All aktivitet
Oppdateres automatisk
- Siste time
-
Valg av VHF-antenne til Lowrance Link-9, forvirret av brukerhåndboken (6dbi? Dipole?)
Gunga Din svarte på fritidsfiskeren's emne i Båtforumet
Jeg tror att du hadde en av disse defekte antenner……som hadde helt feil frekvense…Og ett gain på -20dB…..dvs 1% av effekten gikk ut -
I år, 2025 ser det ut til at det blir forsinket sverigetur for Trudelutt, grrrr!
Lars H. svarte på Lars H.'s emne i Båtforumet
Vi satser på å komme til Strömstad på en ukedag. Slik ser det ut i Hunnebo nå, på en lørdag. Det blir nok plass for oss der imorgen. -
Hvor stor sjanse er det for fint nok vær i Oktober til å gå over fra Thyborøn til Mandal i 27 fot
lano2 svarte på Okkaby's emne i Båtforumet
Det kan fort gå greit det ! PS! Det vil gynge litt mer i Norskerenna enn det gjør på resten av turen. Husk redningsutstyr og skriv ned mobil-tlf nr direkte til redningsselskapets "Bill" tlf 91 67 96 57 -
Valg av VHF-antenne til Lowrance Link-9, forvirret av brukerhåndboken (6dbi? Dipole?)
fritidsfiskeren svarte på fritidsfiskeren's emne i Båtforumet
Tror problemet var feil antennetype og/eller dårlig kontakt til antennen (av en eller annen grunn). Min forståelse av FME var at man ikke trengte noen adapter, men jeg kan godt ta feil der. Antennen det var snakk om har FME-kontakt. Uansett så er problemet løst, lommeboka er slankere og signalet er på topp -
I år, 2025 ser det ut til at det blir forsinket sverigetur for Trudelutt, grrrr!
Hulda svarte på Lars H.'s emne i Båtforumet
Nokså tett i Strömstad havn også. Bra med plass her ved SPA. -
Har også dette kortet, men ingen stasjoner her i mitt område. Men tenker på en tur nordover neste år, og kortet er da mer aktuelt. Avtales pris pr stasjon, dvs "tilfeldig" hva prisen er i øyeblikket? Eller kan du sjekke flere stasjoner å planlegge?
- Idag
-
Jeg hadde en F30 som stod fast. begynte å hugge ovenfra, alt så helt strøkent ut. Til slutt skulle jeg ta av girhus men det satt fast. Det viste seg at motor var helt ok, men giraksling satt bom fast inne i stammen på grunn av saltopphoping.
-
Tja, for de som kjører fra brygge til brygge («hyttebåt»), så er det vel ganske praktisk. Kjøper man en med fendepute foran kan man kjøre helt til båten butter i brygga for å slippe mor og barn i land for å shoppe. Basert på en del av den fortøyningen jeg har sett i Risør, Kragerø osv så slenger en del folk båtene fra seg uten å tenke fendring for egen eller andres båt. Da er det greit med butt baug med fenderpute samt sånne ekstra, lave fenderlister som ende større joller har fått de siste 10(?) årene. Knyt en tamp i land og la båten slenge som den vil…
-
Jeg har god erfaring med 110Ah-batteriet hos Maritim (se linken). Tror neppe du finner noe (særlig) rimeligere heller. Kjøpte et nytt et i år, det forrige tror jeg må ha vært 7-8 år gammelt, kanskje nærmere 10. https://www.maritim.no/maritim-marinebatteri
-
Jeg har greie priser på batterier. Satt inn batterier fra Skannbatt (som jeg forhandler) i fjor og er meget godt fornøyd med dem. Blybattetier som gjør det blybatterier skal. Har selvsagt også AGM men for egenndel falt valget på blybatterier fram til det skal bygges om til Lithium.
-
I år, 2025 ser det ut til at det blir forsinket sverigetur for Trudelutt, grrrr!
Lucky Strike svarte på Lars H.'s emne i Båtforumet
Ganske så fullt i Knippla. Lørdag, gøteborgere på helgetur og solskinn. -
Tenkte det samme. Har sett at en og annen her inne har rapportert at den har gitt seg
-
Dette var nyttig. Tro om det går med generator ombord. Tenkte på å få laget ett slikt åk.
-
Trenden med butt baug, hva synes dere? (meningsmåling)
Hakkannen svarte på Ingar's emne i Båtforumet
Når vi først snakker om butt baug, svenskene har fått seg ei skikkelig perle🫣😄 Bildekilde, Båtens Verden -
Båt kjøpes vel etter behovet? Butt baug er tøft det, men har du et stort behov for å komme på land på svabergene, så kjøper du ikke båt med butt baug. Butt baug har sine fordeler det også, spesielt ved motsjø, så skjærer dem lettere igjennom bølgene i forhold til en konvensjonell baug.
-
Har kjøpt en mercury som er ombygd fra tiller til kontrollboks. Dødmannsknappen og kontrollboksen fulgte ikke med. Har nå kjøpt en ny kontrollboks helt tom for elektronikk, kun gass og gir. Inne i denne har jeg nå satt på en dødmannsknapp fra biltema. Jeg har nå to spørsmål. 1. hvor kobler jeg til dødmannsknappen fra biltema? Denne har kun to ledninger, svart og rød. 2. hvordan kobler på igjen det orginale håndtaket. Denne har en spleiset ledning fra både dødmannsknappen og fra det jeg antar er en sikkerhet fra å kunne starte motoren i gir da giringen sitter i gasshåndtaket på mercury motorer. leger ved et bilde av orginalhåndtaket og de ledningene som er ledig på motorsiden.
