Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk

  1. Idag
  2. Teerex

    MAN 2866 LE405 erfaringer?

    Noen av de dyreste luksusyachtene har ofte MAN-motorer. Og der sparer de som regel ikke på kvaliteten.
  3. Igår
  4. Var på tur i dag, og da vi skulle hjem fikk jeg umiddelbart temperaturalarm på motoren. Det er en 75 hk Honda fra 2008 med innsprøytning. Jeg har i en tidligere tråd nevnt at jeg hadde problemer med styringen, så det ble installert ny hydraulisk styring tidligere i uka. Mulig dette kan ha påvirket kabling mellom motor og førerposisjon, men skal eventuell dårlig kontakt eller noe annet feil ved denne kablingen utløse temperaturalarm? Jeg så også at turteller etter installasjon av styring viste korrekt opp til mellom 2500 og 3000 rpm, før den ikke gikk høyere. Symptomer nå er at det kommer et par korte pip når tenning slås på. Umiddelbart etter start av motor lyser lampe for temperatur og alarm er kontinuerlig. Etter en kort stund, kanskje rundt 20 sekunder, stopper motoren. Dette er testet både i fri og i gear, men jeg har ikke gitt mer gass enn tomgang. Oljelampe lyser grønt. Kan det være en temperatursensor et sted som gir feil verdi? Finnes det eventuelt noen måte å teste dette på?
  5. Viksund Bravo

    Liming plexiglass takluke

    Topp om du sjekker 🙂
  6. tom Cognac

    "Altera Mulier" Flipper 640 HT

    Var en liten tur i marinaen i dag, bare for å kjenne på sjølufta, det kom en liten regnskur og jeg fikk konstatert at vinduene er tette, da sola tittet fram begynte noen båteiere å grille på plattformene. Det luktet så godt at jeg kneppet igjen båten og dro hjem til min egen grill og nakke kotelettene 😊
  7. Mboat

    Ocqueteau 615 - Min første båt

    Det er sant. Får ta en kikk i morgen på om det kan stå noe vann der. Jeg har kjørt motor i 3 timer ifbm flushing så det bør ikke være mye gammel morro igjen i koppene egentlig. Det så ikke ut som det var mye arbeid å ta av forgasserene utover at jeg ikke har pakninger liggende så en rens skal være en smal sak. Har ultralyd vasker tilgjengelig så de kan få seg et lite bad der om de ikke ser fine ut inni.
  8. TåT

    Ocqueteau 615 - Min første båt

    Det høres jo bra ut. Dersom motoren fusker kan det imidlertid uansett være greit å drenere forgasseren samt pumpe igjennom noe dl bensin slik at ev. vann og gammel moro som måtte ligge igjen blir skylt ut. Det er jo rimelig enkelt å gjøre før man ev. starter på mer omfattende feilsøk.
  9. Denne med karbidblad er veldig effektiv iallefall.... Men støver jo en smule.
  10. Komodo

    Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?

    Nei, den skal ikke bli det. Strømmen er lik i hele kretsen, så dersom tverrsnittet av lederen er likt, vil du også få den samme varmeutviklingen. Det som kan gjøre at du får mer varme lokalt er en innsnevring i tverrsnittet. Det kan du f.eks få i en dårlig presset kabelsko eller en dårlig terminering.
  11. Teerex

    Bravo 3 propeller merket H6?

    Men er den cuppet så står det vel vanligvis en L ?
  12. Mboat

    Ocqueteau 615 - Min første båt

    forrige eier hadde tappet av og tømt ut en liten kopp med vann fra tanken sa han. Vi fyllte kanskje 10-15 liter bensin for å teste motor når jeg kjøpte båt som for meg er av ukjent alder og så har jeg fyllt på 50 liter ny 98 oktan nå uten å tappe av først.
  13. TåT

    Ocqueteau 615 - Min første båt

    Har du ny eller gammel bensin på tanken?
  14. Vinkelsliper

    Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?

    Den løser nok ut fordi det ikke er autostopp på vinsjen og jeg prøver å kjøre dreggen gjennom akterenden. Kommer enten til å installere treg sikring ved batteriet eller flytte bryteren. Tror jeg heller mot den første løsningen selv om den andre hadde vært mer praktisk. Takk for svar!
  15. TåT

    Ocqueteau 615 - Min første båt

    To skjermer er vel om lag dobbelt så bra som én? Jeg synes i alle fall det er fint å kunne kjøre med fullskjerm på to skjermer.
  16. Grønnskollingen

    Volvo penta 2002. Mellomstykke på eksosbend.

    Om motoren ikke er for lavt montert trenger du ikke mellomstykket. Selve eksosbendet er standard. Parts4engines.com vet jeg har hatt disse riserne på lager.
  17. glalaks

    Hvor stor jolle trengs for å dra en tube?

    Har en gammel zodiac 310 med Johnson gt15 2 takt. Den drar tube som bare det. Har vært meg på 105 kg pluss et barn oppi båten og 2 jenter på ca 10 år i ringen. Det gikk akkurat. Med en i ringen er det null stress.. mangler kanskje litt kraft for å hive de av ringen osv😅 men hatt mye Morro med den👍
  18. Chiefengineer

    Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?

    Ville kontrollert spenningen samt strømtrekket på vinsja (fullt belastet) med et amperemeter samt sjekket dette opp mot merkedata. Det KAN jo være at du har forhøyet strømtrekk på grunn av lav spenning eller at sikringen er defekt. Og så tatt det derfra.
  19. Har kjøpt inn en Volvo penta 2002 som skal brukes i en Maxi fenix. Har begynt demontering for gjennomgang av motoren før montering. På denne motoren var det et "mellomstykke" på eksosbendet som løftet det ca 5 cm. Noen som kjenner til dette? Er det noe som bør være der, eller kan jeg bare montere sammen uten dette? Selve eksosbendet ser ok ut, men dette mellomstykket hadde mye tæring/rust.
  20. Vinkelsliper

    Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?

