Jump to content

Mitt prosjekt. Ny innredning i min 26 fots trebåt


Wasco

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei på deg, kjære prosjekttråd...

Lenge siden sist.

Men du skjønner jeg har vært litt opptatt med trebåttråden den siste tiden, og da blir det ikke så mye tid til deg.

 

Men her kommer det en liten oppdatering.

Egentlig har det ikke skjedd så veldig mye siden siste. Bortsett fra at jeg har fått laget meg krybbe og fått båten på land.

Så for første gang i sitt 60 år lange liv, skal Sophie overvintre på land.

 

Ellers har det gått mye i planlegging og vurdering fram og tilbake om hva jeg egentlig skal gjøre med båten min.

Har hatt en plan om å utvide styrhuset litt, med tanke om å få et eget toalet. Men etter mye om og men har jeg bestemt meg for å ikke gjøre dette.

 

Så her kommer det en liste - lang som et vondt år, over de tingene jeg har planer om å få gjort.

Regner ikke med å få gjort alt dette i løpet av vinteren, men det er ikke så farlig. De fleste av disse tingene kan jeg gjøre selv om båten ligger på vannet.

 

Punkt nr.1

Den egentlige grunnen til at jeg satte båten på land var for at skroget skulle bli såpass tørr at jeg fikk skrapt vekk tjære, blymønje og maling fra innsiden av skroget.

Problemet var at de bordene som var i kontakt med vannlinja var gjennom trutnet, og følgelig var det ikke mulig å få skrapet denne delen.

Ellers er det også igjen en del jobb med å fjerne restene etter tjære, blymønje og maling over vannlinja. Særlig er det vanskelig å bli kvitt tjæra, eller Black Varnish.

Men jeg hadde besøk av en kar som såg på dette og mente at det måtte være tretjære og ikke Black Varnish.

fred3.jpg

Fremdeles en del arbeid igjenn her ja

 

Da jeg løsnet på dette festet hvor eksos potta oppdaget jeg at akkurat der hvor dette var festet med en bolt som gikk gjennom spantet - der hadde det oppstått lit råte.

Er ikke sikker på hva jeg skal gjøre her. Det er ikke mye råte, men jeg får bestemme meg etter hvert for hva jeg skal eller må gjøre.

Fant også ut av spantet i båten er furu, og ikke eik som jeg har trodd. Ribbene eller bånda som noe kaller det, er derimot av eik

fred2.jpg

 

Så har vi BB side av styrhuset som er modent for utskiftning.

Jeg har ikke fjernet den øverste grønne lista. Derfor vet jeg ikke om det er nok bare å skifte ut den delen over lista, eller om hele denne siden må byttes ut.

fred1.jpg

 

Her har jeg fjernet det gamle skottet og skal sette opp et nytt.

Jeg vil også lage noen sitte plasser her. Men er ikke sikker på om jeg bare skal lage en tverrgående benk, eller om jeg skal lage benker som går langs sidene. Eller kanskje begge deler.

fred4.jpg

 

Så har vi SB dollbord. Her har jeg felt inn et stykke, men har igjen å høvle dette til slik at det går i et med dollbordet. Men det spørs om jeg kommer til å bli fornøyd med dette. Som den observante leser kan se, så er heller ikke måten dette dollbordet er skjøtet på, helt etter boka.

På SB side må jeg også få lagt nytt skvettbord og også en slik "sitte benk" som det nå er på BB side. (se det første bilde)

Hvor langt bakover denne sitte benken skal gå, vil avhenge av om jeg lager skikkelige langs gående sitte benker eller ikke.

fred5.jpg

 

Her kommer et av de største oppgavene.

Etter å ha pusset og gnikket og herjet med dette skottet i hele sommer (omtrent) har jeg nå tatt en besluttnig. Hele dette skottet vil bli revet og nytt satt opp. Det vil bety at jeg må montere ned innventaret i styrhuset. Men den jobben får jeg ta.

fred11.jpg

 

I forbindelse meg at skottet rives, kommer jeg også til å legge ny dørk inne i styrhuset. Sammtidig får jeg annledning til å innspisere bære bjelkene skikkelig, og om nødvendig skifte disse også.

fred12.jpg

 

Styrhus døra må jeg også få gjort noe med. Etter å ha fjernet malingen, var jeg litt for ivrig med eksenter slperen, så jeg har slipt igjennom det yttre laget av fineren på noen steder.

har ikke bestemt meg for hva jeg vil gjøre her, det får vi se på etter hvert.

fred10.jpg

 

Så har vi dekket og motorkassa. Jeg skal prøve å skrape og slipe ned dekket og motorkassen. Hvis jeg ikke blir fornøyd med resultatet, er jeg redd for at det blir nytt dekk og ny motorkasse også.

