Jump to content

Mitt prosjekt. Ny innredning i min 26 fots trebåt


Wasco

Recommended Posts

Etter å ha brukt en uke på skraping og pussing inne i forpiggen tok jeg i dag en dramatisk avgjørelse...

Jeg fjerner alt det gammle pannelet...eller er det garnering det heter på båtspråket?

 

Det var så mange stygge merker og ikke mins merker etter rustne spiker, så jeg fant ut at det beste blir å skifte ut alt sammen.

Ja, ja..uansett er det jo ikke snakk om mange kvadratmeter da ..... :yesnod:

 

Også var jeg jo spent på å se hvordan skroget og spantet var på baksiden.

Så langt jeg kan se er det veldig bra....

aaaa_087.jpg

Link to post
Share on other sites

Må du slipe dem eller bytter du bare blad?

 

Ser du har en slik rondell med bust, bruker du den rett på trevirket?

 

For øvrig, stå på!

 

Du har en imponerende gjennoføringsevne! Det er mange som sitter å ser på disse trådene (din og Walter sin f.eks) og så skriver de noe i retning av dette hadde aldri fått til. Men jeg er mest imponert over mengden arbeid dere legger ned. Dag etter dag, kveld etter kveld. Imponerende!

 

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte den største av skrapene først og da kjøpte jeg også en pakke med 2 ekstra blad, eller kniver heter det kanskje.

Men det var før jeg fant ut at jeg kunne slipe knivene.... Jeg er skikkelig nybegynner skjønner du :yesnod:

 

Så nå sliper jeg hele tiden.

 

Rondellen med rød bust bruker jeg rett på trevirke. Mest inn i kroker og steder jeg ikke synes jeg kommer skikkelig til med skrape.

 

Ellers synes jeg dette er veldig morro.... gruer meg mest til den dagen jeg ikke har mer jeg kan fikse på båten.

Men da selger jeg den sikkert og kjøper et nytt oppusningsprosjekt... :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, dette er en skikkelig "go båt".... :yesnod:

Hu' er snill som dagen er lang, og klager ikke over at jeg skraper og herje med henne fra morra til kveld.

 

Men jeg gjør alt med nemsom hand, tolmodighet og med respekt for hennes alder.

Har nok avslørt noen av hennes svake sider etter hvert, men det er ikke verre en at det går ann å rette på.

På en så fin dame som Sophie kalles ikke dette feil eller mangler - det heter patina!! :flag:

 

Flere bilder kommer etter hvert

Link to post
Share on other sites

I dag skulle jeg gjøre meg ferdig med pussing av utvendig skott og innsiden av SB skrog. Det var meldt strålende vær, så alt skulle ligge til rette for en flott dag....

Men så våkner jeg til regn og grå himmel.... :headbang::headbang:

 

Må bare konstatere nok en gang at det er tre ting en aldri kan stole på...

1. Politisk valgflesk

2. Bruktbil selgere (burde kanskje innkludere bruktbåt selgere også.... :yesnod: )

3. Værmeldingen

 

Men uansett vær og føreforhold... her er noen bilder av hva jeg holder på med utendørs...

Dette var utgangspunktet... Denne malinga er/var egentlig mye mørkere en det ser ut på dette bilde

skott.jpg

Det gikk greit å fjerne malinga med varmluftpistol og et par gode skraper, men under malinga var det mye blåmann og anna styggaskap

aaaa_054.jpg

Etter mye pussing, bleking med klorin og enda mer pussing og enda mer bleking og enda mer pussing :sweat::crazy: begynner det å se bedre ut

aaaa_100.jpg

 

 

Så var det innsiden av skroget.

Her har jeg hatt litt av en jobb med å fjerne maling, blymønje og Black Varnish.

Har konsetrert meg om de tre øverste bordene, fordi de bordene som er i kontakt med vannlinja er gjennomfuktet. Disse vil bli skrapt og pusset etter at jeg får båten på land og skroget har fått tørket litt.

I utgangspunktet var innsiden malt med samme farge som skottet i forrige bildeserie. Det var en del "sår" etter tidligere overmalinger, men også en del blærer som inneholdt vann...

spant.jpg

Så er jobben i gang...dette ble vanskeligere en jeg hadde trodd. Men det blir det jo alltid.. Har funnet ut at Trebåteier er synonymt med "evig opptimist" :lol:

aaaa_058.jpg

Så har jeg kommet litt lenger...nå lysner det i skogen!

aaaa_066.jpg

Dette bilde ble tatt i dag. Litt fuktig etter regnet i natt, men nå begynner jeg å ane hvor flott dette kan bli. Som dere ser har jeg ikke begynt for alvor med spante enda..men det kommer

aaaa_101.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... gruer meg mest til den dagen jeg ikke har mer jeg kan fikse på båten.

