Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk

  1. Siste time
  2. Bonita I

    Erfaring med kompositt gassflaske?

    Trekker frem en gammel tråd. Når jeg for noen dager siden byttet en 5 kg komposittplaske som ble stående natten over i bilen, var det ganske sterk gasslukt. Flasken ble plassert i båten, og når jeg etter 1 dag åpner rommet er det tydelig gasslukt, uten at det virker intenst. Er det slik at komposittflasker etter noe år vil kunne lukte litt ? Er det bare å returnere flasken og hente ut en ny - eller er litt gasslukt uproblematisk og ikke noen reel fare ? Hva tenker dere
  3. Supert at du fant ut av problemet og veldig bra du følger opp tråden din , kan hjelpe mange andre også 👍
  4. Trawler 42

    Tette lekkasje eksosslange

    Eksos slanger er ofte armert med metalltråd og da er en baufil fin til jobben.
  5. Hamar? Du vil aldri få en fra Gjøvik til å skrive hjemmehavn Hamar. Feil sie av Mjøsa !!!
  6. Hei dere. En liten oppdatering. Det viste seg at motor faktisk ble for varm og gikk i Limp mode. Bytte av impeller og å fjerne salt som hadde bygget seg opp rundt termostaten var det som skulle til. Nå går den en fint igjen 😀 Takk for gode innspill.
  7. Det jeg ser er at mange som monterer lithium og en inverter begynner med tanken om at de kun skal ha inverter til enkelte små oppgaver, men så begynner kreativiteten. For det er jo virkelig mye man kan gjøre om man har 230V i stikkontakten. Mitt tips er at alle store belastninger med begrenset varighet kan man kjøre på inverter. Kan nevne hårføner, rettetang, lading av småutstyr, stavmikser, kaffimaskin, airfryer, etc. Men med en gang man tenker tanken på å lage ett permanent høyt forbruk, så bør man tenke seg veldig nøye om. Det krever veldig mye av kvaliteten til anlegget å levere 80A til en inverter sammenlignet med 4A til en bereder. Jeg sier ikke at det ikke kan utføres på en trygg måte, men fritidsbåter er ofte veldig dårlige steder for elektriske installasjoner. Tenker da på korrosjon og fuktig miljø. Ombord hos oss kjører vi veldig store strømmer, 175A ladestrømmer er helt normalt, men anlegget er kraftig overdimensjonert (500A kontinuerlig), og det inspiseres grundig og testes årlig. Vi har også kontroll på inneklima med avfukter som kjøres året rundt. Så mitt tips til alle med en inverter er følgende. Husk jordfeilbryter på utgangen, og bruk den som hovedregel kun kortvarig ved store belastninger. Vi har inverteren påslått hele helga med unntak av når vi sover, men er alltid våkne når vi kjører høye effekter fra den. Vi kan riktignok finne på å plugge til berederen, men kun manuelt, og aldri når vi sover. En løsning slik enkelte har med en kontaktor som styres av ett tidsur kan derfor være bedre enn å ha den inne hele helga. Feks. ved at aktivering gir 30 minutters oppvarming. Men enklest er det å plugge inn stikkkontakten og starte ett ur med nedtelling på mobilen. Da husker man å plugge den ut igjen.
  8. Selco Racing

    Honda BF30 med startproblem

    Ved bruk av motorisert farkost: Dersom det er tilgjengelig, les bruksanvisning før bruk. Ulike motorer har ulike prosedyrer for bruk, start og stopp. Denne motoren har vel automatisk choke. Det kan være tomgangsspaken, du antar er choke. Er ingen ekspert, men du kan prøve dette: For å starte en kald motor, la tomgangsspaken stå i START-posisjon (helt senket). For å starte en varm motor på nytt, løft tomgangsspaken.
  9. Litt større bilde i fra side 12 i manualen (Som jeg mener viser inn/utkobling av inverter samtidig med DC last.):
  10. Victron Phoenix Smart vekselretter/inverter ser ut til å ha en slik inngang for laveffekt av/på funksjon, og det ser også ut til å være en slik som er avbildet på side 12 i manualen. Men å styre med "load output" fra regulatoren, det vil vel si at man kutter inverteren samtidig med DC lasten? (Og det blir vel ikke det tidspunktet og den anledning som man i dette tilfellet ønsker??) Hentet man det i mot styresignalet i fra en baterimonitor som kan gi konfigurerbart styresignal ut i fra batteriets ladingsgrad så bør det vel fungere. Men dette blir vel strengt alt til en installasjon litt utenfor lovlig grense på 200VA, for "menigmann" slik at det vil behøves en "godkjent installatør". Vedlagt bilde av Victron Phoenix vekselretter, der det kan se ut som at den har en inngang for et slikt laveffekt styresignal. (Slik at man ikke behøver å bruke et rele/kontaktor som kan koble inn/ut store DC strømmer, det hele skjer elektronisk i stedet, vha et laveffekt styresignal.) Man kan nok sannsynligvis også styre av/på manuelt via en laveffekt bryter koblet opp mot "remote" inngang, og da blir det vel forholdsvis enkelt(?!)
  11. Idag
  12. Sinvano

    Honda BF30 med startproblem

    Skjer det noe hvis du pumper på blæra til tanken når du har start på motoren?
  13. Victron MPPT med Load output kan vel brukes til dette formålet: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual_SmartSolar_MPPT_75-10_up_to_100-20/29694-MPPT_solar_charger_manual-pdf-en.pdf
  14. elskerseiling

    Tette lekkasje eksosslange

    Oppdaget et lite hull på eksosslangen ved gjennomføring. Hva er beste å gjøre her? Finnes det noe permanent reparasjon eller må jeg kappe slangen så hullet er borte og tre slangen innpå gjen? Ser ut som jeg har endel å gå på. Hva kapper man slike slanger med evt?
  15. Cheyenne

    VHF Problemer 36V ved sending (LØST) !.

