Jump to content

KNBF - Gubbeklubben som ikke representerer Båtfolket?


Fanafjord

Recommended Posts

Hele saken starter med lesningen av januarutgaven til Båtmagasinet.

 

Båtmagasinet er jo vanligvis en fornøyelig sak det. Men igår slo det over i irritasjon når jeg kom til side 28. Jan H. Syvertsen er ille berørt for at regjeringen ikke har hørt på ham og vedtok et båtførerbevis som var altfor slappt (etter hans mening). Jeg er KNBF medlem og var i utgangspunktet spennt på hva sjefen i vår klubb hadde å fortelle.

 

Jeg må si jeg reagerte på den ufattelige arrogansen i artikelen. Her er mannen som skiller mellom båtfolk og folk i båt. Det første er vel de med hans oppfattninger mens folk i båt er alle vel de andre. Særlig de som er 40 - 50 år gamle og ikke har båtførerbevis. Han rakker ned på de "som ikke har noe forhold til sjø- og båtliv men som benytter båten til å få utløp for aggresjoner". Jeg kjenner en del folk i aldersgruppen som har raske båter, mange av mine venner er nok nye til båtlivet - ingen av de er særlig agressive. Uerfarne, kansjke. Å summarisk sette denne gruppen i bås er arrogant. Neste poeng likeså. Folk kjøper seg båt som andre hytte. Det må vel være lov å begynne båtlivet med en 40 fots seilbåt. - Syvertsen rakker ned på de som "folk i båt" - Det føles som om han er ikke engang interessert å representere gruppe båtfolk. Er han ikke interessert å få de som medlemmer som kjøper sin første båt med 40 år og 40 fot?

 

På det stadiet i artikkelen begynnte jeg å lure om er jeg i feil klubb? Er dette en gubbeklubb som er for de som vier hele livet sitt til de riktige båtritualer?

Jeg så på bildet av Syvertsen - Da så jeg hva det var: Skipperluen. Ingen som jeg kjenner bruker skipperluen (Untatt datteren min på 10 år, da). Jeg bladde tilbake på side 1 og begynnte å telle. Person for person. Hele 74 personer tellte jeg som var avbildet i Båtmagasinet. Reportasjer, Reklame, Folk i båt, Folk i butikk. Det var bare Syvertsen som hadde skipperluen på. "KNBF er i utakt med resten av verden", tenkte jeg, "og skipperluen til mannen er symbolet for det."

 

Klikket meg inn på KNBF.no og så litt på årsberettningen. Masse navn - mannsnavn - side opp og side ned. Jeg tror det må være flere hundre navn i den årsbrettningen - jeg fant tre eller fire damer som var nevnt. Regnskapsførere og sekretærer og sånt. Jeg begynnte å lure litt hvem disse mennene var som styrer KNBF og googlet de 14 medlemmer av forbundstyret (inkl vara). Jeg fikk 13 treff med følgende fødselsår: 1958 (det var presidenten og han var den yngste), 1937, 1944, 1944, 1946, 1951, 1949, 1938, 1936, 1942, 1955, 1947, 1938. Her er det iallefall mye erfaring med båt. Gjennomsnittsalder på 63 år! Wow.

 

Årsberettningen viste mer om kommiteer og medlemstatistikker om drøftinger med Seilforbundet og medlemskap i andre organisasjoner. Men unntatt dieselaksjonen tror jeg ikke KNBF har gjort noe som ville trekke mine venner med daycruiser i 35 knop klassen til å bli medlemer av klubben. De ville seg rett og slett ikke følt seg representert som båtfolk. De går ikke med skipperlue. Og jeg? Vet ikke - Kan godt hende jeg melder meg ut jeg også.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Må si at jeg støtter det Syvertsen skriver om det er rett gjengitt i startinnlegget her.... At noen ikke vet hva som normalt står i en årsberetning i en forening kan vel ikke KNBF lastes for

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at årsberetninger er noe gørrkjedelige greier som sier lite, eller ingenting, om noenting. Er jo ikke sikkert at det er så mye å skrive om heller for den saks skyld? :wink:

 

Forøvrig så ser de vel litt søte ut disse "gamlekara" med skipperlue, et pust " från forna dar"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siden det er såpass høy alder på folk i styre og stell i denne foreningen , hvordan velges det inn nye nye ansikter til styr og stell ? Er det ikke noen regel for å få byttet ut litt så det kommer friske yngre mennesker til. Skipperlue er selve statementet på harry i båt for mange men jeg tror ikke man skal dømme mennesker etter hva de skjuler issen med.