Men da selger jeg den sikkert og kjøper et nytt oppusningsprosjekt... :yesnod:

Ingen grunn til bekymring. Den dagen kommer aldri :lol:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Lenge siden det kom noen oppdatering her nå.

Men jeg har vært syk et par uker, og etter at jeg kom på beina igjen har det vært for dårlig vær til å gjøre noe utvendig.

 

Tror jeg må skaffe meg en pressening så jeg kan jobbe litt utvendig på båten, selv om det regner.

 

Men jeg holder på å skrape og pusse bort de siste restene av lakk og maling inne i forpiggen.

Er også ferdig med å mette innsiden av skroget (inne i forpiggen) med D1. Men har også på en del av skroget brukt Linolje/terpentin, tilsatt litt antiparasitt og tretjære..

 

Etter å ha fjernet de siste listene og kommet helt innpå treverket har jeg oppdaget et par små råteanngrep i bærebjelkene på hytta.

Er ikke sikker på hvordan dette har oppstått. Men regner med det har vært...og sansynligvis fremdeles er en liten lekkasje.

Dette må vel helst tettest fra utsiden, så jeg får ta en innspeksjon når været blir litt bedre.

 

raate.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fjernet de siste listene og kommet helt innpå treverket har jeg oppdaget et par små råteanngrep i bærebjelkene på hytta.

Er ikke sikker på hvordan dette har oppstått. Men regner med det har vært...og sansynligvis fremdeles er en liten lekkasje.

Dette må vel helst tettest fra utsiden, så jeg får ta en innspeksjon når været blir litt bedre.

raate.jpg

 

Wasco, uten å vite for mye om dekket ditt så er det enten fra oven, se om du har noen "hull" eller innfestninger i nærheten av skaden oppå dekket, eller så er det at det renner vann ned taket rundt kanten og trekker seg inn i overgangen tak\vegg\front.

 

Siden du gjør så omfattende jobb som du gjør nå, så bør du se på dette nøye om du klarer å nøytralisere det eller om du faktisk må løfte av taket\deler av taket. Hvis ikke så kommer du til å slite med å få skikkelig ordnings oppi hjørnet der og vann liker jo å renne nedover (da på de nylakkerte detaljene dine i piggen) Ta gjerne noen flere detalj bilder fra utsiden sånn at vi kan se på dette nærmere.

 

Og ellers syntes jeg Sophie ser fantastisk frisk og fin ut der du har skrapt\slipt.

 

Mvh

 

Champagne.

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tatt noen nye bilder..

Ser også at det er litt svart på BB side i den samme bærebjelken.

 

På begge sidene er det det skruer fra håndrekka som går gjennom taket.

På SB side er det også en skrue som går gjennom veggen.

 

Ellers var det ikke så lett å få tatt bilder fra utsiden.

Fikk ikke blitzen til å virke :headbang:

 

BB side

skrue1.jpg

 

SB side

skrue2.jpg

 

tak.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Wasco, takk for at du tok ett utvendig bilde.

 

Tenker du på å bygge ett nytt tak med en gang eller har du tenkt å gjøre dette senere?

 

 

Ok, utover det å gjøre jobben på klassisk vis, dvs rive taket, og grave til du kommer til bunns i råten, så kan du kjøpe deg litt tid til denne større jobben ved å gjøre følgende:

 

Dersom du skrur ut skruene og lager deg noen trakter som du taper på utsiden av vangene som er skrudd tvers igjennom vist på bildet under:

 

tak_mod.jpg

 

Så kan du tape hullene etter skruene på innsiden også, så heller du Owatrol D1 oppi de utvendige traktene og holder de fulle i noen dager til de ikke lekker lenger. Du kommer sansynligvis da til å se at det pipler olje både her og der i umiddelbar nærhet av dette området, mye i begynnelsen, mindre etterhvert. Når du får det til å slutte å piple owatrol pga naturlig tørking, så kan du la det tørke litt til slik at du får hulrommene i trevirket der til å fylle seg. La det tørke en drøy uke etter at du har fått det tørt for drypping av olje ombordl, så gjør du den samme prosessen med en tynnet epoxyblanding sånn at du forsegler og forsterker hulrommene som står igjen i det owatrolfylte trevirket.

 

Håndrekka på taket er skummel, dette fordi du bruker den og det gir mye bevegelse i skruehullet, det gir god gro bunn for vannlekkasje og råte. I dit tilfelle hadde jeg skrudd av rekka, reparert evt skader\råte i plywooden. Byttet innfestning til gjennomgående bolter med relativt store syrefaste skiver mellom rekka og dekket. Rikelig med sika mellom skiven og dekket og samme på innsiden, stor skive sika og trekk til med en mutter og få det til å sitte.

 

Er det lim det gule guffet i mellom de to ringene som viser skruene som går igjennom veden i tak og vegg?

