Jump to content

Marinisering av bilmotor - hva skal jeg velge.


static

Recommended Posts

Etter lang tids irritasjon over stive priser på båtmotorer i vårt hærlige fedreland :flag: har jeg begynt å leke med tanken på å marinisere en bilmotor. Båten jeg kunne tenke meg å montere vidunderet i er (muligens) en Miami 670 (gammel klassiker). En VP D3 mener jeg er en passende marinemotor til denne båten. Men tenker å eksperimenter litt. Hva med en motoren fra en Mercedes 270, eller egentlig hva som helst av Commonrail dieseler? Noen tips anyone?

 

Så vidt meg bekjent er CAN BUS teknologien kompatible med en rekke bilmotorer. Og da løser jo intrumenteringsproblematikken seg som en lek. Der er det alternativer.

 

Finnes det noen som har erfaring med et liknende prosjekt? Det er vel eksosmanifoldene som er den største utfordringen kanskje?

 

Siden dette er helt i startgropen (altså tankestadiet) er jeg mer ute etter generelle tanker rundt dette emnet enn spesifikke tekniske detaljer.

 

Regner f.eks med ikke alle typer bilmotorer vil egne seg uansett. Hva med aluminiumsblokk f.eks? Noen problemer der? Varme fra eksos/turbo? Turtall?

 

Venter spent på respons fra dere å så kloke hoder der ute... :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Tar sikkert timer det her ja. Men det som er så fint er at jeg har all verdens tid. Her snakker vi et koseprosjekt som skal stå i verkstedet og bare være tilgjengelig når jeg må ha noe å plukke på. Er med andre ord ikke snakk om å raske sammen noe i full fart før sesongen -07. Her skal det tenkes, drikkes kaffe, tenkes litt mer og så må man jo lese seg skikkelig opp på hvilke muligheter som finnes. Og ikke glem kaffien da :crazy:

 

En annen ting er jo også hvilket drev man skal velge. Det vil vel spille inn på hva slags motor man kan bruke og vise versa.

Link to post
Share on other sites

Ta en tur på nettet til Bowman i England og se hva de har av utstyr før du leter etter motor.

Dette du planer om nå er jo skikkelig kosearbeide og nå du da er ferdig og glir ut fjorden med skuta........... ja nyt det. Der er nok mange skeptikere til ditt prosjekt, men ikke la deg vippe av pinnen. :wink:

 

 

http://www.ejbowman.co.uk/

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tror du ikke disse to faktorene lar seg kombinere da?

 

 

Fordi det baller på seg masse ekstra utgifter til et slikt prosjekt. Her har jeg noen egne erfaringer. Det du kan budsjettere ganske riktig på er kostnaden for motoren og drevet. Skal du handle nytt, ramler vel VP automatisk ut siden de ikke ivrer etter å selge drev løst. Så sant du ikke har eget maskineringsverksted trenger du hjelp til å lage mange deler for å tilpasse motor/drev, samt eksos. Dette koster.

 

Du skal også en dag sannsynligvis selge herligheten, og da er det ikke sikkert du vinner når en kjøper skal velge mellom din Reodor løsning, og en annen standardinstallasjon.

 

Det som er moro har aldri vært billig! :wink:

Link to post
Share on other sites

Det som er moro har aldri vært billig! :wink:

Der har du unektelig et godt poeng! Takk til den norske stat som elsker sine innbyggere. :flag:

 

Når det gjelder maskinering er mulighetene uendelige. Har en kjenning med CNC-maskiner til det meste :wink: så det ordner seg greit. Vel. Intressant er det. Men bare så det er sagt. Må bli en moderne motor av et slag. HDi kanskje?

Link to post
Share on other sites

Du skal også en dag sannsynligvis selge herligheten, og da er det ikke sikkert du vinner når en kjøper skal velge mellom din Reodor løsning, og en annen standardinstallasjon.

 

Når det gjelder båt tenker jeg veldig mye på båten som en investering, skal det være en god investering må det være lett og selge. Alt jeg gjør med båten min er gjennomtenkt med tanke på at den en gang skal selges.

For en tid tilbake var jeg å kikket på en båt som var utstyrt med en "KAD42", det viste seg at dette var en lastebilmaskin som var bygget om til KAD42. Tilsynelatende var jobben gjennomført bra og det gikk i grunn ikke an å se at dette var en marinisert lastebilmaskin. Men, jeg droppen hele greien pga. maskinen.... Joda, jeg er kresen, men så har jeg heller ikke rå til å kjøpe katta i sekken...