Har aldri satt meg inn i hva de driver med i det scand baltic forbundet , men har det noen som helst hensikt/fordel å være medlem der ?

 

Dieselaksjonen var jo noe drit og var det KNBF som fikk stoppet avgiften så er jo det ille men for all del , da fikk de ihvertfall gjort noe.

Link to post
Share on other sites

Det var da noen forferdelige salver, trådstarter. Er det galt å være mann? Er det galt å være over 60 år? Er det galt å bruke skjermlue? Jeg er selv mann på 65 år med skjermlue (og medlem i KNBF). Men ikke f. . om jeg tar kjønnskifte, foryngelseskur eller begynner med nisselue for å få kjønnsbalanse i KNBF! :headbang:

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok galt å være en mann over 60 med KNBF lue ja :wink: ..... Nisseluen kan du jo gi til noen som trenger bedre enn deg Lars H...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hvordan velges det inn nye nye ansikter til styr og stell ? Er det ikke noen regel for å få byttet ut litt så det kommer friske yngre mennesker til.

Problemet er vel helst at det er så få som vil være med i slikt styre og stell......

Det er bare å engasjere seg, så tror jeg nok det er mange som frivillig trekker seg.

Link to post
Share on other sites

Siden det er såpass høy alder på folk i styre og stell i denne foreningen , hvordan velges det inn nye nye ansikter til styr og stell ?

Kanskje det har noe med engasjement å gjøre og ikke minst sette av tid til frivillig arbeid til nytte for folk flest. Er blitt et stort problem her i landet og få folk til å stille opp på dugnader og frivillig arbeid.

Link to post
Share on other sites

Jeg hiver meg på det også LarsH skriver, Hva er galt med skjermlue? Jeg har i alle år brukt skjemlue ombord og trives med det. For meg er dette en tradisjon jeg fører fra min far og bestefar og fra dden havnen jeg vokste opp ved, Moss Motorbåtforening. . Men så er jeg også gubbe og trives vel bra i "Gubbeklubben" til Syverts?

 

Diskusjonen i havnene fra tid til annen går vel nettopp på dette med båtfolk på sjøen og folk i båt. Og her er det ikke bare gamle grinete gubber som diskuterer, men båtfolk generelt. Det er i de siste årene blitt mye rar kjøring på fjorden. Og jeg har i de siste årene håpet at ALLE skulle ta båtbørerbeviset og ikke en bestemt yngre førergruppe. 60-åringen som nettopp har fått seg båt trenger like mye opplæring i å ferdes trygt på sjøen som 27-åringen. Men slik ble det desverre ikke.

 

Hvis alle som er ansvarlig i sine båter hadde samme basiskunnskap hadde vel båtlivet vært noe mer struktureret? Å henge ut enkelte aldersgrupper som værre eller bedre kan i hvertfall ikke jeg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg må få si jeg stiller meg noe uforstående til denne massive kritikken. KNBF er eneste landsomfattende organisasjon for "folk med båt". Medlemmene er enten direkte medlemmer eller medlemmer gjennom sine respektive båtforeninger som igjen er KNBF forening.

Hva skal KNBF gjøre ? De skal sørge for å være en inkluderende organisasjon som kan tale "folk med båt" sin sak. Det gjør de når det er påkrevet. At KNBF har hatt forskjellige standpunkt til forskjellige saker opp gjennom tiden er sant, men det er ikke for sent å snu. Jeg støtter i stor grad opp om det arbeidet KNBF gjør og de meninger de forfekter. Hvor vidt de engasjerer seg i mange eller få saker er ikke viktig bare de tar de rette kampene. Obligatorisk båtførerbevis er en av disse. At kravene som kom bare omfattet fåtallet er meget synd og her er jeg på linje med KNBF. Om både sekretær og president er utstyrt med "skjærmlue" så synes jeg dette faktisk er helt greit. Jeg ser ikke noe hodeplagg som kan være stort mer maritimt, harry eller ikke !

 

Slutt å syt, søk plass i styret og påvirk slik du selv ønsker det. Det kalles demokrati og gir alle en mulighet til å høres. Presidenten er forøvrig medlem i min båtforening og en meget engasjert herre som heller gjør noe med saker han er uenig i enn å sette seg ned å hyle....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Syvertsen virker som en koselig kar og mann for sin hatt, men jeg kjenner han jo ikke. Hvis en ung dynamiske person skal styre skuta uten hatt, så tror jeg vi kunne velge mellom langt flere mennesker som kan gjøre en betydelig dårligere jobb enn Syvert.

