise skrev 13 minutter siden:

Om været er greit går det fint å kjøre Bergen Egersund uten å tanke, ca 140 nm. Bruker vel ca 5 l/nm i 20 knop.

Det er fylling i Egersund er du går inn til byen og gjestehavna.

Foreløpig plan er å dra tidlig førstkommende lørdag. Prognosene ser ålreite ut men skifter fra dag til dag omtrent. Tanken med å fylle før vi runder er hvis det ligger driit i tanken som blir pisket opp hvis det ikke er så mye på tankene. Strekningsmessig er det ingen problem med å vente med fylling til Egersund.

Del dette innlegget

Jakob T   
Jakob T

Gratulerer med ein flott båt.Greit å fylle i Kopervik, har alltid vert rimelig. 

Bostedskommune: Hordaland, Austevoll Båtfabrikat/modell: Nord West 390 Navn: Lady Rikke

Del dette innlegget

paulseen   
paulseen

Gratulerer med ny båt, og riktig god tur! Drømmebåt du har kjøpt ... :clap:

Bostedskommune: Buskerud, Drammen Båtfabrikat/modell: Nidelv 690 Sport Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Komodo   
Komodo

Gratulerer med flott båt :thumbsup:  Hvor skal du ha den liggende? Ser du skriver til Fredrikstad, men signaturen din hinter om at du er særping :pray:

altmuligbåt skrev On 13.2.2018 at 0.13:

Vi gikk samme vei i sommer når vi byttet båt. Gikk med Princess p50 fra hvaler til Ålesund. Og 70 fot Riva nedover.

Er det du som ligger longside ytterst på innerste brygge på Sand?

Eureka skrev On 13.2.2018 at 17.45:

Ingenting slår å ta av et stort mannlokk og titte inn i tanken 

:smiley:

Redigert av Komodo
Bostedskommune: Østfold, Hvaler Båtfabrikat/modell: Viksund Futura 900

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn