Jump to content

Volvo Penta DPH drev, produksjonsfeil, shims må byttes.


Per Harald

Recommended Posts

Ja, så fikk jeg en henvendelse fra Volvo verkstedet (Framnes Maritime) som har ansvaret for vår Bavaria før helgen.

 

For ikke å blande dette med D seriens utfordringer som omtales sirlig i en anne tråd startes denne.

 

Henvendelsen gikkut på at Volvo Penta har hatt en del totalhavari på sine drev, grunnet et skims oppe i drevet som svikter ved varmgang. ( Om drevet blir for varmt) For å unngå denne potensielle faren anbefales det fra Volvo å bytte til en metallbasert skims, som ikke er så følsom for varmgang. Dette koster ca 3000.- pr drev, noe jeg personlig synes Volvo Penta kunne tatt for å ha produsert et produkt som ikke holder mål. Drevene er fra 2008.

 

Det er prisverdig at Framnes Maritime opplyser meg om dette, og jeg skal selvfølgelig betale dette til Framnes, men min mening om Volvo i dette tilfellet skulle det vel ikke være noen tvil om. Dette bør være en garantisak for produksjonsfeil.

 

Om dette er et problem bør også alle som har slike drev bli varslet av Volvo, så alle får muligheten til å forebygge ras. Hadde dette vært en bil ville bilen blitt tilbakekalt og feilen utbedret. Hvorfor er det annerledes med Båt???

 

Bare for å presisere en ting. Jeg er meget fornøyd med Framnes Maritime og dette dreier seg ikke om dem. Oppfølgingen derfra er helt eksepsjonell etter mitt syn.

 

Synspunkter og erfaringer ønskes.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Helt på trynet at Volvo ikke kan ta dette på egen kappe så lenge de vet om problemet, og det åpenbart er en produksjonsfeil. Som du sier så er det jo aldri snakk om at kunden skal betale noe når det gjelder bil. Det gjelder jo også for flere år gamle biler. Nei, her må Volvo skjerpe seg, og slutte med den arrogante holdningen de har hatt til kundene sine de siste årene.

Link to post
Share on other sites

Det skal vistnok være på toppen av drevet, eller så høyt at det ikke får naturlig kjøling fra sjøvannet. Fikk bare forklaring på telefonen, men sjekker mer på mandag.

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke tar feil så påberoper Volvo Penta seg reklamasjonsreglene som gjelder i opprinnelseslandet for båten. I mitt tilfelle Tyskland= 1 år. Dette kom i 2010.

 

Jeg kan selvfølgelig gå på Lunde Båt As, men jeg er i motsetning til mange andre på forumet ikke meget imponert over behandlingen derfra heller når det gjelder reklamasjonshenvendelser.

 

Når det er sagt vil Framnes maritime forsøke å reklamere på dette, og for all del det kan hende Volvo tar den, men med en slik feil burde Volvo bare gått ut og sagt at alle slike drev i faresonen skal utbedres uten kostnad for kunden som har/hadde tillit til produktet VP.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten.

 

Båten er kjøpt av Lunde Båt 2008, av eier før meg. Jeg kjøpte den i 2009.

 

Jeg får kjøpe Nord West i stedet. De har vistnok en annen fillosofi hva reklamasjonshåndtering angår, så vidt jeg har hørt. Stemmer det?

 

Totalhavari midt i ferien er vel ikke noe vi ønsker oss, så det er noe jeg vil forsøke å unngå om jeg kan det om det står om 6000.-.Der er jeg ikke i tvil. Det er bare prinsippet her jeg påpeker, samtidig som jeg vil synliggjøre problemet og den kommende håndteringen av Volvo. Jeg vil tro at det er mange som ønsker å forebygge et eventuelt havari på sine drev.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Volvo sendte ut en Service Bulletin i Juni 2010 om dette!

 

Volvo Penta Service Bulletin: Group 44-1/Number 84/Version 1

Date: 06-2010

Regarding the following drives: DPH-A, DPH-B, DPR-A, DPR-B

Introducing: "New Shims between Inlet Bearing Box and Upper Gear Housing"

.

Volvo Penta has introduced stainless steel shims instead of plastic shims between the input gear assembly and the upper gear case. The introduction took place from change-over number (Serial Number) : 3102278966 for gearing.

 

When the input bearing housing is removed the first time and plastic shims (item #1 on drawing) are fitted, Volvo Penta recommends that the plastic shims be replaced by stainless steel shims.

NOTICE! Stainless steel shims may be re-used.