 

Jeg kunne ikke tenke meg et bedre sted å bruke en slik hatt. Min oldefar, bestefar og far hadde alle ”båthatt” med skygge på. Er det mange her inne som ikke har skipperlue?

Hvordan vet man da hvem som har gått gradene og bestemmer i båten?

Link to post
Share on other sites

Det var da noen forferdelige salver, trådstarter. Er det galt å være mann? Er det galt å være over 60 år? Er det galt å bruke skjermlue? Jeg er selv mann på 65 år med skjermlue (og medlem i KNBF). ....

Lars H. :cheers:

Støttet! :smash:

Kanskje vi ser et nytt styremedlem her?? :rolleyes: :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva er galt med skjermlue?

 

Absolutt ingenting! Poenget er at jeg føler at KNBF representerer bare en del av båtfolket. Nemlig de som Astor og Lars H., med lang tradisjon, som vier en stor del av fritiden sin båten, som jobber dugnad i båtforeningen. Jeg synes faktisk at dette er de flotteste båtsfolk. Det er de som stiller opp og de som jeg selv ha stor glede av når jeg få den ene aha-opplevelsen etter den andre her på BP. Men hva med de andre som har kjøpt seg den nye daycruiseren uten å har hatt båt før, er ellers ikke medlem i båtforening og tenker på båten sin bare fra mai til august. Bør ikke disse også inkluderes? Bør ikke disse "vinnes" istendenfor behandles ovenfra ned? Disse utgjør etterhvert en ganske stor andel av båtfolket. Hvorfor har KNBF åpenbart en litt gubbeaktig preg over seg som ikke tiltaler disse "folk i båt"?

 

Jeg mente jo innlegget selvfølgelig litt humoristisk og skipperluen som en symbol for denne typen tradisjonell båtbruker - men kritikken at KNBF virker noe snevert og avvisende og kanskje selvhøytidelig for andre former båtnytelse enn den veldig tradisjonelle er absolutt alvorlig ment.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta begge kunne blitt æresmedlemmer hos KNBF med de hattene der... :smiley:

....og med ankerkjettingen rundt halsen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Heisan gode båtvenner!

Jeg beklager at jeg, på grunn av en stresset arbeidssituasjon, har vært fraværende fra Baatplassen i lengre tid, men det var herlig forfriskende å lese denne tråden! Mange av synspunktene er jeg helt enig i, med eller uten skipperlue. Først og fremst er jeg helt enig i at det er synd og skam og en falitterklæring at vi ikke har kvinner med i styre og stell. I samfulle 15 år som generalsekretær har jeg jobbet for å få flere av damene våre med i styre og stell. KNBF var også først ute med båtkurs kun for jenter. Nå har en hver båtskole med respekt for seg selv egne jentekurs. Så kom ikke her og så at jeg ikke har jobbet for å få jentene med! Jeg husker også en episode i Stavern for noen år siden hvor jeg så ei snekke sige inn med kona til rors og mannen med ankeret. De ble umiddellbart belønnet med T-skjorter, caps etc. for å markere at rollene om bord skal være liikeverdige. På den annen side må vi respektere at jentene helst vil overlate roret til gubben. Et godt båtliv betyr at vi innretter oss slik det passer oss best så lenge det ikke sjenerer andre!

Jeg er også helt enig i at KNBF er gubbedominert, rett og slett fordi flertallet av båtfolkene er gubber. Båt er noe man skaffer seg først når alle andre viktigere behov er dekket. Derfor er det fleste båteiere godt voksne og derfor er også våre tillitsvalgte godt voksne. Selv gikk jeg ut på datoen i fjor da jeg passerte 67 år, men jeg har med glede sagt meg villig til å fortsette i jobben fordi dette er en av landets mest spennende og morsomme jobber, nettopp fordi båtfolk er som de er og fordi spennende utfordringer står i kø. ikke minst når det gjelder kravet til omstillinger og nytenkning når det gjelder å kjempe for båtfolkets og det organiserte båtfolkets interesser!