Uansett på jeg erstatte noen av bordene i dekket som er fliset opp og stykke i endene.

fred7.jpg

 

Så har vi forpiggen da, hvor det skal legger ny garnering og det skal lages et lite skott.

fred13.jpg

 

Har også et sterkt ønske om å fjerne all hvitmaling på båten og erstatte dette med en lys beis og lakk.

fred6.jpg

 

Nytt ror må jeg også få laget, etter at jeg var uheldig og fikk ødelagt dette.

fred8.jpg

fred9.jpg

 

Når jeg har fått erstattet alt det som i dag er hvitt med naturlig trefarge, eller beis. Også de listene rundt styrhustaket, hyttetaket og elles.

Da vil jeg erstatt dagens grønn farge med hvitt.

Da vil også håndrekkene bli erstattet med teak rekker

fred14.jpg

 

Ja, så må jeg vel gi masten en oppussing også.

Og i løpet av vinteren/våren skal hele skrogets ytterside skrapes ned, behandler og lakkes/oljes.

 

Motoren skal også få en gjennomgang, og bli malt og pusset.

 

Hehehe...ja dette er litt av et prosjekt.

Skal bli morro å komme tilbake til denne posten om et år og se hvor langt jeg er kommet.

Link to post
Share on other sites

Det blir trivelig å følge med her! :smiley: Er det ikke typisk hvor ting baller på seg når en først begynner. Fjern ei råtten fjøl og finn to til bakom!

Men du har jamen fått gjort mye før båten ble landsatt. Det er alltid verre å jobbe med trebåtoppussing om vinteren, men tar du en ting om gangen blir det bare kos. Ikke riv for mye om gangen. Da ser det så uendelig mye ut.

På døra kan du jo lime en tynn finerplate utenpå. (Hvis det er innvendig).

Den nye garneringa, skal du legge den likt som før? Hvordan var det med lufting bak garneringa? Lufting her er viktig. Det er flere måter å lufte på. Du kan ha spalte oppe og nede, dvs. at øverste og nederste bordet har en liten avstand oppe og nede. Det kan borres mange runde hull i øverste og nederste bordet, eller det kan skjæres utsparinger i de samme fjølene. Den peneste luftingen jeg har sett var på en gammel handelsreisendebåt. Der var det runde hull i øverste bord. I hullene var det limt inn treringer av teak. Stilig. Ringer kan man jo dreie selv om man har utstyr. Maritim selger slike, men de er 40 mm. (Art.nr. 3280-00). De har en ansats som dekker hullkanten. 25 mm hull hadde vært passe. Vel, det var nå bare en tanke.

Venter spent på fortsettelsen. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Regner ikke med å bli ferdig med alt dette i løpet av vinteren. Men som nevnt, så er det meste av det jeg skal gjøre ikke avhengig av at båten står på land.

 

Har også vært inne på tanken om å lime ei tynn finerplate på døra. Men dette er yttersiden av døra, så jeg vet ikke om det er beste løsningen. Men på en annen side, hvis jeg sørger for å "tette" endeveden skikkelig og også behandler fineren skikkelig, så skulle vel ikke det være noe problem.

men jeg har også en ide om å male døra hvit eller svart, og så legge på noen lister med 2-3 mm mellomrom.

 

Garneringen har jeg hatt mange diskusjoner omkring.

Det jeg er fast bestemt på er å ha tett garnering.

Problemet omkring lufting er en ting. Men det er også et spørsmål om hvordanjeg skal få komme til bak garneringen for fremtidig vedlike hold.

 

Garneringen kommer uansett ikke til å gå lenger ned en til benken. Jeg kan da stikke en elller annen sprøyte annordning opp under garneringen og sprøyte fek D2 oppover. Det resterende renner ned i kjølsvine og gjør god nytte for seg der.

Overst vil jeg lagen en annordning slik et par av de øverste bordene kan vippes ut (ved hjelp av hengsler) med tanke på lufting, og også for at jeg skal kunne sprøyte ovenfra og ned på baksiden av garneringen.

 

Så får vi ta en ting om gangen.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke gå i trebåt fella :crazy: Prøv å gjør deg ferdig med en ting av gangen det er så for,, lett å rive men det tar tid å sette sammen, (jeg har vært der) Begynn i den ene enden å forset bakover etter vert, så har du båt du kan bruke til sommeren også. Det er veldig mange som tar på seg for mye å blir leie,.