 

New part # (steel shims):

21522416, 0.1 mm (0.004")

21522417, 0.15 mm (0.006")

21522419, 0.225 mm (0.009")

21522420, 0.25 mm (0.01")

 

Previous part # (plastic shims):

3863316, 0.1 mm (0.004") (red)

3863317, 0.15 mm (0.006") (transparent)

3863318, 0.25" mm (0.01") (white)

3863319, 0.375 mm (0.015") (red transparent)

 

 

The replacement which at this moment in time, only are recommended (NOT Mandatory), should allegedly reduce the "risk" of mechanical failure in the Upper Gear Housing according to Volvo Penta in Sweden

Drive Units post S/N: 3102278966 have the stainless steel shims installed from the factory = Drive Units manufactured From approx. Q3 -2010 and later.

Please Note that this is not a recall, but only a recommended adaptation.

It is only an "extremely local" problem in extremely cold weather climates, because they allegedly do not have this problem in warmer waters??

 

 

Dette er normalt noe som anbefales som en oppdatering dersom drevet alikevel trenger demontering, og jeg har ikke hørt at noen har begynt å demontere drev kun for å skifte skims, men det er mulig jeg tar feil!

 

PS: Det nye skimset koster ca 350,-

 

Endringen kommer etter noen havarier på DPH drev som har forekommet på Grønland, på grunn av plastikkskimsene og kulde ettersom jeg har forstått!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo.

 

Dette var god info. I mitt tilfelle ble det anbefalt å åpne begge drevene kun for å bytte disse, da jeg ikke kjenner til noen annen aktivitet i drevene mine enn vanlig vinterservice.

 

Om jeg fattet dette riktig så er problemet lokalt relatert til ekstremt kalde områder? Det er jo da pussig at det er varmen som var problemet her ihht. det jeg fikk opplyst. Problemet var for lite kjøling og varmgang.

 

Det ble også vist til att de har fått inn en del drev som hadde havarert totalt pga. dette. Spon i hele drevet med de skader dette gjør medfører bytte av drev iflg. Opplysningen jeg fikk. Fint om det er noen som har hørt om slike havarier eller sitter inne med opplysninger om dette problemet. Ønsker så mye bakgrunnsmateriale som mulig i forbindelse med dette.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Det ble også vist til att de har fått inn en del drev som hadde havarert totalt pga. dette. Spon i hele drevet med de skader dette gjør medfører bytte av drev iflg. Opplysningen jeg fikk. Fint om det er noen som har hørt om slike havarier eller sitter inne med opplysninger om dette problemet. Ønsker så mye bakgrunnsmateriale som mulig i forbindelse med dette.

 

Bekjent av med med Princess V45 fikk totalt drevhavari i fjor. Måtte krangle med VP for å få nytt drev. Vet ikke om det var shims relatert. Båten går i Oslofjordområdet.

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle ble det anbefalt å åpne begge drevene kun for å bytte disse, da jeg ikke kjenner til noen annen aktivitet i drevene mine enn vanlig vinterservice.

 

Det var slik jeg forsto det, og derfor jeg skrev at så langt jeg kan se er ikke dette noen "recall" og heller ikke noe som er pålagt men kun anbefalt, og i slike tilfeller er det ikke vanlig at dette er garantirep. og jeg ville tro du må betale det selv.

Ettersom jeg ikke har hørt at noen andre forhandlere, eller VP selv anbefaler å åpne drevet kun for å skifte skimsene, så kommenterte jeg det fordi jeg synes det høres ut som mye penger for noe som i følge Volvo bare anbefales å skifte ut når man likevel har drevene åpne av en annen anledning, og da er prisen kun 350,- for skimset, ettersom drevet uansett er åpent.

Jeg synes det høres ille ut å betale 3000,- per drev for noe som ikke ser ut til å være strengt tatt nødvendig, men jeg vil ikke direkte anbefale deg å ikke gjøre det heller, av den grunn at jeg ikke vil stå til ansvar for den uttalelsen dersom drevene av en eller annen grunn skulle havarere pga. skimsene.

 

Om jeg fattet dette riktig så er problemet lokalt relatert til ekstremt kalde områder? Det er jo da pussig at det er varmen som var problemet her ihht. det jeg fikk opplyst. Problemet var for lite kjøling og varmgang.

 

Det ble også vist til att de har fått inn en del drev som hadde havarert totalt pga. dette. Spon i hele drevet med de skader dette gjør medfører bytte av drev iflg. Opplysningen jeg fikk. Fint om det er noen som har hørt om slike havarier eller sitter inne med opplysninger om dette problemet. Ønsker så mye bakgrunnsmateriale som mulig i forbindelse med dette.

