Jump to content

Hva skal man med fritidsbåter som går over 8 knop?


roeren

Recommended Posts

Ja, hva skal man med dem? Jeg kan forstå at folk med båtplass langt inne i en kjedelig fjord, med lang vei ut til hyggelig øygard, ønsker å gjøre transportetappen raskt unna. Men bør ikke heller kommunen legge til rette for båtplasser andre steder enn langt inne i kjedelige fjorder; båteiere kjører jo bil til båten sin uansett?

 

Og, ærlig talt: Man er jo i fritidsbåten i fritida; haster det da, da??

Link to post
Share on other sites

Regner med at det der inlegget ikke er helt seriøst ment... :giggle: men...

 

Hva skal man med båter i det hele tatt da? Man kan jo sitte på bryggekanten å dingle med beina...? :fishing:

 

Jeg har hatt forskjellige trebåter hele livet, og felles for dem alle var at de ikke gikk noe særlig over 8 knop, men nå som tidsklemma har strammet grepet, og ungene hyler, så syntes jeg det er greit å ha noe som kan flytte oss raskt fra A til B hvis vi skal rekke noe annet enn turer rundt i Byfjorden.

 

Når (hvis) jeg engang blr gammel nok til å bli pensjonist, skal jeg kjøpe meg en seilbåt og dra dit vinden fører meg, uten tanke på hvor lang tid det tar. Men inntil det skjer, så haster jeg rundt på kysten i et forsøk på å nyte båtlivet, med en stripe av skum og hekkbølger bak meg:-)

 

Nå hender det faktisk ganske ofte at jeg tusler rundt på fjorden i 7 knop også da... Men kjekt å kunne flytte seg litt raskere når det trengs! Men for all del. Hver sin smak :flag:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

vis eg er på hytta mi eller bur der. som ligger inne i hardangerfjorden og vil på ein båt tur. så meiner du at eg bør kjøra bil i ca 3 timer for og så komma ut til båten min ? for og så kjøra båt ute me kysten !!

 

blir litt feil da :P

 

eg bruker litt over 2t med kjøring med båt i 27knop ut den fjorden, som eg må bruka over 3t med bil!

Link to post
Share on other sites

Og, ærlig talt: Man er jo i fritidsbåten i fritida; haster det da, da??

Selvsagt haster det, de som ikke trives på sjøen vil jo selvsagt rasket mulig til land...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Etter å ha eiet flere skjærgårdsjeeper og div. daycruisere, eller såkalt hurtiggående båter i mange år, må jeg si det var befriende å komme ned på jorden igjen etter jeg kjøpte meg en ny Polar 20. Etter å ha stått oppe og hoppet og stresset i 30knop, rattet som en gal i trange farvann i flere år, syntes jeg plutselig båtlivet fikk en annen dimensjon der vi putrer avgårde i "kosefart", mens den lille 3syl.Yanmaren på 20hk. maler rolig under motorkassa. Tror nok mange av dagens båtfolk hadde hatt behov for slik avstressing i stedet for å hive seg i båten og rase avgårde i 30-40 knop. Kan virkelig anbefales! :wink:

Link to post
Share on other sites

Haha, dette var en rimelig artig tråd :giggle: Virker ikke helt seriøst nei.

 

Ka sku vi gjort uten havet? Sku vi bært båtan?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører veldig mye i 5-6 knop selv. Men jeg liker å vite at jeg har muligheten til å speede opp litt hvis det blåser opp, kommer uvær, noe som skjer som gjør at vi vil raskt til land/raskt hjem. Da er det deilig med en rolig marsjfart på rundt 30 knop.

 

Synes ellers 8 knop er en dårlig hastighet. Da begynner mange å grave. Da hadde det vært bedre med 5 knops grense, så tar vi også hensyn til de snekkene med mer beskjeden motorkraft. Dette er jo ofte mer tradisjonelle snekker som ruller mye. Må jo være frustrerende å være ute på kosetur i Hortensnekka si, og bli passert av fartssvin med store snekker i 8 knop som lager masse unødig hekksjø.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange grunner til å ha båter som går raskere enn 8 knop!

