Jump to content

Android som kartplotter?


HCO

Recommended Posts

Det går en egen tråd her om iPhone som kartplotter. For oss som ikke er så glad i "lock-in"-politikken til Apple vil det nye Android-operativsystemet være et bedre alternativ. Det er antakelig bare et tidsspørsmål før det kommer applikasjoner ("apps") som er brukbare.

 

Det kommer mange spennende Android-telefoner fremover, noen av de med skjermer på størrelse med de minste kartplotterne. For eksempel HTC Desire, med en 3,7" skjerm med 800x480-oppløsning (samme oppløsning som Garmin GPSmap 620).

 

Google har utviklet et program kalt Google Maps Navigation, foreløpig bare tilgjengelig i USA. Amerikanske fritidsbåteiere har tatt initiativ ovenfor Google for å få de til å utvikle dette videre til maritim navigasjon.

 

Er det noen her som kjenner til andre initiativ i retning av å bruke Android som kartplotter til sjøs?

Link to post
Share on other sites

Navionics har hintet om andre plattformer enn iphone. Og det kan dere se fram til - dere som ikke vil ha det nedlastet på djevelens verk. Fikk ny oppdatering i dag til iphonen, og her har de fikset opp i ting slik at kartet viser mye mer informasjon enn min 3 år gamle lowrance-plotter gjør selv på en god dag :smiley: Dybdekoter dybdeanvisninger, navn på sted/grunne/område, fyrsektorer etc vises nå selv om man zoomer kraftig ut. Skulle ellers bare mangle, men det er ikke en selvsagt ting for oss med plottere som bruker kart fra navionics.

 

Det er sikkert meg det er noe feil med, men jeg foretrekker ofte funksjonalitet foran prinsipp :giggle:

 

gaasv.jpg

 

..er mer info enn plotteren (lms-527) kan tenke seg å vise på en gang om så jeg står på hodet.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

har sett etter noe sann selv.. nå har jeg "norgeskart" innlagt.. dette er statkart sine egene kart som er der. du kan ikke laste de ned! om du sitter hjemme og surfer kartet så blir det lagret på mobilen i 2 uker. det er de beste kartene, men forløpelig er det veldig vanskelig å få de til å fungere ute.. også får jeg heller ikke mobilen til å laste ned kartene over 3g!

 

ser det har kommet ut en pakke ifra navigon 2.5.1 2010 for android ;) på hele 1927 mb.. skal teste denne også gi en tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lastet ned "Norgeskart" gratis fra Android market.

 

Det er Kystverket sine sjøkart og de fungerer rask og helt ypperlig på min HTC Desire. Anbefales! I tillegg få du også terrainkartene. Det er lurt å laste ned området man har tenkt å ferdes i hjemme for å unngå masse datatraffikk underveis. Men det funker helt fint altså.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

fant heller ikke disse kartene på market med min Hero. De krever kanskje Android 2.x? 

 

 

 

 

Jeg har forøvrig endel bitmap kart jeg bruker med OziExplorer, med appen Orux kan disse konverteres og brukes på Android 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gå in på Android Marked (grønn ikon), velg "Applikasjoner", søk på "norgeskart". Voila!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

fant heller ikke disse kartene på market med min Hero.

 

 

Noen som har tips om hvordan man finner disse kartene?

 

 

Har aldri testet RMaps til sjøs, så vet ikke om det er brukendes..

 

 

Rmaps osv funka ikke helt ut av boxen da..

 

Ser ut som det er enklere å betale 139 kroner for Navionics kart til Iphone.... Det fungerer i alle fall. :cool:

Til beertrip: Navionics fungerer fint i hastighet opp til 30 knop med Iphone. (Har ikke testet i høyere hastighet)

Link to post
Share on other sites

jo da.. hadde glatt betalt 139 kr for kart som funker.. men jeg har android!! og det er vel derfor denne tråden er her..

 

men selv mobil gpser funker veldig bra i fart.. verre med hvor fort de klarer å laste data osv.. har testet min gamle nokia n 95 8gb saken og den fungerte bra til ca 200 km/t ;) men det var bare for å logge fart og avstand på banekjøring..

Link to post
Share on other sites

Nå er vel Navionics også kommet til Android, men ettersom man i Norge nektes å kjøpe betal-apps fra google får man ikke brukt dette. Artig med Android-fans som rakker ned på googles strenge politikk for diverse når man her ikke en gang får lov å kjøpe programmer tilgjengelig i resten av verden.

 

Har egentlig bestillt meg en Desire, men vurderer å vente på nye Iphone nettopp pga dette. Er i tvil, har troen på HTC Desire, men blir for dumt å ikke få utnyttet telefonen pga idiotiske regler.

Link to post
Share on other sites

sann da har jeg installert programmet med norsk kart.. har en "rootet" htc hero, som jeg kunne installert det på. var lagt ifra det samme som er vist på de skjermbildene :s og kartet verker veldig lite oppdatert. laget en rute ifra ålesund til geiranger. dette er ca 45 nm om du går vegsundet. trykte på på distanse, og da kom det opp at det var bare 30 nm.. måtte bære jolla over et par fjell!!! men sann passe ok sjøkart til 169 kr.. eller 20 euro. hadde ikke satsa på det om jeg hadde hatt en større båt!!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

 

Det er jeg som har laget Norgeskart applikasjonen, så jeg tenkte jeg skulle komme med litt informasjon til dere som sliter med å få lastet ned denne applikasjonen. Det er flere mulige grunner til at denne ikke blir synlig i Android markets for enkelte brukere:

 

1. Nye mobiltelefoner / ROM versjoner vil sannsynligvis ikke få applikasjonen synlig den første tiden. Dette fordi applikasjonen også viser Google satelitt kart, noe som krever en Google API nøkkel som igjen krever at Google har registrert telefon & ROM versjon i sitt register. Når dette er gjort, dukker applikasjonen opp i markets.

 

2. Pga punkt 1 vil sannsynligvis uoffisielle ROM versjoner føre til at applikasjonen ikke blir synlig.

 

3. Det er et kjent tilfelle der en har registrert Google kontoen sin utenlands og fått den tilgjengelig ved å registrere seg på nytt som norsk. Om dette stemmer eller ikke er jeg noe usikker på.

 

Tidligere versjoner var kun åpnet for Norge, dette er nå utvidet til Sverige. Grunnen til dette var at Tele2 abonenter ble oppfattet som svenske av Android market og dermed ble applikasjonen ikke synlig. Mistenker også at enkelte har fått svensk ip-adresse. Dette er nå løst fra og med versjon 1.2.

 

Ellers så er det verdt å nevne her på forumet at både jeg og Statens kartverk fraråder å bruke kartene til navigasjon. Dette skjer isåfall på eget ansvar.

 

PS: Appl gjør mye riktig med Iphone, men dessverre altfor mye galt også... Android er nok fremtiden bare Google kan rote seg til å åpne opp for betal-applikasjoner.

 

PS2: Vil samtidig oppfordre de av dere som har glede av Norgeskart til å donere et lite beløp for å oppmuntre til videre utvikling ;)

 

Hilsen

Håvard

Link to post
Share on other sites

lasta ned Norgeskart for noen dager siden , og fikk prøvd det i båt igår - ser veldig lovende ut så langt! 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...