 

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Ja. da jeg har vurdert akkurat denne siden av saken. Og selv om det er mye som er påbegynt, så har jeg en plan.

Kommer til å prioritere ute området på båten. Riving og bygging av nytt skott og dørk i styrhuset settes ikke i gang før jeg er ferdig med uteplassen.

 

Så får jeg vurdere om jeg tar forpiggen, eller om det er andre ting jeg må få gjort først.

Blir jeg ikke ferdig med noe annet en uteplassen i løpet av vinteren, er det ingen ting i veien for at jeg kan bruke båten neste sommer.

 

Blir det "krise" så maler jeg bare det gamle skottet og setter inn et vindu, så kan båten brukes til langturer til og med.

Har alltid en plan B :yesnod:

 

Så får det heller ta et år eller to før jeg er ferdig

Link to post
Share on other sites

Garneringen kommer uansett ikke til å gå lenger ned en til benken. Jeg kan da stikke en elller annen sprøyte annordning opp under garneringen og sprøyte fek D2 oppover.

 

D1, ikke D2! D2'en tørker, og må skrapes bort før du kan viderebehandle. Og da må du vekk med garneringen. Lite praktisk. D2 er beregnet som værbeskyttelse, og det trenger du ikke innvendig. Med D1 er det bare å sprøyte et lytt lag med hagesprøyte hver vår, så er du sikret både råtehindring og godlukt for lang tid fremover...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

D1, ikke D2! D2'en tørker, og må skrapes bort før du kan viderebehandle. Og da må du vekk med garneringen. Lite praktisk. D2 er beregnet som værbeskyttelse, og det trenger du ikke innvendig. Med D1 er det bare å sprøyte et lytt lag med hagesprøyte hver vår, så er du sikret både råtehindring og godlukt for lang tid fremover...

Ja selvfølgelig....

Jeg bare rota litt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei, kjekk tråd å lese gjennom i, liker tråder med mye bilder i! Bruker selv kun amerikansk terpentin med litt linolje i hver vinter på innsiden av båten. Bruker opp i mot 15 liter til sammen, dette gir en god impregnering, og jeg gjør det om vinteren så ikke det skal fordampe så fort, men heller trekke med seg linoljen inn i treet.

Men jeg lurer på, jeg ser du har ekkolodd i båten, hvilken giver bruker du? Har også lyst på ekkolodd i min trebåt, men alle sier du må ha gjennomgående giver, det har jeg ikke lyst på..! Har du det, gjennomgående bronsegiver?

Link to post
Share on other sites

Hei, kjekk tråd å lese gjennom i, liker tråder med mye bilder i! Bruker selv kun amerikansk terpentin med litt linolje i hver vinter på innsiden av båten. Bruker opp i mot 15 liter til sammen, dette gir en god impregnering, og jeg gjør det om vinteren så ikke det skal fordampe så fort, men heller trekke med seg linoljen inn i treet.

Men jeg lurer på, jeg ser du har ekkolodd i båten, hvilken giver bruker du? Har også lyst på ekkolodd i min trebåt, men alle sier du må ha gjennomgående giver, det har jeg ikke lyst på..! Har du det, gjennomgående bronsegiver?

 

Luken, hvorfor vil du ikke ha gjennomgående svinger? bare nyskjerrig jeg :flag:

mvh Champagne

Link to post
Share on other sites

Tja, frister ikke så mye å borre et 2" hull i skroget da, for å sette i en giver, er vel mest det =) Må jo bygge opp med en slags skråskjært foring e.l for å få giveren til å peke rett ned og ikke ut på siden av båten, begynner å bli mye som kan begynne å lekke og som trenger vedlikehold da :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei Luken.

 

Du må ha gjennomgående svinger i en trebåt fordi svingeren ikke klarer å stråle igjennom det tykke treskråget. På plast båter får man innvendige svingere som man limer på innsiden. Det negative med dette er at svingeren må være kraftig for å stråle igjennom skåget og da ser du fisken dårligere en på en gjennomgående svinger. Du må også huske på at du må bruke bronsesvinger, plastsvinger funker dårlig når båten trutner.

 

Du trenger ikke lage kloss for å få svingeren loddrett, du får i dag svingere med faste grader, tror det var to alternativer å velge i i Raymarine

 

Skal til med samme prosjekt på min 30fots Sjøløve

Ønsker meg en Raymarine A50D Kart med ekkolodd.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...