 

Det kan være lek og morro,like mye som behovet for og komme seg litt rask fra A til B!

Selv gjør min båt 35 knop på toppfart og 25-26 i marsj,men er ikke derimot sagt at det er farten jeg har på sjøen.

 

Motoren er gått ca 90 timer i år og har nok en snittfart på rundt 6-8 knop!

 

Men gud bedre og deilig det er og kunne ligge og nyte siste dagen av fritiden til solen begynner og gå ned for så og legge seg i 25 knop og kjøre hjem med trøtte barn!

 

Det at jeg velger en båt med mer enn 20hk er ikke for at jeg er stresset,men for at jeg liker og ha mulighten til å bestemme selv!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Skjønner at folk på sørlandet har sjekter og snekker for å puttre rundt med.. I trønderlag og nordover er båtlivet helt annerledes! her er avstandene mye lengre og man må ofte kjøre et godt stykke fra A til B!! I tillegg er det her i Trønderlag mye mindre tetthet av båter når man ferdes! så det er ikke det store problemet med trange sund og hekkbølger! Synes folk der jeg ferdes, nordmøre og sør trønderlag, er folk stort sett flinke til å ta hensyn. Min båt lager mindre bølger enn mange av snekkene og halvplanerene gjør. Miljømessig tipper jeg en moderne 4t bensinmotor eller moderne lettvektsdiesel forurenser mindre enn gameldagse snekkemotorer med ufulstendig forbrenning. nær land og rundt holmer og skjær er det jo sakte fart som gjelder uansett, og det er jo veldig koselig å gå sakte i flotte omgivelser å bare nyte naturen!

 

Ærlig talt skjønner jeg ikke hva som er vitsen med dette innlegget! Kom med saklig argumentasjon, men la være å dra inn alle idioter som ødelegger for alle andre og ikke viser godt sjømanskap og som ikke har manerer når dem er i båt. dem er det som regel bare noen få av, som det er generelt alle steder.. ikke bare i båtverdenen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Interessant å se hvor grensesprengende alvorlig man kan ta et lite spørsmål. Det meste her i livet kan vendes og vris til krampen tar en. Noen liker ditt og noen liker datt. Synes det skal være rom for å spørre om hvorfor man trenger så stor fart på sjøen. Man kan tolke spørsmålet to veier:

 

1: Forfatter av spørsmålet er fornøyd med 8 knop og synes alle andre som kjører fortere er idioter. Med den vinklingen, så er vi igang. Slik vinkling er vel en stor del av årsaken til at det finnes kriger og krangler.... say no more!

2: Forfatter skjønner ikke hvorfor noen ser "humoren" i kjappe båter. På samme måte som at jeg ikke fatter og begriper at folk liker opera. Selv digger jeg alt fra Pink Floyd til Dimmu Borgir og kan slappe av til dødsmetall. Opera gjør meg stresset (!), men det er ikke noe galt med noen av oss. Derfor bør det være lov å spørre hva som er så kult med fart til sjøs, opera eller hva annet man lurer på. Vi er alle forskjellige osv....

 

Oppfordrer alle til å ordlegge seg på forumet som om man hadde sittet på kafé og sett hverandre i øynene. Da vil man ikke kalt folk for idioter over en lav sko. En del mennesker blir litt vel tøff i trynet når de sitter trygt og godt (og anonym!) foran pc'en. Det er ikke særlig imponerende. Litt av den samme idiotien man ser i trafikken. Folk viser hverandre finger'n for den minste ting, men svært få ville gjort det om man stod i køen på butikken.... På en eller annen måte blir man noe tullete i hode og oppførsel når man sitter i sin trygge bil eller foran pc'en i stua.

 

Nyt båtlivet - både over og under 8 knop:-)

 

André

Link to post
Share on other sites

Fart handler ikke bare om hvor fort en kommer fra A til B, men også om hvor stabil båten blir underveis.

 

Er det sjø, legger vi oss i marsjfart 15 knop, og båten blir stabil og fin i sjøen . Ikke den rullingen som er i snekkefart :wink: For selv om jeg kan leve med rullingen, er det ikke sikkert kone og barn er like begeistret.....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å ta denne debatten seriøs,men selv trives jeg best i 5-8 knop.

