Jump to content

Obs! Manglende staker Indre Oslofjord. Grunnstøting i dag.


CSL

Recommended Posts

Hei

 

Vær obs på manglende staker i Indre Oslofjord.

Sirklet inn på "sjøkart" fra Gule Sider. Begge stakene er ved Ostøya, i hver sin ende av "Dødehavet".

Rett vest av Kjeholmen:

missing_1.jpg

 

Kråkholmflua:

missing_2.jpg

 

Under sees noen av bildene jeg tok av en stakkar som gikk på Kråkholmflua i dag. Så ille ut en periode, men tror de fikk reddet båten. Både "Uni Oslofjord" og "Stormbull" var der. Det samme var mange sivile båter, inkl. meg selv, samt 2 andre assistansebåter.

grunn_4.jpg

grunn_3.jpg

grunn_2.jpg

grunn1.jpg

 

CSL

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Fint at du tar frem dette men jeg synes det er forkastelig at folk kjører etter staker og ikke etter kart. Det er ikke slik at står det ikke staker så er det tut og kjør. Forøvrig ligger båten nå trygt på land på Killingen men det meste inkl. motorene har vært under vann.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig i, men enn så lenge så er det dessverre slik at mange kjører med kun utkikk etter staker.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Akkurat det der kunne jeg fint ha gjort selv, til tross for at jeg er veldig godt kjent i området og vet om begge de omtalte grunnene. Når man er kjent et sted har det lett for å bli slik at man venner seg til å manøvrere etter kjennemerkene som alltid har vært der. Da er det fort gjort å oppdage akkurat litt for sent at et kjennemerke ikke er der lenger...

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så mange farlige grunner i indre oslofjord som ikke er merket, så å få merket alle burde ikke være et veldig stort problem, selv om jeg i prinsipp er enige i at kart burde brukes.

KK

Kart burde ikke brukes men MÅ brukes. Det er ikke Bare Kråkholmflua som mangler stake. Isen har tatt mange staker i vinter og folk må lære seg at det er kartet og det å vite hvor man er som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Vær obs på manglende staker i Indre Oslofjord.

Her blir det nok mange som kommer til å gå på i løpet av sesongen, og det er uansvarlig hvis man ikke snarest får opp noe på disse to stedene når de er avmerket i kartene og man tenker på den store trafikken av fritidsbåter som foregår i nettopp dette området.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg vet årsaken til den omtalte grunnstøtingen i denne tråden, kan det uansett kanskje være på sin plass å minne om Etteretninger for sjøfarende(Efs) som i tillegg til kartrettelser også inneholder midlertidige og foreløpige meddelelser for sjøfarende i norske farvann.

 

For alt jeg vet kan den uheldige båtføreren ha navigert ved hjelp av oppdaterte og offisielle sjøkart og benyttet GPS, radar og så videre, samt sjekket Efs, men det blir bare spekulasjoner...

 

Sakset fra Efs nr. 8/2011(utheving av meg):

 

Kart (Charts): 1, 470

35216. * (T) Oslofjorden. Grisen jernstang er borte.

Grisen jernstang i følgende posisjon er rapportert borte:

WGS84 DATUM

59° 05.94' N, 11° 10.82' E

Kart: 1, 201, 202, 300, 301, 305, 470. (KildeID 30760).

* (T) Oslofjorden. Grisen iron pole missing.

Grisen iron pole in following position is reported missing:

WGS84 DATUM

59° 05.94' N, 11° 10.82' E

Charts: 1, 201, 202, 300, 301, 305, 470.

Kart (Charts): 4, 401

35217. * (T) Oslofjorden Ostøya. Kråkholmflua jernstang havarert.

Kråkholmflua jernstang i følgende posisjon er rapportert havarert:

WGS84 DATUM

59° 51.73' N, 10° 35.21' E

Kart: 4, 401. (KildeID 30760).

* (T) Oslofjorden. Ostøya. Kråkholmflua iron pole damaged.

Kråkholmflua iron pole in following position is reported damaged:

WGS84 DATUM

59° 51.73' N, 10° 35.21' E

Charts: 4, 401.

