Jump to content

Hentetur Princess 38, Bergen - Fredrikstad


Logg inn

Recommended Posts

Da var det min tur til å hente båt.

Min tur til å skrive mitt første innlegg også : ) 

 

Båten som skal hentes er en  Princess 38 og den ligger ved Bergen Marinesenter.

Turen blir rein transportetappe da tiden ikke strekker til for noe ferietur i nærmeste fremtid.

tips om rutevalg osv tas i mot med stor takk.

ekksakt dato er ikke fastsatt enda men håper å få dette til før påske.

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt. Les deg gjerne opp på flere hentetråder. Du får mange gode tips der.

Reiserute som er nevnt over her er greie dagsetapper. Planlegg og plott rute slik at du har den med deg. Da går navigering mye lettere. Å du kan konsentrere deg om utkikk og teknisk på båten. Havner du opp i litt ruskete vær er det veldig greit å kunne konsentrere seg om å følge med på bølger og ha ferdig rute å gå etter. . Planlegg også flere nødhavner dersom noe uforutsett skjer.

Jeg skal også hente en båt i mars. Bare fra Rogaland riktignok. Men har du mulighet så heng deg gjerne i følge med noen. Stor trygghet å være flere i følge

Lykke til med planlegging

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. ! 

Hvor gammel er den ? 

Hvordan er diesel tanker ? 

Er en del tøffe strekninger der du ikke vil ha motor stopp (tette filtere). 

Har selv opplevd det for noen år siden på hente tur i dårlig vær.  

 

Vi gikk samme vei i sommer når vi byttet båt. Gikk med Princess p50 fra hvaler til Ålesund. Og 70 fot Riva nedover. Fantastisk tur! Men ta hensyn til været !!! 

Er strekninger der som også 70 fot kan virke litte. 

 

Bedre og legge fra seg båten og reise hjem og komme tilbake når været er bedre.

 

GOD TUR!!! 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Båten er en 2000mod.

Dieseltankene skal være bra men har selvfølgelig flere reservefilter osv med på turen.

Har ikke hastverk så om været ikke tillater turen mer enn en etappe blir den lagt igjen for en senere anledning en plass.

har lest meg opp på di fleste henteturene som jeg har funnet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Gratulere med ny båt ..
Har du lest de fleste henteturene  så vet du hvor du skal gå :thumbsup:
Sjekke været nøye for velykket tur ned Jæren så er det meste gjort
Extra filter og reimer er smart å ha med
VHF er nesten pålagt
Hold god avstand fra land ned Jæren det er ikke plassen du ønsker stopp
Føler du for å ha mannskap med deg så er jeg gjerne med
AIS /M-ais er jo svært ønsket av folket her så de kan følge med på turen ;-)


 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Gratulere med båt, endelig begynner henteturene å klokkes inn mellom alle snøbyene! Gleder oss! :) 

 

ja .. og velkommen på forumet! (er vel snart veteran jeg her nå, selv om det føles som jeg akkurat lagde konto). 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Gratulere med ny båt :smiley: jeg vet ikke i Egersund men som en annen nevnte her inne så anbefalte han neste oppfylling i Arendal. I sommer ble vi tipset om Eydehavn og var innom og fylte opp og der var det meget hyggelig priser, når vi fylte var prisen 1,7 kr under prisen inne i Arendal. ??

Link to post
Share on other sites

Elise skrev 13 minutter siden:

Om været er greit går det fint å kjøre Bergen Egersund uten å tanke, ca 140 nm. Bruker vel ca 5 l/nm i 20 knop.

Det er fylling i Egersund er du går inn til byen og gjestehavna.

 

Foreløpig plan er å dra tidlig førstkommende lørdag. Prognosene ser ålreite ut men skifter fra dag til dag omtrent. Tanken med å fylle før vi runder er hvis det ligger driit i tanken som blir pisket opp hvis det ikke er så mye på tankene. Strekningsmessig er det ingen problem med å vente med fylling til Egersund.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt :thumbsup:  Hvor skal du ha den liggende? Ser du skriver til Fredrikstad, men signaturen din hinter om at du er særping :pray:

 

altmuligbåt skrev On 13.2.2018 at 0.13:

Vi gikk samme vei i sommer når vi byttet båt. Gikk med Princess p50 fra hvaler til Ålesund. Og 70 fot Riva nedover.

