Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk

  1. Siste time
  2. Arne2

    Tilkobling av jordingsplate

    Hvor - I tråden over?
  3. Komodo

    Tilkobling av jordingsplate

    Husker ikke helt sikkert, men mener det var noe avvik. Har ingen av dem foran meg her nå. I så tilfelle så har jeg allerede lagt ut de skjemaene.
  4. Idag
  5. Arne2

    Tilkobling av jordingsplate

    Vet ikke. Er ute på tur og har ikke med noen NEK. Husker bare at "standard for fritidsbåt" kom i 2018, og at den kom ut på nytt i 2022. Vil kikke etter på nytt når jeg kommer hjem igjen. De koblingsskjemaene som er i 2018 utgaven er de like med de som er i "de svenske retninglinjene" eller er det noen større avvik eller forskjeller? Ville nok tro og forvente at koblingsskjemaene i 2018 og 2022 utgaven er stort sett like. Det som er litt spesielt her i Norge, det er at vi har 230V IT fordelingssystem. Det er det jo nesten ingen andre land som har. (Albania og mulig noen andre). Det er en av grunnene til at norsk NEK400 er "særnorsk for bygningsinstallasjoner" med en hel del spesialiteter og avvik. Ellers så beveger jo alt annet seg mot "europeisk standard". For "maskiner" som er definert som "handlesvare" så er det Maskinforskriften og NEK EN 60204-1 som gjelder. Dette er et felles europeisk regelverk. Skulle jo tro at "nye båter" er handelsvare, slik at det alt vesentlig gjelder felles europeiske regler. Norske marinaer vil jo kunne være koblet opp mot et IT fordelingssystem, men det må jo være like mulig for utenlandske båter å koble seg til. Skal man lese NEK400 så er det en del litt spesielle prinsipper for tolkning som gjelder. Først så kommer de mer generelle normene, og så blir det mer og mer spesialisert, med "spesialnormer" som "fritidsbåter" helt til sist. For å kunne bruke en av "spesialnormene" så må man imidlertid først gå gjennom alle de generelle normene også, ettersom de også gjelder. For å kunne finne svaret på en enkelt liten problemstilling, så må man med andre ord går gjennom hele normsamlingen. Dette må vel sies å være sånn bort i mot, så lite brukervennlig som det er mulig å få til. Det er jo "enkelt" når man er vant til "galskapen" men det tar nok litt tid å komme inn i det. Koblingsskjemaer kan man jo uansett lese. For mindre installasjoner så har man også gitt ut en kraftig forenklet "bolignorm", men der står det jo ingen ting om fritidsbåter.
  6. Igår
  7. Komodo

    Tilkobling av jordingsplate

    Er det noen flere eksempler på koblingsskjemaer i 2022 utgaven enn i 2018 utgaven?
  8. abbor

    Vanntemperatur Simrad S2009 kommer og går

    Problemet er at S2009 har 7-pinns kontakt. Den må derfor bruke digital temperatur over XID og Airmar har ustabilitet i XID elektronikken sin, derfor faller temperaturen ut av og til. 9-pinns XSonic kontakter har både XID og analog temperatur, XID brukes der bare til å identifisere svingeren så der er det ikke problemer med temperaturen.
  9. Når en får satt opp systemet så går det meste på auto, er bare regndemping og å sette rolig, moderat eller røff sjø som må justeres. Jeg er elektronikkingeniør og har etter hvert blitt mer interessert i elektronikken ombord på båten enn å fiske og annet båtliv så jeg er nok ikke den som kan uttale seg om hvordan brukerterskelen vil være for en gjennomsnittlig bruker.
  10. Etter å ha installert ett Simrad S2009 ekkolodd og en Airmar xSonic 175M så opplever jeg at vanntemperaturen kommer og går,det er installert siste software på ekkoloddet.Er det noen som vet hvordan gjøre en hard reset for å prøve om det eventuelt hjelper på problemet?
  11. nomen

    Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden

    Nei, jeg antok at det var så tidlig på sesongen at den ikke var satt i drift, men idag leste jeg at den ikke virket og at de ventet på deler og håpet på at den skulle være igang fra 1. Juli. Håper det, da jeg bruker den etter hver tur, hvis jeg har vært nedover Bamblelandet.
  12. Og hvordan er brukerterskelen for å benytte disse tingene du forteller om. Tror de fleste har litt knappeskrekk på en radar. En kan fort skru seg bort og få et dårligere bilde enn hva men hadde.
  13. Arne2