8/11 358

Kart (Charts): 4, 401, 452

35215. * (T) Oslofjorden. Nesodden N. Vassholmflua Ø jernstang havarert.

Vassholmflua Ø jernstang i følgende posisjon er rapportert havarert:

WGS84 DATUM

59° 52.32' N, 10° 37.35' E

Kart: 4, 401, 452. (KildeID 30760). (Kystverket Sørøst, Arendal 27. april 2011).

35215. * (T) Oslofjorden. Nesodden N. Vassholmflua Ø iron pole.

Vassholmflua Ø iron pole in following position is reported damaged:

WGS84 DATUM

59° 52.32' N, 10° 37.35' E

Charts: 4, 401, 452.

 

Sakset fra Efs nr. 7/2011:

 

Kart (Charts): 1, 3, 4, 6

34999. * (T) Oslofjorden - Telemark. Jernstenger havarert (Iron poles).

Jernstenger i følgende posisjoner er rapportert havarert:

(Iron poles in the following positions have been reported damaged):

Skånholmgrunnen jernstang N 59° 03,3’ E 11° 06,3’ kart nr. 1 borte

Sauholmflua jernstang N 59° 04,0’ E 10° 51,8’ kart nr. 1 borte

Bevøyskjærbåen jernstang N 59° 07,3’ E 11° 01,9’ kart nr. 1 bøyd

Roppestadholmen jernstang N 59° 10,1’ E 10° 28,7’ kart nr. 3 borte

Kavringen N jernstang N 59° 50,8’ E 10° 38,6’ kart nr. 4 borte

Båtstøbåen jernstang N 59° 43,3’ E 10° 31,3’ kart nr. 4 borte

Drengskåtbåen jernstang N 58° 53,7’ E 09° 25,7’ kart nr. 6 borte

Kjeholmen V jernstang N 59° 52,7’ E 10° 34,3’ kart nr. 4 borte

Vassholmfluene V jernstang N 59° 52,2’ E 10° 37,2’ kart nr. 4 borte

Østre Vassholmflu jernstang N 59° 52,6’ E 10° 37,6’ kart nr. 4 bøyd

Langåra S jernstang N 59° 51,0’ E 10° 32,7’ kart nr. 4 bøyd

Kart: 1, 3, 4, 6. (KildeID 30760). (Kystverket Midt-Norge, Ålesund 12. april 2011).

 

Dette er gratis informasjon lett tilgjengelig på internett...

Link to post
Share on other sites

Ja ja, slik kan det gå når en ikke bruker "kartplotter"... Jeg tror denne grunnstøtingen kunne vært unngått om nesen var plantet i kartplotteren slik som normalt er på slike farkoster, samt at krabatan som var skipper kjente til tegnene i kartet og og minst dets betydning...

 

Det er viktig å holde utkikk som blant annet innebærer og se etter sjømerker når man seiler, og sammenligne med kartet(enten det er papir eller eletronisk).. Er det avvik mellom det man ser og det som er i kartet,... vel da bør det ringe en bjelle eller to.. Så "mangler" et sjømerke, men som er avmerket på kartet så man vite hva man gjør og ikke minst hvor man er i forhold til det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Eller for å stille spørsmålet på en annen måte, hvilke regler styrer forsikringsselskapene etter med tanke på avkorting etter slike uhell :confused:?

 

Det er vel ved grov uaktsomhet det blir snakk om avkorting. Ut fra det lille som er opplyst, virker det ikke som om denne grunnstøtingen skyldtes grov uaktsomhet. Uaktsomhet - ja, men ikke grov uaktsomhet. Dog er jeg ikke forsikringsjurist.....

Link to post
Share on other sites

Grov uaksomhet i slike tilfeller måtte vel være om båtføreren var overstadig beruset, og at dette ble dokumentert ifa. blodprøve.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har en kjenning som gikk på Midtfjordbåen ( stake var tatt av isen og borte ) like syd for Kreppa i Kragerøskjærgården for noen år tilbake. Restene av staken lå like i vannlinja. Holdt på å gå ned med båten, fikk kjørt den på land. Såvidt jeg vet fikk han dekket alle kostnader i forbindelse med havariet.