 

Jeg vet at man har hatt drevhavarier på Grønland, Island og i Alaska pga av skimsene, og i følge Volvo er havariene i samband med drev som er benyttet i kaldt vann, selv om jeg også har forstått det slik at det har noe med for dårlig kjøling og varmgang og gjøre så er altså havariene i følge VP nærmest utelukkende lokalisert i kalde områder og på båter brukt i kaldt vann, så man må anta at det har en medvirkende årsak, akkurat hvilken årsak vil ikke jeg spekulere i, annet enn at det i følge VP er slik?

Link to post
Share on other sites

Takk for meget gode svar. Det forklarer antagelig hvorfor Framnes Maritime anbefaler meg å bytte disse.

Jeg har en lang båtsesong: Først ut og sist opp. 2010 var vi ute første helgen uke 11 og det var selvfølgelig plenty is fremdelses og vannet var kaldt. Årets sesong starter på samme tiden eller så fort isforholdene gjør det mulig å få båten på vannet. De vurderer det da antagelig slik at jeg er i faresonen.

Etter all den gode informasjonen her i dag vurderer jeg nok å takke ja til å bytte disse da jeg nok er utsatt pga. årstiden båten brukes.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Hadde havari på DP-H drev 23. oktober. VP tok skaden på seg da havariet skjedde uten at det var ytre berøringer og at alle servicer var fulgt. Drevet er fra 2007 og hadde plastshims.

Drev på BB side ble også demontert og plastshimene der ble bytta ut med stål shims. Dette tok VP også på sin kappe.

shims_oevreveksel_dph.jpg

Da oljen ble tappa ut var den som tykk grøt. Et kulelager var også defekt i havarert drev.

Det nye drevet som ble mottatt hadde også plastshims og denne ble bytta ut med stålshims.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det synes jeg er på grensen til ironisk fantastisk.

Det kan du ha helt rett i. VP holdt DP-H drevene igjen på lager pga plastshimsene. Ei minnelig ordning ble at verkstedet kunne skifte ut plastshimsen med en stålshims.

 

Jeg synes både Nord West og VP har handtert denne saken helt greit for mitt vedkommende, på tross av at det gikk 5 uker fra skadedato til skaden var utbedret. Det er ikke tvil om at det ekstra påtrykk som Benny gjorde mot VP i Gøteborg gjorde susen. Det var enkelt å skjønne når VP i Gøteborg ringer til meg.

All honør til mitt verksted Havøysund Patentslipp AS også. De har stått på mot VP Norge og har fulgt opp telefonisk mot meg i etterkant. Under servicer fremstår de som meget proffesjonelle.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg ikke sikker på all den tid VP hadde "stengt" sitt lager for uttak av DP-H drev. Det jeg har er DP-H A-versjon og det var disse som VP hadde stengt for uttak. Jeg kjenner ikke til om det er kommet nyere versjoner av DP-H drevet.

Uansett er det jo en sak en bør være litt obs på og kanskje være litt i forkant av slik at ikke drev totalhavarerer pga en slik "liten" sak!

 

Jeg tror imidlertid ikke at det var plast shimsen som forårsakte havariet hos meg, men heller defekt kulelager. Samtidig med meg var det en annen båt som hadde havari på DP-H drev(kommersiell). Der var det varmgang i øvre del av drevet og der var årsaken plast shimsen. En kunne se utvendig på drevet at det hadde blitt utsatt for varmgang.

 

Sett i lys av min historikk, så er det jo en sak som VP må stå for hvis en er innenfor reklamasjonstida og eller har utført servicer. Shimsen bør ikke ta lang tid å skifte under en vanlig service hvor belger også skal skiftes.

Link to post
Share on other sites

Dersom prisen på 3000 pr drev er for kraning av båt, av- og påmontering av drev og arbeid med bytte av shims, kostnad for shims og noen splinter etc, så er vel ikke den prisen helt urimelig, isolert sett.

 

Kraning for en slik båt kommer vel på en plass mellom 1700 og 2000 tipper jeg.

 

-Framnes Marina og alle andre som informerer kundene sine om dette, skal jo selvfølgelig ha honør for "god service", men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er uansett de som tjener pengene på dette, uavhengig av om det er kunden eller vp som betaler.

 

Men dersom jobben gjøres samtidig som høstservice, så bør det bli småpenger i ekstra kostnader? eller er det en større demonteringsjobb som må gjøres for å komme til?

 

Har jeg fortått det riktig at ALLE DPH før 2008 har denne plastshimsen? Det hadde vært interssant å vite om jeg har det på det nye drevet, siden det orginale drevet fra 2006 havarerte sommeren 2009...

Et spørsmål man kan stille seg er jo om det lokale VP-verkstedet BURDE ha informert om dette ved høstservicen, for å ta det samtidig med annen jobb på drevet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...