    Her er et bilde av den. Har ikke dokumentasjon av vinsj eller komponenter. Ser at jeg nok husket feil mht. kabeldimensjonen. Er nok heller 25 mm2. Men vinsjen mener jeg er 600 W. Har ikke tenkt at det er noe å utsette på disse koblingene, men hadde følt det tryggere om hele kabelen var sikret.
  21. Chilli Solbris

    På tur med Chilli Solbris i 2025

    Så kom vi oss på tur!😃 @Hekri med frue og jeg. Målet var i utgangspunktet Koster. En herlig øygruppe i Sveriges skjærgård. Men vi ombestemte oss og dro til Fjällbacka! Og det angrer vi ikke på!😃😃 Helt smul sjø og nydelig vær med litt innslag av regn. Det er stive priser i havna. Men så sjelden som jeg ligger i gjestehavn går det bra! Veldig god mat fikk vi også!!☺️ En magisk dag og kveld går mot sengetid!!
  22. Chiefengineer

    Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?

    Kabelen høres mer enn nok dimmensjonert ut til en ankervinsj på 1000W for kortidskjøring som dette er. Hva slags bryter er dette, har du noen link eller data på den? Er den tilskrekkelig dimmensjontert til å klare full last på vinsja og i samsvar med vinsjdokumentasjonen/spesifikasjonen?
  23. Vinkelsliper

    Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?

    Bryteren har slått ut noen ganger i stressende situasjoner når jeg kjører vinsjen for hardt. Jobben dens er jo å redde viklingene i vinsjmotoren, og dette skjer vel ved varmgang i ledningen. Blir ledningen varmere ved vinsjen enn ved batteriet? I så fall er det kanskje ikke så bra å flytte bryteren?
  24. O_K

    Oppgradering av Nidelv 26 1999

    Hei @Sørlandet2, Takk for gode kommentarer. Sikringene som er under hovedbryter er av samme format og type som er vanligst i sikringsskap i hus, men disse sikringene er også godkjent for likestrøm (opp til 70V DC mener jeg å huske). Er ikke sikker på om alle slike sikringer er det, men denne produktserien fra ABB er godkjent for bruk på både AC og DC. Ut fra et rent elektrisk perspektiv skal disse gjøre jobben, men jeg er litt mer usikker på om de er den beste løsningen med tanke på kapslingsgrad. De står riktig nok ganske beskyttet mot vær og vind, og de som ble levert med båten holdt i ca 20 år før de måtte byttes (løste ut på for lav strøm). Vurderer å bytte til båtsikringer, men siden båtsikringer har annen formfaktor så vil det bety at kabler må byttes (evt skjøtes) for å få plass. Siden disse sikringene så langt har fungert bra så fortsatte jeg med de enn så lenge, så jeg kunne bruke tiden på ting som jeg følte hastet mer. Jeg byttet et par polsko, deriblandt den med gjennomgående negativ ledning. Satt opp med ny polsko som hadde fler koblingspunkter og krympet kabel på kabelsko som ble skrudd fast. Da fikk jeg som du foreslår kun en kabel på hvert feste, og god kontroll på krymp på hver kabel. Jeg tror det opp gjennom årene har vært mye tilfeldig tilkobling av polsko. Jeg har så langt ikke hatt mulighet til å ha båten i opplag på egen eiendom, og vinterkonservering og vårklargjøring har derfor vært gjot av proffesjonelle. Jeg tror nok det har vært litt tilfeldig hvordan de har festet og strammet polsko opp gjennom årene. Ut fra slitasjemerker på batteri og polsko så kan det virke som både rørtang og slegge har vært i bruk. Jeg er ganske snart ferdig med å koble alt jeg tror jeg trenger inn i nye rekkeklemmer med god merking kablene, tanken er å koble bort resten, se om noe slutter å virke, og på den måten identifisere de resterende ledningene. Er noe ubrukt når alt ser ut til å virke så må det bort så langt det lar seg gjøre, evt merkes som ubrukt slik at det kan fjernes ved en senere annedning. Litt oppdatering med det siste som har skjedd denne sesongen kommer etterhvert når jeg får behandlet bilder og skrevet det sammen.
  25. Takk for tipset,og jeg skal prøve dette så raskt som mulig!
  26. Jens_P

    Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?

    Er to farer her. Ene er berøring av spenningsførende leder. Er spenningen høy nok vil det gå strøm gjennom kroppen. Elektrisk sett er kroppen en motstand, og Ohms lov gjelder. Er srømmen tilstrekkelig høy kan den kan medføre brannskader og nerveskader. Er du uheldig og det passerer hjerteregionen kan det i verste fall medføre hjertestans. Dette er relevant for fingring med både 230V og 400V. Andre faren er stor strøm. Enten i underdimensjonerte kabler eller koblinger med stor motstand. Resultatet kan være varmgang og potensiell start på brann. Dette er faren med 12V eller 24V. Spesielt det siste er en utfordring da de fleste oppfatter 12V som ufarlig siden det ikke er ubehagelig å berøre det. At man fikler med store strømmer til invertere, thrustere og vinsjer er liksom ikke noe problem, det er bare 12V. Om det er 200-300A så handler det bare om å bruke tykke ledninger, for det er bare 12V. Og 12V er jo ikke farlig!
  27. Captain A

    Hvor stor jolle trengs for å dra en tube?

    Støtter oppunder det med ein grand 300 med 20hk. Men enda meir moro med ein seadoo spark til og trekke vannleker 👌
  1. Vis mer


×
×
  • Create New...