Link to post
Share on other sites

Navigering er alltid et viktig ansvar OG det er full anledning til å gjøre jobben sin og få utplassert ødelagte staker umiddelbart etter at isen er gått i ett av Norges mest trafikkerte områder.

Dette er hull-i-asfalten debatten en gang til.

 

@Lazyjack: Hadde restene av den gamle staken penetrert skroget?

Link to post
Share on other sites

OG det er full anledning til å gjøre jobben sin og få utplassert ødelagte staker umiddelbart etter at isen er gått i ett av Norges mest trafikkerte områder.

Dette er hull-i-asfalten debatten en gang til.

Tjaa? Hvem mener du skal gjøre jobben sin og vedlikeholde slike gamle jernstaker?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvem mener du skal gjøre jobben sin og vedlikeholde slike gamle jernstaker?

Er staken en del av hovedleia er det Kystverket sitt ansvar å få disse reparert. I fjorden mellom Brevik, Langesund og Helgeroa har Brevik Båtforening tatt et stort ansvar og merket mange båer som ikke er en del av hovedleiea med jernstaker. Blandt annet har de en egen båekomite. Mener bestemt at de har fått en del støtte fra et kjent forsikringsselskap til merking.

Link to post
Share on other sites

Ja ja, slik kan det gå når en ikke bruker "kartplotter"... Jeg tror denne grunnstøtingen kunne vært unngått om nesen var plantet i kartplotteren slik som normalt er på slike farkoster, samt at krabatan som var skipper kjente til tegnene i kartet og og minst dets betydning...

 

I dette tilfellet v ille det riktignok som du skriver vært mere nyttig og nøyaktig med gps \plotter .. Hvor lett er det å navigere på 50metern når man er i nogenlunde åpent terreng? Ikke lett , så her ville gps reddet vedkommende.. Med forbehold om at skipperen hadde registrert evt avik på gps`n ved et annet fast punkt..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hadde restene av den gamle staken penetrert skroget?

Så vidt jeg kunne se så nærmest hang båten på skjæret/stakerestene. Pumpen som NSSR kom med gikk på full guffe, men den lå stadig dypere, frem til den nådde et punkt hvor de kunne se ut til at den ikke sank lenger ned. Jeg trodde det kom til å gå ned, men til slutt kom flere båter og pumper til. Jeg dro en liten stund etter det siste bildet ble tatt, men slik jeg forstår så var det flere fra BP som også var der? Noen som vet hvor lenge de måtte holde på og hva resultatet ble?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor lenge de måtte holde på og hva resultatet ble?

Båten ble heist på land på Killingen ved 19-tida.Svær revne fremme ved baugen som jeg regner med skyldes restene av staken på flua. Begge motorene og mesteparten av inventaret nede i båten har vært under vann.

Link to post
Share on other sites

Dette kunne nok skjedd mange av oss. Ikke det at jeg er kjent i området hvor grunnstøttingen skjedde, men på steder der jeg er kjent sitter jeg ikke med hodet begravet i hverken draft eller plotter, du vet at det dukker opp en stake som du eksempelvis skal gå godt syd av osv. Å trekke paraleller til grov uaksomhet synes jeg blir feil, vil heller kalle det lett uoppmerksomhet.

 

Uansett blir dette bare spekulasjoner, hva som egentlig skjedde vet bare de som var ombord i den grunnstøtte båten, får håpe det gikk bra med mannskapet.

Link to post
Share on other sites

Jeg navigere etter "kartmaskin", med Open CPN og CM93 karter, det kunne selvsagt også vært en kartplotter, hjelpemidlet er det samme.

Dette forteller meg at jeg "omtrent her". Suplementet med staker/bøyer/varder/fyr/over-ett-merker osv. er jo for å kunne konstatere at en er "akkurat her".

Så når da staken er vekk... så begynner en å lure, er GPS'en feil, kan ikke se noen stake. :confused: (alle som har navigert en stund, vet at feilvisningen på en GPS mottager øker jo "trangere" (fri sikt til satelitt forsvinner) leden er.)

Og som noen skriver: dette hadde gått så mye bedre med kart... Da er en enda mer avhengig av at navigasjonmerkene finns..

Konkluderer med: se for svingene å få på plass manglende staker og annet som vinteren har tatt med seg.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...