-
Seilbåter har hatt butt baug i ganske mange år, og det har ofte en del fordeler som økt oppdrift, bedre stabilitet og bedre plassutnyttelse (her er det ikke alle produsenter som har utnyttet alle disse fordelene).
-
Svarte nei. Liker å komme i land på skjæra fremdeles. Har inntrukk av at trenden er mindre i uthann og at en skal fortes mulig fra havn til havn.
-
Det er dyrere å la være😉 Selve impelleren får du fra 350kr og oppover, men hvis det er behov for å bytte impellerhuset, pakninger og O-ringer i tillegg kan det gjerne bli 1500-2000kr for et slikt "servicesett" (etter et raskt søk, uten nøyaktigere motormodell enn Yamaha 90 totakt). Det ligger mange gode tips til impellerbytte på blant annet Youtube, så vurderer du gjøre jobben selv kan det være en fordel å ta en kikk der først. Den største utfordringen med en gammel Yamaha er oftest korrosjon, noe som gjør at skruer kan henge (i verste fall knekke tvert av) ved demontering, men også akslingen fra motor ned til girhuset kan ha satt seg litt. Hvor mye de tar på et verksted vil vanligvis avhenge av dette, for selve skiftingen av impelleren, inkludert impellerhus og pakninger er vanligvis gjort på 1-2 timer, alt etter hvordan ståa er og hvor godt ting sitter. Timeprisen vil kunne variere etter hvor du befinner deg i landet og om området er et pressområde der bedriftene kan ta nær sagt hva som helst og slippe unna med det. Her i området lå timeprisen i fjor på en god tusenlapp og oppover, etter hva jeg fikk med meg da en kamerat skulle få gjort noe på sin motor.
-
Ville ha brukt epoksy, først ufortynnet, så noe fortykket med f.eks. West System 404 (da blir den mer gapfyllende og sterk). Polyester fungerer nok greit det også, men siden distansematerialet er balsa ville jeg nok heller ha brukt epoksy mot balsaen enn polyester, i tilfelle det skulle oppstå fuktinntrengning rundt innfestningen.
-
Trenden med butt baug, hva synes dere? (meningsmåling)
Hakkannen svarte på Ingar's emne i Båtforumet
Svarte "vet ikke", med det mener jeg "det kommer an på bruken"😄 For en båt primært brukt i skjærgården og med hyppige strandhugg ville jeg valgt utlagt baug, som Balticen. I alle fall ikke butt baug, som på det nederste bildet gjerne går mot det litt ekstreme. Vil tro den primært er designet for fart med sin lange vannlinje, og med skarp baug for å bedre skjære gjennom bølger, kan i alle fall virke slik etter hvordan jeg har sett disse går i sjøen. Regner med det også er en viss tanke bak om at designet skal være er tøft og fartspreget. Hvis båten hovedsaklig skal brukes til turer der man ikke legger til holmer og skjær, men longside brygger og kaier, kan en butt/rett baug være riktig vakkert, designmessig sett. Mange runabouts har en rimelig butt/rett baug, det samme med gamle kutterskrog, så er sånn sett ikke bare en moderne trend. Hadde aldri turt å satt en slik baug mot svaberget uansett😉 Bildekilde -
Tanker rundt vinterlagring med fulle eller tomme dieseltanker.
Roger jo svarte på wilma's emne i Båtforumet
Måtte lage manlokk på siden i to dieseltankerde, noen stjall diesel og fylte på |mye graks. Monterte mannlokk og rengjorde tankene, sjekket på våren fant ikke en dråpe kondens (sytrfaste tanker.). Så den myten bør snart legges død, vann på tanken kjøpes eller har utett fyllelokk på dekk. Eneste jeg finner av dugg er er på vinduene enkelte dager, sommer som vinter , ligger på vannet hele året. -
tja.. jeg svarte vet ikke. Jeg syns axopar er tøffe båter på sin måte, men de er jo temmelig spesialiserte. Perfekt for rask forflytning fra brygge a til brygge b... Plassmessig så vet jeg ikke helt - kjenner etpar som har / har hatt axopar 28. "liten" båt til å være 28 fot Ellers enig i at det fort blir for mye når alle slenger seg på slike trender
-
Valg av VHF-antenne til Lowrance Link-9, forvirret av brukerhåndboken (6dbi? Dipole?)
Gunga Din svarte på fritidsfiskeren's emne i Båtforumet
mener dere att Glomex sitt system med FME-kontakter mangler skjerm og att antennen ikke får kontakt med jord ??? tror ikke man skall prøve å skru en PL 259 inn i en antenn gjort for FME-kontakter https://www.maritim.no/glomex-vhf-rg8x-antennekabel Adaptern FME-PL259 bør man bruke i andre enden av antennekabeln…den som skall inn i radion
-
Siste emner fra Båtforumet
-
0 svar
-
2 svar
-
4 svar
-
Vis emner ut fra nøkkelord:
Utvalgte emner:
Dagens Finn, spesielle båtannonser
Denne helgen går turen til......
Hva har du gjort med båten i dag?
Hvor er dette?
Status på svenskekysten
Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
Youtube, båtrelaterte filmer