    Tilkobling av jordingsplate

    Svaret fra DSB er i samsvar med dagens grunnprinsipper for hvordan regelverket skal fungere. I 1985 så gikk EU i gang med å innføre en ny standard og nye prinsipper for hvordan "teknisk regelverk" skulle være utformet. Dette kalte man for "The New Approach" Siste forskrift med detaljerte beskrivelser av hvordan bygningsinstallasjoner skulle være utført. Forskiften het "FEB". Siste utgave kom i 1994. (FEB94). I 1998 så ble dette prinsippet gjennomført i Norge ved at man utga en forskrift FEL, som bare inneholdt overordende prinsipper og "funksjonelle krav" og så spesifiserte man alle detaljene for hvordan alle de tekniske detaljene skulle være utført i en normsamling NEK400 som også kom første gang i 1998. Noe av grunnprinsippet er at forskriten er "juridisk bindende" mens normen er "sterkt veiledende" slik at man kan ha muligheten til å velge alternative løsninger, dersom man kan dokumentere et tilsvarende og likeverdig sikkerhetsnivå. For å kunne utføre og ha ansvaret for elektriske installasjoner innenfor elenergiområdet så er det et krav om at man har gjennomgått et ca 10 årig opplæringsløp innenfor elenergiområdet, slik at man er "Elektroinstallatør". Hvis man skal intallere elektroniske kommunikasjonssystemer, så kreves det et tilsvarende kompetansenivå innendor dette området, da må man være "Ekominstallatør". Enten man er "Elektroinstallatør" eller "Ekominstallatør" så forutsetter det at man har en god oversikt og kan jobbe ut i fra de forskrifter og de normer som går inn under fagområdet. Det framgår jo av "Forskrift om maritime elektriske installasjoner" (om enn litt indirekte) at man må ha en tilsvarende kompetansenivå for å kunne jobbe på det elektriske anlegget i egen båt, og at man i den forbindelse kan forholde seg til et regelverk som er basert på forskrifter og normer og at man har en totaloversikt i forhold til dette regelverket. Normene blir jo utgitt, ikke av DSB eller andre "myndigheter" men av normkommiteene der det finnes hundrevis av deltakere fra elektrobransjen og andre bransjer. DSB vil jo vanligvis svare ut de problemstillingene som ligger på "forskriftsnivå", mens det er normkommiteene som svarer ut de problemstilligene som ligger på "innhold i norm". Det mest presise man finner omkring "installasjon i fritidsbåt" er nok det kapitlet i NEK400:2022 som omhandler "elektriske installasjoner i fritidsbåter". Vil høre med Standard Norge omjeg kan få tillatelse til å kopiere ut de koblingsskjemaene, fra NEK400, som gjelder for fritidsbåt. Hvis jeg ikke får ja, så vil jeg nok sørge for å "skrive dem av", og legge dem ut, slik at det blir til nye tegninger som de ikke har opphavrett til. Ulempen med "ny type regelverk", det er jo at det kan bli veldig komplisert og kanskje litt for komplisert for "enkle problemstilliger". Normene henviser jo ofte til hverandre, så når man har kjøpt inn en, så refererer den til 10 nye normer, til 10 nye, osv, så det er nesten ingen ende på det. Den som kvitterer for jobben skal så skrive under på at alle relevante forskrifter og normer er fulgt. Edit: Ser at det nå faktisk er gitt ut en håndbok, som bør kunne gi en viss form for oversikt. Link til Nelfobutikken. Her er også en oversikt over "det neste som kommer fra NK64" som er den normkommiteen som utgir den delnormen innenfor NEK400 som omhandler fritidsbåter.
  14. Ok, da er den biten grei, begge må være tilkoblet. Får forske litt mer neste uke, blir borte fra båten nå. Men i Raymarine AIS-programmet hvor det er flere lys indikerer alle grønt. Så kanskje er det en programmering for å sende på NMEA2000 (SeaTalkNG i mitt tilfelle). Fortsettelse følger.
  15. Er du sikker på at du mottar AIS data? Det kan være greit å sjekke hva du får ut på NMEA0183. F.eks. ved å koble til en PC med OpenCPN eller en plotter som tar imot AIS data på NMEA0183.
  16. Ja, den gir et godt bilde av kajakk i litt bølger. Ville ha kjørt dual range med 1/4NM range på et radarvindu for å ha best mulig oversikt.
  17. Ida Marie III

    Solcelle panelet fyller ikke Litium batteri

    Et panel på 130 w. Ja, det er en mppt regulator. Ok, jeg måler i morgen.
  18. AISen får strøm i fra strømledninger i samme kabel som NMEA 183 interfacet. Det er bare NMEA 2000 interference som får strøm fra NMEA 2000 kablen.
  19. XardasKSP

    Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden

    Den går vel ikke langt utpå Skagerrak? Må vel sjekke sjøkartet man kan jo ta en lengre tur til nytt sted på havet og se om fisken finnes der om det skal være så tungtvindt å være lovlydig borger i Langesundsområdet at folk skriver at det ikke virker engang selv om de har innført loven.
  20. Ms Fortuna

    Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden

    Fra Langesund og sørover mot Arendal kommer du vel inn i Raet nasjonalpark, hvor det er forbud allerede Det skal ikke være lett....
  21. Vestkystseiler

    Solcelle panelet fyller ikke Litium batteri

    Har du MPPT regulator ? Mål spenningen inn på regulatoren, denne skal ligge på mellom 17 og 18 V når solen skinner. Dersom spenningenn inn på regulatoren er 17V eller mer, vil jeg tippe på at regulatoren har tatt kvelden. Hvor mange/store paneler har du ?
  22. Lars H.