 

Selv om man har en båt som kan gjøre 30+ knop man vel ikke kjøre full fart hele tiden,men kanskje man blir overrasket av regn,eller skal en kjapp tur ut for å fiske litt og da er det kjekt å kunne suse avgårde.

 

Forøvrig så har bilen min en toppfart på ca 200 km/t,men lik som båten min er den utstyrt med en innretning som gjør at man kan regulere hastigeten iforhold til lover og føreforhold,virker som at folk glemmer fornuft og regler på vei fra bilen til båten :headbang:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

GunR traff nok spikeren på hodet der! :thumbsup:

 

Det er nok stårt sett sånn æ og faren min bruke båten hannes. Marsjer i behagelige 25 knop til vi kommer dit vi har tenkt oss, og så legger vi oss i ro,eller setter ned farta til kosefart for å koke en skvett kaffe eller ta oss en matbit. :cool:

 

Nu holder båten til langt oppe i Nordland, med tilhørende lange (og mange) fjorder. Skal man få sett noe på en liten ettermiddags/kveldstur som man ikke ser fra stuevinduet hver bidige dag, så treng man littegranne fart. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Verste jeg vet er å fyke hompeliddei bortover i en eller annen bråkete båt.

 

Fritid på sjøen må være under seil eller i snekkefart. Pulsen og stresset skal ned, ikke opp.

--------------

 

Utenom fritid er det greit at transport langs sjøen går fort.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er det frihet til å velge etter eget ønske og behov :cheers_wine: .

Jeg forstår ikke hvorfor man skal bruke energi på hva andre gjør og prioriterer (så lenge det ikke får negative konsekevnser for andre) :rolleyes: .

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

... Men kjekt å kunne flytte seg litt raskere når det trengs!...:

 

 

Som Christel skriver, "kjekt å kunne flytte seg litt raskere når det trengs". Det er ikke dermed sagt at en alltid haster av gårde. Tipper jeg ikke tar helt feil hvis jeg gjetter at du ikke har så ofte små barn med deg i båten :wink: .

 

Jo, barn har jeg ofte i båten faktisk, og ror langsomt avsted, eller kjører en eller annen av mine robåter med med en liten påhengs i brønn, 4 - 5 knop.

 

Men vet dere hva? Jeg har også en liten Yamarin som kan komme opp i 20-25 knop på flatt vann - og den bruker jeg av og til i 20-25 knop, når jeg skal over fjorden og hente noe, f. eks. "polbunkers" i byen!

 

Skjønner som sagt godt dette med behov for å flytte seg raskt av og til - men det ser ut til at noen ikke kan la være å råkjøre, f. eks. til butikken 500 meter borte - i 5-knop-sone!

 

Så mange kjører 12-15 knop og mer i trange farvann med fartsrestriksjoner at det ikke bare kan være at de skal langt - og da får de i hvert fall holde seg borte fra fartsgrenseområder! Er redd dette er i ferd med å bli en sedvane hos en del båteiere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt over 90 km å kjøre til båten, sånn er det å bo sentralt på østlandet. Båten er til å bo i fordi jeg ikke har hytte ved sjøen, båtplassen er "der hvor skjærgården begynner" og båten brukes i et område hvor det gjerne er 20-50 nm til de perlene jeg vil oppleve. For meg er båtlivet mye mer enn å kjøre båten, det er stedene jeg oppsøker som er rosinen i pølsa. Rekreasjon i norsk skjærgård, hvis jeg skulle rodd eller seilt dit hadde dét vært opplevelsen, men jeg velger annerledes. Jeg liker både å kjøre fort, seile i skikkelig vær, ro og padle. Når jeg blir eldre skal jeg ha meg en staselig trebåt, men da må jeg ha mere fritid enn arbeidslivet gir meg nå, for da skal jeg kjøre så sakte som jeg kan...... og så lenge som mulig! Vi viser selvfølgelig hensyn på sjøen men det betyr også å ikke ro midt i den mest traffikerte leia. Er vi enige?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...