Jump to content

Mitt prosjekt. Ny innredning i min 26 fots trebåt


Wasco

Recommended Posts

Så er det endlig blitt så pass vær her på Vestlandet at det er mulig å jobbe litt utendørs.

 

Har begynt å mette skottet til styrhuset med min supersuppe... :giggle:

Tretjære, Linolje, Terpentin og antipasrasitt.

 

Ser dessverre ut til at feltene med blåmann som jeg har prøvd å fjerne, kommer tydligere fram etter behandling.

Men jeg får se hva som skjer når det tørker.

Enten må jeg ta en ny runde for å fjærne blåmann, eller så får jeg sattse på at beisen dekker der verste.

Eller jeg kan jo ha i litt mer tretjære - men da er jeg redd det blir for mørkt.

 

Men jeg har bare gitt 5 strøk så langt, så vi får se hvordan det blir etter hvert som jeg peiser på

 

Rundt vindue er det ikke noe problem, for det kommer vinduskarmen til å skjule.

olje.jpg

 

Så dukker det jo alltid opp noen overraskelser da...

Fant litt skikkelig råte på SB side, under der hvor esingen skal sitte(tror det heter esingen)

raate3.jpg

 

Her, på samme side, ser det ut som om det en gang er blitt byttet ut en bit

raate1.jpg

 

Slik så det ut før jeg fjernet esingen...eller hva det heter

Dette er på SB side

raate2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Wasco!

Fin båt og god jobbing!

Følger deg nøye her nå, skal ta fatt med noe lignende på

mitt prosjekt. Apropos klorin: vi fikk masse svartsopp og blåmann

i hjørnene på en laftet bod.( vanninntregning) Kona gikk på med svamp

og klorin, og det ble helt fint. Kommer til å prøve det på svartflekkene

på krysseren også. Der er det også innvendig råte i overbygget p g a

lekkasjer. Må no også skifte ut deler av finerdekket under aluminiumen.

Overgangen mellom dekket og overbygget har ikke vært tett nok. Ferskvann

er en vederstyggelighet i båt!

Lykke til videre, og hold oss oppdatert.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har vært på butikken og kjøpt Ferro-bet

Så vi får se om det gjør susen

 

Du må hugse på at Ferro-bet tar vesentlig lengre tid en hydrogenperoxsid,trur det var snakk om uker det skulle vere på treverket viss eg ikkje hugsa heilt feil..

 

Hydrogenperoxcid 30% kostet ikkje meir enn 370 pr liter og det funka relativt bra med vanlig salmiakk til husholdning.

Link to post
Share on other sites

Ja Ferro-bet tar nok lenger tid...men jeg har det ikke travelt... :giggle:

Og Hydrogenperoxcid er jo farlige saker...da må du omtrent kle deg i romdrakt for å være trygg

 

Nei ikkje så gale berre vernebriller gassmaske gummihansker og caps. Fra spøk til alvor så er det ikkje så farligt så lenge du ikkje legge igjen hjernen heime, brukte kunn hansker og briller

Link to post
Share on other sites

Kommer nok til å bruke dette når jeg skal i gang med å fjerne blåmann fra skroget.

Men nå prøver jeg med Ferro-bet.

Blir ikke det bra, så må det sterkere saker til.

 

Noe jeg synes er fint med Ferro-bet er at det gir treverket en fin gyllen farge. Så jeg stryker Ferro-bet over hele området, ikke bare det som skal blekes.

Link to post
Share on other sites

Så er fokuset skiftet litt...

Nå er det kampen mot råte som er førsteprioritet.

 

Som tidligere nevnt oppdaget jeg noe råte på SB side

Men da jeg begynte å grave og fjerne noe av det som var råttent, oppdaget jeg at det var mer råte. Ingen overraskelse kanskje... :giggle:

raate5.jpg

 

Jeg blir nå nødt til å erstatte noe av dette bordet. Men for å komme til, måtte jeg også løsne på det bordet som ligger øverst på dette bildet.

 

Det gikk dessverre ikke så lett....jeg klarte å brekke hele bordet :nonod:

Så nå får vi se hva jeg gjør.

Enten erstetter jeg det med et som er likt, eller så legger jeg et bord som går i flukt med dollbordet.

raate8.jpg

 

Det er ikke akkurat småspiker og forskalingmaterialer som ble brukt da båten ble bygget

raate6.jpg

raate7.jpg

 

Utfordingen med å fjerne deler av det råttne bordet er at det er festet med noen voldsomme nagler. Og der er festet både i spantet og i dolbordet.

Så her må jeg trå varsomt så jeg ikke ødelegger dollbordet

raate9.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg er jo en amatør som lærer mens jeg går.

Fein-sag...det har jeg aldri hørt om. Men får Google det så finner jeg vel svaret.

 

Trenger virkelig en sag her som jeg kan komme til med i alle kroker og kriker.

Og det hesse jo vært en fordel hvis jeg slapp å slå opp de spikrene som går gjennom dollbordet

 

PS...fant det ut på nettet. Jo en slik sag har jeg sett på, men viste ikke hva de het. Men blir nok nødt til å innvistere i en slik.

Takk for tippset... :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant en på Clas Ohlson fra Bosch som kalles Multimaskin til 995,-

Er den "Fein-kompatibel"? Jeg kjøpte en veldig billig Fein-kopi på Europris til 399,- men det ser ikke ut til at jeg kan bruke Fein sitt tilbehør på den. :nonod:

En original Fein er for dyr... må jo ut med over 3 båtlapper for en sånn :eek: !

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering om hva som skjer med Sophie.

Fordi dette er aller første gang jeg har prøvd med på en slik oppgave, tar ting tid. Det blir mye prøving og feiling, men det viktigste er å ikke gi opp. Også er det en slik utrolig god følelse når en får ting til... :yesnod:

Men heldigvis har jeg BP, hvor jeg kan grave og spørre om alt og ingen ting...

 

Som tidligere nevnt oppdaget jeg en del råte i et bord under dollbordet.

Første oppgaven var å få fjernet det som var råttent, uten å ødelegge dollbordet alt for mye.

Takk og pris for Fein-saga. Det er den beste innvisteringen jeg har gjort på lenge.

Jeg måtte også fjerne litt av skottet til styrhuset for å få festet den nye bordbiten til spantet.

Det er vel dette som på fagspråket heter "lusing"....har jeg lært.

Å få tak i furu som var god nok og hadde rett dimensjon var ikke enkelt. Men jeg fikk til slutt tak i det jeg lette etter hos en lokal trebåtbygger.

 

Først skulle det måles til

bord.jpg

 

Og så skulle endeveden mettes godt med Linolje og terpentin....5 timer oppi oljegryta for hver ende

kok.jpg

 

Og så på plass...har bare igjen å proppe skruene

raate12.jpg

 

Siden jeg nå var i gang med Feinsaga, så valgte jeg også å skjære ut noen flere steder hvor jeg viste det var litt råte. Så får jeg luse dette også etter hvert.

raate10.jpg

 

Fordi dollbordet var blitt så oppfliset, valgte jeg å skjære ut en ca 2 cm og felle inn en ny bit

Dette er fra det samme bordet som jeg fikk av han båtbyggeren.

Her festet med epoxy....

Skal la dette stå over natten så det får herdet seg skikkelig.

Etterpå blir det å høvle og pusse dette ned så det blir jevnt med dollbordet

raate11.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...