 

Trenger noe mer info her, men det lukter som at det kan lure seg vann inn mellom forkant tak og overkant kabinfront og sider som har gitt den påbegynnende råten man ser på bildet.

Her vil jeg gjerne se mer bilder utenifra for å kunne visualisere bedre.

 

Hadde også vært fint om du tok mer closeup bilder av hvordan det ser ut i overgangen dekk og fronten av kabinen og samme med sidene og inni.

 

Du bør tenke litt dryppkantene på taket ditt, vil vannet naturlig følge innunder kanten? I såfall går det å endre fasongen slik at den ikke gjør det?

 

Glassfibermatten, hvor langt går den ned på sidene, går den også under kanten? Ligger den bak den listen jeg ser på venstre side av det utvendige bildet?

 

 

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja her er det mye å ta tak i...får prøve å systematisere dette litt.

Men det dukker alltid opp noe nytt... :yesnod:

 

For det først.

Ja jeg har planer om skifte tak....på litt lenger sikt.

Men regner med at hvis jeg først begynner å rive taket, vil jeg også skifte ut bærebjelkene, og da blir det vel til at jeg skifter ut hele overbygget.

Og da blir det vel til at jeg legger nytt framdekk også.

Når det skjer blir det vel også til at jeg utvider styrhuset litt akterover, slik at jeg kan få plass til et eget toalettrom.

Men dette er ikke noe jeg kommer til å gå i gang med de første 2-3 årene.

 

Så til dagens utfordringer.

Spørsmål:

Glassfibermatten, hvor langt går den ned på sidene, går den også under kanten? Ligger den bak den listen jeg ser på venstre side av det utvendige bildet?

 

Glassfibermatten går ikke under kanten. Men den går ned bak listene som er går rundt hele fordekket, hyttetaket og styrhustaket.

123.3.jpg

 

123.1.jpg

 

Her får du et inntrykk av hvordan disse listene ligger utenpå hyttetaket

123.5.jpg

 

Her er noen nærbilder av overgangen mellom fordekk og hytte

Ser ut som om glassfibermatten er trukket over skjøten her, siden hytteveggen her også er trukket med glassfibermatte

123.15.jpg

 

Her er overgangen mellom forlengelsen av fordekket og hytteveggen

Denne delen av hytteveggen er ikke kledd med glassfiberduk

123.12.jpg

 

Spørsmål: Er det lim det gule guffet i mellom de to ringene som viser skruene som går igjennom veden i tak og vegg?

Ja jeg går ut fra det.

Så at det samme stoffet ble brukt av en som holder på å resaturere en eldr trebåt her ikke på BP. Men jeg finner ikke igjen tråden...

 

Her kommer et par bilder fra innsiden

Dette er undersiden av forlengelsen av fordekket.

123.10.jpg

 

Dette er litt av undersiden av dolbordet

123.13.jpg

 

Undersiden av fordekket er kledd inn, så det er ikke godt å vite hvordan det ser ut under her.

Gjennomføringene er feste til pulleren som sitter på fordekket.

123.11.jpg

 

 

Vel, dette får være nok for denne gangen.

Men jeg oppdaget i dag til min store forskrekkelse at det er blitt en del mørke flekker på skroget der hvor naglene sitter.

Det er også begynt å bli litt blåmann andre steder på skroget.

Dette har skjedd i løpet av sommeren.

Må vel bety at jeg ikke gjorde god nok jobb når jeg tok vårpussen.

Men dette får jeg komme tilbake til.

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg forsiktig demontert disse listene rundt kabinen som står på utsiden av glassfibern, og montert de tilbake i 5mm sikaflex, for å prøve å tette for fuktigheten som garantert kommer inn mellom glassfibern og skruene som fester listene dine.

 

Skjønner at du ikke tar den jobben nå med fordekk og kabin\styrhus jobben. Det kommer til å ta tid og det er fare for at det drar med seg mer enn du rekker over en pusse sesong.

Vær klar over at den jobben du gjør inni piggen kommer kanskje til å få litt juling dersom du ikke får bukt med regnvann inntregning før du pusser den opp. Takk og lov for Sikaflex, epoxy og andre fuge og limmasser. Tror nok du klarer å holde dette i sjakk noen år Wasco, til du er comfy med å ta den store jobben.

 

Jeg tror jeg hadde prøvd overtrykk metoden med owatrol slik jeg forklarte over for å stabelisere litt og forhåpentligvis hindre at råten sprer seg så fort.

 

 

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen...mye mas i dag :giggle:

 

Jeg tenker vel som så at når dette overbygget tross alt ikke ser verre ut etter 35 år, så regner jeg med at det holder noen år til.

Så får jeg heller gå på storjobben om noen år.

 

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med og montert de tilbake i 5mm sikaflex,

Hva er 5mm sikaflex?

Trodde sikaflex bare var å få på slike "tuber"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...