    Flott at du legger ut løsningen på problemet ditt. Altfor mange tråder som avsluttes uten det.
  16. Nei, du får tro hva du vil.
  17. … ja nettopp.. noen tror båtnavnet er en vits / fleip / festelig. Det er vel kallenummeret på VHF som er det offisielle, men ikke alle husker det i nøden, og kanskje varsleren er en gjest ombord. Men det er mange som heter Terna, så båtnavn er vel ikke entydig.
  18. Nødpeilesender er flott å ha med i flåten. MOB bør løses lokalt om du vil reddes i live. Men trøst for de etterlatte om de finner den omkomne.
  19. Jeg har også hørt at under forbudstiden så bodde lensmannen i Hølen. Dermed var det fritt frem for å ankomme Son med skuta lastet med alkohol og trille romfat åpenlyst over torget.
  20. Det har jeg ingen tro på. Wikipedia hevder at navnet ble offisielt satt til Son i 1891:
  21. Igår
  22. Hei Jeg har nylig kjøpt meg en 16" Pioner med Honda 30hk 3 syl forgasser motor. Den startet når jeg satte den bort før vinteren. Må sies at forrige eier ikke har vært nøye med vedlikehold på motor. Har tatt en service på motor med bytte av olje, oljefilter, plugger, impeller, nytt bensin (tømt tank og kjøpt inn fersk bensin). Forgassere har blitt demontert og fått en runde med rens. Jeg får nå ikke start på den med vanlig nøkkelstart. Får start på den med choke og startgass, men når jeg senker chokehendelen så dør den ut. Får ikke start på den med bare choke med andre ord. Noen som har tips på hva som kan være årsaken?
  23. nuffe88.tm

    Scand Dynamic 7600 vindusglass

    Hvis dette er laminert glass alltså 2 lag med glass og en tynn film i midten kan det være filmen som blir Tåkete, da hjelper ikke polering. sikker på at det er glass og ikke Akryl eller Polycarbonat ? de blir også grå med tiden.
  24. nuffe88.tm

    Volvo penta 41P

    Ville startet med og flushe kjølesystemet først, jeg pleier og bruke 32% eddik syre fra europris 2 liter på 10 liter vann og lar dette sirkulere gjennom en stund med en lensepume el lignende i ei bøtte. den ene motoren på min Viking Crusader gikk veldig fort varm selv om jeg syns det sirkulerte greit med bare vann når jeg testet som du gjorde men etter 30-60min med flushing var det utrolig mye grums som kom ut likevel og motor hadde bra kjøling etterpå ;)
  25. nuffe88.tm

    VHF Problemer 36V ved sending (LØST) !.

    Har løst problemet, tok en håndholdt vhf og gikk med den i båten og holdt den inn mot ting, var da Signal Kabler til forsterker som ga utslag(Trippelskjermet kabel liksom Pfff :p) med en gang jeg kom i nærheten av de. har flyttet disse fra headliner i piggen fremme ned under dørken i båten og i tillegg lagt kabel til antenne motsatt veg frem i baugen og tilbake. dette har løst problemet ;) Sprang rundt med antenne alle veier på båten først uten at det endret seg mye, flyttet antenne litt lenger frem jevnt med vindskjermen og så høyt opp som mulig også og ikke minst peker den rett opp nå ! ;) Mangler bare Bytte 2 belger og nye anoder bunnsmøring så er det klart til sjøsetting ! ! :) :) Og selvfølgelig noen kalde i kjøleboksen musikk på høyttalerne uten forstyrrelser og Strålende sol resten av sommeren ! :) Takk til alle som kom med hjelp ! ;) Og god sommer ! ;) PS prøvde også og måle med et annet multimeter dette ga også feil avlesning ved sending fra vhf men ikke fullt så gale som det første, holdt den hånholdte intill multimeter uten at eg stod i båten og da gikk det helt flikkflakk :p
  26. Chilli Solbris

    Sliter folk nå med å selge båtene?

    🤩😂😂😂
  27. nomen

    Flytte i båt

    Jeg har ingen erfaring med å bo i båt, men jeg legger merke til hva @Chilli Solbris sier her. "Det er flest hverdager i båt også". Jeg tenker at man kanskje bør velge om man vil ha en båt man skal bo i her i Norge, eller om man skal ha en båt å seile rundt i verden med. Da dette egentlig er to helt forskjellige ting.
  28. Takker for super beskrivelse! 👍 Vi planla Telemarkskanalen i år. Men mannskapet må til Tyskland noen dager og reiser på onsdag . Så etter to netter på Skjæløy blir det Edholmen i morgen. Og så får vi se! Håper været ikke slår til med så mye vind og bølger! Kos dere!😊😊
  1. Vis mer


×
×
  • Create New...