Er det du som ligger longside ytterst på innerste brygge på Sand?

 

 

Eureka skrev On 13.2.2018 at 17.45:

Er det ikke bedre å tappe av tankene litt, dersom mulig, for å sjekke for vann og grums i stedet for å ta med et lass filter? ? 

 

Ingenting slår å ta av et stort mannlokk og titte inn i tanken 

:smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Logg inn said:

Starter fra Bergen med fulle tanker.

Planen er å toppe disse igjen før vi runder Jærens rev. 

Hvor er det lettets/billigst å fylle?

neste fylling blir antagelig i Egersund. Hvor i Egersund er beste alternativet?

 

Hei og gratulerer så mye med knallflott båt ?

 

Å toppe opp før karmsundet forlates synes jeg er en god plan av flere grunner.  Det ene er som du sier at man begynner med toppene tanker på et strekk som kan være ruskete.

Det andre er at man har rekkevidde til å droppe Egersund og komme deg rundt Lindesnes med gode marginer om det er ønskelig pga vær.  

 

Langt inne/ ute? Kommer helt an på været, vind og bølgeretning.

 

Selv synes jeg det blir slitsomt med hele strekket Karmøy > Lindesnes uttaskjærs i en eller annnen grad av motsjø og sydlig vindretning.  

Har ved slike forhold flere ganger valgt å gå lenger inn om bølgeretningen ikke er for østlig (utenfra).  Jo mer syd og gjerne øst (sjelden) det blåser, jo gunstigere kan det være å holde seg litt inne. Været de foregående dagene kan også spille inn, så ingen fasit.

 

Fra Egersund og sydover kan man slippe mye stamping ved å gå inn rundt Hidra (samt Siragrunnen) fremfor å gå rett mot Lista. Rundingen av Lista blir da relativt kort og man kan hoppe inn mot Farsund å gå helt beskyttet til Korshavn.  P 38 er vel i grenseland ang Spangereidkanalen om du ikke får lagt ned alt på bøylen.  

 

Ang diesel så har Egersund blitt dyrere de par årene.   Var jo gunstigste plassen man kunne tanke på slike turer før.  Kopervik er vel ganske billig. Vi har ofte fyllt på Båly rett vest for Lindesnes som eneste tanking mellom Oslo og Bergen da det ligge ca halvveis.  

Fikk et godt tips her fra en BP’er om et tanskted ved Mandal som brukes av lokale fiskere bla. Godt omløp hele året (EN590) og grei pris. Slik jeg skjønte det, ligger den på nordsiden av Gismerøya (bilde).  Går som regel inn skjærnøysund og tar leia til Tregde så ingen omvei.  

 

Nyt henteturer med den nye flotte båten ?

 

 

374CB454-13B8-4BA5-9827-EFFFF0B389D3.png

1A6C751A-90BA-4BD0-B7A7-3BF25BBD9E6D.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 46 minutter siden:

Fikk et godt tips her fra en BP’er om et tanskted ved Mandal som brukes av lokale fiskere bla. Godt omløp hele året (EN590) og grei pris. Slik jeg skjønte det, ligger den på nordsiden av Gismerøya (bilde).  Går som regel inn skjærnøysund og tar leia til Tregde så ingen omvei.  

 

Stemmer godt det @sap_2000

 

sap_2000 skrev 46 minutter siden:

Vi har ofte fyllt på Båly rett vest for Lindesnes som eneste tanking mellom Oslo og Bergen da det ligge ca halvveis.  

 

Båly ligger del Nord-Øst fra lindesnes tenker jeg hvis ikke de har flyttet Fyret i det siste? :P

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Morten1989 said:

 

Stemmer godt det @sap_2000

 

 

Båly ligger del Nord-Øst fra lindesnes tenker jeg hvis ikke de har flyttet Fyret i det siste? :P

 

Er jo mye vær der nede så man vet jo aldri :lol: 

skulle være øst eller «rett rundt hjørnet». 

 

Jeg er ofte lei av sjøgang når man kommer til ned Lindesnes.  Er greit å sette kureen mot Båly eller N siden av Hille om man vil ha litt mer ro eller få sjøen mer i hekken ved sydlige vindretninger.  

Tar ofte ikke noe særlig lenger tid heller da farten kan holdes høyere. 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...