Vestafor Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Dette går jo fort jo. Er ytterst i Kr. Sand fjorden nå… Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Gråvær i Kristiansand! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Når du drar i morra, så hiver du opp storseilet. Langt mer "trøkk" i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Har fått påfyll på mannskapet, slik at vi kan kjøre lengre økter. Men regndisen bekymrer litt. Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Hadde vel lyst til å dra videre nå - men nå ligger tåka tjukt i Kristiansand - noen som vet hvor langt ut den ligger? Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Tjukk tåke fortsatt - kjipe saker. Noen som kan blåse den bort for meg? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Ser ikke bra ut . Tykk tåke i Arendal og. Er vel meldt lite vind i dag. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Nero II Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Hei Vestafor, og god tur. Tåka er et kjenneteng på vår her sør, men har du plotter og kompass klarer du deg greit, da stikker du ut kurs og følger kompasset og så bruker du kursoren i plotteren som sjekk på at du er der du vil være. Leia vestover er jo rimelig grei til du går ut mot neset, så jeg vil tro du fint kommer deg til Farsund idag. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 -men ha for all del utkikk forut etter garnblåser og flytetau på kryss og tvers i leia. Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Hei Vestafor. Skikkelig kjekt å følge med dere på reisen! Hentet selv en Jeanneau i Oslo i august ifjor. Uforglemmelig tur og super opplevelse. :-) Synd med været, håper tåka letter snart. Ønsker dere god bør og sikker seilas. Flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Vi bruker tåka og vindstillen til å drille litt og se over riggen. Nå er 2. og 3. rev klar til bruk iallefall. Lenge siden jeg har kommet med noen bilder også nå… Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Fornuftig valg Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Du skal ikke bruke reveline inne ved masta. Bruk revekrokene. På bom nokken kommer det tre liner ut. Det er rev en, to og tre. De skal via blokker på mastekraven og bryteblokker bak til fallavlasterne. Jeg ser ingen Cunningham? Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Revingene har kontroll på - krok innerst og to liner er lagt opp langs masta, plus storseiluthal (?). Så det er plass til to reveliner - har valgt rev 2 og 3... Ingen cunningham - må stramme storseilfallet da.. Har ikke alt dette i fingrene/hodet. Men kommer en ikke langt med bomnedhaler og stramme fallet? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Uthal skal også bak til avlaster. Storseilet heiser du til merket og så teiter du ned med Cunningham. Ellers blir storseilet for langt i masteliket. Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Det funker nok det vi har, men har altså ikke cunningham. Uthalet går også bak og ut av masten ned til en talje og tilbake til fallavlasterene. Men det er altså bare spor til tre tau i masten. (om jeg har skjønt dette med seiling helt riktig :-) ) Nå begynner tåka og løfte litt på seg - litt mat nå så håper jeg det er farbart. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Nå har jeg Isomat rigg på min og ser at du har Selden. Skulle jeg skåret i bare to rev ville jeg valgt 1 og 2. 1 får du bruk for allerede ved 7-8 sekundmeter. Det er mye duk på den båten der. Jeg har fjernet tredje rev. Bare i veien. Du får ikke ordentlig skikk på storseilet uten Cunningham, men bevares, det går forover. Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Iallefall på vei kl 17. foreløpig for motor. Vind rett mot... Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Hm, stiv kuling på Egersund - > Jæren fra kl 0600 i morgen. Ser ut til at vi tar kvelden i Mandal... Kan hende vi kan rekke Egersund dersom vi satser på 7 knop med vinden bakfra etter Lindesnes kl 0200 i natt. Da rekker vi fram til Egersund i FB/LK.. Litt for mye gambling kanskje... Grubler og regner :-) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Det kan rugge godt rundt Lindesnes og Lista i kuling.. Hold godt av land, og ta ingen unødige sjangser. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 (redigert) Tror dere gjør lurt i å ta kvelden i Mandal! Veldig drøy etappe å runde Lindesnes ikveld/natt selv om det er meldt relativt lite vind inatt. Har passert der og Lista noen ganger....og ja....drøye avstander i 5-6 knop. Om dere velger å ta Lindesnes i denne etappen så anbefaler jeg dere Farsund som neste havn. Farsund er kåret til beste gjestehavn i flere år. Uansett valg: God tur videre gutter Redigert 9.Mai.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Angående rev: når eg hadde 3rev, brukte eg 1 og andre men hvis eg satte i 2revet. med sjanse for at 3 måtte brukes, tredde eg det når 2 var satt. Kan ha en jukse hyssing mellom maljene. No har eg nytt storseil, og seiler med fult storseil og treer opp til 12 m/s går som en kule Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
LALUNA II Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Du kan jo gå bort til Båly "v/Spangereidkanalen" og vente på været så er det jo fort å komme seg ut og rundt Lindesnes ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Vestafor Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Lindesnes er jo uansett raskt overstått, Jæren i stiv kuling er vel litt kjipere. Om vi hadde krysset Lindesnes for så å finne en havn hadde det allerede begynt å blåse opp + navigere i ukjent farvann. Går også tom for plotterkart etter Lindesnes (har alt på papir i tillegg). Jeg kjører safe, men i dag må vi nok starte med litt kraftig vind mitt imot som forhåpentligvis spakner etterhvert. Foreløpig tenker jeg å dra en gang mellom 12-18. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 God seilas ! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.