Da må jeg også finne meg i at jeg også erter på meg noen. Og tusen takk for det! En organisasjon som ikke er i stand til å skape debatt om virksomheten er en dau organisasjon! Konflikter og uenighet er en forutsetning for at det skjer noe i organisasjonen og debatten er en forutsetning for nyskapning og forandring! Nettopp derfor burde jeg for lengst sittet og nydet mitt otium i skipperstolen og gitt blanke blaffen i både båtfolk og resten av verden så lenge jeg kunne kose meg om bord i min egen båt. Mitt problem er dessverre at jeg ikke er "skrudd sammen" sånn, men hvis dette er et problem for båtfolket, medlemmene og forbundet, så håper jeg dypt og inderlig, både i hode og hjerte, at noen har vett på å hive meg ut! Måtte alle gode makter bistå til at det skjer snart!

Takk også for den gode kommentaren om vår president, advokat Steinar Glimsholt, som er tidligere formann i Holmen Båtforening i Drammen. For hans vedkommende, som privatpraktiserende advokat, er det ikke spørsmål om godtgjørelse for innsatsen. Han bruker både arbeidstid og fritid på KNBF. For hans vedkommende er tid penger. Jeg tør ikke tenke på hvor mye penger han har tapt på sitt engasjement i KNBF, men det sier i alle fall ganske mye om det engasjementet som våre tillitsvalgte viser for å ivareta båtfolkets felles interesser. Så får man heller være uenig og kritisere det vi gjør. Nettopp konstruktiv kritikk er viktig for at vi skal kunne forbedre oss og gjøre en enda bedre jobb. Så takk for det, nok en gang!

Hvis dette kan føre til at flere båtfolk vil engasjere seg i å jobbe for felleskapets interesser, så er dere hjertelig velkommen. De fleste forbeholder seg retten til bare å bruke kjeft, men betakker seg for å gjøre noe selv. Da blir det som det blir. Og da får dere finne dere i at jeg blir sittende i jobben selv om jeg egentlig burde kost meg som pensjonist! :headbang:

Jeg håper alle får et godt båtliv, med eller uten medlemskap i KNBF!

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Men hva med de andre som har kjøpt seg den nye daycruiseren uten å har hatt båt før, er ellers ikke medlem i båtforening og tenker på båten sin bare fra mai til august. Bør ikke disse også inkluderes? Bør ikke disse "vinnes" istendenfor behandles ovenfra ned? Disse utgjør etterhvert en ganske stor andel av båtfolket. Hvorfor har KNBF åpenbart en litt gubbeaktig preg over seg som ikke tiltaler disse "folk i båt"?

 

Hele kluet er jo at de ikke er interessert. De ønsker seg ikke noe KNBF. De ønsker en båt som benyttes på solskinnsdager og resten av båtholdet kjøper de av private firmaer. Jeg har ikke noe i mot det, men jeg synes det burde være et minstekrav at de ble pålagt enn viss teoretisk ballast. Syvert klager heller ikke på eierne av båtene, han klager på politikere som ikke har "baller" til å pålegge en teoretisk opplæring.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hele kluet er jo at de ikke er interessert. De ønsker seg ikke noe KNBF.

 

Er ikke dette litt høns og egg? Klart, i en tråd som dette blir ting satt veldig på spissen og typene noe karikkert. Og jeg har jo også satt ting litt på spissen for å få frem poenget. Men om KNBF hadde virket litt mer inkluderende for våre nye båtfolk så hadde kanskje flere vært med. Men selv om de ikke vil være med: KNBF vil selv være et talerør for alle båtfolk og uttaler seg for "alle" overfor politikere om alt som har med båt å gjøre - da må de også tar båtfolk på alvor som kjøper seg stor seilbåt uten tidligere erfaring og ikke bare representere båteiere som har båt som livstil.

 

 

Synes det er utrolig flott at Syvertsen kommenterer i denne tråden og tar det ganske sporty. Hadde jeg hatt muligheten til å redigere i mitt første innlegg så ville jeg gjerne redusert "ufattelig arrogant" til "noe selvhøytidelig". :flag: - Er jo veldig glad for dieselaksjonen, da.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Medlemskapet er forbløffende billig , så det er jo ingen grunn for båtgutta til å la vær å være medlem. Dog som for alle organisasjoner så er det vel vanskelig å være tydelig i mening. Mener man det ene så blir noen fornærmet og melder seg ut. Mener man lite så blir man oppfattet som tannløse og noen skjønner ikke hvorfor man skal være medlem.

 

Alle kan man inte gjøra til lags. :cryin:

 

Mitt forslag er imidlertid at man aktivt jobber med å dyrke fram flere medlemsfordeler. Den med 1 time juridisk bistand er helt perfekt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...