Link to post
Share on other sites

Tar sikkert timer det her ja. Men det som er så fint er at jeg har all verdens tid. Her snakker vi et koseprosjekt som skal stå i verkstedet og bare være tilgjengelig når jeg må ha noe å plukke på. Er med andre ord ikke snakk om å raske sammen noe i full fart før sesongen -07. Her skal det tenkes, drikkes kaffe, tenkes litt mer og så må man jo lese seg skikkelig opp på hvilke muligheter som finnes. Og ikke glem kaffien da :crazy:

 

En annen ting er jo også hvilket drev man skal velge. Det vil vel spille inn på hva slags motor man kan bruke og vise versa.

 

Kanskje bedre og kjøpe seg en nyere defekt marinemotor og overhalle den. :seeya::confused:

 

Egentlig rart at de som har marinisert bilmotorer ikke kommer med råd til deg om hva motor som einer seg best .

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25391

 

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25831

Redigert av sob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Her har du en del utstyr..

 

De har også en bok som omhandler marinisering.

 

Handler mest om chevy 350 bensin... men de får du til gjengjeld billig... Verdens mest produserte motor.

 

Mistenker at marinisering av diesel blir litt dyrere enn dette, så da har du noen tusen å fylle bensin for.. :cool:

 

Om ett par år legger regjeringa på NOX-avgift på diesel, så da blir det nok "rimeligere" å kjøre med bensin... :lol:

Link to post
Share on other sites

static,

har du tenkt noe på hva slags fart du ønsker og hvor mange hk du evt vil trenge for å oppnå det?

 

Miami 670 har jo et flott skrog med dyp V-bunn, og tåler ganske bra med motorisering, jeg tror det ville blitt litt spedt med f.eks en motor på f.eks 140-160 hk.

Så skal man ha en toppmoderne bilmotor i størrelse 200hk+ så blir vel utvalget mer begrenset..?

 

Kjenner ikke til CAN Bus teknologien noe særlig, men er det virkelig så enkelt at "alt" går om hverandre..?

 

(Personlig så er jeg av den oppfatning av at motor+utstyr i båt bør være enklest mulig, med minst mulig leamikk og elektronikk som kan gå istykker, men det får bli en annen diskusjon)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

veldig enig med ivar her....En flott båt fortjener en flott motor, og store bilmotorer er dyre, du bør jo ha 250-350 hk på denne for at det skal bli moro...Villenok valgt ven vanlig båtmotor som må overhales, stygt redd for at det blir billigere i lengen, men vil du bruke bilmotor så gjør det...

Link to post
Share on other sites

Har stor sans for GM Detroit 2-takterene, men de blir da ganske tunge såvidt jeg har skjønt..?

F.eks en nyere 6V-53 på ca 300hk(?) veier fort over 700hk mener jeg å huske.

 

Barsk lyd , men glade i både diesel og smøreolje, iallefall den jeg kjørte i millitæret.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dette liker jeg! Nå begynner tipsene å renne inn.

 

Mulig salgsverdien på hjemmemekket mitt vil bli litt lav ifht en "ekte" båtmotor. Men det er jo også en verdi i å ha et prosjekt man kan kose seg med i time etter time uten å gå tom for utfordringer. Alternativet er på en måte en frimerkesamling, og har du sett ett frimerke har du sett dem alle mer eller mindre. Derfor er jeg nok villig til å "betale" litt for å ha det morro med prosjektet. Dessuten er jeg en "samler" og får sikkert ikke solgt noe jeg har brukt såpass mye tid på uansett...hvis ikke samboeren :smash: i huet med noe hardt da!

 

Leker litt med tanken på en Mercedes 320 CDi motor. Er en lekker sak med 224 Hk og 510 Nm originalt. Med en liten chip så drar man lett ut en del mer.

 

Denne har jo potentialet til å gå veldig billig i en miami 670, og burde ikke gå direkte dårlig heller. Med litt fintuning burde jo dette være nok krefter til å lukte på 50 knuter skulle jeg tro. Noen meninger om det?

 

Bare så det er sagt. Bensin er så uaktuellt som det kan bli.

Link to post
Share on other sites

Vel, 50 knop vet jeg ikke helt om du skal ha for store forhåpninger om med den maskinen. Knopene i fra 40 og oppover er tunge og krever mye hester. Allerede i fra 35 knop og oppover begynner knopene å bli dyre.

Men Mercedes har i hvert fall tidligere levert mariniseringsett til bil diesler. Min far mariniserte en gang en 60hk mercedes bildiesel, han kjøpte hele mariniserings sulamitten hos Algaard i bergen...

Link to post
Share on other sites

Vel med chiptuning på en 320CDi motor oppnår man:

 

HK med tuning: 264,32

NM med tuning: 601,8

 

Så dette er nok til å kunne passere 40 knop med et smell. Til 50 knuter er jeg enig i at kan bli knapt. (Jeg tipper 47 knop) Med medvind, hjemmelengsel og en stabel pannekaker til middag (pluss en 320CDi da) burde det ihvertfall gå godt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...