    Tilkobling av jordingsplate

    Ikke sannsynligvis rett, men rett. Ja, det er nok greiere om du holder deg til strøm i båt, selv om større skip kan ha 3-fase.
  23. Arne2

    Tilkobling av jordingsplate

    Kanskje tilsynelatende flisespikkeri, men allikevel sentralt og viktig for å forstå virkemåten. All vanlig teori om fordelingssystemer og tranformatorer refererer jo til 3-fase systemer. Disse forskjellige betegnelsene, IT, TT, TN-S og TN-CS er jo alle sammen 3-fase systemer, og det er vel her den berømte roten av 3 kommer inn. Installasjonen på Trudelutt er i prinsipp et en-fasesystem, med 3 stk spenningsutak, der man lar det midtre spenningsuttaket fungere som "flytende jord". Når det ikke finnes noen "faseforskjell" så har du sannsynligvis rett i at effektivverdien av spenningen mellom L1 og nøytrallede/flytende jord blir halvparten, dvs ca 115 Volt. Jeg var nok opphengt i alle vanlige forestillinger omkring 3-fasesystemer, og kom ikke på at dette egentlig er et en-fase system, før du nevnte det.
  24. Kan rapporter at wc rens (effekt )fungerte veldig bra. Smørte godt ut lot det virke en stund. Litt skrubbing før avspyling.
  25. Fikk montert inn Litium batteri i båten for et par måneder siden. Alt har så langt funket fint. Dynamo Hitchi 80 amp, leverer fint, og blir ikke varm, leverer skjelden over 50 amp. Laderen, en Quick 25 amp lader, funker også fint, leverer maks nesten til det bitter end. Solcellepanelet fra Maritim , med tilhørende utstyr, har også funket helt fint...helt til i dag.. Er på båtferie i Ryfylke nå, og i dag sluttet panelet å levere... omformer står bare "fast frosset" på 13.2 volt, og nekter å fylle på, selv om batteriet er nede på 89 % .. Noen forslag til hva det kan være ? Eller til hvordan måle meg frem til feilen.. Sol er det i allfall ikke mangel på..
  26. Har seilt til Tyskland sikkert 10ggr har aldri merkt noe av byråkrati ingen i tyske havner har spurt oss om hverken registreringsbevis eller ansvarsforsikring, blev heller ikke spurt i Holland eller Belgien i Frankrike begynte de å spørre etter registreringsbevis, men jeg oppfattet det som de ville se lengden på båten for å kunne ta betalt. men sen i Middelhavet så vill de gjerne se ansvarsforsikring og reg.bevis. siste havnen på Lefkas, privat brygge, han ville bare se att vi hadde ansvarsforsikring ! vi har ikke sjekket inn eller ut på hele vegen, snakket med ett par andre svenske båter, som ville sjekke inn i Hellas, men Hellenic Coastguard sa, dere er med i EU, trenger ikke å sjekke inn mellom andre EU-land ! vi fikk fylle i noe toll-papirer på Guernsey, att vi ikke hadde noe som skulle fortolles…..det er vel den kontakt vi hatt med myndigheter på vegen (Vi har svensk flagget båt, SXK registreringsbevis og Pantaenius kasko og ansvarsforsikring.)
  27. Hulda

    Tilkobling av jordingsplate

    Takker @JRK, betryggende at du er enig. Men neste gang jeg er i Strömstad, om noen dager, så skal jeg måle om det står en spenning der. Jeg har blitt nysgjerrig. Til søndag starter Arbeidsleier Valdres.
  28. ViksundCummins

    Tråden for oss med Cummins QSB 5.9 & 6.7

    Halla :D Er relativt fersk på båt med innebords, og nylig kjøpt meg båt med Cummins QSB 5.9 380hk fra 2008. Hvilken oljetype, oljefilter og dieselfilter kjører dere? Skifter dere forfilter/grovfilter også? Når det gjelder skifting av diesel filter, trenger det å luftes på en måte? Eller er det bare å bytte og starte opp? Når det gjelder anode så er det bare anoden på kjøler jeg trenger å tenke på? Eller er det en ved sjøvannsfilteret også?
  1. Vis mer


×
×
  • Create New...